Sivu 24/37

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 29 Tammi 2019, 16:13
Kirjoittaja PW

Lisää ympyräasiaa, ympyräkaupungista - Karhumäen viidentienristeyksen uudessa ympyrässä tänään ekaa kertaa. Hassusti oli yhdessä liittymän sisääntulossa jätetty kolmio, sen kevariliittymän jälkeen :? Muissa kolmio oli normaalisti, eli ennen kevaria. Liekkö vahinko - oisko vanha risteyksen kolmio jääny paikoilleen :?


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 29 Tammi 2019, 16:41
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Lisää ympyräasiaa, ympyräkaupungista - Karhumäen viidentienristeyksen uudessa ympyrässä tänään ekaa kertaa. Hassusti oli yhdessä liittymän sisääntulossa jätetty kolmio, sen kevariliittymän jälkeen :? Muissa kolmio oli normaalisti, eli ennen kevaria. Liekkö vahinko - oisko vanha risteyksen kolmio jääny paikoilleen :?

Muistelen lukeneeni, että tämän ei pitäisi vaikuttaa väistämissääntöihin ympyrästä poistuvien tapauksessa, vaikka pyörätie olisi vähän kauempanakin itse ympyrästä. Tämä on kuitenkin vain tulkinta ja todennäköisesti kaikissa tapauksissa tulkitaan pyöräilijän tappioksi. :evil: Joka tapauksessa tällainen järjestely vaikuttaa ansalta.

Laita kysymys kuvan kanssa liikennesuunnittelijalle ja kysy, onko tosiaan tarkoitettu, että vain tuossa risteyksessä pyöräilijä joutuu väistämään ympyrään tulijaa, mutta muissa neljässä ei.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 29 Tammi 2019, 17:30
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:

Muistelen lukeneeni, että tämän ei pitäisi vaikuttaa väistämissääntöihin ympyrästä poistuvien tapauksessa, vaikka pyörätie olisi vähän kauempanakin itse ympyrästä.

Noinhan se poistuvien ympyrästä poistuvien kohdalla on. Ympyrästä ei pääse pois kääntymättä ja tämän takia joutuu väistämään kevyttä liikennettä.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 29 Tammi 2019, 20:23
Kirjoittaja ajarmala
jooseha kirjoitti:

Noinhan se poistuvien ympyrästä poistuvien kohdalla on. Ympyrästä ei pääse pois kääntymättä ja tämän takia joutuu väistämään kevyttä liikennettä.

Ymmärtääkseni kysymys oli, joutuuko kiertoliittymään tuleva väistämään kelviä ajavaa vai ei. Jos siis kärkikolmio on vasta kelvin jälkeen. Ja miksi näin?


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 29 Tammi 2019, 21:28
Kirjoittaja jori
ajarmala kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Noinhan se poistuvien ympyrästä poistuvien kohdalla on. Ympyrästä ei pääse pois kääntymättä ja tämän takia joutuu väistämään kevyttä liikennettä.

Ymmärtääkseni kysymys oli, joutuuko kiertoliittymään tuleva väistämään kelviä ajavaa vai ei. Jos siis kärkikolmio on vasta kelvin jälkeen. Ja miksi näin?

Mielestäni joutuu, ja tämä aiheuttaa säännöstöön koherenssivirheen, ja pahimmillaan onnettomuuksia. Epäjohdonmukaisuus aiheuttaa lisää epäjohdonmukaisuutta, mikä tekee pahaa ennustettavuudelle, joka on [liikenne]-turvallisuuden perusta. Siksi tuohon tärkeää puuttua.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 30 Tammi 2019, 08:05
Kirjoittaja PW

https://www.hs.fi/kaupunki/art-20000059 ... FWgMbVfsh4
Helsingissä olis polkupyöräilijän paikka auki :) työmaapyöräilijän homma polkea montulta toiselle ;)
Ps. eiks ois unelmahomma, ajaa pyörää ja somettaa ja ajaa ja somettaa... ;)
Saattaa tietty tulla kuraa, somessa ja/tai montulla :?


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 30 Tammi 2019, 11:14
Kirjoittaja PW
Viidentienristeyksen liikenneympyrä
Viidentienristeyksen liikenneympyrä

Laitan viel kuvan tästä ympyrästä, se väärin sijoitettu kolmio on joutsenonkatukyltin vieressä ja kevari kulkee sen oikealla puolen.
Ympyrä on syksyllä rakennettu ja luultavast jäi kesken. Aiemmin siinä oli ihan hirveen laaja liittymä, jossa pyöräilijän kannalta (ja autoilijan) hankalinta oli ajaa kuvan ottosuunnasta ja ylittää tuo Joutsenonkatu. Jos rinnalla tai takaa tuli auto, autoilija ei helpost ymmärrä, ett pyöräilijä voi ylittää tuosta kadun, eikä ymmärrä, ett autoilija on väistämisvelvollinen. Joutsenonkadulle on viel alamäki, käännös on loiva, joten vauhtia voi olla molemmilla riittävästi.
Ympyrällä eivät juurikaan saaneet tuota asiaa korjattua, ainut ett ympyrään tullessa on nyt kolmio, joka saattaa saada joitakin harvoja keventämään kaasua.
Noinkohan meillä on liikennesuunnittelijaa, oon alkanu epäillä :? Kaupungin sivuilla ei ainakaan oo yhteystietoja, no ei siellä taida olla muidenkaan - palaute lomake menee asiakaspalveluun ja sieltä etenee jos...


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 30 Tammi 2019, 15:20
Kirjoittaja jori

Eikös tämä suoraan edessä oleva kolmiokin ole kuvassa poikittain ympyrän editse vievän pyörätien jälkeen. Siinäkin autoilijasaatanat pysähtyvät pyörätielle odottamaan ympyrään pääsyä ja alamäkeen vasemmalta tuleva pyöräilijä kiroaa. :evil:

Ympyrästä poistuva on aina "kääntyvä", siis väistämisvelvollinen pyörätien kulkijaan nähden. Täysin riippumatta kolmioiden sijainnista.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 30 Tammi 2019, 15:39
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Eikös tämä suoraan edessä oleva kolmiokin ole kuvassa poikittain ympyrän editse vievän pyörätien jälkeen. Siinäkin autoilijasaatanat pysähtyvät pyörätielle odottamaan ympyrään pääsyä ja alamäkeen vasemmalta tuleva pyöräilijä kiroaa. :evil:

Ympyrästä poistuva on aina "kääntyvä", siis väistämisvelvollinen pyörätien kulkijaan nähden. Täysin riippumatta kolmioiden sijainnista.

Kyllä miusta tuo lähin kolmio on ennen kevaria, vaikea hahmottaa lumipenkkojen seasta


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 30 Tammi 2019, 15:39
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:

Siinäkin autoilijasaatanat pysähtyvät pyörätielle odottamaan ympyrään pääsyä

Tuo on muuten yksiselitteisesti laiton tapa toimia kolmiosta riippumatta. Kuitenkin se on yleinen käytäntö :evil:
Tieliikennelaki 15 § 2 mom sanoo:

Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 31 Tammi 2019, 09:02
Kirjoittaja Stapani

Tuon ylläolevan Joosehan linkin kautta pääsi myös seuraavaan, onko tämä
uudempi tulkinta...

27 §
Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot
Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:
1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta;


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 31 Tammi 2019, 19:03
Kirjoittaja ajarmala
Stapani kirjoitti:

27 §
Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot
Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:
1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta;

Aika painavaa asiaa tuossa 27 §:ssä, ainakin minun mielestäni. Tuolla voisi hyvin mätkiä moniakin kuljettajia.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 04 Helmi 2019, 09:38
Kirjoittaja PW

Laitoin palautteen väärin sijoitetusta kolmiosta ja vastaus tuli nopeesti - lupasivat siirtää sen :)


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 04 Helmi 2019, 18:07
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Laitoin palautteen väärin sijoitetusta kolmiosta ja vastaus tuli nopeesti - lupasivat siirtää sen :)

Hienoa, askel parempaan päin. Tällainen antaa toivoa, että virkamiehet sentään jotenkin reagoivat kansalaispalautteeseen. :D


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 17 Helmi 2019, 21:43
Kirjoittaja jooseha

Tuli tänään luistelija kelvillä vastaan :shock: Oli vartavasten tullut siihen luistelemaan. Kävelijät taas kulkivat siinä vieressä auraamattomassa hangessa.