Ihmekkös tuo sitten kun ajaminen oli vähän "kulmikasta", ei luultavasti paljon auttanut että on oppinut ajamaan pythoneilla joissa ohjaaminen tapahtuu lantiota kiertämällä hartioiden toimiessa tukipisteinä. Näin loivalla nojakulmalla kääntäminen tosiaan on kääntämistä, eikä mikään kehon osa kierry tiukassakaan mutkassa.
Jukka
Kääntåminen on kallistamista eli painopisteen siirtoa erityisesti tällä pyörällä.
Tuo on aivan totta, mutta sivusuunnassa painopisteen siirtäminen siirtämättä tukipistettä painopisteen alla on fysiikan vastaista -mahdotonta. Tarvitaan siis ensin ohjaus ja vasta tämä siirtää painopistettä.
Tästä voi vakuuttaa minut siirtämällä painopistettään paikoillaan seisovassa pyörässä aina vastakkaiseen suuntaan, kuin pyörä yrittää kaatua ja pitää pyörä pystyssä halutun ajan. Jos pyörä tällä menetelmällä pysyy pystyssä, painopistettä on mahdollista siirtää sivusuunnassa. (Erittäin leveillä renkailla tuo kyllä on mahdollista ja ajamalla sivuun käännetyllä ohjauksella edestakaisin (vaatii fiksin tai ylämäen, mutta siitä ei liene tässä nyt kyse.)
Painopisteen siirtäminen ajosuuntaan = ajaminen antaa mahdollisuuden ohjata vastasuuntaan, jolloin pyörä hetken kuluttua kallistuu vastakkaiseen suuntaan ja siirtää painopisteenkin samaan suuntaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuo on aivan totta, mutta sivusuunnassa painopisteen siirtäminen siirtämättä tukipistettä painopisteen alla on fysiikan vastaista -mahdotonta. Tarvitaan siis ensin ohjaus ja vasta tämä siirtää painopistettä.
Eli kunhan painopisteen on löytänyt on kaatuminen mahdotonta
Meni Jorin teoria ylihilseen. Tarkoitin vaan ett pyörä kääntyy päätä kallistamalla - teoriasta en ymmärrä.
Kyllä siinä pitää keulankin kääntyä ja jalkojen siinä mukanan, muutenhan tuossa on nivel ihan turhaan
Edes suoraan ajaminen/pstyssä pysyminen ei onnistu kaksipyöräisellä jos ei voi vähintään toista rengasta kääntää. Tai ainakin sen ajaminen on helpompaa kun pyörä ohjataan painopisteen alle sensijaan että kuski siirtyisi aina painopisteen päälle.
Meni Jorin teoria ylihilseen. Tarkoitin vaan ett pyörä kääntyy päätä kallistamalla - teoriasta en ymmärrä.
Kyllä siinä pitää keulankin kääntyä ja jalkojen siinä mukanan, muutenhan tuossa on nivel ihan turhaan
Edes suoraan ajaminen/pstyssä pysyminen ei onnistu kaksipyöräisellä jos ei voi vähintään toista rengasta kääntää. Tai ainakin sen ajaminen on helpompaa kun pyörä ohjataan painopisteen alle sensijaan että kuski siirtyisi aina painopisteen päälle.
Jukka
Joo tottakai pyörän pitää kääntyä.
petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Meni Jorin teoria ylihilseen. Tarkoitin vaan ett pyörä kääntyy päätä kallistamalla - teoriasta en ymmärrä.
Kyllä siinä pitää keulankin kääntyä ja jalkojen siinä mukanan, muutenhan tuossa on nivel ihan turhaan
Edes suoraan ajaminen/pstyssä pysyminen ei onnistu kaksipyöräisellä jos ei voi vähintään toista rengasta kääntää. Tai ainakin sen ajaminen on helpompaa kun pyörä ohjataan painopisteen alle sensijaan että kuski siirtyisi aina painopisteen päälle.
Juuri noin. Kuski ei kaksipyöräisellä pysty siirtämään painopistettä sivusuunnassa tukipisteen päälle, vaan ainoa keino on siirtää tukipiste painopisteen alle. Painopisteen siirtämiseen tarvitaan vastavoima. Tyhjästä on mahdoton ponnistaa. Rakettimoottorikaan ei ponnista tyhjästä, vaan se tuottaa työntövoiman heittämällä osan massastaan vastakkaiseen suuntaan. (Painopiste ei siirry.) Pyörälläkin pystyy kyllä painopistettään siirtämään heittelemällä tavaroita sivulle.
Jos pelkkä pään kallistaminen tai muu vartalomuuvi riittäisi siirtämään painopistetta, voisit siirrellä painopistettäsi paikoillaan seisovan pyörän päällä haluamaasi suuntaan ja pysyä pystyssä haluamasi ajan. Toisaalta voisit ajaa kaksipyöräisellä, jonka pyörät olisivat kiinteästi linjassa haluamasi matkan suoraan.
Etupyörän kääntyminen on siis painopisteen siirtymisen = tasapainon syy, ei seuraus painopisteen siirrosta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Nokialla tunninajossa vasen nivunen kipeytyi, osasyynä voi olla erittäin suuri lonkkakulma kääntyväkeskiöisessä pyörässäni. MikaL:kin sanoi ett loivalla kulmalla sai nivusensa Metabikesissä kipeeksi. Suurempi syy tosin taitaa olla itselle liian kova vauhti varsinkin siinä pienessä mäennyppylässä, se syö miestä kun se vielä pitää ylittää joka kierroksella.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.