Sivu 45/45

Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 30 Touko 2016, 21:15
Kirjoittaja Vilijami

Mikä tässä oli jättö ja ohjausakselin kulma?


Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 30 Touko 2016, 21:25
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:

Mikä tässä oli jättö ja ohjausakselin kulma?

Sehän vähän vaihtelee, koska naruperä ja takadroppareitakin useampi :roll:


Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 30 Touko 2016, 21:38
Kirjoittaja PW

Kuva
Tuossahan nuo "serkukset" rinnan, miun pyörän ohjauskulmaa on vaikee nähdä mutt on se pystympi ku Joosen pyörässä. Kun takakiekko on kauimmaisissa droppareissa kulma loivenee ja jättö kasvaa - siis vähemmän negatiiviseksi. Kauheesti en ajamisessa oo huomannu noita eroja - kulmien ja jätön muutoksia :?
Lisäksi miun pyörässä kuskin paino on niveleen nähden edempänä :roll:


Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 30 Touko 2016, 22:21
Kirjoittaja jooseha

Mä luulen että ero tulee pitkälti ohjausnivelen ja lantion erilaisista sijainnista :? Mulla on nivel penkin selvästi alimman kohdan etupuolella lisäksi selkänojan ja ohjausnivelen välinen kulma eroaa 13⁰. Ulkokurvin puoleinen jalka ei taivu kunnolla käännökseen, jos jalka on lantiosta ojennettuna.

veljekset.jpg
veljekset.jpg (89.28 KiB) Katsottu 3661 kertaa

Mulla on sama havainto perän säädön vaikutuksesta ajettavuuteen. Sillä ei ole juurikaan vaikutusta ajamiseen vaikka ohjauskulmaa ja jättöä vaihtelee.


Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 30 Touko 2016, 23:13
Kirjoittaja PW

Eli tästä voi päätellä jos haluun korkeen pyyttonin, se kannattaa tehdä kokonaan alusta ja kopioida Joosen pyörä mahollisimman tarkkaan. Räyhäkästä ei oo alkuperäiseen otsikossa mainittuun tarkoitukseen, joten sen voi korkeintaan jättää varoittavaksi esimerkiksi, millasta pyörää ei kannata rakentaa :mrgreen:
Ja voihan sillä joskus elvistellä sopivissa tilanteissa 8)


Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 31 Touko 2016, 00:12
Kirjoittaja jori

Kuva
Äkkiseltään katsoen kuskin takapuoli on Räyhäkässä selvästi edempänä, jopa edempänä kuin ohjausnivel. Tällä on selvä vaikutus keho-ohjauksen kulmiin ja edempänän oleva keho huonommin reagoi istuimen selkänojasta ponnistaviin ohjausliikkeisiin. Lisäksi kauas eteen tästä samasta syystä ulottuvat jalat painavat ja hidastavat ohjausta. Ohjaus on siis hidas ja vaatii enemmän voimaa. Mitä muuta tarvitaan ajotuntumaeroihin. 8)


Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 31 Touko 2016, 11:58
Kirjoittaja jooseha

Mulla olisi ehdotus. Pyöräytä keskiö puomin yläpuolelle. Tällöin lonkkakulma ei aukea aivan yhtä paljoa. Saattaa auttaa :? Ainakin mulla jalkojen liikerata rajoitti tämän kääntyvyyttä aika aikaisin.


Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 31 Touko 2016, 12:18
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:

Mulla olisi ehdotus. Pyöräytä keskiö puomin yläpuolelle. Tällöin lonkkakulma ei aukea aivan yhtä paljoa. Saattaa auttaa :? Ainakin mulla jalkojen liikerata rajoitti tämän kääntyvyyttä aika aikaisin.

Tuo on sen verran helppo kokeilu, ett täytyy varmaan kokeilla jossain vaiheessa.


Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 29 Joulu 2018, 15:14
Kirjoittaja PW

Tämänkin pyörän tarina on lopussa (ainakin toistaiseksi), pyörän osat taitaa viel olla tallessa jos joskus...
Luulin jo tällä ajaessa, ett mbb ei kelpaa paksurenkaisenakaan lumipöpperöön mutt nyt tiedän ett toimii - kiitos tavaratandemin ;)
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=5492