Sivu 1/1

Levyjarruista

Lähetetty: 29 Syys 2014, 21:23
Kirjoittaja irakas

Olen kaihtanut levyjarruja, kun olen käyttänyt nojakeissani varaosia tavallista pystypyöristä, joissa ei ole ollut levyjarruja. Nyt olen joutunut niihin perehtymään, kun kunnostin käytetyn alamäkipyörän tyttärenpojalleni (14 v).

Etupyörän levyjarru toimii erinomaisesti, mutta takapyörän jarrua en ole saanut kunnolla toimimaan. Etupyörän jarru pysähtyy kuin seinään, kun jarrua painaa reippaasti, mutta takapyörän jarru ei kunnolla pysäytä pyörää. Tyttärenpoika heti huomautti asiasta. :oops:

Olen sen avannut, ja jarrulevyt eivät olleet erikoisemmin ohentuneet. Jonkinlaisia naarmuja niissä oli. Nojanallen vinkistä kävin Jyskän varastomyymälästä ostamassa uudet levyt, jotka olivat hieman pienemmät kuin alkuperäiset, mutta hyvin menivät paikoilleen. Jarru ei edelleenkään toimi yhtä hyvin kuin etupyörässä. Putsasin jarrulevyn yleispuhdistusaineella ja tinnerillä, kun arvelin, että öljyä on päässyt levylle, mutta ei sekään auttanut.

Missähän voisi olla vika? :roll:


Re: Levyjarruista

Lähetetty: 29 Syys 2014, 21:26
Kirjoittaja jviirret

Vaijerissa? Nosta takapyörä ilmaan pyörimään ja purista satulan vivusta, pysähtyykö rengas paljon tehokkaammin näin kuin kahvasta puristamalla.

Jukka


Re: Levyjarruista

Lähetetty: 29 Syys 2014, 22:07
Kirjoittaja kmb

Onko kyseessä vaijerijarrut vai hydrauliset? Entä meneekö takajarrun vipu pohjaan (ts. pitäisi vielä saada painettua jotta jarruttaisi kunnolla mutta ei voi kun tulee ohjaustangon kädensija vastaan)?


Re: Levyjarruista

Lähetetty: 30 Syys 2014, 00:02
Kirjoittaja ukram2

Jos on vaijerijarrut niin voi olla ongelmana se kun mutkia vaijerissa on paljon niin voima ei välity?


Re: Levyjarruista

Lähetetty: 30 Syys 2014, 00:08
Kirjoittaja fillarji

Kannattaa tarkistaa että ovat oikein säädetyt, eli jarrupalojen ja jarrulevyn etäisyys, sekä tietysti jarrupalat!


Re: Levyjarruista

Lähetetty: 30 Syys 2014, 08:47
Kirjoittaja mhelander
irakas kirjoitti:

Missähän voisi olla vika? :roll:

Pari kuvaa jarruista jotta selviää niiden tyyppi, millaset levyt ja palojen kunto auttais paljon vinkkien suhteen. Samoin jo mainitut kuten vaijereiden laatu ja kunto.

Mulla ei ole kokemusta muista kuin Avid BB7 mekaanisista levyjarruista jotka toimivat kuin sveitsiläinen kello kunhan vaijeri on laatukamaa, kahva tarkoitukseen sopiva ja satula säädetty oikein. Jonnin verran pintaa paloissa ja levyt suorana auttaa lisäksi...


Re: Levyjarruista

Lähetetty: 20 Huhti 2015, 16:31
Kirjoittaja TKorho

Sakari on tämän varmasti jo fiksannut kuukaisia sitten.

Mutta kun jouduin yhdellä paikallislenkillä surffaamaan juuri tuon BB7 jarrun ohjekirjan netistä, ja juuri samoista syistä säätämään kokonaan molemmat jarrut pelkän leathermanini avulla... niin: todennäköisesti fillarjin vastaus on oikea: vastajarrupalan etäisyys on liian kaukana ja sylinterin puristusvoima ei ota kiinni, vaikka kaapelipuolen säädöt ja sylinterin/vipuvarren liikkeet ovat kunnossa. Pitää avata vastapuoli, skruuvailla gäppi sopivan pieneksi, testata jarruteho ja kelluttaa jarrusatula sitten sopivaan kohtaan. En olisi tätä osannut ilman Internetin ihmeellistä tuuttia, mutta sen avulla taas tein parissakymmenessä minuutissa täydellisen jarrujen säädön kaikkine liikutettavine osineen. Ei kandee Sakaria neuvoa, mutta kandee testailla säätäessä tuota vähän, koska jarruista voi tulla myös turhan äkäiset, ja jota ei voi kaapelipuolelta säätää sopivaksi. Jouduin itse tekemään tuon säädön pari kertaa samalla lenkillä, kun massan (krhm) kanssa ajaessa ja tyhjää rengasta pyöriteltäessä tuntuma oli ihan eri.


Re: Levyjarruista

Lähetetty: 20 Huhti 2015, 16:55
Kirjoittaja Pastori

Pistä se ohjeen linkki tähän. Muut löytää helpommin.


Re: Levyjarruista

Lähetetty: 20 Huhti 2015, 18:32
Kirjoittaja TKorho

Taisi olla tämä erittäin hyvä Juutuupi-video joka lopulta aukaisi aivoni.

Tämä ei ole sama mitä minä silloin luin, mutta vaikuttaa selkeältä. (BB5)
http://www.ecovelo.info/2011/04/15/a-fo ... sc-brakes/

Enklanti on suht kehittynytä, mutta ei ole mahdotonta ymmärtää vaikka ei tuntisikaan kaikkia jarrujen osien nimiä.
Pienellä googlettelulla löytyy sitten esim jarrukohtaisia ohjeita. Minulle ensimmäisellä kerralla pelottavin osa, jarrusatulan kelluttaminen ja kohdistaminen, oli itse asiassa helpoin. Senkun löysäsi ja käänteli silmällä oikeaan asentoon ja kiristi. Eri osioita joutuu tekemään vähän eri järjestyksessä, kun tuntuu että toisen muokkaus muuttaa toisen. Mutta kun sen on kerran tehnyt, niin asia on täysin luonnollinen ja senkun sohlaa tarvittavat hommat kohdalleen.

MUOKS:
täydellisyyden vuoksi laitan tähän Pastorin pyynnöstä myös sen huoltomanuaalin, jonka lukaisin ensimmäiseksi. Ei tarvita perussäätöjä varten. Ehkä liiankin tekninen: mutta jos haluaa vaikka vaihtaa jarrupalat tai irrottaa männän.
https://www.sram.com/sites/default/file ... 7__bb5.pdf


Re: Levyjarruista

Lähetetty: 21 Huhti 2015, 16:34
Kirjoittaja kmb

BB7:t olen säätänyt hyvällä menestyksellä näiden ohjeiden mukaan: http://howtosetuptheavidbb7.weebly.com/ ... d-bb7.html

Voin myös suositella kahvoiksi noita tuossa mainittuja AVIDin speed dialeja, yhdistelmällä tuntuma ja teho on erinomainen.


Re: Levyjarruista

Lähetetty: 21 Huhti 2015, 19:42
Kirjoittaja irakas

Kiitos paljon neuvoista, vinkeistä ja linkeistä! Näyttää siltä, että joudun pikkuhiljaa väkiselläkin siirtymään levyjarruihin, kun tavallisien vannejarrujen jarrupaloja joutuu jatkuvasti uusimaan ja ovat ne muutenkin riittämättömät, kun SH23:n vauhdit ovat nyt hyvästä sähköavustuksesta johtuen aivan toista luokkaa.