Olen suunnittelemassa sarjahybridi-triken protoa, Series Hybrid Trike lienee oikeaoppinen englanninkielinen nimitys. Jonkun verran olen jo aloittanut rakentamistakin, mutta edelleen kuuntelisin mielelläni kommentteja suunnitelmasta. Suoranaista apua ja neuvoa kaipaisin varsinkin moottorin ja kontrollerin käytöstä generaattorina, kiitos!
Tässä alla liitteenä tämän hetken piirustus asiasta strategisine mittoineen. Ohjaustangon paikkaa en ole kuvaan piirtänyt, mutta yläohjaus tuohon on tulossa. Materiaalina rungossa ja haarukoissa on vähän sitä sun tätä, monenkokoista neliöprofiilia, 40 x 40 x 1.5, 25 x 25 x 2, 14 x 14 x 1.2 ja jopa 10 x 10 x 1.0:aa etugirderien vinotuissa. 200 mm:n levyjarrut tulee kaikkiin pyöriin; takana rullaa 130R15 kumi, edessä itse kasatut 406 kiekot MTB levyjarrunavoilla.
Tavoitteenani on tehdä suhteellisen hyvin viimeistelty, mutta kummallinen otus, MadMax vaikutteilla.
Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus
Lähetetty: 13 Marras 2014, 10:51
Kirjoittaja mhelander
Oho, kaksi erillisellä linkkujousitetulla keulalla olevaa etupyörää. Ei ihan heti tule moista vastaan...
Onko tuollaisia jo tehty ? Nimittäin mahtuuko etupyörät kääntymään riittävästi molempiin suuntiin.
Millainen yhdysvivusto keulojen väliin tulee ohjausta varten, ja millainen ohjaustanko/systeemi ?
Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus
Lähetetty: 13 Marras 2014, 11:27
Kirjoittaja jviirret
vph kirjoitti:
Olen suunnittelemassa sarjahybridi-triken protoa, Series Hybrid Trike lienee oikeaoppinen englanninkielinen nimitys.
Terkoitetaanko tuolla ajoneuvoa joss kuljettaja polkee sähköä akkuun ja tämä sähkö toimii ajoneuvon voimanlähteenä?
vph kirjoitti:
Suoranaista apua ja neuvoa kaipaisin varsinkin moottorin ja kontrollerin käytöstä generaattorina, kiitos!
Eipä taida tältä foorumilta tuollaista tietotaitoa löytyä. Todettu vain että tuollaisen systeemin hyötysuhde on niin heikko että turha vaiva rakentaa:
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:
Tätäkin on joskus pähkäilty foorumilla, jotkut tekee vaan mitä haluaa.
Hyvä video kun on laittanut noita virta ja jännite arvoja. Jo pelkkä virtalukema kertoo systeemin järkevyydestä. Sai polkemalla ladattua 1-3A virtaa ja ajaessa ajomoottori otti 10-30A virran. Eli jokaista ajettua kilometriä kohti pitää polkea kymmenen kilometriä, jos ei lataa akkuihin ulkopuolista energiaa
Jos käsite tarkoittaa jotakin muuta niin kiinnostaisi kuula lisää.
Pyörän rakenteesta sen verran, että tadpoleen ei kannata suunnitella kovin suurta joustovaraa eteen jos ei siihen suunnittele kallistuksenvakaajaa...
Jukka
Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus
Lähetetty: 13 Marras 2014, 11:53
Kirjoittaja vph
Niinpä, suht aktiivisella googletuksella en ole löytänyt vastaavaa konstruktiota, sieltähän se motivaatio kumpuaa... mutta vain harvoin, jos koskaan, kukaan tekee mitään sellaista uutta, jota ei joku toinen olisi jossain jo tehnyt. No, harvinainen laitos tästä on tulossa joka tapauksessa, muutenkin kuin etupään osalta: sarjahybridi + trike. Polkuvoimalla liikkuva HPV Trike ilman mekaanista voimansiirtoa polkimilta vetävään kiekkoon Menee meinaan lain tulkinta sähköavustuksesta ihan tulkinnaksi.
Luulen, että etupyörien käntymisen kanssa ei tule ongelmaa, mutta asia-pointti tuo on. Akseliväliä pidentämällä tämä ongelma poistuu tai poistuisi, mutta... nyt tuo on piirretty kompromissina, jonka kuvittelen olevan just hyvä, jos ei peräti ihan paras A-luokan ratkaisu. Saa nähdä, jos ei toimi, niin tulipa sitten todennettua.
Keulojen väliin tulee ihan yksinkertainen perusrakenne, raidetanko, siis suora tanko rod-end pallonivelillä (a.k.a. rotules, mitä nämä on suomeksi?), mutta joutunen sen laittamaan ohjausakselin etupuolelle polvien takia. "No big deal", kuuluisat viimeiset sanat . Ohjaustangolta sitten toinen rod-end tuubi vasemman puolen keulaan ylös. Tangon paikka on hakusessa, jää toteutusvaiheen säädöksi. "Detaljeja", toiset kuuluisat viimeiset sanat.
Mulla on vasta toinen etuhaarukka kasassa, joten toistaiseksi vielä mennään uskon varassa. Nuo kevennyskiekot on kuitenkin valmiit ja niistä on ihan kuvatkin:
Kuvathan on kivoja, joten laitanpa vähän vaihekuvaakin:
Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus
Lähetetty: 13 Marras 2014, 12:04
Kirjoittaja vph
jviirret kirjoitti:
Terkoitetaanko tuolla ajoneuvoa joss kuljettaja polkee sähköä akkuun ja tämä sähkö toimii ajoneuvon voimanlähteenä?
Kyllä tarkoitetaan.
[quote=""jviirret"]Todettu vain että tuollaisen systeemin hyötysuhde on niin heikko että turha vaiva rakentaa[/quote]
Voi olla, mutta voihan se olla olemattakin. Bernin yliopistossa (muistaakseni) tekivät asiasta monen vuoden tutkimusprojektin ja tulivat toiseen johtopäätökseen. Kaivan vielä jostain netin syövereistä dokumentin/raportin asiasta. Edit: löytyihän se: http://danetech.dk/kabinecykel/pdfcykel/DriveSystem.pdf
Dr Fuchs kirjoitti:
Energy efficiency of SH (Series Hybrid) is sufficiently high for practical use and can be considered excellent if physiological effects are taken into account.
Tuon paperin mukaan hyötysuhde on ihan samalla tasolla, kuin "normaalissa" Parallel Hybrid laitteessa, siis vaikkapa pyörässä, jota poljetaan, mutta jossa on std sähköavustus.
[quote=""jviirret"]Pyörän rakenteesta sen verran, että tadpoleen ei kannata suunnitella kovin suurta joustovaraa eteen jos ei siihen suunnittele kallistuksenvakaajaa...[/quote]
Jep.
Jukka
Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus
Lähetetty: 13 Marras 2014, 13:07
Kirjoittaja jviirret
No hyvä että joku vihtii tuonkin käytännössä kokeilla...
Jukka
Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus
Lähetetty: 13 Marras 2014, 13:31
Kirjoittaja jooseha
Näyttää aivan muulta kuin protolta etenkin kun on tarkoitus viimeistellä
Olisko hyvä idea tehdä lihassähköisen pyörän prototyyppi yksinkertaisemmin? Vaikka pystypyörästä? Voisi testata onko idea niin toimiva että kannattaa tehdä tuollainen hieno vehje sen pohjalta.
Kuvan pyörän näkisin kyllä mieluusti valmiina idean toimivuudesta riippumatta! Jos taas on tarkoituskin ajaa sähköllä ja polkea vain näön vuoksi on idea tietysti testaamaattakin toimiva
Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus
Lähetetty: 13 Marras 2014, 14:18
Kirjoittaja pikametri
Hienoa että joku joka osaa kokeilee tätä. Aina kun odottelee liikennevalojen vaihtumista, toivoo että voisi polkea lämpimikseen ja varautua jotenkin seuraavaan kiihdytykseen / ylämäkeen.
Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus
Lähetetty: 13 Marras 2014, 14:36
Kirjoittaja vph
jooseha kirjoitti:
Näyttää aivan muulta kuin protolta etenkin kun on tarkoitus viimeistellä
Olisko hyvä idea tehdä lihassähköisen pyörän prototyyppi yksinkertaisemmin? Vaikka pystypyörästä? Voisi testata onko idea niin toimiva että kannattaa tehdä tuollainen hieno vehje sen pohjalta.
Kuvan pyörän näkisin kyllä mieluusti valmiina idean toimivuudesta riippumatta! Jos taas on tarkoituskin ajaa sähköllä ja polkea vain näön vuoksi on idea tietysti testaamaattakin toimiva
Tuolla "protolla" protoilen vähän kaikenlaista, SH-konsepti on yksi asia. Homma lähti ehkä vähän lapasesta, kun aloin miettimään laitetta, jolla pystyisin liikkumaan ja kuntoilemaan, vaikka pystiksellä ajo ei enää (tai toistaiseksi) oikein onnistukaan syksyn tapahtumien jälkeen.
SH:ssa on trikenä aika paljon enemmän hyviä puolia kuin 2-pyöräisenä. SH:han poistaa triken ketjutusongelmat kokonaan ja vaikkapa paikallaan polkeminen liikennevaloissa tai hyvin hitaasti madellen onnistuu tasaisella teholla. Akkujen painokaan ei haitanne niin paljon kuin 2-pyöräisenä. Hauska nähdä ilmeet ja rektiot, kun polkee jalat pyörien naama punaisena paikallaan liikennevaloissa aamuruuhkassa, kun kaikkia hituttaa.
Näön vuoksi polkemista ehkä, mutta nimenomaan kuntoilua ja kuntoutumista, ei sohvalla makaamista. Pakko sen on toimia.
@pikametri ja jooseha: kiitos kannustuksesta!
Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus
Lähetetty: 13 Marras 2014, 14:51
Kirjoittaja jviirret
No joo, mun työmatkalla ei tarvi läheskään joka päivä pysähtyä kertaakaan, alamäessä palautuu mielellään seuraavaa ylämäkeä varten ja jarruja ei tarvi juuri koskaan.
Miten tuo takakiekon napa on tehty? Katkaistu ja jatkettu pyörän napa?
Jukka
Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus
Lähetetty: 13 Marras 2014, 15:45
Kirjoittaja tm
Hienoa kun joku kokeilee. Jos lähtee sillä asenteella liikkeelle, että polkeminen ei lataa akkua niin paljon kuin sähköllä ajaminen kuluttaa, niin ei pety. Eli akkuja joutuu lataamaan myös verkkovirralla, ja vehkeen toimintasäde ei ole "rajaton". Liian suurta "kantamaa" ei kannata havitella, vaatii paljon akkukapasiteettia -> tulee painoa -> vaatii lisää moottoritehoa -> syö enemmän sähköä -> vaatii isomman akun -> oravanpyörä on valmis. Ja kuskin tuottaman energian osuus pienenee koko ajan.
Parhaimmillaan tuollaisen systeemin etuna olisi mm. se, että kuski voisi hikoilla juuri sen verran kuin haluaa todellisista ajovastuksista riippumatta.
EDIT: riittävän iso vaihdeskaala ajaa saman asian...
Mutta ilman muuta minäkin haluaisin päästä ihastelemaan tämän projektin tuloksia.
Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus
Lähetetty: 13 Marras 2014, 15:51
Kirjoittaja vph
jviirret kirjoitti:
No joo, mun työmatkalla ei tarvi läheskään joka päivä pysähtyä kertaakaan, alamäessä palautuu mielellään seuraavaa ylämäkeä varten ja jarruja ei tarvi juuri koskaan.
Miten tuo takakiekon napa on tehty? Katkaistu ja jatkettu pyörän napa?
Jukka
Joo, olosuhteet on kaikilla erilaiset. Itse asun yli 400 m korkeudella vuoren rinteessä, joten jarruja tarvitsee. Jo työmatkalla (15 km) on jyrkimmillään reilun kilometrin pätkät 15 % ja 10 % nousua, kummatkin paljon taisteltuja Strava-pätkiä, ammattilaiset keulilla toki. Ruuhkaa on usein tarpeeksi, niin että maantiefillari (oli) useimmiten nopeampi kuin auto.
Takakiekon napa on tehty Atomic Zombien Chopper-tyylillä, 20 mm akselitangosta ja 50x3 latasta. Latan "sorvaus" rälläkällä ja porakoneessa pyörittäen. Pinnanreiät porailin laippoihin pylväskoneessa, vanteeseen käsiporalla... vanteen kehä on muuten 2CV sitikasta ja kumi moottoripyärästä. Kuva:
Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus
Lähetetty: 13 Marras 2014, 15:59
Kirjoittaja vph
tm kirjoitti:
Hienoa kun joku kokeilee. Jos lähtee sillä asenteella liikkeelle, että polkeminen ei lataa akkua niin paljon kuin sähköllä ajaminen kuluttaa, niin ei pety. Eli akkuja joutuu lataamaan myös verkkovirralla, ja vehkeen toimintasäde ei ole "rajaton".
Parhaimmillaan tuollaisen systeemin etuna olisi mm. se, että kuski voisi hikoilla juuri sen verran kuin haluaa todellisista ajovastuksista riippumatta.
Kiitos ja juuri näin. Polkemalla ei millään saa kaikkea tarvittavaa hetkellistä tai edes keskimääräistä energiaa tuotettua, mutta se ei ole pointtikaan.
Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus
Lähetetty: 13 Marras 2014, 16:13
Kirjoittaja Nojanalle
Entä lisäksi aurinkokennoja . Ei niistäkään paljon saa ,mutta lisänä jonkisen verran .
Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus
Lähetetty: 13 Marras 2014, 17:00
Kirjoittaja vph
Nojanalle kirjoitti:
Entä lisäksi aurinkokennoja . Ei niistäkään paljon saa ,mutta lisänä jonkisen verran .
Hullun yllyttämistä tuollainen Joudun tunnustamaan, että päässä on pyörinyt Lotus7-tyyliin muotoiltu alumiininen konepelti/kate tuohon monsteriin. Siihen konepeltiin voisi sitten hyvin liimailla joustavat aurinkopaneelielementit ja pelastaa maailman. Hitsin hitsi, olisi kuitenkin pitänyt osallistua Movemberiin, se olisi natsannut tähän ekotrendiin. Mutta vakavasti, paljonkohan paneeli painaa minimissään per m2 ja paljonko se tuottaisi tehoa per m2 ? Joku 50W lisää polkuvoimaan (ehkä 100W netto) olisi jo jotain? Menee googletteluksi.
Edit: wikipedian mukaan
wikipedia kirjoitti:
A typical "150 watt" solar module is about a square meter in size. Such a module may be expected to produce 0.75 kWh every day, on average
Huh. Pitänee ryhtyä pellinrullauskonetta metsästämään