Sivu 1/4
Sähkömoottori avuksi?
Lähetetty: 28 Heinä 2014, 14:19
Kirjoittaja fillarji
Millaista sähkömoottoria suosittelisitte avuksi mäkiä varten kaksipyöräiseen M5 city cruiser nojakkiin?
Eteen vai taakse moottori, voltti/wattimäärä?
Tuleeko huomattavastikin lisää kitkaa kiekon napaan kun ajaa ilman moottoria?
Re: Sähkömoottori avuksi?
Lähetetty: 28 Heinä 2014, 16:27
Kirjoittaja Wacky
Koko napamoottori voi olla turhan kunhan annat vähän aikaa keholle totutella uuteen asentoon. Tehoja ei saa kunnolla irti aluksia ja tekniikka on hakusessa niin mäet tuntuu vaikeilta.
Kuinka paljon ikää ja minkälainen pyöräily tausta sulla on?
Re: Sähkömoottori avuksi?
Lähetetty: 28 Heinä 2014, 17:00
Kirjoittaja jviirret
fillarji kirjoitti:Tuleeko huomattavastikin lisää kitkaa kiekon napaan kun ajaa ilman moottoria?
Jos moottori on mallia joka lataa jarrutettaessa niin ei rullaa ilman jarruakaan kevyesti. Ilman latausmahdollisuutta olevat voivat olla hyvinkin kevyesti rullaavia.
Jukka
Re: Sähkömoottori avuksi?
Lähetetty: 28 Heinä 2014, 17:18
Kirjoittaja Nojanalle
http://eclipsebikes.com/bafang-8fun-bbs ... -1102.html
Itse en lähtisi laittaan enään mitään napamoottoria. Tämän tyyppisistä moottori vaihtoehdoista löytyy mukavia asennettavia ratkaisuja nojikseen .
Parasta on jos vaan ei tarvitse mitään lisä moottoria pyörään.
Pyöräily on paljon huolettomampaa . Itse ainakin kyllästyin noihin aukkujen kansa puljaamisiin. 
Re: Sähkömoottori avuksi?
Lähetetty: 28 Heinä 2014, 17:39
Kirjoittaja irakas
fillarji kirjoitti:Millaista sähkömoottoria suosittelisitte avuksi mäkiä varten kaksipyöräiseen M5 city cruiser nojakkiin?
Eteen vai taakse moottori, voltti/wattimäärä?
Tuleeko huomattavastikin lisää kitkaa kiekon napaan kun ajaa ilman moottoria?
Se, että kannattaako hankkia sähköavustusta nojakkiin, riippuu paljon siitä minkälaisissa maastoissa ajelee, ja mikä on ajajan kunto. Pääosin tasaisilla mailla ajellessa sähköavustus on aika turha, mutta, jos kunto ei ole hyvä, ja ajomaasto on mäkinen, kyllä sähköavustus tekee ajosta paljon nautittavamman.
M5 city cruiserissa on takaveto. Laittaisin E-Spin http://sahkopyora.weebly.com/ napamoottorin etupyörään. Asennus on yksinkertainen, kun haarukkaa ei tarvitse levittää. E-Spin toimittaa tilattaessa valmiiksi pinnoitetun moottorilla varustetun kiekon.
Ajelen itse tadpole SH22:lla, jonka toisessa etukiekossa on E-Spin napamoottori ja tarakalla saman firman lithium-akku. Käytän moottoria vain vastamäissä. Koska moottori ei lataa vapaalla ollessa, siitä ei aiheudu lisäkitkaa.
Olen tapellut jo vuosia erilaisten kontrollipaneelien ja poljintunnistimien kanssa ja usein ne ovat lopettaneet toimimasta varsinkin, kun olen siirtänyt laitteet toiseen nojakkiin. Nykyään minulla on vain moottori 24 V, 250 W, akku 24 V,16 Ah, sulake 40 V ja on-off-vipukatkaisin 24 V, joka on ohjaustangossa. Hyvin on toiminut koko kesän.
Säästää aika paljon euroja, jos tilaa vain moottoroidun kiekon ja akun ja ostaa vaikka Biltemasta vipukytkimen http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... kin-43060/ ja sulakkeen http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... kpl-24300/ sekä johdot ja suojasukkaa. Kolvi ja juotoslankaa tarvitaan myös.
Mutta Jukkahan tästä varmasti nostaa metelin! 
Re: Sähkömoottori avuksi?
Lähetetty: 28 Heinä 2014, 18:31
Kirjoittaja jolaes
Löysin Englannista "halvalla" oikean Bionx sähkömoottorisetin, 250 W napa moottori ja 8,6 AH akun sekä tarvittavat ohjauspaneelin ja kaapelit, moottori oli 28 tuuman vanteesen rihtattu. Hinta oli vain 549 £. Vaihdoin 26" vanteelle ja asensin sähköavun Nazca Fuegoon, joka oli kevyt nojapyörä. Moottori avustus toimii hyvin ja on mukava käyttää mäkisessä Etelä-Savossa. Akku on kuitenkin vanhaa 24 V mallia ja siis sopiva vain alle 60 km pyörä matkoihin. Hommasin myös käsikaasun, jolla moottorin käyttö helpottuu, ylämäet avusteella tuntuu helpolta ja alamäessä laturi päälle ja sähköä säästyy. Loppujen lopuksi Nazca Feugo on kevyehkö nojapyörä ja 3 kg napa moottori ja parin kilon akku tekevät siitä hyvän kauppakulkineen eikä enää pitkänmatkan lowrideria. Vaihdon Viron Ekotrip pyöräilyyn vanhan kevyen takakiekon ja jätin akun kotiin ja ajelin tasaista virumaata helposti ilman sähköapua. Jo kohta siirryn jälleen sähköapuun, vaihdan vain takakiekon, kytken kaapelit ja asennan akun. Ja taas lähtee kuin hauki katiskasta, kun sähköavulla torikahvilan edestä startaan!
JormaL
Re: Sähkömoottori avuksi?
Lähetetty: 28 Heinä 2014, 18:51
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:Mutta Jukkahan tästä varmasti nostaa metelin! 
Kerro vain montako akkua olet tuhonnut kun ajat niitä liian tyhjäksi ja tyhjennät liian suurella virralla kun mikään boksi ei ole kumpaakaan kontrolloimassa
Puhumattakaan muista läheltäpiti tilanteista joita silloin tällöin on sattunut kun moottori hönkäsee täyteen vauhtiin väärissä tilanteissa.
Akkutyypille sopiva laturikin kannattaa hankkia...
Jukka
Re: Sähkömoottori avuksi?
Lähetetty: 28 Heinä 2014, 19:34
Kirjoittaja fillarji
Kiitos vinkeistä. Pyöräilen paljon ja lähes joka päivä jo monta vuotta. Vaikka olen uusi nojapyörien kanssa niin mäet menee ihan hyvin ylös varsinkin kun on kolme eturatasta edessä mutta voimia siihen menee huomattavasti enemmän kuin maantiepyörän kanssa. Ajattelin moottoria sen takia että ajan aina pitkiä lenkkejä ja olisi kiva välillä tulla kotiin niin että olisi vielä hyvin energiaa jäljellä muihinkin harrastuksiin. Voihan tuon moottorin ja akun aina poistaa kun huvittaa taas "oikeasti pyöräillä"...
Mietin että voisi ostaa jonkun edullisen napamoottorin aliexpress sivustolta, en ole vaan varma että montako wattia/volttia tarvitsen ja mikä olisi sopivin.
Re: Sähkömoottori avuksi?
Lähetetty: 28 Heinä 2014, 20:07
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Mutta Jukkahan tästä varmasti nostaa metelin! 
Kerro vain montako akkua olet tuhonnut kun ajat niitä liian tyhjäksi ja tyhjennät liian suurella virralla kun mikään boksi ei ole kumpaakaan kontrolloimassa
Puhumattakaan muista läheltäpiti tilanteista joita silloin tällöin on sattunut kun moottori hönkäsee täyteen vauhtiin väärissä tilanteissa.
Akkutyypille sopiva laturikin kannattaa hankkia...
Jukka
Joo, olen tuhonnut varsinaisesti yhden akun, ja se johtui siitä, kun olin ahtanut nojakkeja toistensa viereen, ja sattumoisin toisen nojakin ohjaustanko huomaamattani painoi toisen nojakin katkaisin nappulaa, ja akku kuumeni liikaa, kun moottori ei päässyt pyörimään.. 
Se, että joskus (muuten yhä harvemmin) mopo meinaa karata käsistä virran kytkeytyessä väärässä tilanteessa, on vain yksi elämää rikastuttava kokemus. 
Oikeastaan se, miksi sanoin, että nostat tästä metelin, oli se, että kerron laittomasta asennuksesta. Vihjeen tällaiseen asennukseen sain muuten Kuetronilta. Ja homma toimii todella hyvin, kun muistaa, että laittaa moottoriin virran päälle vain vauhdissa. Minulla on kolme tuolle akkutyypille sopivaa laturia. Ne kun tulevat automaattisesti akkua ostaessa.
Voin antaa ylimääräiset kaks niitä tarvitseville!
Re: Sähkömoottori avuksi?
Lähetetty: 29 Heinä 2014, 02:24
Kirjoittaja ajarmala
fillarji kirjoitti:Vaikka olen uusi nojapyörien kanssa niin mäet menee ihan hyvin ylös varsinkin kun on kolme eturatasta edessä mutta voimia siihen menee huomattavasti enemmän kuin maantiepyörän kanssa. Ajattelin moottoria sen takia että ajan aina pitkiä lenkkejä ja olisi kiva välillä tulla kotiin niin että olisi vielä hyvin energiaa jäljellä .
Ei, vaan ajat hieman lyhyempiä lenkkejä ja hieman pienemmällä tempolla. Niin saat energiaa kotiinkin asti. Ja paljon halvemmalla kuin sähköavulla. Ja vielä: sähköapu on feikkiä.
Re: Sähkömoottori avuksi?
Lähetetty: 29 Heinä 2014, 13:11
Kirjoittaja jori
Olen samaa mieltä Arin kanssa. Lenkkeliyssä voi valita sekä matkan pituuden, että siihen kulutettavan ajan. Matkan tekemisessä noita ei useinkaan voi -oikeastaan kumpaakaan- valita vapaasti, jolloin sähköavusta on merkittävä etu. Tietenkin voisi ajatella, että sähköavulla voisi tehdä mielenkiintoisempia, pidempiä lenkkejä käytettävissä olevassa aikaikkunassa. Valita reittinsä vapaammin, kuin on kuntoa mukana purkissä. 
Re: Sähkömoottori avuksi?
Lähetetty: 29 Heinä 2014, 16:58
Kirjoittaja irakas
On niin kaksipiippuinen asia tämä sähköavustus. Jos tavarits on hyväkuntoinen, ja hän ajaa kevyellä kaksipyöräisellä nojakilla, ei hän tarvitse sähköavustusta, ja siitä on, niinkuin Nojanalle sanoi, pitemmillä matkoilla vain harmia ja haittaa. Mutta mäkisissä maastoissa lyhyemmillä matkoilla (20 - 40 km) on sähköavustuksesta, varsinkin trikeissä, huonokuntoisemmille paljon apua ja iloa. 
Työmatkapyöräilijälle on sähköavusta se huomattava asia, ettei sähköavusteisesti niin kovasti hikeenny, eikä ehkä hänen tarvitse mennä suihkuun perille töihin päästyään. 
Re: Sähkömoottori avuksi?
Lähetetty: 29 Heinä 2014, 18:05
Kirjoittaja Wacky
irakas kirjoitti:Työmatkapyöräilijälle on sähköavusta se huomattava asia, ettei sähköavusteisesti niin kovasti hikeenny, eikä ehkä hänen tarvitse mennä suihkuun perille töihin päästyään. 
Tämä riippuu miten nopea on. Itselläni miellyttävä keskinopeus huitelee työmatkoillakin 30 nurkilla joka tarkoittaa ettei sähköllä tekisi keskimäärin mitään.
Re: Sähkömoottori avuksi?
Lähetetty: 29 Heinä 2014, 18:26
Kirjoittaja irakas
Wacky kirjoitti:irakas kirjoitti:Työmatkapyöräilijälle on sähköavusta se huomattava asia, ettei sähköavusteisesti niin kovasti hikeenny, eikä ehkä hänen tarvitse mennä suihkuun perille töihin päästyään. 
Tämä riippuu miten nopea on. Itselläni miellyttävä keskinopeus huitelee työmatkoillakin 30 nurkilla joka tarkoittaa ettei sähköllä tekisi keskimäärin mitään.
Huh, huh! Niinpä juuri! Sinä kuulut juuri niihin hyväkuntoisiin ja nopeilla nojakeilla ajajiin, jotka eivät tarvitse missään tapauksessa sähköavustusta.
Ei muuta kuin Onnea turvalliseen ajoon!
Re: Sähkömoottori avuksi?
Lähetetty: 03 Elo 2014, 20:29
Kirjoittaja fillarji
Onko ehdotuksia mikä olisi hyvä akku tuolle bafang 8fun moottorille?