Sivu 6/7

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 11 Heinä 2015, 19:51
Kirjoittaja PW

Hieno pyörä miustakin!
Ihmettelen vaan ettei keula kestäny taipumatta ilman kaariputkee, jos oikee putki olis haarukassa hiukan ylempänä - ehkä sitten :roll:


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 12 Heinä 2015, 11:13
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Jyrkässä mäessä tulee väännettyä sarvista sen verran vastaan että jouston huomaa.

Tästä pitäisi kyllä päästä ehdottomasti eroon :shock: Eihän pythoniakaan revitä sarvista, kun ei niitä monestikkaan edes ole ;)

Jukka

Pitäisi kyllä, mutta kun kaikki ei mene kuin pitäisi niin joskus sitä vaan täytyy ottaa pässin sarvista kiinni jos haluaa pystyssä pysyä. Jaloilla on aika hankala samaan aikaan ohjata ja polkea täydellä voimalla. Voi tosin olla että jollekin toiselle se on ihan helppoa...
Python on minusta niin erilainen eläin, ettei kannata siihen liikaa vertailla :lol:

PW kirjoitti:

Hieno pyörä miustakin!
Ihmettelen vaan ettei keula kestäny taipumatta ilman kaariputkee, jos oikee putki olis haarukassa hiukan ylempänä - ehkä sitten :roll:

Olis varmaan kestänyt ainakin ennen haarukan muotoilua. Minusta kaarituki teki jämäkämmän ajotuntuman.


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 12 Heinä 2015, 12:30
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:

Minusta kaarituki teki jämäkämmän ajotuntuman.

:shock: :oops: :mrgreen:


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 12 Heinä 2015, 12:33
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Minusta kaarituki teki jämäkämmän ajotuntuman.

:shock: :oops: :mrgreen:

Kaarituki on hyvä homma. Kuulemma miellyttävämpi kuin ilman tukea. Riippuu tietysti koosta, kaikki eivät tukia tarvitse.


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 12 Heinä 2015, 20:34
Kirjoittaja PW
Jarcco kirjoitti:

Kun tämä oli remontissa ajelin pitkästä aikaa Jivellä (kiertyväketjuinen) ja jännä ilmiö: Tuntui etten enää osaa ajaa kiinteäpuomisella! Ohjaus tuntui aivan liian kevyeltä ja herkasti reagoivalta. Olen sentään sillä muutaman tuhat kilsaa ajellut ja yhtäkkiä tuntuu kuin olisi eka kertaa sarvissa.. Vasta 20 kilsan jälkeen epävarma tunne alkoi hellittää ja pystyi ajamaan rennosti. Pitääkö tässä nyt valita kumman pitää?

Huomasin saman ilmiön kun MBB:n jälkeen kokeilin pitkästä aikaa lowraceria - jos saan sen Nokialle kuntoon, joutuu taas opettelemaan ajamisen - no onhan siellä 12h aikaa :mrgreen:


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 06 Elo 2015, 12:39
Kirjoittaja Jarcco

Omia ajatelmia keskiön ja penkin korkeuden suhteesta: Musta mukavinta on että ovat noin ( ±100mm) samalla tasolla. Jos ylempänä niin jalat väsyy nopeammin ja lukot pakolliset. Jos alempana niin vakio kuitupenkki jää joko liian pystyyn tai painaa reiden takaosaa. Blackbirdissä on penkki 550 mm ja keskiö 580 mm korkealla mutta ajossa tuntuu että polkimet olisivat alempana. Lukkoja ei tunnu tarvivan käyttää. Lisätään vielä että lantiokulma BB:ssä on 140 astetta. Tässä olen haeskellut itselle parasta optimi ajoasentoa missä jaksaa kaikista pisimmälle ajaa minkään paikan kipeytymättä.


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 21 Syys 2015, 19:13
Kirjoittaja Jarcco

Nyt on tonni täynnä. :) Kunhan ensin oppi ajamaan mbb:llä niin osottautui todella mukavaksi menijäksi. Piti viritellä myös sivulaukut ja lokarit vaikka alkuun meinasin ettei tällä pitempiä reissuja heitetä. 114 km kuitenkin meni ongelmitta. Kokeilin myös työmatkalla joka on 26 km/sivu. Hyvin toimii siinäkin, tosin pätkäkammet ja mbb eivät edesauta pikaisia kiihdytyksiä vaikkapa liikennevaloista. Kiertyväketjuinen on jäänyt vähälle käytölle, jotenkin tällä ajaminen on kokonaisvaltaisempaa fiilikseltään.

Parannettavaa olen yrittänyt keksiä ja kyllähän aina jotain löytyy:

  • etuhaarukan kaulaputki saisi olla suurempihalkaisijainen, nyt 1"
  • toisentyyppinen ohjaustanko, viiksitanko ehkä?
  • jonkinlainen lukitus jolla etupyörän saa pysymään suorassa paikallaan. Painava keskiö heilahtaa helposti sivulle -> pyörä nurin

Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 21 Syys 2015, 20:51
Kirjoittaja Vilijami

Pysäköitäessä suosiolla kampi maahan, tai sitten flevo/airbike tyyppinen ohjauskumi, ni ei kaadu enää.


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 21 Syys 2015, 22:13
Kirjoittaja Jarcco
Vilijami kirjoitti:

Pysäköitäessä suosiolla kampi maahan, :D tai sitten flevo/airbike tyyppinen ohjauskumi, ni ei kaadu enää.

Kampi maassa ei pysy pystyssä. Pyörätelineessä pysyy, takaperin. Ajellessa ei kumeja tarvi ;)


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 22 Syys 2015, 01:32
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Kampi maassa ei pysy pystyssä.

Pidemmät kammet :shock: :lol:

Jarcco kirjoitti:

- jonkinlainen lukitus jolla etupyörän saa pysymään suorassa paikallaan.

Etuhaarukasta, lokasuojan yläpuolelle, 30cm pätkä "jousilattaa". Runkoputkeen sille vastakappale.
Kun ohjaus on suorassa voi kädellä puristaa latan koloonsa ja lukittuu sinne kun kääntää vähän ohjausta. Kun ohjauksen kääntää suoraan pongahtaa latta pois kolostaan ja ohjaus toimii normaalisti.

Jukka


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 22 Syys 2015, 09:46
Kirjoittaja PW

Asiallisen näkönen pyörä. Miksi haarukkaputki pitäs olla paksumpi? Millanen on viiksitanko?


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 22 Syys 2015, 14:20
Kirjoittaja Wacky

Viiksiohjaustanko on suorakäännös englannista
Näyttää tältä
Kuva


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 22 Syys 2015, 17:36
Kirjoittaja Jarcco
PW kirjoitti:

Asiallisen näkönen pyörä. Miksi haarukkaputki pitäs olla paksumpi? Millanen on viiksitanko?

Haarukkaputkelle tulee enemmän rasitusta kuin pystärissä polkemisvoimista johtuen. Esimerkiksi silloin (onneksi harvoin) kun kädet ja jalat vääntää eri suuntaan, varmaan tuttu ilmiö? Luulen että saattaa jossakin vaiheessa väsyä ja jopa mennä poikki. Paksumpi 1 1/8" (Ø28,6mm) haarukka olisi 30% vahvempi. Onneksi teräs on siitä hyvä materiaali että harvoin katkeaa irtipoikki varoittamatta, kuten alumiini saattaisi tehdä. Ohjainkannatin, joka menee kaulaputken sisään on tuumaisessa Ø22,2 mm ja 1" 1/8:ssa Ø25,4 mm.

Näissä mbb:issä käyttävät juuri tuollaisia viiksitankoja tai pässinsarvia koska niissä on enemmän otekohtia.


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 22 Syys 2015, 17:40
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Kampi maassa ei pysy pystyssä.

Pidemmät kammet :shock: :lol:

Jarcco kirjoitti:

- jonkinlainen lukitus jolla etupyörän saa pysymään suorassa paikallaan.

Etuhaarukasta, lokasuojan yläpuolelle, 30cm pätkä "jousilattaa". Runkoputkeen sille vastakappale.
Kun ohjaus on suorassa voi kädellä puristaa latan koloonsa ja lukittuu sinne kun kääntää vähän ohjausta. Kun ohjauksen kääntää suoraan pongahtaa latta pois kolostaan ja ohjaus toimii normaalisti.

Jukka

Pitempiä kampia en laita! :lol:
Noin pitkää lattaa en myöskään lukituksen takia viitsisi laittaa. Voisi ihan joku kuminauha viritys riittää pitämään keulan kuljetusasennossa eli käännettynä taaksepäin.


Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)

Lähetetty: 22 Syys 2015, 18:18
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:

Voisi ihan joku kuminauha viritys riittää pitämään keulan kuljetusasennossa eli käännettynä taaksepäin.

Minä mietin sellaista viritystä, jossa etupää oikenisi takajousen löystyessä. Eli mekanismi oikaisisi etupäätä, milloin takajousi ei ole painuneena. Koska en keksinyt pelkällä narulla toimivaa rakennetta, jätin ensin kertomatta, mutta nyt äkkäsin, että tuollaisen saattaisi saada toimimaan jarruvaijerilla. Jarruvaijeri putkineen viritettäisiin tuohon istuimen alle siten, että takapää olisi kiinni takahaarukassa ja putken pää tukeutuisi istuinrunkoon. Vaijerin etupää tukeutuisi putkestaan eturungon alapuolelle ja vaijeri haarukan maantiejarrunkiinnitysreikään pultatussa sopivan mittaisessa vivussa. Sakarilla oli jossain sellainen rakennettuna, mutten löytänyt kuvaa. :( Tuossa kiristyvässä mekanismissa olisi se etu, että ei haittaisi ajossa, mutta pitäisi paikoillaan etupään jäykempänä. :mrgreen:

ED. Katsoin kuvaa. Takapää kannatta kuitenkin tehdä niin päin, että vaijein pää on kiinni istuinrungossa ja vaijeriputki tukee haarukan siltaan. Vaijeri kulkee näin paljon juohevammin. Etupäähän kannattaa vaijeriputkelle tehdä kiinnityslatta, joka ruuvataan nivelöidysti rungon alle, jolloin vaijerin asento pääsee asemoitumaan oikaisuvivun suuntaan.

Oikaisin.jpg
Oikaisin.jpg (43.65 KiB) Katsottu 4042 kertaa

Tuonne alle kannattanee laittaa V-jarruista tuttu putkikäyrä. Ihan ensin pitää mittailla tuo painuma, jotta saa sopivan pituuden oikaisuvivulle ja vaijerinpäälinkun etäisyydelle siitä. Voima kyllä riittää, joten kovin pitkää vipua ei varmaan tarvita (voi siis olla lyhyempi kuin piirroksessa), jolloin ohjaus ei rajoitu isoillakaan ohjauskulmilla. Isot voimat vaatinevat runkoon hitsatun mutterin tukevan kiinnityksen varmistamiseksi vaijeriputken etupäätä ohjaavalle linkulle. Muuten taitaa pärjätä poralla ja vaijerilukolla.