Sivu 1/6

MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 15 Heinä 2014, 16:38
Kirjoittaja PW

Iski kauhee into ja kävin alapihasta pätkän putkee, rälläköin jo siitä kaks pätkää, takarunkoa varten.
Onkos tuolla kauheesti väliä, emäputken kulmalla? Ranskalaiset käyttää kait sitä 55 astetta ja reilua jättöä, olikos se niin ett tuolla systeemillä pyörä on vakaammin ohjattavissa nopeemmissa vauhdeissa?
Pitää vilkasta sitä "ranskalaispiirakan" (kouigin amann) kuvaa ja kulmia.

Petri


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 15 Heinä 2014, 17:15
Kirjoittaja jviirret

Isolla jätöllä keskittää voimakkaasti kovassa vauhdissa ja polkeminen ei siis vaikuta yhtä paljon ohjaukseen kuin pienellä jätöllä. Hitaassa vauhdissa ohjaus pyrkii taas "haukkaamaan" pienijättöistä herkemmin.

Jukka


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 15 Heinä 2014, 19:08
Kirjoittaja PW

Putki asetelma pyörä muodossa.

2014-07-15 19.04.12.jpg
2014-07-15 19.04.12.jpg (330.14 KiB) Katsottu 3588 kertaa

Petri


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 15 Heinä 2014, 19:16
Kirjoittaja jooseha

Jos matalaa tekee niin on luontevaa käyttää loivaa ohjauskulmaa. Muuten ohjausakseli jää helposti kauas lonkasta.
Omaani ajelen niin että ohjauskulma 55 astetta ja jättö 13cm. Olen tyytyväinen. Alta kahdenkympin vauuhdissa saisi olla jättöä vähemmän, mutta eihän lenkkikoneella niin hitaasti ajeta 8) Mitä kovempaa ajaa sen paremmalta tuntuu. Pyörä oikein kannustaa ajamaan lujaa :mrgreen: No ei sillä vielä ole oikeasti kovaa ajettu vain kuuttakymppiä. Jos perää nostaa selkeästi pyörä paranee hitaassa vauhdissa, muttei ole vauhdissa yhtä kivan tuntuinen. Kyse on luultavasti vain tottumuksesta - mitään vikaahan siihen ei silloinkaan tule :wink: Jos/kun teen tuohon uuden keulan siihen tulee sama ohjauskulma ja jättö.


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 16 Heinä 2014, 08:29
Kirjoittaja PW

Niin, ehkä vois kokeilla vieläkin loivempaa ohjauskulmaa - 50 astetta? :roll: vai alle?

Petri


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 16 Heinä 2014, 08:39
Kirjoittaja jviirret

Suoraan ajamis pyörässä voi kokeilla, mutkat menee jossakin vaiheessa haastaviksi. Mitä loivempi kulma sitä enemmän keulaa pitää kääntää jotta saa käännöksen aikaiseksi, vaatii myös laajemmat tasapainon pito liikkeet.

Jukka


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 16 Heinä 2014, 08:56
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:

Suoraan ajamis pyörässä voi kokeilla, mutkat menee jossakin vaiheessa haastaviksi. Mitä loivempi kulma sitä enemmän keulaa pitää kääntää jotta saa käännöksen aikaiseksi, vaatii myös laajemmat tasapainon pito liikkeet.

Jukka

Onko se nimenomaan tuo kulma joka vaikuttaa ohjaukseen vai myös jättö? Jos kulmaa loiventas mutt offsetillä pitäs jätön samana, mitä vaikuttaa?

Petri


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 16 Heinä 2014, 09:31
Kirjoittaja jooseha

Kerran olen näytösluontoisesti kokeillut Kiiltomadolla selkeästi 55 astetta loivempaa kulmaa. Piti antaa ihmisille lisää ihmeteltävää :roll: Ei tullut ajateltua mitä ohjauskulma oli. Kääntyminen rupesi olemaan ongelma. Ei se liian kankea ollut. U-käännös onnistui kyllä kadulla, mutta hartiat tahtoivat liukua peltipenkillä sivusuuntaan, kun käänsi.
En usko että 50 asteella on vielä liian kankea. 55 asteisena tuolla heittää kevyen liikenteen väylällä U-käännöksen :wink:
Hieman hankala noista mun kokeiluista on vetää johtopäätösiä, kun ohjauskulmaa säätää tuossa muuttuu oikeastaan kaikki muukin. Jättö, istuinkorkeus, kampikorkeus, akseliväli, nojakulma, painopiste.


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 16 Heinä 2014, 10:09
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Suoraan ajamis pyörässä voi kokeilla, mutkat menee jossakin vaiheessa haastaviksi. Mitä loivempi kulma sitä enemmän keulaa pitää kääntää jotta saa käännöksen aikaiseksi, vaatii myös laajemmat tasapainon pito liikkeet.

Jukka

Onko se nimenomaan tuo kulma joka vaikuttaa ohjaukseen vai myös jättö? Jos kulmaa loiventas mutt offsetillä pitäs jätön samana, mitä vaikuttaa?

Helpompi ajatellä niin että pelkästään kulma vaikuttaa siihen kuinka paljon rengasta pitää kääntää että se kääntyy kulkusuuntaan nähden halutun verran. Kaksi ääripäätä:
-Ohjauskulma 90 astetta, jos käännät tangosta 20astetta niin rengas kääntyy kulkusuuntaan nähden 20astetta
-Ohjauskulma 0astetta, eli emäputki samansuuntainen maatason kans. Jos käännät tankoa 20astetta ei rengas käänny kulkusuuntaan nähden ollenkaan vaan ainoastaan kallistuu tuon 20astetta.
Jättö vaikuttaa enempi siihen kuinka paljon ja minkälaisissa nopeuksissa ohjaus keskittää ja/tai pyrkii kääntymään.

Jukka


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 16 Heinä 2014, 10:42
Kirjoittaja Pastori

Aika reipasta tehdä vielä uusi pyörä Nokialle. Kuudeekin oli jo männävuonna ollut monta päivää ajokunnossa :)


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 16 Heinä 2014, 10:58
Kirjoittaja PW

Eli jättö on tärkeempi, ohjaustuntuman kannalta jos ei kääntösäteellä niin väliä.

Petri


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 16 Heinä 2014, 12:59
Kirjoittaja Syväri

Mulla oli tuossa clwb:ssä ohjauskulma sen 43 astetta ja jättö aluksi jotain 130mm, taivutin haarukkaa sen verran että oltiin 45 asteessa ja jättö aika lähellä nollaa ellei jopa negatiivinen. Ajettava mutta ei niin vakaa vauhdissa ja jos pyörä käy jossain asvaltin ulkoreunalla niin, että on vähän kynnystä niin menee helposti nurin koska pyörä reagoi niin hitaasti. Sanoisin että se 50-55 astetta ja joku 50-75mm jättö tuottaa hyvän lopputuloksen. Mieluummin vähän haukkausta ohjaukseen kuin levoton pyörä vauhdissa :)


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 16 Heinä 2014, 13:34
Kirjoittaja PW

En muuten tuota loiventamassa olis mut ku rälläköin jo liikaa runkoputkesta, eikä viittis vaihtaa putkee ;)

Petri


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 16 Heinä 2014, 13:44
Kirjoittaja jooseha

Voihan sitä jatkaa :roll:


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 16 Heinä 2014, 13:56
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Eli jättö on tärkeempi, ohjaustuntuman kannalta jos ei kääntösäteellä niin väliä.

Kyllä se kulma vaikuttaa väähintään yhtä paljon, koska pyörällä tasapainoilu tapahtuu ohjaamalla. Jos tankoa, tässä tapauksessa jalkoja, pitää käännellä laajasti pystyssä pysyäkseen niin käy sekin rasittavaksi.

Jukka