---------

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

-----------.

Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jos itselleni tekisin, niin laittaisin takajousituksen. Tuommoisella pystyhköllä nojakulmalla täräyttää töyssyt ikävästi selkään. Jo yksinkertainen kumieristinjousitus tekee ihmeitä. Tuo penkistä tukeminen voi olla jousitetussa helpompaa vaikkei olekaan aito ja alkuperäinen ratkaisu.
Kuva

Tämmöinen löytyi:
Kuva
Muuta tietoa ei kuvan lisäksi ollut :(

kinneri
Viestit: 48
Liittynyt: 18 Marras 2007, 19:53
Paikkakunta: Tuusula

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja kinneri »

Tuollainen tuli tehtyä vuonna 1976, kun kopioin piirustukset jokapoika kinnerinumerosta.

Liitteet
skannaa0001.jpg

Kinneri

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja PW »

kinneri kirjoitti:

Tuollainen tuli tehtyä vuonna 1976, kun kopioin piirustukset jokapoika kinnerinumerosta.

Jotkut on jo tehny ku täällä vielä suunnitellaan lähes 40 vuoden jälkeenkin. Onko tuo koppa vaneria vai mistä tehty? Hieno on peli.
Hauska kuulla sinustakin, vieläkö Leitra on liikenteessä - ei ole kokoontumisissa näkyny?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Tässä se kaiken tiedon lähde, Taitokirja v. 1952
https://drive.google.com/file/d/0B4h86F ... sp=sharing

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »


Viimeksi muokannut E-Cruiser, 29 Touko 2015, 16:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jviirret »

E-Cruiser kirjoitti:

Hiukkasen jo aloiteltukin täällä. Runko 45¤28 mäntyä, alle koko matkalle alumiinilistat jotka muuttavat taittorasituksen vetorasitukseksi jota alumiini kestää aika hyvin. Tärkeintä on jakaa rasitus mahdollisimman laajalle alueelle ja pyrkiä aina muuttamaan taittorasitus vetorasitukseksi, kuten lennokin siivessä tehdään. Eli rungon keskelle muodostuva taittorasitus jakautuu koko rungon matkalle.

Onko tuossa huomioitu 100-200kg ketjuvoima ja rungon riittävä kiertojäykkyys?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Laitetaan malliksi tännekin vähän tuoreempi lwb tadpole: http://www.zoxbikes.com/zox-trike/

Liitteet
zox_trike.jpg

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja irakas »

Onpa jäänyt minulta seuraamatta koko tämä ketju.

Olen tehnyt 6 kpl puurakenteisia nojapyöriä 2-, ja 3-pyöräisiä, loput 18 metalli-runkoisina. Muutos metallirunkoisiin johtui siitä, että niistä tuli luotettavimpia kestävyyden ja jäykkyyden kannalta. Korin voi sitten rakentaa tukevan rungon päälle.

Olen sähköistänyt napamoottoreilla sekä 2-, että 3-pyöräisiä nojakkeja. Tadpole SH22:een ja SH23:een olen sijoittanut napamoottorin toiseen etupyörään, eikä siitä ole johtunut minkäänlaisia ongelmia. Suuri etu 2-pyörä-vedossa on vaikeammissa olosuhteissa kuten talviajossa.

Muuten olen sitä mieltä, että olisi paljon mukavampaa, jos täällä foorumilla jutut olisivat lyhytsanaisia. Ei juuri millään viitsi/ehdi lukea yli puolen sivun mittaista jutustelua.

Liitteet
SH23 sähköavustuksen asennus.2.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Muuten olen sitä mieltä, että olisi paljon mukavampaa, jos täällä foorumilla jutut olisivat lyhytsanaisia. Ei juuri millään viitsi/ehdi lukea yli puolen sivun mittaista jutustelua.

Sakari on niin kiireinen, ettei ehdi lueskella kaunokirjallisia tuotoksia foorumilta, vaan haluaa lukea lastenkirjojen tyyliin: Paljon värikkäitä kuvia ja vain muutama rivi tekstiä. :mrgreen: Täytyy tunnustaa, että minullakin menee toisinaan tekstit useampiriviseksi, vaikka tiivis ilmaisu onkin tavoitteena. :oops: Kuvilla voi korvata tuhat sanaa kullakin. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Muuten olen sitä mieltä, että olisi paljon mukavampaa, jos täällä foorumilla jutut olisivat lyhytsanaisia. Ei juuri millään viitsi/ehdi lukea yli puolen sivun mittaista jutustelua.

Sakari on niin kiireinen, ettei ehdi lueskella kaunokirjallisia tuotoksia foorumilta, vaan haluaa lukea lastenkirjojen tyyliin: Paljon värikkäitä kuvia ja vain muutama rivi tekstiä. :mrgreen: Täytyy tunnustaa, että minullakin menee toisinaan tekstit useampiriviseksi, vaikka tiivis ilmaisu onkin tavoitteena. :oops: Kuvilla voi korvata tuhat sanaa kullakin. :mrgreen:

Mulla on kanssa vaikeuksia, mutta ihan eri syystä. Mun aivot toimii silleen että mä en tajua asioita jos mä en näe jotain piirtelyä tai kuvia.
Insinörttien aivot toimii eri tavoin. Näköjään monimutkainenkin teksti on ymmärrettävää kun on pohjakoulutus erisorttinen.

Mutta ei mua harmita. Mulla on sitten erilaisia muita valmiuksia ja tyhmänrohkeutta - niillä voi korvata muita pulmia. Mutta mä olen sitä mieltä että meitä kaikkia tarvitaan.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pastori kirjoitti:

Mutta mä olen sitä mieltä että meitä kaikkia tarvitaan.

Tuo se on keskustelun rikkaus. Puhtaasti asiapitoiset tekstit kuten patentit, lakikirjat, puhelinluettelo sekä matematiikan ja fysiikan kirjat ovat pirun tylsiä luettavia.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo, jokainen kirjottakoon tyylillään - mukava näitä on lukee ja välillä luulen jotain oppivani, ideoita tulvii kumminkin tämä foorumi :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Muuten olen sitä mieltä, että olisi paljon mukavampaa, jos täällä foorumilla jutut olisivat lyhytsanaisia. Ei juuri millään viitsi/ehdi lukea yli puolen sivun mittaista jutustelua.

Sakari on niin kiireinen, ettei ehdi lueskella kaunokirjallisia tuotoksia foorumilta, vaan haluaa lukea lastenkirjojen tyyliin: Paljon värikkäitä kuvia ja vain muutama rivi tekstiä. :mrgreen: Täytyy tunnustaa, että minullakin menee toisinaan tekstit useampiriviseksi, vaikka tiivis ilmaisu onkin tavoitteena. :oops: Kuvilla voi korvata tuhat sanaa kullakin. :mrgreen:

Joo, näinhän asia on. Olen niin paljon visuaalinen, lukihäiriöinen, hidas-tajuinen ja huonomuistinen, että pitkät jutut ilman kuvia ovat vaikeita tajuta, mutta sehän on minun oma ongelma. On hieno juttu, että meillä on tämä foorumi, jossa voimme kertoa olemisistamme ja tekemisistämme jokainen omalla tavallaan. :mrgreen:

SH25 pääsi tänään viimeinkin pulverimaalaamoon.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin