Terve! Kävin tässä syksyllä Tampereen Vapriikissa Velomania-näyttelyssä. Siellä oli näyttelyn loppupäässä erilaisia nojapyöriä ja tämmöisiä vähän vaihtoehtoisempaa designia edustavia malleja.. vaikka olihan se 9-vuotiaan torpparinpojan puusta rakentamakin pyörä hieno :)
Joka tapauksessa, siellä vaan sain ajatuksen tuommoisesta nojapyörästä, ja jotain kautta googlailemalla eksyin Jürgen Magesin sivuille josta löytyi pythoninteko-ohjeet ja kuvia erilaisista muistakin python- ja nojakkiprojekteista. Niiden mallien mukaan eri tavoin yhdistelemällä olen sitten päätynyt allanähtävään lopputulokseen.
Vielä en pysy kunnolla pystyssä, mutta perstuntuma on vahva, että kyllä tämä tästä! Nyt pysyy pystyssä jo kymmenenkin metriä, vaikkei suunnan hallinnasta vielä paljon tietoa olekaan :)
En ole laittanut siihen vasta kuin takajarrun. Onko kokemuksia miten etujarrutus vaikuttaa tasapainoon, meneekö linkkuun helposti tms..?
Joitain muita huomioita, jotka rakennellessa tuli mieleen:
Ohjausnivel
Käsitin aluksi, että ohjausnivelenä ovat useat rakentajat käyttäneet tuommoista tavallista maastopyörän kellokeskiötä, mikä hiukka epäilytti, että kestääkö se muka.. ehdin jo rakentaa nivelen semmoisesta, mutta sitten löysin tiedon, että juuri tuommoista laakerikuppi- ja kartioviristystä ei kannata käyttää. Se kuluu kuulemma tosi nopeasti, niinkuin olin hiukka epäillytkin. Suositus oli, että käyttää kasettikeskiötä - onneksi sen sulkutulpat sopi samoihin jenkoihin kuin kellokeskiön laakerikupit.
Etuosa
Koetin ensin mennä helpolla ja tehdä etuosan tavallisen pyörän takaosasta.. siitä ei ole kuvaa, mutta polkimet tuli käytännössä niin korkealle kuin vaan mahdollista (ihan etupyörän päälle keskikohtaan), ja vaikka siirsinkin ne eteenpäin ja alemmaksi, niin putken kesto ei riittänyt, vaan se taipui jatkuvasti kuskin painon alla ylä lähemmäksi maata. Tarkoitan nyt niitä putkia jotka tavallisessa pyörässä menee takapyörän ja poljinkeskiön välillä. Eli ei mitään rautakankea.. jouduin sitten vaan tekemään huonekaluputkesta niinkuin melkein kaikki muutkin :)
Istuin
J. Mages näytti rakentaneen istuimen turvavyöstä, ja ainoastaan takamuksen alle tuleva osa on jämäkkää tavaraa. Myös muiden tyyppien projekteissa näkyi istuimia mallia "rätti", itse epäilin että mahtaako semmoinen antaa myöten liikaa jos polkiessaan tarvii voimaa.. sitäpaitsi kun laudoista oli helpompi rakentaa, niin päädyin puuhun siitäkin syystä. (On muuten angolalaista käsinhöylättyä lautaa :) Magesilla oli hyväntuntuinen etuhaarukasta tehty istuimen kaltevuuden säätö, jonka kopioin omaani.
(Ja jos kuka turkulainen on kuulolla, niin rakenteluun sai hyvät tarveaineet Estellen polkupyöräkirppikseltä, Kirkkotie 6-10.. samalla pihalla on myös Turun Ekotorin pyöräpajan romulava, siellä on usein hyvää tavaraa periaatteella "vaatii pientä laittoa". Toinen hyvä paikka, kun hitsauskonetta tai kunnollisia työtilojakaan ei ollut itsellä, oli Linnan Pajalla, jossa on mahdollisuus käyttää kaikennäköisiä koneita, aina sorvia myöten..)
Pyöräni tietoja:
Nivelen kulma on jotain 65-70 asteen välillä
Jättö 21cm
Istuimen korkeus 40cm
Istuimen ja keskiön korkeusero 25cm
Maavara 27cm
Akseliväli 128cm
Paino 20kg
Keskiön ja etuakselin etäisyys 44cm
Keskiön ja istuimen etureunan etäisyys 73cm
Kääntymissäde teoreettisesti 4-5 metriä, käytännön ajossa en tiedä.
Pyörien koko 44-559 (26")
Pyörästä tuli korkeampi kuin aluksi ajattelin, kädet ei yllä maahan, mutta eipä tuo kai mitään..? Kommentteja..?