erikoista tässä on näillä korkeuksilla se että tämä on vartavasten
kevyttä liikennettä varten tehty oikotie. toinen puoli fillareille ja
toinen puoli kävelijöille.
Tuo on jus oikeeta kehitystä . Oman kunnan päätäjille kannattaa aina ehottaa , kehityskelpoisia ideoita . Jos vaikka joskus kehitystä syntyisi .
https://yle.fi/uutiset/3-11692895 Positiivinen sellainen, Lappeenranta kokeilee, vaikuttaako liikenneturvallisuuteen jos katuvalot käännetään ajoradalta kevarin päälle. Joskus oonkin ihmetellyt, miksi ne valot onkin lähes aina ajoradan päällä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
https://yle.fi/uutiset/3-11696106
Ihan kuin ois Joensuussa keksitty liikenneympyrä uudestaan, taas. En vaan tajuu, mikä tässä on uutta? Siinähän se pyörätie yleensä kiertää ympyrää no Imatralla taitaa olla monta ympyrää, jossa pyörätie ei kierrä koko ympyrää. Siis missä falafel?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
https://yle.fi/uutiset/3-11696106
Ihan kuin ois Joensuussa keksitty liikenneympyrä uudestaan, taas. En vaan tajuu, mikä tässä on uutta? Siinähän se pyörätie yleensä kiertää ympyrää no Imatralla taitaa olla monta ympyrää, jossa pyörätie ei kierrä koko ympyrää. Siis missä falafel?
Siellähän se falafeli oli: "Autoilija väistää aina suojatiellä kulkevia" Jotenkin tutun kuuloinen lause.
Onhan tuossa myös se etu, että ympyrästä poistuva autoilija mahtuu pysähtymään odottaessaan pyöräilijän ylitystä pysäyttämättä ympyrän liikennettä.
Aikanaan liikenneympyrät (siis ne, jossa väistettiin ympyrään -oikealta- tulijaa) katosivat Suomesta, koska aiheuttivat ympyrässä runsaasti peräänajoja. Palasivat vasta kun niihin laitettiin kiertoliittymän merkit osoittamaan väistämissuunnan vaihtumista oikealta vasemmalle.
Tavallisessa kiertoliittymässä on tämä sama ongelma tyypillisen pyörätien sijainnin yhteydessä. KUn pyörätie on aivan kiertoliittymän reunassa, ympyrästä ulos pyrkivä joutuu väistämään pyöräilijää pysäyttämällä ympyrään ja peräänajovaara on taas palannut. Joensuussa ei näin käy vielä yhden auton pysähtyessä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
https://yle.fi/uutiset/3-11696106
Ihan kuin ois Joensuussa keksitty liikenneympyrä uudestaan, taas. En vaan tajuu, mikä tässä on uutta? Siinähän se pyörätie yleensä kiertää ympyrää no Imatralla taitaa olla monta ympyrää, jossa pyörätie ei kierrä koko ympyrää. Siis missä falafel?
Siellähän se falafeli oli: "Autoilija väistää aina suojatiellä kulkevia" Jotenkin tutun kuuloinen lause.
Onhan tuossa myös se etu, että ympyrästä poistuva autoilija mahtuu pysähtymään odottaessaan pyöräilijän ylitystä pysäyttämättä ympyrän liikennettä.
Aikanaan liikenneympyrät (siis ne, jossa väistettiin ympyrään -oikealta- tulijaa) katosivat Suomesta, koska aiheuttivat ympyrässä runsaasti peräänajoja. Palasivat vasta kun niihin laitettiin kiertoliittymän merkit osoittamaan väistämissuunnan vaihtumista oikealta vasemmalle.
Tavallisessa kiertoliittymässä on tämä sama ongelma tyypillisen pyörätien sijainnin yhteydessä. KUn pyörätie on aivan kiertoliittymän reunassa, ympyrästä ulos pyrkivä joutuu väistämään pyöräilijää pysäyttämällä ympyrään ja peräänajovaara on taas palannut. Joensuussa ei näin käy vielä yhden auton pysähtyessä.
Ok, "uudenlainen liikenneympyrä" on siis laaja ja kevari on kauempana ajoradasta kuin lähivuosina rakennetuissa. Imatran ensimmäinen ympyrä on juuri tuollainen, rakennettu luultavasti joskus -60 luvulla - Pistetalojenympyrä. Oli vuosikymmeniä ainut kaupungissa, siksi tämä ei siis vaikuttanut uudelta keksinnöstä - mutta niinhän ne kaikki on keksitty jo Alkujaan tuossakin ympyrässä tais olla erilaiset väistämissäännöt, muistelen vaan oppikouluun mennessä opettaja sanoi, että meijän pitäisi kävellenkin kiertää ympyrä vastapäivään, eli kotiin Rajapatsaan suuntaan olisi pitänyt kiertää ylimääräinen satametriä. Joskus miettinyt onko tuommoista sääntöä oikeesti ollut? No ekaluokkalainenkin nopeesti älys seurata isompia ja oikasta suoraan myötäpäivään.
Pieni pelko on, että laajasta ympyrästä poistuessa autolla on suurempi vauhti tuossa suojatien kohdalla
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
ja ovat muuten tosi kalliita, nämä kaikenlaiset liikenneympyrät,
täällä meilläpäin ainakin: yli 1 miljoonaa euroa per kpl. olen
viime aikoina alkanut miettimään, onko nämä kalliit ohitustiet
ym. yli/alikulkusillat edes tarpeellisia. tuovatko ne ikinä takaisin
sellaista tuottoa että kustannukset katettaisiin. epäilen vahvasti.
mikä sitten olisi vaihtoehto: mun mielestä riittäisi kun
jätettäisin liikenteestä turha kiire pois ja ennakoitaisiin
sekä otettaisiin muu liikenne paremmin huomioon.
Alkujaan tuossakin ympyrässä tais olla erilaiset väistämissäännöt, muistelen vaan oppikouluun mennessä opettaja sanoi, että meijän pitäisi kävellenkin kiertää ympyrä vastapäivään, eli kotiin Rajapatsaan suuntaan olisi pitänyt kiertää ylimääräinen satametriä. Joskus miettinyt onko tuommoista sääntöä oikeesti ollut? No ekaluokkalainenkin nopeesti älys seurata isompia ja oikasta suoraan myötäpäivään.
Pieni pelko on, että laajasta ympyrästä poistuessa autolla on suurempi vauhti tuossa suojatien kohdalla
Tuollaisia ne opettajat ovat, antavat hölmöjä neuvoja. ..onneksi en enää itse ole ope.
Onhan toki parempi kävellä niin, että ympyrästä ulos kääntyvä auto tulee vastaan suoraan näkökentässä, kuin vastapäivään kiertäessä takavasemmalta. Ympyrään tuleva autoilija tulee tietysti tässä tapauksessa ensinnä ylitettävää kaistaa vasemmalta ja on helpompi ennakoida, kuin ympyrästä ulos singahtava.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Onhan tuossa saatu pyöräteiden päihin kolmiot, jotta osaavat väistää ympyrässä ajavaa pyöräilijää. Liekö suurikin etu turvallisuusmielessä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Noi Pastorin kuvan ympyrät ovat kohtuullisen kokoisia moneen uuteen verrattuna. Valitettavan moni ympyrä tehdään mahdollisimman pieneksi. Esimerkiksi tuossa linja-autoaseman vieressä on uusi "liikenneympyrä", joka on tehty asettamalla vain liikennemerkit neljäntienristeykseen. Se ei toimi kunnolla Mitä isompi ympyrä sen parempi. Hyvä löytyy esimerkiksi Kolmenkulman apsin vierestä. >100 metrin halkaisija takaa sen että jokaisen liittymän voi otta yksinään, mikä onkin koko ympyrän perusajatus.
Tässä Joensuun tapauksessa oli varmaan myös tarve kertakaikkiaan tulpata toi vielä vuosi sitten useampikaistainen 80km/h väylä kaupungin keskustaan.
Tässä vielä vanha kuva aiheesta.
EDIT: siinä myös syy miksi tilaa oli. Ja tästä risteyksestä on siis matkaa yliopistolle noin 10 metriä, joten niitä pyörällä liikkuvia on ihan oikeasti.
Tässä vielä toinen aivan tuore kuva teemasta. Tästä siis purettiin muutama kaista autoilta ja rakennettiin tilalle pyörille väylä.
Eiks tää nyt ole jo vähän erijuttu kuin mistä tämä lähti liikkeelle.