jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:No saavutetaan tehorajalla se, ettei pyöräteille tule "panssarivaunuja". Parempi olisi kuitenkin määritellä polkupyörälle maksimi paino
Mikäs panssarivaunussa on vikana. Jos se kykenee ajelemaan pyörätiellä haittaamatta polkupyöräilyä, tai kevarilla haittaamatta pyöräilyä ja kävelyä, niin mikäs siinä. Ei sitä kategorisesti kannata kieltää. Pidetään kiinni periaatteesta, eikä ruveta tarkentamaan turhilla lisämääräyksillä.
No milläs tämä pyöräilyn haittaaminen muulla voitaisiin estää? Mua vähän pelottaisi muiden lasten puolesta jos joku pieni lapsi kulkisi kouluun sähkökäyttöisellä mopoautolla johon olisi lisätty polkimet. Vaikka ei ajaisikaan kuin alamäissä yli 25km/h.
Helpompi jos vain kielletään pyöräteiltä kaikki raskaat ajoneuvot, olipa niissä polkimet tai ei. Tehorajoitus tekee tämän, tai ainakaan tuollaisen 250w/400kg sähköajoneuvon värkkääminen ei ole mielekästä.
Pelottamista ja säikähtämistä ei saa laskea ongelmaksi, jollei haluta säännöskaaosta. Haittaaminen on kielletty ja jos pelottamisella on konkreettiset perusteensa, milloin se aiheuttaa oikeasti vaaratilanteita, joita muut kulkijat joutuvat paikkailemaan väistämällä, on se oikea haitta, eikä pelkkää pelottamista.
Tämä "pieni lapsi"-argumentti on kestämätön, sillä vastuu on vanhemmilla. Ei kaikkia tolloja varten pidä tehdä lakiin erillistä pykälää. Pääsääntö on haittaamaton ajo. Jos ei onnistu, rikkoo lakia. Sitä paitsi laissa taitaa olla määräys moottoriajoneuvon kuljettamisen alaikärajasta, joka on 15 vuotta.
Se, miksi puolustan tätä ajoneuvon määrittelemättömyyttä, ovat ne mahdollisuudet, joita tämä tuottaisi haja-asutusalueella. Kaikkialle ei tarvitsisi tehdä virallista ajorataa kaikkine kalliine vaatimuksineen, jos pyörätietä voisi käyttää äärimmäistä varovaisuutta noudattaen myös autolla. Mitä suuremmalla ajoneuvolla liikut, sitä suuremman vastuun saat mahdollisesta onnettomuudesta.
Haja-asutusalueella nämä kv-väylät ovat niin harvaan liikennöityjä, että on tuhlausta rakentaa useita teitä kaikkialle. Tällainen autolle sallittu alle 25 km/h pyörätie mahdollistaisi monta hyvää liikennejärjestelyä ja opettaisi lisäksi autoilijoille nöyryyttä pyöräilijöitä kohtaan, joita he siis kategorisesti olisivat velvollisia väistämään pyörätiellä. Tiukka reviiriajattelu kun nyt vaan ei ole taloudellisesti tai edes topologisesti mahdollinen vaihtoehto.