Eli tarkotuksena olis rakentaa talven aikana ensimmäinen nojapyörä. Perus rakenteen aattelin ottaa Atomic zombien wariorista, ja muokata rakennetta hieman.
Etupyörät aattelin siirtää eteenpäin lähemmäs keulaa. (kärsiikö kestävyys?)
Takahaarukan muotoilla jousitetuks.
Peräkärry mahdollisuus (ehkä?)
Vaihteet vanhasta maastopyörästä. (sopivuus/toimivuus?)
Ohjaus muuttus enemmän Stonga tyyppiseks, rattiputkineen päivineen. (Sauva ohjaus ei oikeen toimi mulle)
Kysymysmerkkejä on ilmaantunu suunnitelmia piirrettäessä paljon. Ja osaan oon jo saanu näiltä sivuilta vastauksen. (kiitos niistä)
Mutta vielä riitää kysyttävää.
Osa osista löytyy omista pyörän raadoista mutta lisää tarvitaan. Runkoa oon tekemässä 50x50x1.5mm putkesta. (mikillä ja ydinlangalla kasaan)
Tänne postailen sitä mukaa kun projekti edistyy.
Eli tarkotuksena olis rakentaa talven aikana ensimmäinen nojapyörä. Perus rakenteen aattelin ottaa Atomic zombien wariorista, ja muokata rakennetta hieman.
Eli tällainen
Ei tarvi jokaisen erikseen käydä katsomassa googlesta
ATVReaper kirjoitti:
Etupyörät aattelin siirtää eteenpäin lähemmäs keulaa. (kärsiikö kestävyys?)
Kestävyys ei kärsi, mutta jos muutos tehdään etuakselia siirtämällä ottaa kantapäät polkiessa siihen
Eli tarkotuksena olis rakentaa talven aikana ensimmäinen nojapyörä. Perus rakenteen aattelin ottaa Atomic zombien wariorista, ja muokata rakennetta hieman.
Eli tällainen
Ei tarvi jokaisen erikseen käydä katsomassa googlesta
ATVReaper kirjoitti:
Etupyörät aattelin siirtää eteenpäin lähemmäs keulaa. (kärsiikö kestävyys?)
Kestävyys ei kärsi, mutta jos muutos tehdään etuakselia siirtämällä ottaa kantapäät polkiessa siihen
Jukka
Vois kysyä miksi haluat siirtää etukiekkoja? Takakiekolle sillä saa lisää painoa ja renkaalle pitoa, onko muita syitä. Onhan tuossa kumminkin varaa siirtää, poikkirunkoakin. Riippuu tietyst kuskin mitoista myös.
Jos etukiekkoja haluu siirtää enempi ni sittenhän on "nuolimalli" jossa poikki runko kiertää etupuolelta.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ketolan Pekan Nuolessa on etupyöriä siirretty eteen paremman vetopidon aikaansaamiseksi ja vierintävastuksen pienentämiseksi. Nuoli kiitää
Siinä runko pantiin kiertämään jalat etupuolelta, jottei kukaan aja itseään kantapäille, tulee lisää tilaa ja helpottaa kyytiin menoa ja pois nousemista, helpottaa katteen tekemistä ja voi käyttää pieniä etupyöriä vierintävastuksen kasvamatta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Poikkirunkoa siirtämällä etukiekkojen siirto olis tarkotus tehdä. Lähinnä ohjaus muutosten takia. Eri toteutus mahdollisuuksia on muutama viel tässä vaiheessa.
Poikkirunkoa siirtämällä etukiekkojen siirto olis tarkotus tehdä. Lähinnä ohjaus muutosten takia. Eri toteutus mahdollisuuksia on muutama viel tässä vaiheessa.
Kammet ja jalat asettavat poikkirungon sijainnille tiukkoja ehtoja, joita vielä kääntyvät etupyörät tiukentavat. Periaatteessa mahdollisuuksia on kaksi, kuten kaksipyöräisissäkin. Jalat väistävät poikkirunkoa ja kääntyviä kiekkoja eteen (kaksipyöräisissä puhutaan SWB-rakenteesta) tai jalat väistävät poikkirunkoa taakse, kuten Nuoli-kinnerissä (kaksipyöräisessä puhuttaisiin LWB-rakenteesta). Edelliset ehdot koskevat vain kapeaa pitkittäisrunkoon kiinnitettävää osaa. Etuakselia voidaan tämän "väistöalueen" ulkopuolella siirtää eteen tai taakse tekemällä poikkirunkoon mutkat haluttuun suuntaan. Tässä pitää kuitenkin muistaa etupyörien kääntymisessä vaatima tila, joten nuo mutkat eivät voi olla 90 asteiset, vaan selvästi alle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mutta eihän Warriorissa ole sauvaohjausta. Siinä on ohjaustanko SH18:ssa on sauvaohjaus:
Jos tuon Warriorin ohjauksen haluaa muuttaa yläpuoliseksi tangolla tai ratilla ohjattavaksi, ei siinä tarvii etuakselia siirtää lainkaan. Johan siinä ny välitetään tangolla ohjaus reilusti etuakselin taa. Siirtää vaan tämän tangon pään haluamaansa kohtaan ja laittaa siihen rungon läpimenevän akselin, jonka jatkaa haluamalleen korkeudelle. Päähän tanko tai ratti.
Foorumilta löytyy yläohjattuksi muunnettu, jossa on etuakseli omalla paikallaan.
Penkin istuinosan laitat osoittamaan hieman keskiön yläpuolelle - noin etuhammasrattaan yläosaan. Selkänoja sitten sellaiseen kulmaan että lonkkakulma, siis keskiö-selkänojan alaosa viivan ja selkänojan välinen kulma, on vähintään 130 astetta. Tämä kulma:
Saa olla enemmänkin kuten kuvassa. Putkien pituudet niin että jalat yltää polkimille
Tulee helpolla tolkku noihin, kun piirrät aluksi keskiön ja penkin. Runko sen jälkeen niin että osat saa kiinni.
Viimeksi muokannut jooseha, 03 Marras 2014, 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.