Sivu 4/6

Re: Pika MBB

Lähetetty: 22 Loka 2014, 14:56
Kirjoittaja pikametri

Voi olla vielä narujen säädössä parantamista, mutta monttuun ajaessa tuntuu aina hiukan villiltä vähän aikaa, kun takarengas etsii ajolinjaansa. Uskoisin että toisen puolen naru on vielä hieman kireämmällä kuin toinen (ei ole vieläkään narujen puolivälistä ylös johtavaa tasapainottavaa riipukejousta / joustavaa narua).


Re: Pika MBB

Lähetetty: 22 Loka 2014, 15:11
Kirjoittaja jooseha

Haarukan lyhentäminen jäykistäisi sitä kummasti. Aika paljon tuosta voi ottaa pois, kun pitkä joustovara ei näytä olevan sulle tärkeä ;)


Re: Pika MBB

Lähetetty: 22 Loka 2014, 17:42
Kirjoittaja PW

Säädätkö naruilla takahaarukan kulmaa, vai onko löytyny se sopiva joka lähtöön?
Sutiiko kuinka herkästi?


Re: Pika MBB

Lähetetty: 22 Loka 2014, 21:55
Kirjoittaja pikametri

Muutamia kulmia oon kokeillut. Naruissa on nyt semmonen 10mm pyöreä teräsputki, jonka ympäri olen laittanut narut kiertämään, jotta saan hieman korkeamman ajoasennon (kaupunkikäyttö). Pyörä tuntuu toimivan lähes millä vaan järkevällä emäputken kulmalla, tai ainakin positiivisilla jätöillä. Pyörä kulkee stabiilisti hitaasti tai kovaa ajettaessa. Normaalissa ajovauhdissa ja varsinkin ylämäessä voi roikottaa käsiä rennosti pyörän sivuilla ja antaa jalkojen hoitaa suunnan näyttämisen.

Pyörä on nyt koekäytössä ja jo nyt muutoslista kattaa koko pyörän ja komponentit (ehkä jarruja vaille):
Poljinkeskiö pitää siirtää edemmäksi, uusi ohjaustanko, uusi keskirunko ja uusi vanerinen penkki / pellistä, uusi tukevampi ja ehkä lyhempi takahaarukka, tangonpäävaihtajat kiertovaihtajien tilalle, napadynamovalot, niin ja eturenkaaksi voisi harkita 28 tuumaista nykyisen 26 tuumaisen tilalle, koska tilaa tuntuu kuitenkin olevan melkein liiaksi.


Re: Pika MBB

Lähetetty: 22 Loka 2014, 22:08
Kirjoittaja jooseha

Peltipenkki on aika liukas. Jos tarvitsee tukea sivusuunnassa, se on suorana huono vaihtoehto. Mulla on hankala ajaa <20º nojakulmilla, koska hartiat liikkuu sivusuunnassa. Kumimatto varmaan korjaisi tilanteen, mutta saatan vaihtaa pellin vaneriin.


Re: Pika MBB

Lähetetty: 23 Loka 2014, 14:06
Kirjoittaja pikametri
PW kirjoitti:

Sutiiko kuinka herkästi?

Sutiminen on ainakin näin kesäisin pysynyt hallinnassa. Kun ajaa kumpareesta veto päällä niin tuntuu pieni sutaisu, mutta ei varsinaisesti ole vielä haitannut. Talvea odotan pitkästä aikaa innolla, jotta saadaan tarkempaa tietoa nastarenkailla ajamisesta. En kylläkään usko että tulisi ongelmia; nastarenkaat on nykyisin niin hyviä ja painopiste on kuitenkin aika edessä tuossa minun pyörässä.


Re: Pika MBB

Lähetetty: 23 Loka 2014, 14:27
Kirjoittaja Wacky

Yks asia joka vaikuttaa ajettavuuteen talvella on miten herkästi pyörä lähtee ohjautumaan maaston mukaan esim. jääurat


Re: Pika MBB

Lähetetty: 13 Marras 2014, 14:57
Kirjoittaja pikametri
2014-11-07 07.51.45.jpg
2014-11-07 07.51.45.jpg (120 KiB) Katsottu 5127 kertaa

Kulkee lumessa ja jäällä, mutta pakko on sanoa (vaikka ei haluasikaan myöntää) että tiukassa ylämäessä nastarengas meinaa sutia, vaikka Kojakilla menee heittämällä vastaavissa kesäolosuhteissa.

ps. Pysäköintiä muuten helpottaa etujarrun "käsijarru"-toiminto, niin eturengas ei aina karkaa minne tahtoo.


Re: Pika MBB

Lähetetty: 13 Marras 2014, 17:40
Kirjoittaja PW

Tuleeko takarengas nätisti perässä, vai hakeeko uria?


Re: Pika MBB

Lähetetty: 17 Marras 2014, 08:13
Kirjoittaja pikametri

Autotiellä sohjopolanteissa takarengas haki uraansa aika ilkeän tuntuisesti. Toistaalta vastaavissa oloissa muutkin polkupyörät olisivat olleet työläitä ajaa. Vedon kanssa ei ole kuitenkaan ollut hirveämmin ongelmia. Tämmöinen sohjohan on vain muutaman aamun ongelma vuodessa, joten ei välttämättä kannata lähteä optimoimaan, vaikka mieli tietysti tekisikin.


Re: Pika MBB

Lähetetty: 17 Marras 2014, 08:17
Kirjoittaja PW
pikametri kirjoitti:

Autotiellä sohjopolanteissa takarengas haki uraansa aika ilkeän tuntuisesti. Toistaalta vastaavissa oloissa muutkin polkupyörät olisivat olleet työläitä ajaa. Vedon kanssa ei ole kuitenkaan ollut hirveämmin ongelmia. Tämmöinen sohjohan on vain muutaman aamun ongelma vuodessa, joten ei välttämättä kannata lähteä optimoimaan, vaikka mieli tietysti tekisikin.

Onko siulla käsitystä mikä siihen auttas? Miulla on aika pitkä haarukka, ja dropparitkin löysät :roll: Kevyt perä taitaa olla tärkein syy.


Re: Pika MBB

Lähetetty: 17 Marras 2014, 09:35
Kirjoittaja pikametri

Oman pyöräni ajettavuus parani mielestäni paljon, kun tiputin nastarenkaiden paineet neljästä kahteen. Varmaan fatti rengas vois auttaa, tai sitten mielettömän pitkä perä, jotta pieni heittely ei vaikuta ajoon. Pitkä perä tietysti heikentää nopeaa ohjausta. Fat-renkaan toimivuus taas jääkelillä epäilyttää, mutta toiminee kaupunkiympäristössä missä harrastetaan yleisesti hiekoittamista - tai sitten pitää olla nasta-fat.


Re: Pika MBB

Lähetetty: 17 Marras 2014, 10:17
Kirjoittaja PW
pikametri kirjoitti:

Oman pyöräni ajettavuus parani mielestäni paljon, kun tiputin nastarenkaiden paineet neljästä kahteen. Varmaan fatti rengas vois auttaa, tai sitten mielettömän pitkä perä, jotta pieni heittely ei vaikuta ajoon. Pitkä perä tietysti heikentää nopeaa ohjausta. Fat-renkaan toimivuus taas jääkelillä epäilyttää, mutta toiminee kaupunkiympäristössä missä harrastetaan yleisesti hiekoittamista - tai sitten pitää olla nasta-fat.

Toisaalta mitä pitempi perä, sitä kevyempi on ja heilahdukset tuntuu ohjaamossa suuremmilta :roll:
Läskirenkaat pitäs kokeilla, kunhan taas saa pyörän ajokuntoon pienten muutosten jälkeen ni katotaan miltä tuntuu.


Re: Pika MBB

Lähetetty: 17 Marras 2014, 10:27
Kirjoittaja jviirret
pikametri kirjoitti:

Tämmöinen sohjohan on vain muutaman aamun ongelma vuodessa, joten ei välttämättä kannata lähteä optimoimaan, vaikka mieli tietysti tekisikin.

Samaa mieltä. Keliolosuhteet muuttuu talvella ääripäästä toiseen vuorokaudessa. 10cm pakkaslumi saattaa olla seuraavana päivänä märkää peilijäätä, raskasta sohjoa, tasainen aurattu tie tai 10cm poljettua pakkaslunta. Joka muutokseen kun pyörää muokkaa niin menee koko talvi rakennellessa eikä seuraavana talvena ole yhtään viisaampi, korkeintaan vähän kätevämpi käsistään.

Jukka


Re: Pika MBB

Lähetetty: 17 Marras 2014, 14:53
Kirjoittaja jori
pikametri kirjoitti:

Oman pyöräni ajettavuus parani mielestäni paljon, kun tiputin nastarenkaiden paineet neljästä kahteen. Varmaan fatti rengas vois auttaa, tai sitten mielettömän pitkä perä, jotta pieni heittely ei vaikuta ajoon. Pitkä perä tietysti heikentää nopeaa ohjausta. Fat-renkaan toimivuus taas jääkelillä epäilyttää, mutta toiminee kaupunkiympäristössä missä harrastetaan yleisesti hiekoittamista - tai sitten pitää olla nasta-fat.

Onkohan kukaan kokeillut polkupyörässä AWS MBB-pyörään saisi myös takapyöräohjauksen. Sellainen voisi toimiakin lumessa, kun tukipiste siirtyisi nopeammin ja pienemmällä ohjauskulmalla pyörän alle. Tietenkin takaohjauksen täytyy olla loivempi, kuin etuohjaus, jotta kääntyminenkin onnistuu oikeaan suuntaan. :D
Kuva