Okei!
Hassua. Eipä käynyt mielessäkään notta laissa määritellään siellä fillareista lähtien kaikki.
Olisihan tossa kyllä kokonaispituuden muuttumatta mahdollista viedä kuskia senkaisiin nähden eteenpäin noin summittain puolen renkaan halkaisijan verran..
... Hassua. Eipä käynyt mielessäkään notta laissa määritellään siellä fillareista lähtien kaikki. ...
Ihan kuten Suomessakin.
"Enintään kaksipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 25 §:n 2 momentissa säädetystä poiketen 0,80 metriä, kaksipyöräisen moottorilla varustetun polkupyörän kuitenkin 1,00 metriä. Useampipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 1,25 metriä. Kevyen sähköajoneuvon enimmäisleveys on 0,8 metriä." Lähde
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Eihän täällä kotimaassa määritellä pituutta tai eturattaan sijaintia. Vielä.
Sitten kun pyörien määrä kasvaa hallitsemattomaksi, niin aletaan säätää lakeja, jolloin pyörät sopivat pyöräpaikkoihin, niin kodeissa, kaupunkien keskustoissa kuin julkisissa kulkuneuvoissakin.
Kaikki menee vituralleen kun ylitetään 2 ihmistä per neliökilometri väestötiheys.
Eihän täällä kotimaassa määritellä pituutta tai eturattaan sijaintia. Vielä.
Eikös joku pituusmääritelmä (yhdistelmä?) jo ollut jossain säädöksessä? Siitä on täällä joskus puhuttukin.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
En muista. Pyöräliiton sivuilla sanotaan polkupyörän max pituudeksi 4m ja max korkeudeksi 2,5m. Tämä ei kuitenkaan lue missään lakipykälässä polkupyörän, vaan mopon ja moottoripyörän kohdalla.
Ja Japanissa pitää polkupyörän istuimelta ylettää molemmat jalat kunnolla maahan, siis yhtäaikaa. Ihmettelin taannoisella Tokion-matkallani, että miksi ihmeessä kaikilla on satula ihan liian matalalla.
Tällä konstilla suurkaupungissakin ( n. 29 milj. asukasta) pyöräily sujuu jalankulkijoiden seassa ihan sujuvasti. Kaikki siis joutuu ajamaan lähes kävelyvauhtia. Yhtään ns. kilpapyörää en kaupungissa nähnyt.
Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Tämä - molemmat jalat maahan, säädös onkin mahtava pykälä suosimaan nojapyörää!.. Tai edes jonninmoista cf- geometriaa ja lyhyitä kampiakin.. Kuka hullu sellasella pystärillä ajaa millä täytyy polvet suussa veivata.
Jalkojen osoittessa etuviistoon polkemisen aikana, yltävät jalat silti maahan istuimelta silloin kun ei poljeta.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Kätevä takapyörien laakerointi kahdella rinnakkaisella laakeripukilla.
Mietin joskus samanlaista heilurivarren nivelöintiä, jossa väliakseli toimii samalla jousitusnivelenä, mutta siinä painovoima aiheuttaa väliakselille kovia voimia.
Samantyyppistä päärunkoa kaavailen omaan nelipyörään, kaksi 40x40mm putkea päällekkäin, koska yksi 40x40 voi olla liian löysä painavalle ajoneuvolle.
Samantyyppistä päärunkoa kaavailen omaan nelipyörään, kaksi 40x40mm putkea päällekkäin, koska yksi 40x40 voi olla liian löysä painavalle ajoneuvolle.
Miksei yhtä 40x60 putkea? Kaksi 40x40 putkea päällekkäin tuntuu painavalta ja liioitetulta yhden ihmisen kantamiseen. Iso osa itse ajoneuvosta rasittaa jotain aivan muuta kuin päärunkoa.
Esimerkiksi kiekot ja tukivarret (jotka muodostavat suurimman osan pyörän massasta) painavat maata, eivätkä taivuta runkoa. Runkoa taivuttaa käytännössä vain kuski.
Ulkomaisessa nojapyörän rakenteluryhmässä tuli vastaan suomalainen rakentelija. Tehnyt tällaisen Hase Pino -kopion. Koitin houkutella foorumille esittelemään pyörää.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Ulkomaisessa nojapyörän rakenteluryhmässä tuli vastaan suomalainen rakentelija. Tehnyt tällaisen Hase Pino -kopion. Koitin houkutella foorumille esittelemään pyörää.
Tuossa on kyl aika kovilla etujousitus. Mahtaa tuntua täysin jäykältä jos ajelee yksin.