Ensimmäisessä kuvassa Papan talvijopo valmiina. Sen tarina jatkuu L1e-A ketjussa sähköistettynä.
Sitten projektikertomukseen ja miten siihen päädyttiin:
Nojapyöräilykokemusta on nyt tullut reilut parituhatta kilometriä. Papan jopon rakenteeseen olen muuten ollut tyytyväinen, mutta etuveto yhdistettynä takapainoisuuteen on pidon kannalta ongelmallinen muulla kuin kuivalla asfalttialustalla. Syksy painaa päälle eli liukkaat kelit ovat tulossa, joten piti aloittaa talvikelpoisemman nojakin rakentaminen. Atomiczombien TriCruiser näytti hyvältä lähtökohdalta, mutta yläohjaus olisi mieleisempi.
Liitteet
20150922_141856.jpg (183.51 KiB) Katsottu 8557 kertaa
TriCruiser
TriCruiser Winter Ready Tadpole Trike 2.jpg (149.93 KiB) Katsottu 10632 kertaa
Viimeksi muokannut Vilijami, 29 Helmi 2016, 12:08. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Oijoi, ehdit jo aloittaa Olisi kannattanut ehdottomasti vääntää tuo edessä oleva poikittaisputki alaspäin U-mutkalle. Saisi matalemman. Tuon ongelma on kiikkeryys, kippaa noin korkeana helposti nurin. Tosin, onhan siinä pitkä akseliväli, eli kovin tiukkaa mutkaa ei saa tehtyä vaikka haluaisi, mutta muutettuna yläohjaukselle kädet ja näinollen painopistekkin nousee vielä ylemmäs.
Jukka
Viimeksi muokannut jviirret, 05 Syys 2014, 08:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eka jarruttomalla koeajolla pääsin jo käymään, penkkikin keikkui lukkopihtien varassa, hurjaa hommaa
Kokeilin laittaa toisen vaihtajan ketjun kiristimeksi. Ei hyvä.
Liitteet
20140903_203401.jpg (83.84 KiB) Katsottu 10624 kertaa
En tarkoituksella tehnyt matalaa, että olisi maavaraa enemmän. Tuo pitkä akseliväli tekee siitä kyllä rauhallisen ajokäytökseltään, eikä vielä ainakaan ollut kiikkeryyttä havaittavissa. Toki vauhditkin olivat maltillisia. Onhan tuossa polkimet matalammalla kuin tricruiserissa joka laskee painopistettä.
Onhan tuossa polkimet matalammalla kuin tricruiserissa joka laskee painopistettä.
Niin näyttää, vastasin ennen kuin näin kuvaa jossa polkimet. Jos polkimet olisivat vielä alempana nii edessä ylhäällä olevan runkoputken päälle ja ohjaustangon kannattimen varaan voisi rakentaa sateelta suojan antavan "konepellin" Vaatisi kyllä alaohjauksen että saisi kädetkin sateen suojaan
Ketjuputket asensin ja poistin ylimääräisen vaihtajan. Parani kummasti. Vaihteet ja takajarru toimivat, niin saa vauhtia jo lisää, eikä Jukan varoittelema kiikkeryys tunnu vieläkään vaivaavan. Toki sen saa varmasti nurin jos haluaa, mutta ei mielestäni helposti. Pitoa takarenkaalla tuntuu olevan, kun kävin hiekalla testaamassa. Jousitus on yllättävän hyvä. Kanttareen ylitykset eivät lyö selkärankaan, mutta kumijousi ei ole myöskään häiritsevän veltto. Kääntyy muuten pienemmässä tilassa kuin näyttäisi. Vakiokokoisella omakotialueen 5,5 metrisellä tiellä onnistuu U-käännös nippanappa.
Tuossa mittasuhdekuvaa kuskin kanssa.
Liitteet
20140905_105312.jpg (64.32 KiB) Katsottu 10567 kertaa
Kätevä jäykkyyden säätö tuossa jousituksessa. Jäykistyy kun kumia nostaa ja löystyy kun sitä laskee. Kovin alas jos laittaa niin on riski että takakolmio vääntyy kumin kohdalta, mutta jos siltä näyttää niin sitähän on helppo vahvistaa.
Klossien asentamisesta keskelle kenkää oli aiemminkin juttua. Nyt oli natsisiwassa niin halvat (25€) pyöräilykengät, että päätin testata. Poralla vaan tärskäytin reijät ja klossit kiinni. Hyvin tuntui onnistuvan.
Liitteet
20140915_191557.jpg (82.41 KiB) Katsottu 10241 kertaa