Sivu 1/6
MBB Lowracer/Nokia 200m
Lähetetty: 15 Heinä 2014, 16:38
Kirjoittaja PW
Iski kauhee into ja kävin alapihasta pätkän putkee, rälläköin jo siitä kaks pätkää, takarunkoa varten.
Onkos tuolla kauheesti väliä, emäputken kulmalla? Ranskalaiset käyttää kait sitä 55 astetta ja reilua jättöä, olikos se niin ett tuolla systeemillä pyörä on vakaammin ohjattavissa nopeemmissa vauhdeissa?
Pitää vilkasta sitä "ranskalaispiirakan" (kouigin amann) kuvaa ja kulmia.
Petri
Re: MBB Lowracer/Nokia 200m
Lähetetty: 15 Heinä 2014, 17:15
Kirjoittaja jviirret
Isolla jätöllä keskittää voimakkaasti kovassa vauhdissa ja polkeminen ei siis vaikuta yhtä paljon ohjaukseen kuin pienellä jätöllä. Hitaassa vauhdissa ohjaus pyrkii taas "haukkaamaan" pienijättöistä herkemmin.
Jukka
Re: MBB Lowracer/Nokia 200m
Lähetetty: 15 Heinä 2014, 19:08
Kirjoittaja PW
Putki asetelma pyörä muodossa.

- 2014-07-15 19.04.12.jpg (330.14 KiB) Katsottu 3588 kertaa
Petri
Re: MBB Lowracer/Nokia 200m
Lähetetty: 15 Heinä 2014, 19:16
Kirjoittaja jooseha
Re: MBB Lowracer/Nokia 200m
Lähetetty: 16 Heinä 2014, 08:29
Kirjoittaja PW
Niin, ehkä vois kokeilla vieläkin loivempaa ohjauskulmaa - 50 astetta?
vai alle?
Petri
Re: MBB Lowracer/Nokia 200m
Lähetetty: 16 Heinä 2014, 08:39
Kirjoittaja jviirret
Suoraan ajamis pyörässä voi kokeilla, mutkat menee jossakin vaiheessa haastaviksi. Mitä loivempi kulma sitä enemmän keulaa pitää kääntää jotta saa käännöksen aikaiseksi, vaatii myös laajemmat tasapainon pito liikkeet.
Jukka
Re: MBB Lowracer/Nokia 200m
Lähetetty: 16 Heinä 2014, 08:56
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:Suoraan ajamis pyörässä voi kokeilla, mutkat menee jossakin vaiheessa haastaviksi. Mitä loivempi kulma sitä enemmän keulaa pitää kääntää jotta saa käännöksen aikaiseksi, vaatii myös laajemmat tasapainon pito liikkeet.
Jukka
Onko se nimenomaan tuo kulma joka vaikuttaa ohjaukseen vai myös jättö? Jos kulmaa loiventas mutt offsetillä pitäs jätön samana, mitä vaikuttaa?
Petri
Re: MBB Lowracer/Nokia 200m
Lähetetty: 16 Heinä 2014, 09:31
Kirjoittaja jooseha
Kerran olen näytösluontoisesti kokeillut Kiiltomadolla selkeästi 55 astetta loivempaa kulmaa. Piti antaa ihmisille lisää ihmeteltävää
Ei tullut ajateltua mitä ohjauskulma oli. Kääntyminen rupesi olemaan ongelma. Ei se liian kankea ollut. U-käännös onnistui kyllä kadulla, mutta hartiat tahtoivat liukua peltipenkillä sivusuuntaan, kun käänsi.
En usko että 50 asteella on vielä liian kankea. 55 asteisena tuolla heittää kevyen liikenteen väylällä U-käännöksen
Hieman hankala noista mun kokeiluista on vetää johtopäätösiä, kun ohjauskulmaa säätää tuossa muuttuu oikeastaan kaikki muukin. Jättö, istuinkorkeus, kampikorkeus, akseliväli, nojakulma, painopiste.
Re: MBB Lowracer/Nokia 200m
Lähetetty: 16 Heinä 2014, 10:09
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:Suoraan ajamis pyörässä voi kokeilla, mutkat menee jossakin vaiheessa haastaviksi. Mitä loivempi kulma sitä enemmän keulaa pitää kääntää jotta saa käännöksen aikaiseksi, vaatii myös laajemmat tasapainon pito liikkeet.
Jukka
Onko se nimenomaan tuo kulma joka vaikuttaa ohjaukseen vai myös jättö? Jos kulmaa loiventas mutt offsetillä pitäs jätön samana, mitä vaikuttaa?
Helpompi ajatellä niin että pelkästään kulma vaikuttaa siihen kuinka paljon rengasta pitää kääntää että se kääntyy kulkusuuntaan nähden halutun verran. Kaksi ääripäätä:
-Ohjauskulma 90 astetta, jos käännät tangosta 20astetta niin rengas kääntyy kulkusuuntaan nähden 20astetta
-Ohjauskulma 0astetta, eli emäputki samansuuntainen maatason kans. Jos käännät tankoa 20astetta ei rengas käänny kulkusuuntaan nähden ollenkaan vaan ainoastaan kallistuu tuon 20astetta.
Jättö vaikuttaa enempi siihen kuinka paljon ja minkälaisissa nopeuksissa ohjaus keskittää ja/tai pyrkii kääntymään.
Jukka
Re: MBB Lowracer/Nokia 200m
Lähetetty: 16 Heinä 2014, 10:42
Kirjoittaja Pastori
Aika reipasta tehdä vielä uusi pyörä Nokialle. Kuudeekin oli jo männävuonna ollut monta päivää ajokunnossa 
Re: MBB Lowracer/Nokia 200m
Lähetetty: 16 Heinä 2014, 10:58
Kirjoittaja PW
Eli jättö on tärkeempi, ohjaustuntuman kannalta jos ei kääntösäteellä niin väliä.
Petri
Re: MBB Lowracer/Nokia 200m
Lähetetty: 16 Heinä 2014, 12:59
Kirjoittaja Syväri
Mulla oli tuossa clwb:ssä ohjauskulma sen 43 astetta ja jättö aluksi jotain 130mm, taivutin haarukkaa sen verran että oltiin 45 asteessa ja jättö aika lähellä nollaa ellei jopa negatiivinen. Ajettava mutta ei niin vakaa vauhdissa ja jos pyörä käy jossain asvaltin ulkoreunalla niin, että on vähän kynnystä niin menee helposti nurin koska pyörä reagoi niin hitaasti. Sanoisin että se 50-55 astetta ja joku 50-75mm jättö tuottaa hyvän lopputuloksen. Mieluummin vähän haukkausta ohjaukseen kuin levoton pyörä vauhdissa 
Re: MBB Lowracer/Nokia 200m
Lähetetty: 16 Heinä 2014, 13:34
Kirjoittaja PW
En muuten tuota loiventamassa olis mut ku rälläköin jo liikaa runkoputkesta, eikä viittis vaihtaa putkee 
Petri
Re: MBB Lowracer/Nokia 200m
Lähetetty: 16 Heinä 2014, 13:44
Kirjoittaja jooseha
Voihan sitä jatkaa 
Re: MBB Lowracer/Nokia 200m
Lähetetty: 16 Heinä 2014, 13:56
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Eli jättö on tärkeempi, ohjaustuntuman kannalta jos ei kääntösäteellä niin väliä.
Kyllä se kulma vaikuttaa väähintään yhtä paljon, koska pyörällä tasapainoilu tapahtuu ohjaamalla. Jos tankoa, tässä tapauksessa jalkoja, pitää käännellä laajasti pystyssä pysyäkseen niin käy sekin rasittavaksi.
Jukka