Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

En nyt tyhmänä ottanut valokuvaa, mutta Tampereella on monessa paikassa menneet kevytväylien ylläpitoväki aivan sekaisin. Torstain sohjokelissä ajeltiin kevytväyliä pitkin kiinteistötraktoreilla seuraavalle työmaalle kauha ylhäällä. Nyt sinne sitten jäätyi reilu kymmenen senttiä paksu sohjo pyörätielle ja karkeakuvioiset renkaanjäljet syviksi, teräväpaakkuisiksi uriksi pyörätielle. Perjantaina se oli jo jäässä, eikä sille voinut tehdä enää mitään –ei edes hiekottaa. Aloittivat pitkän viikonlopun.

Teräväksi röykyksi jäätynyt pinta täristää hampaista paikat irti ja pitkittäisurat kaatavat kyljelleen, jos kykenee tärinältä ajamaan. Hanskat putosivat huoltoporukan käsistä täsmälleen sillä hetkellä kun kello löi kolme iltapäivällä, vaikka missään ei olleet tiet kunnossa. Aurat ylös ja pyörätietä pitkin kotiin. Acuta on hoitanut luunmurtumia tuon jäljiltä nyt sitten koko viikonlopun. Kenellekään ei tullut mieleenkään, että sohjo jäätyy viikonloppuna jääksi, joka on myös liukasta. Hiekotus alkaa varmaan sitten huomenna, kun luunmurtumia on saatu riittävästi.

Tämä hiekottamattomuus ei niinkään harmittaisi, ellen olisi aiemmin selvittänyt, onko mahdollista jättää hiekottamatta edes toinen puoli tiestä niin, että voisi liikkua potkukelkalla. Ei voi, kun on kuulemma niin vaarallista ja tulee kalliiksi. Kuitenkin helposti voi jättää hiekottamatta viikonlopuksi, kun torstaina oli vielä lumi sohjona, eikä niin liukasta.

On se ihme homma, ettei nykymaailmassa, jossa noita auraukseen soveltuvia koneita on paljon enemmän kuin ennen, ei kyetä hoitamaan lumihommaa silloin, kun se kannattaa tehdä, vaan annetaan sohjon jäätyä paksuksi kerrokseksi, joka haittaa kevyttä liikennettä pitkään kevällä. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Jep vaikeeta on lumenluonti saati sohjon :mrgreen:
Tässä meijän kylällä on tän talven ilmiö "äestetty" kevari. Pienehkö pyöräkone jossa jonkinlainen pystyasennossa oleva "työntölevy", se pukkaa isommat lumet kokkareiksi reunoille, joista osa pyörii takaisin tasaiselle. Hienomman osan lumesta se möyhentää ja levittää tasaiseksi kerrokseksi, jota sitten pyöräilijät ja muut kulkijat tamppaa kunnes kone taas äestää :evil: Tähän kun lisätään ne renkaan jäljet laitoihin, jotka toimii tärinäraitoina, ni avot :twisted:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Se on helppoa tuo talvikunnospito. Kaikki sen osaa, mutta kukaan siihen ei halua varsinaisesti osallistua :shock: .

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Toi on ihan normalia Etelä-Suomen talvikunnossapitoa. Sohjan ja loskan annetaan vaan olla ja sepeli kylvetään vain aurauksen jälkeen eikä liukkauden mukaan :( Tällöin on paperilla näyttää, että liukkaudentorjunta on tehty viime sateen jälkeen eli vastuuvapaus on saavutettu. Sitten kun valitetaan, alkaa jokavuotinen väite poikkeuksellisesta talvesta - ainakin Turussa :shock:
Saisivat tienpitäjät tehdä ekskursion Pohjois-Suomeen, jossa älytään aurata tiet silloin, kun niillä on aurattavaa eikä vain lumisateen jälkeen ja hiekoitus tehdään tarpeen mukaan eikä aivottomasti joka aurauksen yhteydessä.

Suorittava porras ei kyllä ole syyllinen huonoon tienhoitoon, jos tilaajat eivät osaa asiallista työtä tilata, vaan vaativat kuvaamani kaltaista työtä. Paska vaan valuu tavan mukaan alimmaisten ts. auraajien niskaan :evil: Hyvä esimerkki luokattomasta tilauksesta on Raision kotikatujen osalta 8 sentin aurauskynnys. Harvemmin sen verran sataa eli kadut saavat olla auraamatta pitkiä aikoja. Lumi vaan tamppaantuu paksuksi epätasaiseksi polanteeksi :evil:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

14 Pillinpolku
https://maps.app.goo.gl/Vo9NBfRoo65k3D1o6
oon ennenkin tätä lähiristeystäni ihmetelly tai siis autoilijoiden käytöstä siinä. Ylitän pyörälläni tuon Vuoksentien päivittäin molempiin suuntiin ja käytän yleensä ajorataa, enkä tuota suojatiekoukkausta. Kolmiot on molemmista suunnista tien ylittäjällä. Hämmästykseni on siis se kuinka moni autoilija pysähtyy ja jää odottamaan, että menen yli. Osa tekee äkkijarrutuksia kun havaitsee risteyksessä jonottavan pyöräni. Tänä vuonna Punaketulla ajaessa on miusta entistä enemmän ollu näitä. Just äsken sattu äkkijarrutus kun havaitsi miut lumipenkan ohitettuaan, hää ei tosin kyennyt pysähtymään - vauhtia tais olla ylimäärin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

PW kirjoitti: 09 Maalis 2022, 13:36

14 Pillinpolku
oon ennenkin tätä lähiristeystäni ihmetelly tai siis autoilijoiden käytöstä siinä. Ylitän pyörälläni tuon Vuoksentien päivittäin molempiin suuntiin ja käytän yleensä ajorataa, enkä tuota suojatiekoukkausta. Kolmiot on molemmista suunnista tien ylittäjällä. Hämmästykseni on siis se kuinka moni autoilija pysähtyy ja jää odottamaan, että menen yli.

Kohteliaita autoilijoita. Pysähtyvät tarpeettomasti antamaan tietä. Tieliikennelain mukaan ei tarvitsisi. Eivät osaa sääntöjä. Oma vikansa. Jotta eivät täysin hämmentyisi, kannattaa vaan ajaa nojakilla tien yli, jos tilaa ja vuoroa annetaan. Oma vikansa, kun eivät osaa sääntöjä. Mainitsinko sen jo?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

IMG_20220315_170847.jpg

Kaupunki tiedotti, että Kosken koulun viereinen, väliaikainen kevari suljetaan ja kiertotie urheilukentän kautta. Jotenkin oletin, ett siihen työnnetään väylä ja ajetaan lumet pois mutta ei, voihan latua pitkin pyöräillä :lol:
Tää menee jo huumoriosastolle :lol: Meinaakohan ne latukoneella hoitaa tuon loppukevään :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Lisätty merkki
https://maps.app.goo.gl/HmqVabEncDyVFCVC9

Lappeentie.png

Lehdessä oli parikin juttua Imatralaisten vilkunkäytöstä ja tämä kohta oli yksi, "oletko aina ajanut tässä väärin" paikoista. En oo koko juttua vielä päässy lukemaan mutt arvaan, ett pitäisi käyttää vilkkua - auktoriteettinä tässä oli paikallinen autokoulunopettaja.
Siis kun tullaan Lappeentietä idästä/oikealta ja jatketaan samaa tietä (tie kääntyy vasemmalle), pitäisi näyttää vilkkua ennen Saareksenmäenkadun risteystä. Osaako joku kertoa mihin perustuu?
Sori en saa karttaa näkösälle :oops:
Lisätty merkki
https://maps.app.goo.gl/Uaar5XV8Y14sJFP17
Toinen vastaava kohta kun ajetaan Vuoksentietä oikealta Kanavakadun risteyksen ohi ja tie kääntyy vasemmalle. Ehkä näissä pitäs käyttää vilkkua molempiin suuntiin?

Vuoksentie.png
Vuoksentie.png (173.92 KiB) Katsottu 1910 kertaa

lisäsin kuvat -jori

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1229
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Ei perustu mihinkään lakiin mutta itse olen pitänyt jonkinlaisena nyrkkisääntönä että aina kun oma ajolinja muuttuu (kääntyminen risteyksessä, kaistanvaihto syystä tai toisesta, ryhmittyminen, fillarin ohitus) sitä vilkkua olis hyvä käyttää. Sen tarkotus on viestittää muille liikkujille että jotain tapahtuu. Noissa fillarin / muun hitaan ajoneuvon väistöissä kyllä unohtuu usein itseltäkin :oops: Toinen nyrkkisääntö on, että sillä vilkulla pitäisi tiedottaa aikeesta tehdä suunnanmuutos, eikä kertoa jo tapahtuneestä suunnanmuutoksesta jälkikäteen :)

Toi Vuoksentie-Kanavakatu on kyllä tässä tapauksessa tosi epäselvä, katoin street viewllä ( https://goo.gl/maps/ii96CA2MkCVrVbFMA )ja itselläkin jäis kyllä vilkku käyttämättä. Jotain osviittaa siitä että kyseessä on nimenomaan risteys missä käännytään Vuoksentieltä Vuoksentielle antaa ehkä toi keskustan tienviitta, mutta ei toi ole itsestäänselvä kuitenkaan, kun tiemerkinnätkin (ne mitä on jäljellä) näyttäis ehkä jatkuvan katkeamatta nimen omaan Vuoksentietä.

Markus Heikkilä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jooseha »

TLL sanoo suuntamerkistä seuraavaa:

48 §Suuntamerkki

Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava suuntavalaisimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla:

1) lähdettäessä liikkeelle tien reunasta;

2) käännyttäessä risteyksessä tai tiellä;

3) vaihdettaessa ajokaistaa;

4) poistuttaessa liikenneympyrästä;

5) muuten siirryttäessä sivusuunnassa.

Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä. Suuntavalaisimella annetun suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan

Valitse noista sopiva tai totea sen olevan ajo-opettejan mielipide.

Tuollaiset risteykseltä näyttävät jatkuvat tiet ovat kyllä hämääviä. Vain paikalliset tietävät, että sama tie jatkuu. Kaupungin olisi helppo tehdä noista yksiselitteisiä vaihtamalla tien nimi risteyksessä. Silloin se olisi selvästi kolmen tien risteys.

Tieliikennelain uusinnassa vilkun käyttövelvoite on jatkettu myös toimenpiteen ajaksi. Entinen TLL velvoitti vain merkinantoon ennen toimenpidettä. Eipä tällä käytännön merkitystä ole, koska poliisia ja tavallisia ihmisiä ei kiinnosta pätkääkään :roll:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Nyt luin jutun ja perusteena oli tuo Joosehan laittama lain kakkos kohta, joku poliisi säesti samoilla sanoilla.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

Nämä ovat paljon helpompia käsittää oikein, kun ei käsittele lakeja listoina, vaan viestintänä. Laki viestii tässä tapauksessa, että ajoneuvon kuljettajan on tiedotettava liikennetilanteeseen vaikuttavista suunnanmuutoksistaan. Tuo tehdään suuntamerkillä. Tuosta näkökulmasta on itsestään selvää, että kohdassa, jossa ei ole itsestään selvää, minne on menossa, on siitä ilmoitettava. Se, vaihtuuko tien nimi tai ei, ei ole merkitystä tämän lain kannalta. (Tai näin siis lakien pitäisi olla laadittu, jotta olisivat koherentteja. Valitettavasti aina näin ei ole.)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Mansikkalanratasillalla (entisellä) tapahtuu taas (tai ei tapahdu), laittovat sen nyt kokonaan poikki :? Sillan omistaa vielä Väylä ja remontoivat sen, ennen ku luovuttavat kaupungille. Ei kuulemma pysty remontoimaan niin, ett jäis kevyelle liikentteelle väylä :? Kierrämme siis Tornansillan tai Imatrankosken kautta 5 - 6 kk :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuossa ihan vieressä Vuoksen rannalla meillä on matonpesupaikka, pesevät myös autojaan samassa paikassa. Se on liikenteellisesti sellaisessa paikassa, ettei sinne pääse muuta kuin kevaria pitkin, joko suojatien kohdalta kääntymällä ja parikymmentä metriä kevaria tai toisesta suunnasta linja-autopysäkin kohdalta kevarille ja sitä jatkaen n. 50m. Eli käsittääkseni sinne ei laillisesti autolla pitäs olla asiaa? Kuitenkin siellä on autoja jatkuvasti. Eilen joku kääntyi suojatien kohdalta suoraan eteen ja sen verran kiehahti, että kävin mielestäni kylläkin asiallisesti huomauttamassa. Hänkin oli asiallinen, pyyteli anteeksi - vetosi olevansa ulkopaikkakuntalainen ja myös siihen, että alueella oli jo autoja, jopa karavaanari. Mutta selvästikään hänkään ei ymmärtänyt, ettei alueelle autolla pääse mistään laillisesti.
Ja hänen tarpeensa päästä tuonne autolla oli se, että piti saada kuva mattolaiturista :roll: Tämmösiä turistinähtävyyksiä meillä Imatralla :lol:
Kun tulin takas, kevaria pitkin vastaan tulee karavaanari - tuo kaikkien kaveri :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti: 03 Kesä 2022, 11:47

Tuossa ihan vieressä Vuoksen rannalla meillä on matonpesupaikka, pesevät myös autojaan samassa paikassa. Se on liikenteellisesti sellaisessa paikassa, ettei sinne pääse muuta kuin kevaria pitkin, joko suojatien kohdalta kääntymällä ja parikymmentä metriä kevaria tai toisesta suunnasta linja-autopysäkin kohdalta kevarille ja sitä jatkaen n. 50m. Eli käsittääkseni sinne ei laillisesti autolla pitäs olla asiaa? Kuitenkin siellä on autoja jatkuvasti. Eilen joku kääntyi suojatien kohdalta suoraan eteen ja sen verran kiehahti, että kävin mielestäni kylläkin asiallisesti huomauttamassa. Hänkin oli asiallinen, pyyteli anteeksi - vetosi olevansa ulkopaikkakuntalainen ja myös siihen, että alueella oli jo autoja, jopa karavaanari. Mutta selvästikään hänkään ei ymmärtänyt, ettei alueelle autolla pääse mistään laillisesti.
Ja hänen tarpeensa päästä tuonne autolla oli se, että piti saada kuva mattolaiturista :roll: Tämmösiä turistinähtävyyksiä meillä Imatralla :lol:
Kun tulin takas, kevaria pitkin vastaan tulee karavaanari - tuo kaikkien kaveri :mrgreen:

Reviiririitoja.
Olen aiemminkin sitä esittänyt ja toistan tässä. Minusta liikennesääntöjen ei pitäisi perustua reviireihin ja niille päästettävien kulkupelien kategorisointeihin. Minusta parempi tapa olisi selkeästi merkitä kunkin liikennealueen säännöt, joita sitten noudattavat kaikki kulkupelikategoriat.

Hyvä esimerkki tästä on torit ja parkkipaikat. Siellä kaikki kulkupelit noudattavat parkkipaikan sääntöjä, eikä siellä ole privilegioita millekään kulkupelille.

Näinhän ihmiset luonnollisesti toimivat. Sekoittamalla reviirirajoja toisten reviirien sisään saadaan tunnetusti aikaan ristiriitoja. Tahallaan, vai tyhmyyttään?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin