kysymyksiä triken laakereista ym.

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Esko M
Viestit: 185
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: kysymyksiä triken laakereista ym.

Viesti Kirjoittaja Esko M »

(Kirjoitin pitkän litanian, mutta se hävisi ulkoavaruuteen, kun tämä ohjelma vaati uuden kirjautumisen.)

Sen verran pitää moittia Hipparion/python rakennetta, että se vaatii vähintään 500 km:n totutteluajon ennen kuin vartalon lihakset ovat harjaantuneet jalkaohjaukseen. Pitemmillä matkoilla ensimmäiset pitemmät matkat ovat rasittavia ja epämukavia. Ehkä tämän vuoksi pythoneita on tehdasvalmisteisina paljon vähemmän vai onko ollenkaan?
Tein niin muuten mukavan Komsan eli SH6:n, jolla pihassa hauskasti pyöriskeli, mutta pitemmillä matkoilla ei ollutkaan enää niin mukavaa.

Sakarin ongelma lienee materiaali: puu. Se on liian joustavaa. Alumiini-Hipparion ei hetkuile eikä värähtele. Jos muita ongelmia on, ne ovat fysiologisia tai päänsisäisiä. Hipsuja on testannut yli 50 ihmistä ja muistan vain muutaman, jotka eivät ole osanneet käyttää kunnolla jalkaohjausta, yksi painoi 120 kg, toinen kehitysvammainen, muutamat ovat vain istuneet päällä ja ihmetelleet. Useimmat testaajat ovat häipyneet jonnekin ja takaisin tultuaan ehkä todenneet, että "On se aika omituinen". Mutta ajaminen on onnistunut ja onnistuu useimmilta muutaman tai muutaman kymmenen metrin jälkeen. Jalkaohjaus on mielestäni helpoin ohjaustapa. Käsiä voi käyttää muuhun kuin ohjaamiseen, mutta itse pidän sormen jarrukahvojen tuntumassa ainakain täällä Helsingin hässäkkä-liikenteessä.

Kävin keväällä Saksan Germersheimisa Spezi-erikoispyörämessuilla ja totesin, ettei Hipsussa ole mitään hävettävää. Kaikkien, ainakin saksalaisten valmistajien kolmipyörät ovat turhan monimutkaisia ja on paljon valmistajakohtaisia osia, joiden saanti varaosina on hankalaa. Hipparionin etuveto ja jalkaohjaus tekevät siitä yksinkertaisemman ja rungon ja istuimen lisäksi kaikki muut osat saa fillarikaupoista ja Tradotimiltä.

Hipparion Kakkosella olen ajanut nyt 49.477 km (tänä vuonna 4.448 km) ja kaikilla Hipsuilla 18 vuoden aikana yhteensä 97.200 km. Eikä ole paikat kipeät.

Panin Hipparion Protohippus Kolmosen PDF-muotoiset piirustukset kotisivulle hakemistoon, siellä 'Joint.PDF' on runkolaakerin piirros, tekstit "englantia":

http://www.saunalahti.fi/~dvinci/Hipparion/

Sivulla avautuu lista, josta voi klikata piirustukset auki. Näitä piirustuksia mukaillen on Glen Aldridge Jenkkilässä tehnyt keväällä jo toisen version alumiini-Hipparionista. Hipsu kolmosta en itse ole tehnyt, se on vain piirustuksina, mutta siinä yhdistyvät Hipsu Ykkösen ja Kakkosen parhaat puolet. Rakentamisen iloa!

Esko

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: kysymyksiä triken laakereista ym.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kiitos Esko piirustuksista ja asiaan kivasti johdattavasta viestistä.

Itseäni vähän väsyttää tämä aina esiin pomppiva aivan turha keskustelu aiheesta jalkaohjaus on hyvä/huono.

Kaikilla pyörillä näköjään oppii halutessaan ajamaan. Motivaatiota siihen tarvitsee mutta oppimisessa tulee sitten samantien palkka käteen. Tsemppiä rakentamiseen.

Itse tekisin runko-ohjattavan tieteskin. Jää kädet vapaaksi foorumia varten.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kysymyksiä triken laakereista ym.

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Esko M kirjoitti:

Sakarin ongelma lienee materiaali: puu. Se on liian joustavaa.

Sakari on aikaisemmin maininnut ongelmaksi myös sen että hänellä on iso kokoelma erittäin hyvin toimivia nojapyöriä, niin ei ole intoa opetella ohjaamaan jaloilla kunnolla. Sakarin hienosti viimeistelemät pyörät ottavat varmasti enemmän rakennusaikaa kuin ajamaan opetteluaikaa :wink: :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kysymyksiä triken laakereista ym.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Itseäni vähän väsyttää tämä aina esiin pomppiva aivan turha keskustelu aiheesta jalkaohjaus on hyvä/huono.

Ootko niin vasta tullut harrastuksen pariin että olet jo unohtanut aiemmat väittelyt? Kova vai pehmeä penkki, ylä- vai alaohjaus, liian pitkät vai liian lyhyet kammet. Minusta tämä on nojapyöräilyn suola, on olemassa aitoja vaihtoehtoja joissa on eroja ja ne aiheuttaa keskustelua.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: kysymyksiä triken laakereista ym.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Itseäni vähän väsyttää tämä aina esiin pomppiva aivan turha keskustelu aiheesta jalkaohjaus on hyvä/huono.

Ootko niin vasta tullut harrastuksen pariin että olet jo unohtanut aiemmat väittelyt? Kova vai pehmeä penkki, ylä- vai alaohjaus, liian pitkät vai liian lyhyet kammet. Minusta tämä on nojapyöräilyn suola, on olemassa aitoja vaihtoehtoja joissa on eroja ja ne aiheuttaa keskustelua.

Jukka

Joo. Mä olin ihan unohtanut noi muut. Ja eihän niillä itseasiassa ole mitään väliä kun on ite aina oikeassa.

Ai niin. MIkäs se oli paras pyörä talviajoon?

Kuva

Ja sitten moderaattorin huomautus. Palataan nyt sitten itse aiheeseen kun alkaa mennä oftopikin puolelle.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: kysymyksiä triken laakereista ym.

Viesti Kirjoittaja irakas »

Sorry vaan, herra moderaattori, mutta, kun on ollut tässä juttua niin paljon Komsa/SH6:sta, haluan vielä palata siihen.

Sekä Eskon, Jorin että Jukan ym. kannanotot siitä, että koska Komsan runko on puuta, se joustaa liikaa, ja tekee ohjauksesta levottoman. Ja se pitää kyllä paikkansa. Siksipä siirryinkin metallirunkoisiin. Niinkuin Eskon Hipsussa on ohjauksen iskunvaimennin, niin se olisi pitänyt asentaa myös Komsaan, mutta vaikka kuinka yritin, en löytänyt sille sopivaa paikkaa. Minullahan on ensimmäisessä nojakissani deltatrike Ziphy 1/SH1:ssä tukevatekoinen BMW-auton iskunvaimennin, joka oli siellä aivan välttämätön, ja ajelinhan sillä Saimaan Eco-tripinkin.

Kun joka tapauksessa minulla on ollut ajatuksena tulla peräkärryn kanssa Nokialle ja tuoda uusimmat nojakkini SH32:n ja SH24:n, voisi mukaan mahtua myös Komsa, vaikka se oli jo jollain aikaisemmalla Eco-Tripillä mukana niinkuin kuvassa näkyy. Täytyy vain saada se ajokuntoon. Etukiekko on käytössä muissa nojakeissa, ja istuinkin meni SH20:n mukana myydessäni sen.

Liitteet
Komsa ecolla.png
Komsa ecolla.png (626.36 KiB) Katsottu 1546 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: kysymyksiä triken laakereista ym.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mä tarkoitin Sakari ihan tota höpöjuttujen lopettamista. Sullahan oli ihan asiaa :)

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2031
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: kysymyksiä triken laakereista ym.

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tein Hipparion- kopion lapsille teräsputkesta:
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3419


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Vastaa Viestiin