Kinnerin osien tarkastuslista ennen ajoa
Murphyn lain mukaan laitteet hajoaa aina pahimmalla hetkellä.
Kerrataanpa tässä viestiketjussa asiat jotka pitää tarkastaa ennen ajoa ettei tule katastrofeja!
Ehdotan että tarkastus kannattaa aloittaa renkaiden paineen tarkastuksella, sitten jarrujen toimuuden testaamisella, ja siinä voi samalla tarkastaa kaikki pyörien ripustuksen ruuvit ja mutterit sekä jarruvaijeri. Mitäs muuta voisi tarkastaa?
Varsinkin tuo rumpujarrun runkokiinnitys kannattaa tarkistaa koska perjantana mun vasen rumpujarru hirtti kiinni yllättäen kesken pitkän alamäen aiheuttaen potentiaalisesti erittäin vaarallisen tilanteen. Syynä oli rumpujarrun torque arm:in irronnut pultti. Kun rumpujarrun runko eli jarrukengät ei ole enää kiinni iskarissa, niin seuraavan kerran jarruttaessa ne lähtevät silmänräpäyksessä pyörimään rummun mukana vetäen jarrukaapelin tiukasti akselin ympärille, aiheuttaen lukkojarrutuksen. Kiristynyt jarrukaapeli saattaa vielä nykäistä ohjaustangon kyseisen renkaan suuntaan... Selvisin onneksi vain oikeanpuoleisen maalipinnan tuhoutumisella ja parilla laastarilla. Kirjoitin raportin Questin valmistajalle velomobiel.nl:le, josta Allert vastasi ettei ole koskaan kuullut vastaavasta laiteviasta ja kehotti tarkastamaan pultit säännöllisesti ja käyttämään ruuvilukitetta.
Onko vielä jotain muuta tarkastettavaa? Vuosihuollosta voisi tehdä oman ketjunsa
KAI