Zokra
MM-kisakuvien joukossa
Jossain kuvassa rungossa luki Zokra.
Zokran sivuilla hyvin samannäkönen prototyyppi otsikon alla
Hienon näköne pyörä.
Petri
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
MM-kisakuvien joukossa
Jossain kuvassa rungossa luki Zokra.
Zokran sivuilla hyvin samannäkönen prototyyppi otsikon alla
Hienon näköne pyörä.
Petri
Joo, taitaa olla Cruzbiken lisäksi ainoa MBB-pyöriä sarjatuotantona tekevä yhtiö?
Jukka
jviirret kirjoitti:Joo, taitaa olla Cruzbiken lisäksi ainoa MBB-pyöriä sarjatuotantona tekevä yhtiö?
Jukka
Niin, voiko näitä ihan sarjatuotantopyöriks sanoa MBB:t heilläkin on protolistalla.
Petri
Tämä Zockra-malli on hyvin lähellä mitä minulla on mielessä seuraavaksi protoksi. Etuhaarukka ei vaan tule mulla ranskalaisittain noin vaan kuten CruzBike:llä ja maantiepyörissä. Tarkoitus on tehdä kovalla penkillä ja ilman etukolmion säätöjä.
Tätä MBB-haaraa on tullu seurattua vuosikausia...
mhelander kirjoitti:Tämä Zockra-malli on hyvin lähellä mitä minulla on mielessä seuraavaksi protoksi. Etuhaarukka ei vaan tule mulla ranskalaisittain noin vaan kuten CruzBike:llä ja maantiepyörissä. Tarkoitus on tehdä kovalla penkillä ja ilman etukolmion säätöjä.
Tätä MBB-haaraa on tullu seurattua vuosikausia...
Meinaatko ett teet pystymmän ohjausakselin? Miusta on alkanu tuntuu ett se pitää olla loivakulmainen, riippuu tietyst kuka tykkää mummost ja ...
Petri
PW kirjoitti:Meinaatko ett teet pystymmän ohjausakselin? Miusta on alkanu tuntuu ett se pitää olla loivakulmainen, riippuu tietyst kuka tykkää mummost ja ...
Tuo mun etuveto on nyt todella helppo ja mukava ajaa. Eronahan Zockraan on tollanen "open cockpit" ohjaustanko järjestely jossa häränsarvitanko ja penkistä keskiöön korkeusero on sama kuin MetaPhysic:ssä tai lowracerissa (tai maasturissa).
Kun tuolla pystymmällä on oppinut ajamaan niin miksi loiventaa keulakulmaa. Jos on tarkoitus ajaa muutenkin kuin radalla ja täysillä kilpaa. Käsiteltävyys vaan paranee kun keularakenteesta saa kevyemmän ja jäykemmän.
Tuota painon säästöä voi sitten tuhlata vaikkapa persuksen alta nivelöidyllä takahaarukan jousituksella tms. Tuota on tarkoitus kokeilla nykyisen rungon sijaan ennen seuraavan proton kasausta niin selviää onko siitä mitään käytännön hyötyä.
mhelander kirjoitti:Eronahan Zockraan on tollanen "open cockpit" ohjaustanko järjestely jossa häränsarvitanko
Mä olen olettanut että tuo "open cockpit" tarkoittaa tyhjää syliä. En ole tavannut muussa yhteydessä kuin aerobarin kanssa.
mhelander kirjoitti:Tuota painon säästöä voi sitten tuhlata vaikkapa persuksen alta nivelöidyllä takahaarukan jousituksella tms. Tuota on tarkoitus kokeilla nykyisen rungon sijaan ennen seuraavan proton kasausta niin selviää onko siitä mitään käytännön hyötyä.
Jos kevyen haluaa tekee ilman niveltä semmoisen kuin sulla nyt on, mutta laittaa ylempien putkien ja rungonväliin kumipuslan. Tulee kevyt ja jousto riittänee maantiepyörässä mainiosti Rakenne sopii hyvin teräksiseen runkoon. Alumiinisesta en tiedä
Miten tuossa pystyakselises painoo säästyy?
Petri
PW kirjoitti:Miten tuossa pystyakselises painoo säästyy?
Kääntyvä keularakenne voi olla kevyempi, kun ei ulotu niin kauas taakse. Toisaalta pyörästä tulee helposti korkeampi ja sitä kautta kokonaisuutena painavampi pystymmällä keulalla. Varsinkin tuolla Petrin vasensuora-keulalla on mahdollista tehdä matala keulaosa, joka tarpeen tullen viikkautuu istuimen reunan alle ja helpottaa siten kuljeteltavuutta.
Ei tainnut tulla valokuvaa siitä viikkauskokeesta Nokialla. Otapa Petri vielä yksi kuva MBB-pyörästäsi keula käännettynä täysin oikealle.
Jos haluaa vetää käsillä tangosta, ei kannattane jättää keskiö-ohjaustanko-putkea pois eli ei saa alle viikkautuvaa. Mulla on tuon putken päällä vielä vaaksanverran stemmiä ja jousto on selvästi havaittavissa. Ilman tuota yhdysputkea on varmasti vetämiseen liian lepsu
jooseha kirjoitti:Jos haluaa vetää käsillä tangosta
Miksi joku haluaisi tehdä noin? Eihän pahempaa tehonhukkaa olekkaan, painetaan jalalla yhteen suuntaan ja vedetään käsillä vastakkaiseen.
Jukka
jviirret kirjoitti:Miksi joku haluaisi tehdä noin?
Jos haluaa ajaa kovaa Kiihtyy ja kiipeää paljon paremmin.
Itse käytän mbb:tä nimen omaan maantieajoon yli 30 keskarilla.
Muoks. Vedän siis tangosta vain kiihdyttäessä ja ylämäessä. En tasaisella enkä alamäissä.
jooseha kirjoitti:jviirret kirjoitti:Miksi joku haluaisi tehdä noin?
Jos haluaa ajaa kovaa
Kiihtyy ja kiipeää paljon paremmin.
Itse käytän mbb:tä nimen omaan maantieajoon yli 30 keskarilla.Muoks. Vedän siis tangosta vain kiihdyttäessä ja ylämäessä. En tasaisella enkä alamäissä.
Nää on niin yksilöllisiä ett huono mennä sanoo kenen tapa on väärin vaikka teoriassa voiskin olla toinen ajotapa parempi, vielä jos vetoa käyttää lyhyissä kiihdytyksissä ja nousuissa, konstit on monet.
Petri
Pitää ottaa huomioon mihin pyörää käyttää, missä ja kuka ajaa. Kaikki vaikuttaa reilusti.
En mäkään aluksi uskonut että käsillä vedosta olisi isoa apua, mutta niin vaan oli. Jos ei ole jyrkkiä mäkiä tolla pärjäisi sinkulana
Kyllä Jukka on oikeassa ettei taloudellisesti pääse, jos on tarkoituksenakin ajaa kovaa. Nuo kaksi on pahasti ristiriidassa keskenään
Ei viikkaannu tän paremmin.
Petri