HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen
Viime sunnuntaina (2014-11-16) tuli Hipparioneilla täyteen yhteensä 100.000 ajokilometriä. Nyt niitä on 100.054.
Tässä kolmen protoversion ajokilometrit per 2014-11-20:
Hipparion Protohippus 0 (Testiproto)......1996--1998........4.450 km (fillariosat siirtyivät Proto Ykköseen)
Hipparion Protohippus 1 (Proto 1)..........1998--2006.......43.286 km (varas vei hyväkuntoisen pyörän elokuussa 2006)
Hipparion Protohippus 2 (Proto 2)..........2006--2014.......52.381 km (edelleen hyvässä ajokunnossa)
Tämä vuosi on mennyt vähillä korjauksilla. Huhtikuussa ennen Saksan matkaa tein seuraavat huollot:
- uusi ketju ja takaratas (Nexus-8)
- uusi vaihdevaijeri rispaantuneen tilalle
- takapyörien urakuulalaakereiden lisärasvaus
- takarenkaiden vaihto keskenään (toispuolinen kuluminen)
- istuinverkon pesu
- uusi Nexus-rullajarru.
Saksan matkan jälkeen en ole tehnyt mitään muuta kuin voidellut ketjua ketjuvahalla ja pari kertaa pumpannut lisää ilmaa renkaisiin. Takarenkailla on ajettu nyt n. 12.000 km ja vielä ajetaan lisää. Nexus-rullajarrulla oli ajettu ennen vaihtoa n. 45.000 km, mutta oli jo aika rämässä kunnossa. Edellisenä vuonna korjauksia oli enemmän: uusi etupyörä vaihteineen, kiertovaihtaja, etulokasuoja, renkaat yms. Mutta siis vain kaupasta ostettavia osia; runko ja istuin ovat edelleen OK.
Yli 18 vuoden ja 100.000 kilometrin testiajo prototyypeillä taitaa olla melko harvinaista.
Alumiinirakenne on kestänyt hyvin, ainoastaan tavaratelineen putki (pyöreä 22 mm x 1,5 mm) katkesi n. 16.000 km kohdalla, kuten teki myös Hipsu Ykkösessä. Alumiinin (6063-T6) korroosionkestävyys on ollut hyvä. Teräksiset etulokasuojat eivät sen sijaan ole kestäneet. Muissakin teräsosissa on ruostepilkkuja.
Nexus-rumpuvaihteilla (7- ja 8-vaihteiset) olen pystynyt ajamaan 16.000...23.000 km. Edellinen Nexus 8 oli vielä käyttökuntoinen 23.000 km:n jälkeen, kun vioittunut vanne piti vaihtaa; samalla vaihdoin myös Nexuksen.
Matka Hipsulla jatkuu. Tänä vuonna ajettu 7.289 km.
Esko