Sivu 1/2
Mangolla Kuopijoon käy tie
Lähetetty: 02 Heinä 2014, 13:38
Kirjoittaja Velonautti

- Salainen ase pitkille matkoille;fakiirikengänpohjalliset ei enää varpaat puudu.Patentin paikka ?
- P7010832.JPG (282.4 KiB) Katsottu 7109 kertaa

- Enonkoskentiellä ylämäki takana
- GOPR0252.JPG (743.78 KiB) Katsottu 7109 kertaa
Viime viikolla tuli käytyä Mangolla Kuopiossa Puusilmän luona, vankkumaton erikoispyörien ja riippumajoitteen ystävä.Matkareitti kulki Savonlinna -Enonkoski-Heinävesi-Leppävirralle päin ja Kohti Vehmersalmea käännös vasemmalle puutossalmen lossia kohti ja kohtahan se Kuopio jo häämöttikin.Tiestö oli tyypillistä savolaista tietä ylämäkiä, alamäkiä ,kurveja.Parhaimillaan ylämäkeen( lue pahimmillaan ) 6 -7 km h ja sit alamäkeen nolla perään ja sitten mentiiiiiin.....nopeusennätykseen 84 km/h, Sivutuulen riepoteltamana tuntuikuin olisi pienessä jollassa valtamerellä niin voimakas tuuli heilutteli ajotiellä.Tukea hartiolla, kyynärpäillä sitä yritti ottaa tukea Mangon sivuseinistä niinkun kajakissa,pientä apua oli.Jarruja piti käyttää,muuten olisi voinut tulla velonautista astronautti.
Potentiaalinen 90 km/h alamäki, jos alussa polkisi apinan raivolla eikä tuulisi kovasti.Alamäki sijaitsee Heinäveden Kerman eteläpuolella.
Päivänsaldo 188km, Kokonaisaikaa 6,50h ,liikkeellä 6,13 h, max nousut 10 -12 % luokkaa, 30,2,km/h keskinopeus, Taukoja en paljon pitänyt, jalat huusivat hoosiannaa ja energiavajettakin oli ilmassa. 
Seuraava päivä
Siis yö Puusilmän luona asiointia Kuopiossa.Medilaserissa puolivuotistarkastuksessa ,pizza vatsaan ja kohti Savonlinnaa.Matka toista kautta,Vitostietä pitkin kohti Varkautta, käännös Rantasalmelle ja Savonlinnaa kohti.
Jotenkin nuo eiliset ylämäet otti pannuun ja niitä en tahtonut enää.Jalatkin vähän oireilivat ,rampinpoikasta pohkeissa ja reisissä ja kipua polvessa niin kevennetyn kautta kotia kohti.Vastapainoksi sain sitten vilkasliikennöidyn tien,josta en niin välitä .
Vatsaoireilua matkalla 100km kohalla aattelin tehdä "Konoset",mutta onneksi ei sittenkään.
Saldo 164 km, kokonaisaika 5,40h,liikkeellä 5,08 h, keskinop. 32,1 km/h,max nousut 6-7 % luokkaa.Taukoja kaksi.
Jälkikäteen ajateltuna kaikesta huolimatta KYLLÄ PYÖRÄILY ON KIVAA 
Rantasalmen tiellä tauko , kotiin 30 km
Re: Mangolla Kuopijoon käy tie
Lähetetty: 02 Heinä 2014, 14:56
Kirjoittaja jori
Re: Mangolla Kuopijoon käy tie
Lähetetty: 02 Heinä 2014, 16:14
Kirjoittaja Velonautti
Onkos noiden fakiiripohjallisten idea siinä, että kun jo valmiiksi pistelee päkiää, niin ei huomaa puutumista
Näikin vois ajatella
.Oikeasti meikeläisellä pitkillä pyörämatkoilla varpaat vaan puutuu/pistelee.Nämä "fakiiripohjalliset" stimuloi hyvin ns. polkuanturaa (huomaa sijainti )lisää veren kiertoa varpaisiin ? no,mutta joka tapauksessa toimiii ! Ylämäissä vaikutus on erinomainen,ainakin jos ei hio hiomapaperilla piikkejä hieman tylsemmiksi.Tosi fakiireille suosittelen ilman hiomapaperia 
Re: Mangolla Kuopijoon käy tie
Lähetetty: 02 Heinä 2014, 20:02
Kirjoittaja PW
Melkosta keskaria pidät noissa mäkisissä maisemissa.
Milläs se Puusilmä nyt polkee, eikös myynyt Ketwieselinsä pois? Onko keksiny jotain uutta ja ihmeellistä?
Petri
Re: Mangolla Kuopijoon käy tie
Lähetetty: 02 Heinä 2014, 21:49
Kirjoittaja Puusilmä
PW kirjoitti:Melkosta keskaria pidät noissa mäkisissä maisemissa.
Milläs se Puusilmä nyt polkee, eikös myynyt Ketwieselinsä pois? Onko keksiny jotain uutta ja ihmeellistä?
Petri
HammerTruckin kanssa on ollut ongelmia, joten tällä hetkellä minulla ei ole toimivaa nojapyörää. Juuri kun sain Kettwieselin myytyä ja olin saanut HammerTruckin osat kohdilleen, niin runkoon tuli pieni halkeama, enkä 115 kg painoisena enää oikein uskalla luottaa siihen kuormapyöränä omassa käytössäni. Varmaan laitan sen myyntiin kohtapuoleen, kunhan saan mm:ssa Alfine 11 ja hydraulijarrut siirrettyä nykyiseen kulkupeliini, joka on....

Tilasin hätäpäissäni englannista kun HammerTruck hajosi, olisin jäänyt ilman pyörää. Penkkinä käytän nykyään ISM Adamo Typhoon satulaa, jota ilman en pystypyörällä pystyisi ajelemaan kun pallit puutuvat jo parissa minuutissa tavallisella satulalla - yleensä. Yllättäin pystyin jonkin verran ajelemaan Boda Bodan originaalisatulalla, joka on kuvassa, kun vain tarkasti asensin istuinluut kyhmyjen päälle.
Pitkällä tähtäimellä 'Fuego, HammerTruck, Mango, Kettwiesell' -kokemusten perusteella olen ajatellut Azub Maxia Pinion vaihteistolla. Hintaa 6000 €. Siinä olisivat isot renkaat huonoille Itä-Suomen teille 26" ja 50 mm, täysjousitus, riittävän pieniä vaihteita ylämäkiä varten, aerodynamiikkaa alamäkiin, helposti huollettavat melko tavalliset osat ja valmiina hyvät pakaasilisävarusteet. Ja olen ymmärtänyt, että Azub tarjoaa hyvän ja luotettavan palvelun. Josko jo ensitalvena tilaisin... saisin 5% alennusta talvitilauksesta. Yuba Boda Boda on loistava kaupunki/työmatkapyörä. Ja olen minä sillä muutaman lyhyen retkenkin tehnyt.

Re: Mangolla Kuopijoon käy tie
Lähetetty: 03 Heinä 2014, 08:45
Kirjoittaja MM
Puusilmän kuvissa oletan: Iisalmen Kotikylän (Pörsänmäen) tien risteys 77-kantatielle ja alemmassa Viannan vanha kanava.
Re: Mangolla Kuopijoon käy tie
Lähetetty: 03 Heinä 2014, 10:36
Kirjoittaja Velonautti
pallit puutuvat jo parissa minuutissa tavallisella satulalla
Miulla puutuvat taas varpaat ja apu löyty "fakiiripohjallisilla ".Oisko tilausta "fakiirisatulalle" ? .

Re: Mangolla Kuopijoon käy tie
Lähetetty: 03 Heinä 2014, 14:03
Kirjoittaja Puusilmä
Velonautti kirjoitti: pallit puutuvat jo parissa minuutissa tavallisella satulalla
Miulla puutuvat taas varpaat ja apu löyty "fakiiripohjallisilla ".Oisko tilausta "fakiirisatulalle" ? .

Kuulostaa hyvältä! Toinen vaihtoehto kai olisi poistaa penkki ja istua putken päähän...
Re: Mangolla Kuopijoon käy tie
Lähetetty: 03 Heinä 2014, 14:03
Kirjoittaja Puusilmä
MM kirjoitti:Puusilmän kuvissa oletan: Iisalmen Kotikylän (Pörsänmäen) tien risteys 77-kantatielle ja alemmassa Viannan vanha kanava.
Pitää paikkansa
Mutta jotta ei menisi OT:ksi
Lähetetty: 03 Heinä 2014, 16:34
Kirjoittaja Puusilmä
Hyvä reissu oli Velonautilla. Tässä mies virkeässä kunnossa juuri Kuopioon tullessaan.

Re: Mangolla Kuopijoon käy tie
Lähetetty: 03 Heinä 2014, 21:13
Kirjoittaja TMS
Nähdäänkö Velonauttia tänä vuonna Nokialla?
Re: Mangolla Kuopijoon käy tie
Lähetetty: 03 Heinä 2014, 21:37
Kirjoittaja jviirret
Velonautti kirjoitti:Onkos noiden fakiiripohjallisten idea siinä, että kun jo valmiiksi pistelee päkiää, niin ei huomaa puutumista
Näikin vois ajatella
.Oikeasti meikeläisellä pitkillä pyörämatkoilla varpaat vaan puutuu/pistelee.Nämä "fakiiripohjalliset" stimuloi hyvin ns. polkuanturaa (huomaa sijainti )lisää veren kiertoa varpaisiin ?
Itse veikkaan että nuo estävät pelkällä polkemisella etenemisen ja pakottavat pyörittämään, näin jalkapohjien verisuonet eivät ole litussa jatkuvasti ja veri pääsee kiertämään.
Jukka
Re: Mangolla Kuopijoon käy tie
Lähetetty: 03 Heinä 2014, 22:45
Kirjoittaja Velonautti
TMS kirjoitti:Nähdäänkö Velonauttia tänä vuonna Nokialla?
Taitaa jäädä taas haaveeksi.Liian pitkä matka polkea paikanpäälle 
Re: Mangolla Kuopijoon käy tie
Lähetetty: 03 Heinä 2014, 22:53
Kirjoittaja Velonautti
PW kirjoitti:Melkosta keskaria pidät noissa mäkisissä maisemissa.
Milläs se Puusilmä nyt polkee, eikös myynyt Ketwieselinsä pois? Onko keksiny jotain uutta ja ihmeellistä?
Petri
Noissa mäkisissä maisemissa nojapyörällä (kinneri) keskinopeus on samaa luokkaa pystypyörän kanssa (maantiepyörä 7,5 kg ),mutta tasamaalla nojapyörä vie voiton. 
Re: Mangolla Kuopijoon käy tie
Lähetetty: 03 Heinä 2014, 23:02
Kirjoittaja Velonautti
Kun katsoo tuota Puusilmän Yuba Boda Boda pyörää niin on se niin klassisen linjakkaan näköinen pyörä,josta löytyy pystypyörän edut.