Sivu 1/4
STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 13 Loka 2014, 18:49
Kirjoittaja Nojanalle
Tässä on vasta alustavaa suunittelua ja mallin hakua . Aina pitää yrittää rakentaa jotain poikeavaa. Vaikka jo tästä on tullukkin epälevä lausunto . Niin hulluinmat idat , voivat tuotaa joko täysin suden . Tai tulee jotain toimivaa. Vastaavaa ideaa on yksi Marokkolainen nojapyörän rakentaja käyttänyt. Se mikä tästä tulee lopuksi on mulle viellä kehitys asteella.
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... fecec6cfd2

Nyt saa kysyä vapaasti ja ehdotuksia saa antaa.
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 13 Loka 2014, 19:06
Kirjoittaja jori
Mahtava idea. Tässä on isoliikkeinen jousitus kaikissa pyörissä ja oikein detaloimalla siitä saa helposti kallistuvan ja viikattavan. Nerokasta!

Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 13 Loka 2014, 19:40
Kirjoittaja trike123
Siis mahtavan yksinkertainen,kevytrakenteinen ,tyylikäs idea
Tuon suunnittelua kannattaa jatkaa...
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 13 Loka 2014, 20:15
Kirjoittaja Nojanalle

Tässä vähän osviittaa , mun ideaan . Tarkoitus on tehdä pitemmät ja liikkuvammat haarukat.
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 13 Loka 2014, 20:19
Kirjoittaja jooseha
Mahtaakohan tuo keinua normaalia enemmän eteen-taakse, koska liike on vain yhden nivelpisteen ympäri?
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 13 Loka 2014, 20:46
Kirjoittaja Syväri
Vaikuttaa aivan liian fiksulta ja yksinkertaiselta rakenteelta
hienoa jos tällaista kokeillaan, on aika mielenkiintonen.
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 13 Loka 2014, 20:53
Kirjoittaja jviirret
Jos tuossa kuvan pyörässä on riittävän herkkä jousitus niin se kallistelee ainakin kurveissa. On aika korkean näköinen eikä minkäänlaista kallistuksen vaimennusta.
Vetopuolen ketjullekkaan ei ole suunnitellessa aikaa suotu kun pitää putkella ohjata sivusuunnassa että mahtuu kulkemaan.
Hyvä että on joku esikuva/"malli" niin osaa olla toistamatta samat virheet.
Jukka
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 13 Loka 2014, 20:54
Kirjoittaja PW
Jos kääntäs penkin toisin päin - etuveto - takaohjaus.
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 13 Loka 2014, 21:39
Kirjoittaja Jarcco
Autoissa on laajalti käytetty yhdysheiluria, jossa tukivarret on yhdistetty kallistuksenvakaimena toimivalla profiililla (putkella). Ihme ettei rakenne ole yleistynyt tadpoleissa, vaikka se olisi esim. kevyt ja yksinkertainen valmistaa. Eli ehdotan että yhdistät tukivarret toisiinsa putkella, joka joustaa sopivasti. Takahaarukkaa ei ehkä enää samaan hässäkkään kannata sotkea, sille lienee parempi oma nivelöinti.
Tuossa kuva yhdysheilurista:

Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 13 Loka 2014, 21:43
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti: Takahaarukkaa ei ehkä enää samaan hässäkkään kannata sotkea, sille lienee parempi oma nivelöinti.
mun mielestä kannattaa
Jotenkin kantava ajatus koko rakennelmassa, samalle akselille vielä ketjun taittopyörä mun LoLWB:n tapaan:

Jukka
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 13 Loka 2014, 21:51
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:Jarcco kirjoitti: Takahaarukkaa ei ehkä enää samaan hässäkkään kannata sotkea, sille lienee parempi oma nivelöinti.
mun mielestä kannattaa
Jotenkin kantava ajatus koko rakennelmassa, samalle akselille vielä ketjun taittopyörä mun LoLWB:n tapaan:
...
Jukka
Mikäs siinä, kallistuksenvakain- putki ehkä mielummin sitten erillinen, ei siis toimisi myös nivelen akselina. Artisti saa päättää 
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 13 Loka 2014, 21:56
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:
mun mielestä kannattaa
Jotenkin kantava ajatus koko rakennelmassa, samalle akselille vielä ketjun taittopyörä mun LoLWB:n tapaan:
Vielä kun laittaisi vääntösauvajouset 
Jarcco kirjoitti:
Tuossa kuva yhdysheilurista:

Harvinainen yhdistelmä
Vinoheilurit yhdystukiakselistossa. Yleensä ne on kaikki pitkittäisheilureilla.
Muutenkin tuo eroa normaalista selvillä kolmiomaisilla tukivarsilla toteutetusta. Voi väännättää reilusti laakereita.
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 13 Loka 2014, 22:01
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:kallistuksenvakain- putki ehkä mielummin sitten erillinen, ei siis toimisi myös nivelen akselina.
Öö, miksei toimi? Ei tietenkään saa olla kiristettävä kuten yleensä, vai tuleeko rakenteeseen liikaa välyksiä jos sitä ei kiristä?
Jukka
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 13 Loka 2014, 22:08
Kirjoittaja jooseha
Jos akseli toimii kallistuksen vakaajana eikä estäjänä, mahtaako akselin taivutusjäykkyys olla riittävä?
Re: STERN 6 suunittelu
Lähetetty: 13 Loka 2014, 22:18
Kirjoittaja Jarcco
jooseha kirjoitti:Jos akseli toimii kallistuksen vakaajana eikä estäjänä, mahtaako akselin taivutusjäykkyys olla riittävä?
jviirret kirjoitti:Jarcco kirjoitti:kallistuksenvakain- putki ehkä mielummin sitten erillinen, ei siis toimisi myös nivelen akselina.
Öö, miksei toimi? Ei tietenkään saa olla kiristettävä kuten yleensä, vai tuleeko rakenteeseen liikaa välyksiä jos sitä ei kiristä?
Jukka
Yritin pukea sanoiksi ajatusta jota varmaan Jooseha tarkoittaa, eli tuolle akseliraukalle tulee kova urakka kun pitää kestää kaikensuuntaiset voimat ja samalla toimia vääntösauvana. Valmistusteknisesti hankalahko rakenne, joskaan tässä tapauksessa se ei liene ongelma 