Mikä on minimi mitä kammesta voi lyhentää? Poitsulle tarvitsisi BMX-Racing pyörän kampia lyhentää hieman.
20mm on kyllä minimi lyhennys. 9/16 (14mm) poljinkierteiden väliin jää tällöin 6mm. Mielummin jättäisin pari milliä yli tuon 20mm, niin ollaan tukevammalla pohjalla.
Mikä on minimi mitä kammesta voi lyhentää? Poitsulle tarvitsisi BMX-Racing pyörän kampia lyhentää hieman.
Ihan vähän ei voi lyhentää, koska uusi reikä pitää saada edellisestä niin kauas, että uuden reiän reunoille jää pitävää materiaalia. Teppo tietää paremmin, mutta teoreettisesti laskien pienin lyhennysmatka = reiän halkaisija + reunalle jäävä matka.
Reikä polkimen kierteelle vie 9/16" eli 14,3 mm tähän vähintään 3 mm reunaetäisyyttä, eli yhteensä 17,3 mm. Sanoisin, että 18 mm on lyhin lyhennysmatka.
175 mm kammista saa siis 157-milliset ja 170 mm kammista 152-milliset.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tai sitten jos taivuttaa 175mm kampea keskeltä, sanotaan asteen, se lyhenee 2.5 sadasosamilliä..
Kymmen astetta kampi voinee jopa kestää taivuttamista jolloin ne lyhenee 2.5 milliä.
Mutta.. Tyyli vapaa!
Itseasiassa kampi kyllä tolla operaatiolla venyy, mutta kriittiset nivelpisteet lähenee toisiaan em verran.
Ja hitsauskelpoista terästä olevien kampien pituutta voi säätää jokseenkin mielinmäärin. Jatkaa vaikka, jos lyhyiltä tuntuvat tai ottaa palan pois välistä, jos on lyhyet jalat Laittaa vaan sauman/saumat mahdollisimman lähelle poljinkierrettä, jotta saumaa kuormittava voima on mahdollisimman pieni.
Aihiot 170-milliset, joihin kokeilumielessä kolmet reiät: 100/120/140 mm.
Eikö tuohon nyt olisi paremmin sopinut 170 mm:n lisäksi 150, 130 ja 110 mm? Silloin olisivat kaikki neljä kierrepaikkaa olleet hyvin framilla ruuvata polkimet mihin tahtoo...
Saisikohan tuollaisia neljän reiän poljinkampia mistään 170 mm:n Truvativ Elita -kampiin?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
170-millisille ei ole mitään käyttöä tulevassa sähköavusteisessa nelipyörässäni, joten pätkäisin ne turhana pois. 140 mm on tuttu ja turvallinen Quest-kinneristäni, tällä pystyn polkemaan ilman sähköäkin. Vastaavasti 120 mm on sama kuin sähköpyörä-1CV:ssä. 100 mm edustaa tässä itselle uutta kokeilua.
Truvativ Elita (jos samanlainen kuin tässä viestiketjussa aiemmin kuvatut) soveltuu hyvin lisäreikien tekoon, tosin tuosta 110 millin kohdasta en nyt heti mene ulkomuistista varmaksi sanomaan, niin lyhyitä ei aiemmat ole olleet...
Oliko nelikantti reikä aivan normaalin kokoinen? Ainakin näyttäisi. Ilmeisesti oikeassa kiinnitys ontolla pultilla jonka läpi sitten mekaniikka vaihtamaan vaihdetta vai liikkuuko koko akseli kampineen sivuttain
Ihan normaalikokoinen nelikantti noissa kammissa. Mountain Drive -keskiövaihteessa liikkuva vaihteensiirtomekanismi on keskiöakselin sisällä, eli koko akseli kampineen ei liiku sivuttain.
Noi on vissiin aika suorat, siis pieni Q-factor (vaimikäsenytoli, jalkojen harotuskerroin? )? Eli jos tekis kahdesta normaalista vasemmasta kammesta niin tulee leveämpi kuin noilla Schlumpfin omilla?
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Noi on vissiin aika suorat, siis pieni Q-factor (vaimikäsenytoli, jalkojen harotuskerroin? )? Eli jos tekis kahdesta normaalista vasemmasta kammesta niin tulee leveämpi kuin noilla Schlumpfin omilla?
Leveyteen vaikuttaa tosiaan millaiselle Q-factorille ja akselin pituudelle kampi on tehty, eli joillain kahdella vasemmalla voi jopa saada kapeammat, mutta noi vakiot on aika kapeat joten luultavasti löydät helposti leveämpiä.
Nykyisin myydään reilusti kampipareja joissa ei ole kiinnitystä rattaalle koska monissa keskimoottoreissa käytetään niitä joten kahden vasemman käyttö ei ole tarpeen.
Nämähän on siis tulossa TSDZ2 keskimoottoriin. Näillä lähes suorilla kammilla ei jää montaa milliä väliä kammen ja moottorin kotelon väliin. Sen verran kerkesin niitä silmäillä, että pitäis sopia, eli jää rako kammen ja moottorin väliin. Mutta lopullinen varmuus asiaan tulee, kunhan Posti saa toimitettua nämä Tepon lyhentämät kammet takaisin tänne.
Noi on vissiin aika suorat, siis pieni Q-factor (vaimikäsenytoli, jalkojen harotuskerroin? )? Eli jos tekis kahdesta normaalista vasemmasta kammesta niin tulee leveämpi kuin noilla Schlumpfin omilla?
Sellainen kommentti vähän aiheesta sivuun, että Mountain Driven käyttö tuskin onnistuu alkuperäistä leveämmillä (isomman Q-factorin) kammilla: kantapäällä/kengän sisäsyrjällä vaihtaminen (eli keskiakselin päässä olevan "napin" painaminen) ei onnistu jalka polkimella, jos kammessa on taivutusta. Pitää olla suora ja kapea, jotta kantapään käännön sisäänpäin pystyy tekemään myös lukkopolkimien kanssa. Vastaavasti jos kammet lyhentää liian lyhyiksi, niin napin painaminen voi vaikeutua. Riippuu tietysti paljon kengän pohjan sivumuodosta jne. Toki voihan siihen kengän sisäsyrjään liimata/ruuvata tarvittaessa jonkun ulokkeen ko. tarkoitusta varten...
Tätähän ei nyt kysytty eikä oltu edes pohtimassa, mutta mainitsin kuitenkin...