20" eturattaan vaihdepakalla(tai 7-vaihteisen rumpuvaihteen)
-24"- 26" takarattaat ,jotka kestää vain toiselta puolelta tulevan kiinnityksen (onko muita mahdollisuuksia kuin pyörätuolinrattaat)
Hommaa Tohtorilta tämmöset ja teetä niihin levyt . Mailmalta voi löytyy levyjäkin , kun vain tietäs osoitteen. Itse olen tehnyt sovituskappaleet näihin ja laittanut normi kuusipulti levyt .
Tähän tapaa . Noissa on 507 vanteet kiini .
Nuo tuumakäsitykset pitäs heittää roskakoriin , sekoittaa vaan koko pyörä mailmaa.
Tuon paketin hintaa , jos miettii niin lähellä 300€ ollaan . Tosin nämä ei ole myynissä . Tulevat mun Stern 5:seen . Kunhan saan ostettua muut osat pyörään. Kun VARAS vei kaikki muut irto osat .
Vanteissa ei kannata kauheesti säästää . Sen minkä hinnassa säästää , niin usein jäykyydessä häviää.
-24"- 26" takarattaat ,jotka kestää vain toiselta puolelta tulevan kiinnityksen (onko muita mahdollisuuksia kuin pyörätuolinrattaat)
Jos sopivaa romua pyörii nurkissa ja haluaa värkätä niin tällaiset saa tehtyä tavallisista, riittävän isolla reiällä olevista, etuvanteista tähän tyyliin:
Kierretanko kannattaa korvat pultilla niin on kestävempi.
Eikä tällainen kaksipuolinen haarukkakaan erityisen ruma ole:
Saa halutessaan esim. lokasuojat ja vannejarrutkin tukevasti kiinni.
kaupallinen napa toispuoliseen kiinnitykseen, hinta noin 30 ekee + postikulut, halvin mihin olen törmännyt, navassa myös levyjarrun kiinnitys "reiät".
Kyseisellä navalla on valmiina vain 20 tuumasia (406 mm) kiekkoja (yleinen tadpole trikessä), joten tuota käyttäessä joutuu hommaamaan myös pinnat ja vanteet sekä kasaamaan kiekot itse tai ostaa kasauksen.
kaupallinen napa toispuoliseen kiinnitykseen, hinta noin 30 ekee + postikulut, halvin mihin olen törmännyt, navassa myös levyjarrun kiinnitys "reiät".
Kyseisellä navalla on valmiina vain 20 tuumasia (406 mm) kiekkoja (yleinen tadpole trikessä), joten tuota käyttäessä joutuu hommaamaan myös pinnat ja vanteet sekä kasaamaan kiekot itse tai ostaa kasauksen.
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
kaupallinen napa toispuoliseen kiinnitykseen, hinta noin 30 ekee + postikulut, halvin mihin olen törmännyt, navassa myös levyjarrun kiinnitys "reiät".
Kyseisellä navalla on valmiina vain 20 tuumasia (406 mm) kiekkoja (yleinen tadpole trikessä), joten tuota käyttäessä joutuu hommaamaan myös pinnat ja vanteet sekä kasaamaan kiekot itse tai ostaa kasauksen.
Joo halpa on ja kestää offroadissakin, mutta tämäkin on 20 tuumainen ... tarve oli 24 - 26 tuumaa.
Myös fillarin käyttötarkoitus vaikuttaa palikoiden valintaan sekä niiden painoon. Arvaisin että tuo BMX kiekko painaa renkaineen 1.5 ... 2 x enemmän kuin recumbentpartsin navasta rakennettu "asfalttikiekko".
"Alamäkifillarin", navassa jopa 20 mm akseli, kiekkoja on myös käytetty tähän tarkoitukseen. Nojanallen kiekoissa lienee juuri tälläiset "järeämmät navat".
Tohtorilla on myös tällästä napaa.
Tämmönen vanne samaan napaan . Tuon navan pinnalukua ei sanota . Jos käy yhteen vanteen kansa , niin saisi aika halvalla hyvän ratkaisun . Täytyy soittaa Tohtorille ja kysyy onko tuo napa 32 tai 36 . Olisi itselläkin tarvetta yhdelle.
Niin nuo minun ovat 20mm reikäsiä .
Jos vetäväetukiekko on 406mm tartteeko taakse isompia ja jos niin miksi ? Itse aattelisin mieuluummin toisin päin, vetäväkiekko isompi ja taakse riittäs pienemmätkin. Toisaalta jos kaikki saman kokoisia, vararenkaita tarttee vaan yhen mukaan - tätäkin asiaa usein painotettu.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Minä miettisin asian näin päin: se kiekko, mille tulee eniten painoa, tulee olla se vetävä. Ei ala sutimaan niin helposti mäessä ja pehmeällä. Ihmiseenhän on jo valmiiksi merkittynä painopisteen paikka, eli napa. Kannattaa mallata polkijan paikkaa siltä pohjalta. Takavetoinen tadpole-trike (vetävä kiekko heti selän takana) ja hipparion/python -tyylinen delta (vetävän kiekon akseli likimain polvien kohdalla) ovat tässä ihan vastakohtia, mutta se vetävä kiekko on tuotu niin lähelle painopistetta kuin vain mahtuu. Molemmissa ne vähemmän kuormitetut kiekot voivat olla pieniä koko vehkeen äärimittojen pienentämiseksi.
Toisaalta: se kiekko, mille tulee eniten painoa, kannattaa olla isohalkaisijainen, koska vierintävastus vähenee halkaisijan kasvaessa ja vastus on suorassa suhteessa kiekon kantamaan kuormaan. Tätäkin mittaa rajoittaa python-maisissa malleissa polkijan jalkojen pituus (inseam-mitta). Lyhyistä kammista voi olla jonkin verran apua
Minä miettisin asian näin päin: se kiekko, mille tulee eniten painoa, tulee olla se vetävä. Ei ala sutimaan niin helposti mäessä ja pehmeällä. Ihmiseenhän on jo valmiiksi merkittynä painopisteen paikka, eli napa. Kannattaa mallata polkijan paikkaa siltä pohjalta. Takavetoinen tadpole-trike (vetävä kiekko heti selän takana) ja hipparion/python -tyylinen delta (vetävän kiekon akseli likimain polvien kohdalla) ovat tässä ihan vastakohtia, mutta se vetävä kiekko on tuotu niin lähelle painopistetta kuin vain mahtuu. Molemmissa ne vähemmän kuormitetut kiekot voivat olla pieniä koko vehkeen äärimittojen pienentämiseksi.
Toisaalta: se kiekko, mille tulee eniten painoa, kannattaa olla isohalkaisijainen, koska vierintävastus vähenee halkaisijan kasvaessa ja vastus on suorassa suhteessa kiekon kantamaan kuormaan. Tätäkin mittaa rajoittaa python-maisissa malleissa polkijan jalkojen pituus (inseam-mitta). Lyhyistä kammista voi olla jonkin verran apua
Just tätä samaa tarkoitin.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Pehmeällä alustalla(hiekka, muta, lumi, loska) ajettaessa isoista renkaista on varmasti etua vaikka ne olisikin vain takarenkaissa. Samoin kuoppaisella tiellä. Eturenkaan maksimikoon sanelee kuskin jalat. Lyhyt jalkaiselle 406 on ainoa järkevä mahdollisuus eteen. Isommilla ei saa painopistettä riittävän alas. Takarenkaissa taas kokoa rajoittaa vain isomman kiekon heikompi kestävyys sivuttaisvoimille ja yleisesti saatavien renkaiden suurimmat koot. Niiden pienentäminen ei tuo ajamiseen kuin haittoja.
406 on vetävänä pyöränä siittä ikävä että ketjuvaihteisena se vaatii erikoisison keskiörattaan että vaihdevälitykset eivät jää alamäissä pieniksi. Sheldon sedän laskuri antaa 53-11 välitykselle 7,2 metriä. 8-vaihteisella Nexus rumpuvaihteella saa 53-16 rattailla jo 8,0 metriä. Toisaalta kyllä noillakin kivasti pääsee, kunhan pyörittää. Mulla riittää mbb:n 6,7 metrin välitys tuonne +50km/h nopeuksiin vallan mainiosti.
kaupallinen napa toispuoliseen kiinnitykseen, hinta noin 30 ekee + postikulut, halvin mihin olen törmännyt, navassa myös levyjarrun kiinnitys "reiät".
Kyseisellä navalla on valmiina vain 20 tuumasia (406 mm) kiekkoja (yleinen tadpole trikessä), joten tuota käyttäessä joutuu hommaamaan myös pinnat ja vanteet sekä kasaamaan kiekot itse tai ostaa kasauksen.
Joo halpa on ja kestää offroadissakin, mutta tämäkin on 20 tuumainen ... tarve oli 24 - 26 tuumaa.
Myös fillarin käyttötarkoitus vaikuttaa palikoiden valintaan sekä niiden painoon. Arvaisin että tuo BMX kiekko painaa renkaineen 1.5 ... 2 x enemmän kuin recumbentpartsin navasta rakennettu "asfalttikiekko".
"Alamäkifillarin", navassa jopa 20 mm akseli, kiekkoja on myös käytetty tähän tarkoitukseen. Nojanallen kiekoissa lienee juuri tälläiset "järeämmät navat".
KPS
Voiko tuohon Bilteman BMX-rattaaseen liittää hammasrataspakan,kun se tulee (hipparion protohippus 2) vetäväksi etupyöräksi ?