Sivu 1/2

Speksejä?

Lähetetty: 26 Marras 2007, 10:33
Kirjoittaja JTH

Löytyykö keltään mittoja/piirrustuksia takahaarukanpäistä? Tarttis mittoja jos vaikka polttaisi laserilla just oikiat haarukanpäät tuohon TE-klooniin...

ninim. eijustjaksaettiä kuuklella...


Lähetetty: 26 Marras 2007, 10:36
Kirjoittaja jviirret

Kuva

Käykö?

Jukka


Lähetetty: 26 Marras 2007, 11:54
Kirjoittaja JTH

Juurinäin! Hienoa, J!

Toisenpuolen kuva mulla oli jo ja siinä on stanu levarikorvakemitat, joten näillä mennään!

Kiitos!

-Janne


Lähetetty: 26 Marras 2007, 14:24
Kirjoittaja jviirret

Näyttää nuo Dirkin sivut olevan enempi nurin ku kunnossa. Tuosta saa kriittiset mitat myös, vaikka on sekava ja turhan paljon tietoa sisältävä kuva:
http://www.padyakbud.com/Play/Misc/Inte ... ropout.gif

Jukka


Lähetetty: 26 Marras 2007, 15:21
Kirjoittaja Jarcco

Srammin sivuilta löytyy manuaali jonka sivulla 13 on dropparin mittoja:
http://www.sram.com/_media/pdf/sram/man ... s_MY07.pdf
Jonkin verran mitoissa on eroja riippuen lähteestä. Jos tekee vertikaaliset dropoutit pitää olla tarkka jigi koska ei ole säätövaraa. Toisaalta sellaiseen on mukavampi laittaa pyörä paikalleen kun se tulee aina oikeaan kohtaan ja pysyy suorassa.


Lähetetty: 26 Marras 2007, 16:51
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Jos hitsatessa tulee pientä vääristymää, millin tai parin kierouden nyt vielä dropouttien pohja-asennosta korjaa pyöreällä viilalla, kunhan materiaalivahvuus on riittävä että on mitä viilata. Takavaihtajan korvakkeen paikka ei oikeasti ole niin pikkutarkkaa hommaa. Olen nähnyt kaikenlaisia variaatioita vuosien aikana. Tuosta kuvasta kun ottaa mallia eikä senttiä enempää erehdy taka-akselin ja vaihtajan kiinnityksen suhteen kanssa niin vaihteet toimii kuin junan vessa.

Tuosta kuvasta tosin haluan huomauttaa, että tuo akselin lovi näyttäisi kapenevan suuaukkoa kohti. Mieluummin tasaisen leveä 10 mm. 10 mm akseli tietty ei oikeasti ole ihan 10 mm paksu, koska se on kierteen nimellismitta ja siten tosiasiallista ulkomittaa vähän isompi, mutta se on mukavampi käyttää jos se lovi on oikeasti 10 mm leveä koko matkalta.


Lähetetty: 29 Marras 2007, 12:29
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Kuva

Käykö?

Jukka

Lisää Jukka kuvaasi vielä tuon vaihtajan kulma-asentoloven kulman mitta, niin jää foorumille käypäinen dokumentti.
Näytti Srammin spekseissä olevan 30-35 astetta poljinkeskiön ja taka-akselin välisen linjan normaalilta.
Kannattaa huomioida, että olennainen kulma riippuu paluuketjun tulokulmasta. Minulla oli oman pakoputkipyöräni kanssa hiukan ongelmia oikean asennon löytymisessä. Kiertyväketjuisessahan paluuketju kulkee hyvin läheltä vetävän ketjun reittiä taittopyörien kohdalla.

Jori


Lähetetty: 29 Marras 2007, 13:06
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Lisää Jukka kuvaasi...

Ei ole mun kuva, vaan dirk bonen sivuilta linkitetty:
http://dirkb.dnsalias.net/python.html
Pitäs ottaa talteen omalle koneelle, mutta kertaakaan ei oo linkityksen jälkeen mulle sivut enään avautuneet :(

Jukka


Lähetetty: 29 Marras 2007, 15:33
Kirjoittaja Jarcco
jori kirjoitti:

Lisää Jukka kuvaasi vielä tuon vaihtajan kulma-asentoloven kulman mitta, niin jää foorumille käypäinen dokumentti.
Näytti Srammin spekseissä olevan 30-35 astetta poljinkeskiön ja taka-akselin välisen linjan normaalilta.
Kannattaa huomioida, että olennainen kulma riippuu paluuketjun tulokulmasta. Minulla oli oman pakoputkipyöräni kanssa hiukan ongelmia oikean asennon löytymisessä. Kiertyväketjuisessahan paluuketju kulkee hyvin läheltä vetävän ketjun reittiä taittopyörien kohdalla.

Jori

Kuvasta mitaten ketjulinjan ja loven välinen kulma on noin 75 astetta. Lovi tosiaan kapenee suuaukkoa kohti 4 astetta mitä ihmettelen myös. Oletan että kuvan ketjulinja tarkoittaa pyörän akselin ja kampilaakerin keskiölinjaa, mutta voi olla väärässäkin. Srammin kuvasta saa piirtämällä selville pyörä akselin ja vaihtajan kiinnitysreiän sekä akselin ja kampilaakerin välisen kulman joka on välillä 100-115 astetta. Toivottavasti ei mennyt liian sekavaksi...


Lähetetty: 10 Joulu 2007, 09:46
Kirjoittaja visiopetteri

Löyty taas muutama eri malli noihin dropouteihin...

http://www.recumbents.com/wisil/porter/ ... opouts.pdf


Lähetetty: 10 Joulu 2007, 11:11
Kirjoittaja jori
visiopetteri kirjoitti:

Löyty taas muutama eri malli noihin dropouteihin...

http://www.recumbents.com/wisil/porter/ ... opouts.pdf

Tuollahan on myös kiertyväketjuisen etuvetoisen ketjuvaihteellinen haarukkamuoto. Mittoja saisi olla enemmän, mutta näyttää olevan tämä dokumentti tehty aidosta osasta ympäri piirtämällä, joten mitat saanee kuvasta skaalaamalla.

Oma etuhaarukan takavaihtajaani varten hitsasin vakiohaarukan dropoutiin latanpätkän, jonka päähän tein vaihtajaa varten 10x1 kierrereiän ja kiristimen vastakynnen. Asento tuli tähän kuvaan verrattuna 30mm ylemmäs ajatuksena saada vaihtaja turvaan iskuilta ja ilmanvastuksen pienentämiseksi. Näkyy toimivan ylempänäkin ihan hyvin. Sitäpaitsi ketjua tarvitaan näin pari lenkkiä vähemmän.

Arvelisin mallikuvan geometrian olevan lainattu takavaihtajan geometriasta. Etuhaarukan tapauksessa pyörä irrotetaan kuitenkin eri puolelle, kuin takahaarukassa, joten pudotustilan jättäminen tähän kohtaan on tarpeetonta.
Etuvetoisen vetävääpyörää irrotettaessa kannattaa ketju pudottaa taittopyörältä.

Tuossa vielä kuva helpottamaan selityksen hahmottamista.

Kuva

Jori

Ed: korjasin kuvan linkin


Re: Speksejä?

Lähetetty: 31 Elo 2009, 11:13
Kirjoittaja jviirret

Aloimpa puuhastella dropouttejakin, kun ei nyt ole mitään isompaa projektia kesken. Ensimmäinen harjoituskappale kesken eräisenä, tähän harjoiteltu kierteen tekokin, tosin 10x1,5 tapilla kun oikeaa ei vielä ole:

Kuva

Hieman on mitat vielä pielessä, siirtäjän reikä liian kaukana akselista ja rakennekkin vois olla sirompi. Käytössäni olevilla vehekillä ei kovin pikku tarkkaa saa tehtyä, joten vaihtajan lovikin pitää tehdä jälkeen päin kulmahiomakoneella. Tarkoitus tehdä tommoisia aihioita, joista voi sitten leikata sopivan kokoisen palasen kulloiseenkin käyttöön. Tuo on vahvuudeltaan 6mm, teolliset renkaan akselin ja kierteen kohdalta jopa 7-8mm. Onko mitään pahoja virheitä?

Jukka


Re: Speksejä?

Lähetetty: 31 Elo 2009, 13:08
Kirjoittaja Teemu Kalvas
jviirret kirjoitti:

Tuo on vahvuudeltaan 6mm, teolliset renkaan akselin ja kierteen kohdalta jopa 7-8mm. Onko mitään pahoja virheitä?

Ne 8 mm vahvuudet on varmaan alumiinia. Teräksestä riittää luultavasti puolet siitä. Tietty onhan paksumpi aina jämäkämpi, eikä tuossa dropoutissa nyt millistä lisää vielä kilokaupalla ylimääräistä tule.


Re: Speksejä?

Lähetetty: 31 Elo 2009, 22:23
Kirjoittaja jviirret
Teemu Kalvas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Tuo on vahvuudeltaan 6mm, teolliset renkaan akselin ja kierteen kohdalta jopa 7-8mm. Onko mitään pahoja virheitä?

Ne 8 mm vahvuudet on varmaan alumiinia. Teräksestä riittää luultavasti puolet siitä.

Terästä ovat, arvaa pitikö itsekkin pari kertaa mitata ennen kuin uskoin. Kaippa tuo vaihtajan kiinnityskierteen pituus sanelee tuon, 4mm levyyn ei tulisi kuin 4kierrosta kierrettä.
No, tein kuitenkin nipun noita 6mm levystä, vähän sirompi rakenteisia kuin yo kuvassa. Nyt vaan odotellaan kierretappia postista että pääsee kahtoon montako käyttöön kelpaavaa noista lopulta syntyy. Susikappaleethan ei haittaa, kun ne voi käyttää vasemmalla puolella.

Jukka


Re: Speksejä?

Lähetetty: 03 Syys 2009, 12:29
Kirjoittaja visiopetteri

Kannattaa muuten sitten vetää ne kierteet pylväsporan ohjaamana. Palikka kunnolla kiinni, ja sitten vaan tappi istukkaan kiinni. Ite olen noita vedellyt pienimmillä kierroksilla ja herkällä tunnolla siitä syöttökahvasta. Ihan vaan siksi, että saa sen kierteen suoraan suhteessa korvakkeeseen. Tietty on sekin mahdollista, että pyörittelee sitä poran istukkaa käsin, eli ei ollenkaan pistä terää pyörimään moottorin voimin. Jos tuota moottoria käyttää, niin ei kannata vetää sitä tappia kovin tiukasti kiinni istukkaan -> jos tappi jumittelee, niin se pyörii tyhää, muuten sen tapin saa katkaistua liiankin helposti. Niin ja kannattaa käyttää leikkuutahnaa -nestettä tai vähintään moottoriöljyä liukastamassa.