Sivu 1/3

Sylikulman pohdintaketju (oli alkujaan "Lonkkakulman pohdintaketju")

Lähetetty: 17 Heinä 2014, 22:00
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Pitääkö keskiötä nostaa?

En tiedä, miks?

Petri

Jos penkki on jo noin loivassa kulmassa - eiks rupee koko vartalo olemaan ihan suorassa = olisko jo lonkkakulma liian loiva.

Kuva

Jos tolla olis niin alhaalla kuin tossa toi keskiö menee ruho aika oikoseksi.


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 17 Heinä 2014, 22:04
Kirjoittaja Pastori

No ei ehkä meekkään.


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 18 Heinä 2014, 08:53
Kirjoittaja jviirret

Aika "suora" ajoasento minullakin Yescomissa on. Siihen suuntaan poikkeaminen tuosta 130asteen suosituksesta ei tunnu pahalta, mutta vaatii tekniikka muutoksen polkemiseen. Pitää ajaa hartiat jäykkänä koska kuski ei saa penkistä tukea, ainoastaan hartioista.

Jukka


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 18 Heinä 2014, 10:56
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Aika "suora" ajoasento minullakin Yescomissa on. Siihen suuntaan poikkeaminen tuosta 130asteen suosituksesta ei tunnu pahalta, mutta vaatii tekniikka muutoksen polkemiseen. Pitää ajaa hartiat jäykkänä koska kuski ei saa penkistä tukea, ainoastaan hartioista.

Tein veljen syntymäpäivälahjapyörää (Vena50) varten vähän tutkielmaa etuvetoisten geometrioista. Sylikulma on tosiaan suurempi, kuin tuo 130 astetta. Pastorin QD Sportissa jopa yli 150 astetta ja Petrin PW1 legendassa siinäkin 145. Pakoputkipyörässä se on mielestäni vähän ahdas, vaikka siinäkin kulmaa on n. 135 astetta. (Kuvassa alla on kolme pyörää päällekkäin. Napauta kuvaa!)

PPP-QDS-PW1.jpg
PPP-QDS-PW1.jpg (247.75 KiB) Katsottu 3939 kertaa

Pitäisikö muuttaa tuota sylikulmastandardia meille paksumahoille sopivammaksi. :oops: Ehkäpä voisimme ruveta puhumaan 140 asteen sylikulmasta. :roll:


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 18 Heinä 2014, 11:07
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:

Pastorin QD Sportissa jopa yli 150 astetta..

Mulla oli muuten aluksi (ja vähän vieläkin) nivuset kipeenä - jalka liikkuu ihan eri asennossa kuin aiemmissa pyörissä. Kun vielä ajelin välissä viikon Bromptonilla - niin taas palatessa QDS:iin - aluksi nivunen kipeytyi sisäkurvista.


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 18 Heinä 2014, 11:45
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Pitäisikö muuttaa tuota sylikulmastandardia meille paksumahoille sopivammaksi. :oops: Ehkäpä voisimme ruveta puhumaan 140 asteen sylikulmasta. :roll:

Mun pyörissä on sylkulmat clwb 125, tikkurunkoinen 130 ja kiiltomato 145. Viimeinen on ehdottomasti mukavin :wink:
Sanoisin että 130 astetta on minimi tavoite. Enemmänkin toimii. Clwb:ssä oli aluksi 120 astette, joka oli aivan liian vähän. 125 toimii tyydyttävästi.

Löysin tämmöisen artikkelin, jossa on epätieteellisesti käsitelty mäennousukykyä. Se puoltaisi loivaa kulmaa.


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 18 Heinä 2014, 12:13
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:
jori kirjoitti:

Pastorin QD Sportissa jopa yli 150 astetta..

Mulla oli muuten aluksi (ja vähän vieläkin) nivuset kipeenä - jalka liikkuu ihan eri asennossa kuin aiemmissa pyörissä. Kun vielä ajelin välissä viikon Bromptonilla - niin taas palatessa QDS:iin - aluksi nivunen kipeytyi sisäkurvista.

Näistä nivuskivuista tiedeä. Minullakin oli mielestäni vasen kives kipeänä vaikken ollut ajanut nojapyörällä, kuin parikymmentä kilometriä. Luulin jo, että eturauhas- tai virtsarakon syöpä, tai joku muu kuolemantauti oli kyseessä, kun alakerta oli turvoksissa ja kipu säteili selkään ja iho puutui selästä ja käsivarsista.

Sitten ajoin baaripyörällä koiralenkkiä ja ihmettelin, kun istuinluun kohdalla vasemmalla puolella oli paakku, joka ei ollut satulan paineesta millänsäkään, vaan oikeastaan helpotti oloa, kun sitä satulalla kurmotti. Ajelin muutaman kilometrin poikittain satulalla toisen istuinluun päällä keikkuen ja tuota kohtaa satulaan hieroen. Nivusesta alkoi levitä outo, lämmin tunne ja selkä- ja varsinkin "kives"-kipu alkoi hellittää.

Se mitään kives kipeä ollut, vaan tuo lihas jäkelissä tuolla pakarassa alhaalla. Pari päivää muljuttelin tuota lihasta pehmeämmäksi ja kivut hellittivät, kunnes lääkärille varaamani aika koitti. Eilen kävin kertomassa labrakokeita määränneelle lekurille, että vaiva oli jo selvinnyt ja alkanut parantua. Selitti, että kyse oli jostain päärynälihaksesta, jonka läpi iskiashermo menee ja tuo hermon puristuminen aiheutti nuo oudot kivut, jotka säteilivät eri puolille kehoa. Pakara vielä ihan kunnossa ole, mutta "kives"- ja selkäkivut hellittivät ja ylimääräinen jäykkyyskin selässä alkanut vähetä. Hitaasti kuulemma hellittää tuon Piriformis-lihaksen krampit, mutta Viron reissulle uskon jo kykeneväni. :D


Jaa, olisi varmaan pitänyt kirjoittaa "vaivat ja vammat" -osastoon. Kun sellaista ei ollut, eikä oikein paranemisen riemussaan viitsinyt v*tutusketjuunkaan kirjoittaa, niin tuli sitten tähän. :roll:


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 18 Heinä 2014, 12:17
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:

Löysin tämmöisen artikkelin, jossa on epätieteellisesti käsitelty mäennousukykyä. Se puoltaisi loivaa kulmaa.

Hyviä näkökulmia aiheeseen. Laitan tuolta sivulta kuvan tähän, jotta kiinnittää huomiota, että aihe on lipsunut sivuun ja tästä ketjusta pitäisi oksastaa osia toisaalle. :roll:
Kuva
Heh, tuohan on Petrin ajoasento.:D
Kuva


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 18 Heinä 2014, 12:20
Kirjoittaja jviirret

Ysecomissa näyttää olevan 145, menee ihan ok jos kruisailee, mutta kun yrittää tasaisella päästä yli 45km/h niin joutuu jo hartioita treenaamaan että saa pidettyä itsenä polkimien ulottuvilla.

Jukka


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 18 Heinä 2014, 12:22
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Ysecomissa näyttää olevan 145, menee ihan ok jos kruisailee, mutta kun yrittää tasaisella päästä yli 45km/h niin joutuu jo hartioita treenaamaan että saa pidettyä itsenä polkimien ulottuvilla.

Justiinsa meinasin kysyä tuota Yescomin kulmaa. Mikähän mahtaa olla NoComissa?


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 18 Heinä 2014, 12:23
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Ysecomissa näyttää olevan 145, menee ihan ok jos kruisailee, mutta kun yrittää tasaisella päästä yli 45km/h niin joutuu jo hartioita treenaamaan että saa pidettyä itsenä polkimien ulottuvilla.

Justiinsa meinasin kysyä tuota Yescomin kulmaa. Mikähän mahtaa olla NoComissa?

Varmaan ainakin 5astetta suorempi, muistelen että siinä nojakulma 19-20astetta ja minulla 25.

Jukka


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 18 Heinä 2014, 12:30
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:

Ysecomissa näyttää olevan 145, menee ihan ok jos kruisailee, mutta kun yrittää tasaisella päästä yli 45km/h niin joutuu jo hartioita treenaamaan että saa pidettyä itsenä polkimien ulottuvilla.

Jukka

MBB:ssä tulee vedettyä tangosta käsillä apua, niin tuo ei ole ongelma :wink:


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 18 Heinä 2014, 12:41
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Ysecomissa näyttää olevan 145, menee ihan ok jos kruisailee, mutta kun yrittää tasaisella päästä yli 45km/h niin joutuu jo hartioita treenaamaan että saa pidettyä itsenä polkimien ulottuvilla.

MBB:ssä tulee vedettyä tangosta käsillä apua, niin tuo ei ole ongelma :wink:

Mutta ei kovin energiatehokasta, lisäksi vaatii leveän tangon joka lisää ilmanvastusta :roll:

Jukka


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 18 Heinä 2014, 12:46
Kirjoittaja jori

Juu, istuimen selkänoja on vähän oudon muotoinen, joten ei voi aivan samoin mitata, kuin muita, mutta antaisi noilla viivoilla tuloksen 152,4°. Selkänoja 17,3. Summittain sama sylikulma, kuin Pastorin Kuudee Sportissa. :shock: Pastori kun vielä laskee perää neljä astetta alemmas, niin hänellä on ainakin ajoasennoltaan oikea raaseri. :D


Re: MBB Lowracer/Nokia 200m

Lähetetty: 18 Heinä 2014, 13:24
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:

Mutta ei kovin energiatehokasta, lisäksi vaatii leveän tangon joka lisää ilmanvastusta :roll:

Jukka

Vau, sä olet kunnossa, kun ajat energiatehokkaasti yli 45km/h tasaisella :shock:

Mbb:ssä tanko voi olla normaalia kapeampi, koska ei tarvise kääntymisvaroja. Jalat ja tanko kääntyvä yhdessä.
Kädet sylissä on varmasti vähemmän ilmanvastusta, muttei saa samoja tehoja. Lyhellä (kisa)matkalla lienee parempi.