Sivu 1/1

Pyörän nopeus myötä/vastatuulen funktiona?

Lähetetty: 05 Elo 2014, 13:15
Kirjoittaja ukram2

Lähinnä Jorille suunnattu kysymys: Jos oletetaan että vakio polkemisteholla P ja nollatuulessa pyörä kulkee 30 km/h, niin miltä näyttää nopeus tuulennopeuden funktiona samalla teholla ajettuna? Joutuuko ottamaan mukaan lisää muuttujia?


Re: Pyörän nopeus myötä/vastatuulen funktiona?

Lähetetty: 05 Elo 2014, 13:57
Kirjoittaja vuoltu

Re: Pyörän nopeus myötä/vastatuulen funktiona?

Lähetetty: 05 Elo 2014, 14:07
Kirjoittaja ukram2

Nuo kaavat ottaa huomioon kuun ja auringon asematkin... liian paljon muuttujia...


Re: Pyörän nopeus myötä/vastatuulen funktiona?

Lähetetty: 05 Elo 2014, 15:05
Kirjoittaja Wacky
ukram2 kirjoitti:

Nuo kaavat ottaa huomioon kuun ja auringon asematkin... liian paljon muuttujia...

Jätät vain muuttamatta kaikki muut muuttujat ja muutat vain tuulen nopeutta. Sillä saat tehtyä itsellesi kaaren pisteet jotka sitten yhdistät. Ei se niin vaikeaa ole.


Re: Pyörän nopeus myötä/vastatuulen funktiona?

Lähetetty: 05 Elo 2014, 15:48
Kirjoittaja jori
Wacky kirjoitti:
ukram2 kirjoitti:

Nuo kaavat ottaa huomioon kuun ja auringon asematkin... liian paljon muuttujia...

Jätät vain muuttamatta kaikki muut muuttujat ja muutat vain tuulen nopeutta. Sillä saat tehtyä itsellesi kaaren pisteet jotka sitten yhdistät. Ei se niin vaikeaa ole.

Juuri noin. Nuo muut kyseltävät parametrit ovat vain vastustietojen tarkentamiseksi, vuoristossa on ohuempi ilma ja pienempi ilmanvastus ym.

Laskuri laskee myös nopeuden ja kuluneen ajan ja energian, kun määräät polkematehon ja matkan. Laittamalla laskurin alalohkoon matkan laskee se energian- ja ajan kulutuksen kyseiselle matkalle. Kun nyt varioi tuuliruudun sisällön arvoa (+ vastatuulta ja - myötätuulta) voi esim. päätellä, että tuulessa edestakaisin ajettaessa menee samalla teholla enemmän aikaa kuin tyynessä.

Kreuzotter.png
Kreuzotter.png (87.66 KiB) Katsottu 2080 kertaa

Kuvassa lasketaan kilometrin matka-aikaa ja energiankulutusta 20 m/s myötätuulessa. :shock:


Re: Pyörän nopeus myötä/vastatuulen funktiona?

Lähetetty: 05 Elo 2014, 16:14
Kirjoittaja jviirret

Tuo laskuri toimii jos puhutaan teoreettisesta tuulesta. Käytännössä ympäristötekijät vaikuttavat tuulen nopeuksiin eri korkeuksilla. Matalemmalla kulkevan pyörän nopeus vähenee vähemmän kuin korkealla kulkevan vaikka näiden otsapinta-ala ja ilmanvastuskerroin olisivat tismalleen samat. Kuvaajan muoto säilynee samana, jos ei huomioida esim. tietä vierustavan heinikon taipumaa joka mataloittaa sen korkeutta kovalla tuulella :lol:

Jukka


Re: Pyörän nopeus myötä/vastatuulen funktiona?

Lähetetty: 06 Elo 2014, 14:25
Kirjoittaja ukram2

Siis tuon voi laskea ilmanvastusvoiman ja työ/voima/matka kaavan perusteella, asettamalla voima1 = voima2, tosin sain kolmannen asteen yhtälön, joka wolframiin syötettynä antaa tosi monimutkaisen kaavan. http://www.wolframalpha.com/input/?i=so ... 3D+p+for+v

Mutta ehkä tuota voisi vielä jotenkin yksinkertaistaa? (Merkitsin ilmanopeudeksi v+x, ja ilmanvastus kaavaan vakion a). Kolmannen asteen kaava antaa tietysti kolme vastausta, mikä lienee oikea?

Ja siis a:n arvon voi laskea koska v = 30 km/h kun x=0 eli ei tuule.