Sivu 1/3

Kääntönivel Delta Trikeen ?

Lähetetty: 07 Loka 2014, 10:49
Kirjoittaja trike123

Onko hyviä ideoita (Hipparion Protohippus 2) :n tyyppisen Delta Triken kääntöniveleen.
Yritin tehdä sitä pp:n ohjausputkesta,mutta siitä tulee liian pitkä siihen väliin( eturenkaan taakse=100 mm )
Onko ainoa keino teettää sorvarilla siihen soveltuvat osat: putki,laakeripesät ja pultti johon laakerit kiinnittyy sisäkehältä ???


Re: Kääntönivel Delta Trikeen ?

Lähetetty: 07 Loka 2014, 11:08
Kirjoittaja jooseha

Saahan tuon ohjausputken poikki jolloin se lyhenee. Jos kierteellisestä tekee ja poistaa kierteen kokonaan pitää vaihtaa laakeri kierteettömään.
Ei niitä laakeripesiäkään ole pakko sorvilla tehdä. Valitset vaan laakerit niin että voit tehdä pesät kahdesta erihalkaisijalla olevasta putkesta ja akselin pultista. Katso p300 pyörän rakentamisketju. Siellä on hyvä kuvallinen selvitys asiasta.

Kannattaa tutustua openbike.org sivustoon. Siellä on paljon erilaisia python ratkaisuja.

Hipparionia kun tekee kannattanee pysytellä mahdollisimman tarkkaa Eskon suunnitelmissa. Ne on tehty laajoihin käyttökokemuksiin perustuen. Tulee helpolla "parannuksesta" huononnus :(


Re: Kääntönivel Delta Trikeen ?

Lähetetty: 07 Loka 2014, 11:13
Kirjoittaja jviirret

Joku Pythonautit ovat tehneet nivelen onnistuneesti kasettikeskiöstä, eli kampilaakerista. Pitää olla tyypiltään sellainen jossa on kiinteät urakuulalaakerit, EI siis säädettävä irtokuulilla oleva. Nämä bilteman keskiöt ovat ainakin oikeanlaisia: http://biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupy ... it-270068/
Tuo tarvii toki kaverikseen keskiömuhvin, tai pätkän 38x2 putkea johon tuon saa survottua kun hioo laakerista kierteet matalemmaksi ja hitsaa kiinni.

Jukka


Re: Kääntönivel Delta Trikeen ?

Lähetetty: 07 Loka 2014, 14:50
Kirjoittaja trike123

Niin tarkoittaako tuo sitä,että keskiöpaketti pitää tunkea muhviin ja muhvi hitsata sitten kiinni runkoprofiiliin.
Mulla kun on alumiinirunko ja tuo on nähtävästi terästä...mitenkähän onnistuu ?
Tietysti,jos hitsaa tuohon keskiöpakettiin teräsmuhvin ja siitä sitten teräskiinnikelevyt molemmin puolin alumiinirunkoa.jotka kiinni sitten pulteilla runkoprofiilin läpi.
Tulis varmaan riittävän luja siten ?


Re: Kääntönivel Delta Trikeen ?

Lähetetty: 07 Loka 2014, 15:29
Kirjoittaja jviirret

Jos ois pilkottavaksi alumiinirunkoinen pyöränromu niin siitä sais alumiini muhvin jonka voisi hitsata suoraan kiinni.
Vois tuo keskiö pysyä putken sisällä hyvällä liimallakin.

Jukka


Re: Kääntönivel Delta Trikeen ?

Lähetetty: 07 Loka 2014, 16:25
Kirjoittaja trike123

Jukalta ym. hyviä neuvoja taas....kiitos niistä.
Tuo Bilteman keskiöratkaisu on varmaan toimiva ja halpa sinänsä.


Re: Kääntönivel Delta Trikeen ?

Lähetetty: 07 Loka 2014, 16:52
Kirjoittaja jooseha

Eikös sen teräsmuhvinkin hitsaa alumiinirunkoon kunhan vaan löytää jonkun joka osaa ;)

Liimaus on varmaan käypä ratkaisu. Tuohon niveleenhän ei tule suuria päittäis kuormia. Lähinnä vääntöä vain.
Ja voihan keskiön lukita paikoillee myös hitsaamalla sen eteen jonkinlaisen esteen. Kyllä sinne keskiötä käytettäessä jää sen verran tilaa. Mahdolliset välykset ei ole ongelma, koska kuskin paino pakottaa ne aina samaan laitaan.

Kaks nivelpäätä olisi helppo ratkaisu. Saatais samalla kokemusta niiden käytöstä ohjausnivelenä. Ulkomaisissa ratkaisuissahan noita näkee. Kotimaisia en muista.


Re: Kääntönivel Delta Trikeen ?

Lähetetty: 08 Loka 2014, 20:42
Kirjoittaja trike123

Mikä on" kaks nivelpäätä" ?
Yksi (kevyt) ratkaisu ,et hitsaan alumiinirungon päähän suoran alumiinilaipan (paksuus 10 mm)oikeaan kulmaan,siihen 4 reikää pulteille ....ja siihen kahdella "ruuvattavalla kaarikiinnikkeellä" tuo keskiö.
Pystyy hyvin kiristään...


Re: Kääntönivel Delta Trikeen ?

Lähetetty: 08 Loka 2014, 20:52
Kirjoittaja jviirret
trike123 kirjoitti:

Mikä on" kaks nivelpäätä" ?

Kaksi palloniveltä, esim. auton raidetangon päitä.

Jukka


Re: Kääntönivel Delta Trikeen ?

Lähetetty: 08 Loka 2014, 22:11
Kirjoittaja jooseha
trike123 kirjoitti:

Mikä on" kaks nivelpäätä" ?

Nuo internetin hakurobotit on hyödyllisiä. Etenkin kuvahaut :wink:
Tämmöinen oli mielessä:Kuva
IKH:lla nuo näyttää olevan 12,60e/kpl koossa M12.


Re: Kääntönivel Delta Trikeen ?

Lähetetty: 08 Loka 2014, 22:50
Kirjoittaja Nojanalle

Muuten hyvä varmaankin, mutta muo häiritsee tuo ylimmän nivelen asemointi . 8)


Re: Kääntönivel Delta Trikeen ?

Lähetetty: 08 Loka 2014, 23:54
Kirjoittaja Härski

allekirjoittanut nivelpää toteutti -laiskuuksissaan- oman lowracerin takahaarukan nivelöinnin tommosil kasimillisillä.

Kotimaista testiajoa takana palttiarallaa 300km- moitteetta.


Re: Kääntönivel Delta Trikeen ?

Lähetetty: 09 Loka 2014, 00:06
Kirjoittaja Härski

...Nii ja eiks helander suunnitellut tulevan offerin takahaarukan laaakerointia ohjauksen laakerointipaketista. Toimeis varmaa neki.

Mites... rupesin funsii... , kun kartiorullalaakeritha siinä niikö oikeesti kuuluis olla.... nykyautojen pyöränlaakerithan on semmosia kasettiratkasuja kans.
Eli ei irtonaisia laakereita, vaan pötkö jossa on kaks kartiolaakerii vastakkain.

Kuva
Tyylejä ja lyylejä on iha joka makkuun..


Re: Kääntönivel Delta Trikeen ?

Lähetetty: 09 Loka 2014, 01:55
Kirjoittaja jooseha
Härski kirjoitti:

allekirjoittanut nivelpää toteutti -laiskuuksissaan- oman lowracerin takahaarukan nivelöinnin tommosil kasimillisillä.

Kotimaista testiajoa takana palttiarallaa 300km- moitteetta.

...Nii ja eiks helander suunnitellut tulevan offerin takahaarukan laaakerointia ohjauksen laakerointipaketista. Toimeis varmaa neki.

Takahaarukassa nyt toimii melkein mikä vaan. Osalla meistä on takahaarukka "laakeroitu" laittamalla kaksi teräsputkea sisäkkäin ja hyvin toimii :wink: Ohjausnivel kannattaa tietysti olla herkempi.

Härski kirjoitti:

Mites... rupesin funsii... , kun kartiorullalaakeritha siinä niikö oikeesti kuuluis olla....nykyautojen pyöränlaakerithan on semmosia kasettiratkasuja kans.
Eli ei irtonaisia laakereita, vaan pötkö jossa on kaks kartiolaakerii vastakkain.

Ei tuossa mitään kartiorullalaakereita tarvitse edes teoriassa. Ohjausniveleen kun on paha laittaa merkittävää päittäistä kuormaa. Osat kiertyy pois ja muuttaa sen kohtisuoraa ohjausakselia vasten olevaksi voimaksi.
Auton pyöränlaakeria on aika järeä tuohon.
Tekijästä se tietysti on kiinni mitä sinne laittaa. Olisko ollut tavarafillari- vai yksivaihde-foorumilla, kun joku rakensi tavarapyörän ja käytti ohjausnivelenä kokonaista autonperäkärryn pyörännapaa :D


Re: Kääntönivel Delta Trikeen ?

Lähetetty: 09 Loka 2014, 07:33
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:

Takahaarukassa nyt toimii melkein mikä vaan. Osalla meistä on takahaarukka "laakeroitu" laittamalla kaksi teräsputkea sisäkkäin ja hyvin toimii :wink: Ohjausnivel kannattaa tietysti olla herkempi.

Noo, tässä tehdään trikeä, eli ei se herkkyyskään ole niin tärkeä ominaisuus kuin kaksipyöräisissä. Kun nivel on vähän jäykkä niin vähentää se iskunvaimentimen tavretta ;)

Jukka