Sivu 1/1
Uusi nojapyöräilijä projekteineen esittäytyy,..
Lähetetty: 11 Marras 2014, 10:13
Kirjoittaja DeS
Eli, muutaman chopper-pyörän rakentamisen jälkeen tuli ajatus että kolmipyöräinen katettu nojakki täytyy saada. Aihioksi valikoitui vanha 8-vaihteinen naistenpyörä josta käytettiin takahaarukka, vaihteensiirtäjät sekä eturatas kappoineen. Loppurunko RHS-putkea 40x20x2,0. Etupyörät on Jopon takavanteista tehty, keskiöihin sorvattu laakeripesät kartiorullalaakereille, L-mallinen olkavarsi joka on laakeroitu runkoon, pystyssä oleva ohjausakseli jonka alapäässä sektorivarsi josta lähtee raidetangot olkavarsille, Ackermann periaate toteutuu, noin,.. Vakaa ajettava kun ohjauskulmat on kohdillaan (pikkuisen aurauksella). 16mm:n putkesta tein korikehikon ja sen päälle olen 1mm:n alumiinista vääntänyt koria päälle,.. Toinen puoli jotenkin mallillaan, kunhan saa valmiiksi niin tietää miten toinen puoli pitää tehdä,..

Re: Uusi nojapyöräilijä projekteineen esittäytyy,..
Lähetetty: 11 Marras 2014, 10:18
Kirjoittaja PW
Teretulemast foorumille, tätäkin rojektia seuraan mielenkiinnolla 
Re: Uusi nojapyöräilijä projekteineen esittäytyy,..
Lähetetty: 11 Marras 2014, 10:19
Kirjoittaja jviirret
No nyt tulee hienoa
Saako pohjalla olevasta trikestä kuvaa?
Jukka
Re: Uusi nojapyöräilijä projekteineen esittäytyy,..
Lähetetty: 11 Marras 2014, 10:28
Kirjoittaja irakas
Tervetuloa tälle foorumille ja paljon onnea uudelle mielenkiintoiselle projektille!
SH22:n ja SH23:n kokemusten perusteella ei aurausta etupyörissä tarvita ollenkaan. Onko rungossa kaksi 40x20x2,0 mm:n putkea? Silloin mielestäni riittäisi 40x20x1,5 mm:n putket. Miten liität AL-levyjen saumat?
Re: Uusi nojapyöräilijä projekteineen esittäytyy,..
Lähetetty: 11 Marras 2014, 10:38
Kirjoittaja DeS
Joku kyseli kuvaa ilman katetta, sellaista ei ole, mutta tuosta hieman aukeaa rakennetta

Kokemusperäisesti todettua tuo pienen aurauksen tarve, harituksella tai nollakumalla oli tosi vikuri ajettava, pienellä aurauksella rauhoittui, uskalsi ajaa "täysillä".
Re: Uusi nojapyöräilijä projekteineen esittäytyy,..
Lähetetty: 11 Marras 2014, 14:35
Kirjoittaja Härski
Komiaa tuloo.
Ohjauksen vikurointi johtuu tod näk liian suuresta(positiivisesta) olkapoikkeamasta. Renkaan kääntölaakerointi tarttis olla sisään (ja taakse) päin kallistettu, et kuviteltu linja kohtaa maanpinnan hieman renkaan ulkupuolella. Rullaa kevyemmin, kun renkaat on suorassa.

Eli toi vasen kuva.
Casteria ei nyt nosta kuvista pysty näkemään. Kai ne sentään taaksepäin on kallistettu? Sekin parantaa keskittävyyttä.
Mistä oot hommannu pellivehkeitä, shrinkkeri, clecot yms? Itekki tarviisin vastaaviin hommiin ainaki clecoja, suomesta kun löytys jostai.
Kai tol lopuks vähän eklannipyörää näytetään!? 
Re: Uusi nojapyöräilijä projekteineen esittäytyy,..
Lähetetty: 11 Marras 2014, 14:43
Kirjoittaja Härski
Ja toi ackerman kans hiuka epailyttää kuin se tossa oikee toimii. Onks noi olkavarret olkatapin etupuolella? Jos on, niin sit niitten tarttis olla olkatappilinjan ulkopuolella, tai sisäpäitten hiemen ristissä keskenään. Se taas aiheutta hienoista epäsymmetriaa rakenteeseen, tai vaihtehtoisesti tätyyy raidetangot kääntää hieman mutkalle sisäpäästään etteivät ota toisiinsa.
Vähä kuvaedittiä:


Älä huoli, komia siitä tulee...
Re: Uusi nojapyöräilijä projekteineen esittäytyy,..
Lähetetty: 11 Marras 2014, 14:58
Kirjoittaja Nojanalle
Tohon "positiiviseen" kulmaan pystyy vähän vaikuttaan jälkikäteen . Kun siirtää pinnausta niin että pinnojen keskipainotus siiretään nekatiiviseen suuntaan . Eli sisemmät pinnat tulee suorempaan .
Tosin silloin voi joutua vaihtaan kaikki pinnat , tai osan siirosta hoitaan eripituisilla nippeleillä. 
Re: Uusi nojapyöräilijä projekteineen esittäytyy,..
Lähetetty: 11 Marras 2014, 15:50
Kirjoittaja DeS
Härski kirjoitti:Komiaa tuloo.
Ohjauksen vikurointi johtuu tod näk liian suuresta(positiivisesta) olkapoikkeamasta. Renkaan kääntölaakerointi tarttis olla sisään (ja taakse) päin kallistettu, et kuviteltu linja kohtaa maanpinnan hieman renkaan ulkupuolella. Rullaa kevyemmin, kun renkaat on suorassa.

Eli toi vasen kuva.
Casteria ei nyt nosta kuvista pysty näkemään. Kai ne sentään taaksepäin on kallistettu? Sekin parantaa keskittävyyttä.
Mistä oot hommannu pellivehkeitä, shrinkkeri, clecot yms? Itekki tarviisin vastaaviin hommiin ainaki clecoja, suomesta kun löytys jostai.
Kai tol lopuks vähän eklannipyörää näytetään!? 
Juu, casteria on 5 astetta, camberia on kääntölaakerilla saman 5 astetta (älypuhelimen vatupassilla mitattuna) mutta tuo pirun olkavarsi jäi vähän vajaaksi suorakulmasta niin pyörä nojaa "väärään" suuntaan,.. pikkuvikoja, helppo korjata
Ackermann on "noin" kohdallaan en sitäkään ihan millilleen mitalla katsonut. Ja tuo ajettavuuden vikurius tuli vasta siinä kohtaa ongelmaksi kun aloin siirtää voimaa ketjulle isommissa määrin, risteilyvauhdissa on ihan ok ajaa! Pellivehkeitä on ajan saatossa tullut hankittua milloin mistäkin, tarpeen mukaan! Netistä tilaillut, englanninpyörä on omavalmiste
Re: Uusi nojapyöräilijä projekteineen esittäytyy,..
Lähetetty: 11 Marras 2014, 15:53
Kirjoittaja jooseha
Hieno peli! Tuo mieleen vanhat nopeusennätysautot 
Nojanalle kirjoitti:Tohon "positiiviseen" kulmaan pystyy vähän vaikuttaan jälkikäteen
Niinpä. Tuskin kannattaa muuttaa toimivaksi todettua rakennetta. Kohtuuttoman iso työ hyötyyn nähden 