(Kirjoitin pitkän litanian, mutta se hävisi ulkoavaruuteen, kun tämä ohjelma vaati uuden kirjautumisen.)
Sen verran pitää moittia Hipparion/python rakennetta, että se vaatii vähintään 500 km:n totutteluajon ennen kuin vartalon lihakset ovat harjaantuneet jalkaohjaukseen. Pitemmillä matkoilla ensimmäiset pitemmät matkat ovat rasittavia ja epämukavia. Ehkä tämän vuoksi pythoneita on tehdasvalmisteisina paljon vähemmän vai onko ollenkaan?
Tein niin muuten mukavan Komsan eli SH6:n, jolla pihassa hauskasti pyöriskeli, mutta pitemmillä matkoilla ei ollutkaan enää niin mukavaa.
Sakarin ongelma lienee materiaali: puu. Se on liian joustavaa. Alumiini-Hipparion ei hetkuile eikä värähtele. Jos muita ongelmia on, ne ovat fysiologisia tai päänsisäisiä. Hipsuja on testannut yli 50 ihmistä ja muistan vain muutaman, jotka eivät ole osanneet käyttää kunnolla jalkaohjausta, yksi painoi 120 kg, toinen kehitysvammainen, muutamat ovat vain istuneet päällä ja ihmetelleet. Useimmat testaajat ovat häipyneet jonnekin ja takaisin tultuaan ehkä todenneet, että "On se aika omituinen". Mutta ajaminen on onnistunut ja onnistuu useimmilta muutaman tai muutaman kymmenen metrin jälkeen. Jalkaohjaus on mielestäni helpoin ohjaustapa. Käsiä voi käyttää muuhun kuin ohjaamiseen, mutta itse pidän sormen jarrukahvojen tuntumassa ainakain täällä Helsingin hässäkkä-liikenteessä.
Kävin keväällä Saksan Germersheimisa Spezi-erikoispyörämessuilla ja totesin, ettei Hipsussa ole mitään hävettävää. Kaikkien, ainakin saksalaisten valmistajien kolmipyörät ovat turhan monimutkaisia ja on paljon valmistajakohtaisia osia, joiden saanti varaosina on hankalaa. Hipparionin etuveto ja jalkaohjaus tekevät siitä yksinkertaisemman ja rungon ja istuimen lisäksi kaikki muut osat saa fillarikaupoista ja Tradotimiltä.
Hipparion Kakkosella olen ajanut nyt 49.477 km (tänä vuonna 4.448 km) ja kaikilla Hipsuilla 18 vuoden aikana yhteensä 97.200 km. Eikä ole paikat kipeät.
Panin Hipparion Protohippus Kolmosen PDF-muotoiset piirustukset kotisivulle hakemistoon, siellä 'Joint.PDF' on runkolaakerin piirros, tekstit "englantia":
http://www.saunalahti.fi/~dvinci/Hipparion/
Sivulla avautuu lista, josta voi klikata piirustukset auki. Näitä piirustuksia mukaillen on Glen Aldridge Jenkkilässä tehnyt keväällä jo toisen version alumiini-Hipparionista. Hipsu kolmosta en itse ole tehnyt, se on vain piirustuksina, mutta siinä yhdistyvät Hipsu Ykkösen ja Kakkosen parhaat puolet. Rakentamisen iloa!
Esko