Re: MBB Talveksi ja soralle
Kohta en laita jousitusta ollenkaan
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Kohta en laita jousitusta ollenkaan
Teet vaan etkä välitä mitä muut puhuu, joka ratkaisulla on hyvät ja huonot puolet. Pakko tehä paljon kompromisseja.
Hyvin suunniteltu on vielä täysin tekemättä
jooseha kirjoitti:Vaakasuoralla haarukalla tulee ongelmaksi saada naruille järkevä kulma.
Tähän voidaan käyttää saalinkia (rig sperader, spar), eli lähes irrallista tikkua tai kapulaa, joka viritetään kierrättämään naru kauempaa nivelestä. Tällä järjestelyllä saadaan narulle välittyvä liike ja voima valita halutuksi.
jooseha kirjoitti:Vaakasuoralla haarukalla tulee ongelmaksi saada naruille järkevä kulma.
Kiinnityspistettä etupäässä alemmas ja takapäässä ylemmäs.
Jukka
jviirret kirjoitti:Kiinnityspistettä etupäässä alemmas ja takapäässä ylemmäs.
Jukka
Tuossa se ongelma juuri tuleekin, kun naru pitäisi kiinnittää paikkaan jossa ei luonnostaan ole mitään! Pakko kikkailla.
Melkein fiksumpaa tehdä suosiolla erilainen jousitus
jooseha kirjoitti:jviirret kirjoitti:Kiinnityspistettä etupäässä alemmas ja takapäässä ylemmäs.
Jukka
Tuossa se ongelma juuri tuleekin, kun naru pitäisi kiinnittää paikkaan jossa ei luonnostaan ole mitään! Pakko kikkailla.
Melkein fiksumpaa tehdä suosiolla erilainen jousitus
Näkyykö teillä tuo edellinen viestini. Tuohan ei siis tarvitse muuta, kuin levittimen narun ja rungon välille. Tätä menetelmää on käytetty purjehduksessa tuhansia vuosia ja polvinivelessä vieläkin kauemmin. Polvilumpion tehtävä on siirtää jänne kauemmas polven nivelpisteestä, että polvella olisi oikaisuvoimaa myös syvässä kyykyssä.
jori kirjoitti:Näkyykö teillä tuo edellinen viestini.
Näkyy, noin tuon etupään kiinnytspisteen saa siirrettyä "virtuaalisesti" alemmas. Rakenne kevyempi kuin tuonne alas tukevan rungon rakentaminen.
Eikä sen varmaan haarukassakaan tarvi olla ihan renkaan kiinnityspisteessä vaan voi olla 10-15cm lähempänä niveltä?
Jukka
jori kirjoitti:jooseha kirjoitti:jviirret kirjoitti:Kiinnityspistettä etupäässä alemmas ja takapäässä ylemmäs.
Jukka
Tuossa se ongelma juuri tuleekin, kun naru pitäisi kiinnittää paikkaan jossa ei luonnostaan ole mitään! Pakko kikkailla.
Melkein fiksumpaa tehdä suosiolla erilainen jousitusNäkyykö teillä tuo edellinen viestini. Tuohan ei siis tarvitse muuta, kuin levittimen narun ja rungon välille. Tätä menetelmää on käytetty purjehduksessa tuhansia vuosia ja polvinivelessä vieläkin kauemmin. Polvilumpion tehtävä on siirtää jänne kauemmas polven nivelpisteestä, että polvella olisi oikaisuvoimaa myös syvässä kyykyssä.
Mihin väliin se kumijoustin tuohon tulee jos saalingin kautta naru menis? Saalingin takapuolelle?
jori kirjoitti:Näkyykö teillä tuo edellinen viestini. Tuohan ei siis tarvitse muuta, kuin levittimen narun ja rungon välille.
Näkyy. Se on sitä kikkailua
Tuolleen 90 astetta haarukasta olevaan saalinkiin tulee sivullepäin painava voima, koska narut lähtevät eri kulmissa. Purjeveneen takilassakin saalingit nousevat ulospäin tästä syystä.
PW kirjoitti:Mihin väliin se kumijoustin tuohon tulee jos saalingin kautta naru menis? Saalingin takapuolelle?
Jousi saalingiksi
jviirret kirjoitti:Näkyy, noin tuon etupään kiinnytspisteen saa siirrettyä "virtuaalisesti" alemmas. Rakenne kevyempi kuin tuonne alas tukevan rungon rakentaminen.
Kun kerran vene kuvia laitellaan, niin minä kanssa
Tämmöisessä 11 metrin purjeveneessä riittää mastoon yksi saalinkipari 25 mm:n rst-putkesta:
Pyörän jousitukseen ei taida kummoista putkea tarvita.
Minä kokeilin aikoinaan 16mm muovisella sähköasennusputkella. Toimi hyvin. Jousituksen välityssuhteeksi tulee tässä tapauksessa takahaarukan pituuden suhde saalingin pituuteen. Kuvassa jotain neljän paikkeilla. Naruissa on siis nelinkertainen jännitys takapyörän kuormitukseen nähden -kaksinkertainen per naru.
Joustomekanismin voi sitten luoda kaikille vapaille jänneväleille. Näillä menetelmin:
Joustoksi voisi riittää pelkkä nailon naru. Sillä on paljon paremmat jousto-ominaisuudet kuin polyesterinarulla, jonka jouston huomaa selvästi.
jooseha kirjoitti:Joustoksi voisi riittää pelkkä nailon naru. Sillä on paljon paremmat jousto-ominaisuudet kuin polyesterinarulla, jonka jouston huomaa selvästi.
Jos takahaarukka on kovin pysty, ei pelkkä naru riitä joustoksi. Totta on, että nylonnaru on selvästi joustavampi, ja siksi parempi tasaamaan kuormia puolten välillä, paremmin kestänytkin minulla, kuin polypropeeninaru, jota aiemmat naruni olivat. Pysty haarukka tarvitsee kuitenkin pehmeää joustoa alkuun. Se on helpointa luoda laatimalla naruihin vekkejä jousilla, kumilenkeillä ynnämuilla. Pienikin kumilenkki tuottaa varsin jämäkän jousen, kun se pannaan vetämään narua sivuun. Pitää muistaa, että välityssuhde tuossa narumekanismissa muuttuu narun polvikulman mukaan muutamasta äärettömään. Esimerkiksi välityssuhteella sata kumilenkkikin on jo aika jämy kapistus.
Voiko haarukan muodolla vaikuttaa jouston suuntaan? Ei aivot taivu teoriaan, välityssuhteisiin ym.
Narunkiinnitys pistettä ei etupäässä saa ilman saalinkia kovin alas.