Sivu 1/3

HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 20 Marras 2014, 11:30
Kirjoittaja Esko M

Viime sunnuntaina (2014-11-16) tuli Hipparioneilla täyteen yhteensä 100.000 ajokilometriä. Nyt niitä on 100.054.

Tässä kolmen protoversion ajokilometrit per 2014-11-20:

Hipparion Protohippus 0 (Testiproto)......1996--1998........4.450 km (fillariosat siirtyivät Proto Ykköseen)
Hipparion Protohippus 1 (Proto 1)..........1998--2006.......43.286 km (varas vei hyväkuntoisen pyörän elokuussa 2006)
Hipparion Protohippus 2 (Proto 2)..........2006--2014.......52.381 km (edelleen hyvässä ajokunnossa)

Tämä vuosi on mennyt vähillä korjauksilla. Huhtikuussa ennen Saksan matkaa tein seuraavat huollot:

  • uusi ketju ja takaratas (Nexus-8)
  • uusi vaihdevaijeri rispaantuneen tilalle
  • takapyörien urakuulalaakereiden lisärasvaus
  • takarenkaiden vaihto keskenään (toispuolinen kuluminen)
  • istuinverkon pesu
  • uusi Nexus-rullajarru.

Saksan matkan jälkeen en ole tehnyt mitään muuta kuin voidellut ketjua ketjuvahalla ja pari kertaa pumpannut lisää ilmaa renkaisiin. Takarenkailla on ajettu nyt n. 12.000 km ja vielä ajetaan lisää. Nexus-rullajarrulla oli ajettu ennen vaihtoa n. 45.000 km, mutta oli jo aika rämässä kunnossa. Edellisenä vuonna korjauksia oli enemmän: uusi etupyörä vaihteineen, kiertovaihtaja, etulokasuoja, renkaat yms. Mutta siis vain kaupasta ostettavia osia; runko ja istuin ovat edelleen OK.

Yli 18 vuoden ja 100.000 kilometrin testiajo prototyypeillä taitaa olla melko harvinaista.

Alumiinirakenne on kestänyt hyvin, ainoastaan tavaratelineen putki (pyöreä 22 mm x 1,5 mm) katkesi n. 16.000 km kohdalla, kuten teki myös Hipsu Ykkösessä. Alumiinin (6063-T6) korroosionkestävyys on ollut hyvä. Teräksiset etulokasuojat eivät sen sijaan ole kestäneet. Muissakin teräsosissa on ruostepilkkuja.

Nexus-rumpuvaihteilla (7- ja 8-vaihteiset) olen pystynyt ajamaan 16.000...23.000 km. Edellinen Nexus 8 oli vielä käyttökuntoinen 23.000 km:n jälkeen, kun vioittunut vanne piti vaihtaa; samalla vaihdoin myös Nexuksen.

Matka Hipsulla jatkuu. Tänä vuonna ajettu 7.289 km.

Esko


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 20 Marras 2014, 11:44
Kirjoittaja jori

Onneksi olkoon Esko ja Hipsu! Hyvin tulee kilometrejä.:D


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 20 Marras 2014, 12:06
Kirjoittaja PW

Hatun nosto, alkaa olla sisäänajo tehty!


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 20 Marras 2014, 12:45
Kirjoittaja jooseha

Kunnioitettavat kilometrit.
Miten olet huoltanut nuo Nexukset? Huoltoväli ja mitä huollossa on tehty?


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 20 Marras 2014, 12:46
Kirjoittaja jviirret

Hieno suoritus. Jos pysyn terveenä niin juuri ennen eläkettä ehdin työmatkoja(3500km/vuosi) ajaa tuon verran :D mutta kilometrit tulee useampaan pyörään.

Jukka


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 20 Marras 2014, 13:39
Kirjoittaja Pastori

OIkein hienoa. Tekisi joskus mieli koeajaa. Ikinä ei vaan osu mihinkään tapahtumaan paikanpäälle.


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 20 Marras 2014, 13:43
Kirjoittaja Nojanalle

Voi sanoo että hyvin on noi kilometrejä kertynyt. Että tokkiinsa paljon lisää kilometrejä .


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 20 Marras 2014, 19:06
Kirjoittaja kuparinen

Hyvin on tullut kilometrejä protoilla, alkaa olla lastentaudit ohitettu... koska käynnistyy tuotantosarja? :)


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 19 Joulu 2014, 10:58
Kirjoittaja Esko M

Pesin loppusyksyn paksut kurat Hipsusta, kannoin pyörän sisään kuivumaan ja pyyhin vielä talouspaperilla paikat puhtaiksi. (Pyörä on ollut ulkona 2,5 vuotta kosteudessa ja on kastunut runsaalla sateella, vaikka on sisääntulokatoksessa.) Huomasin, että vetävän etupyörän vanteen kromaus on alkanut kupruilla: Jokaisen pinnareiän ympärillä ja vähän muuallakin kromi on noussut kupruille ja pieninä paloina irronnutkin. Vanne on ollut käytössä runsaat puolitoista vuotta ja n. 11.500 ajokilometriä.

Vanne on Alexrims Supra ß, PRO Double Wall 406x24 6061H-T6, siis kromattu BMX-alumiinivanne, vaikka luulin ostaneeni teräsvanteen. No hyvä niin, irtoava kromaus ei ole vaarallista, koska alumiini oksidoituu kuprujen kohdalta ja korroosio pysähtyy. Tilasin toissa vuonna vanteen valmiiksi pinnoitettuna Nexus-8-rumpuvaihteeseen BikeCompanystä. Kuulemma eivät saaneet muuta 20" vannetta juuri silloin. "Tällainen se olisi." Netissä: http://www.alexrims.com, siellä BMX ja Supra ß. Jarrupinnasta en ole saanut selvää, onko siinä kromaus vai ei. Pinta on nyt vähän kirjava.

Koko uusi etupyörä pinnoineen ja vaihteineen painoi 280 g enemmän kuin edellinen, n. 40.000 km ajettu alumiinivanne, jossa oli samanlainen Nexus-8. Vanteen leveys on suurempi ja kuvittelenkin vanteen kestävän. Edellisestä vanteesta irtosi 10 cm liuska vanteen reunasta, oli näköjään vannejarru kuluttanut alumiinin ohueksi ja liitoskohdasta alkoi murtua. Mutta 40.000 ajo-km ei ole huono ollenkaan.

Edellistä Nexus-8:aa en ole huollattanut ollenkaan, se on edelleen toimiva yli 23.000 km käytön jälkeen. Nykyinen kahdeksikko on ajettu siis n. 11.500 km eikä huollosta taida olla hyötyä, jos en aja kovilla pakkasilla. Ylimääräistä jurinaa tuntuu erityisesti nelosvaihteella ja vähän ykkösellä, mutta se taitaa olla Nexusten perusominaisuus. Suoralla vitosvaihteella jokin osa pyörii ja kahisee vaihteen sisällä harvahkoon tahtiin, kun ajonopeus ylittää 20 km/h. Harva tahti ei synkkaa minkään ulkoisen pyörimisen kanssa.

Eniten huoltoa Hipsussa vaativat polkupyöräosat (vaijerit, ketju, jarrut, kiertovaihtaja jne.) mutta myös istunverkko kestää vain aikansa ja rungon maalaus pitäisi uusia. Onneksi maalauksen laatu ei vaikuta kestävyyteen (korroosioon), kuten teräsrakenteissa.

Tänä vuonna on kilometrejä 7.550, toiseksi eniten Hipsujen historiassa. Ei taida enää kovin paljon vuosisaldo kasvaa, kun ovat kelit niin superkuraiset. Paljas maa ja pikkupakkanen olisivat paikallaan, ei kura lennä ja lätäköt olisivat jäässä. Vantaanjoen varren hiekkatiet olisivat parhaimmillaan. Plus-asteilla ne ovat pahimmillaan.

Esko


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 02 Tammi 2015, 09:08
Kirjoittaja Esko M

Vuoden 2014 loppusaldo: 7.602 km. Toiseksi suurin vuosikertymä Hipsujen 18 vuoden historiassa.

Kohta ehkä pääsen taas ajelemaan, vettä sataa ja lumet ohentuvat nopeasti. Pukinmäessä (10 km sisämaahan Stadin keskustasta) uutta lunta ehti tulla ennen vesikeliä n. 35 cm, ehkä vähän ylikin. Vantaajoen rantaniityillä jäljellä 10 cm märkää lunta, vesikerros alla. Kävely jalkakäytävillä on suorastaan vaarallista liukkauden takia.

Esko


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 02 Tammi 2015, 17:00
Kirjoittaja trike123

Juu itsellä tämä proto odottelee edelleen hitsaria aik.koul. keskuksessa.
Saa nähdä koska joutavat hitsaan al-runkoa.(lupasivat kyllä alkuvuodesta)
Onneks tässä on aikaa kasailla pyörää ennen kevättä.


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 03 Tammi 2015, 23:30
Kirjoittaja Vilijami

Miten Esko M olet päätynyt tuollaiseen ohjausakselin kulmaan, kuin 53,1 astetta ja 200mm jättöön? Nettisivuillasi sanot: "Runkonivelen sopiva asento löytyi heti (negatiivinen trail noin 200 mm)". Kokeilitko muita ollenkaan? Ilmeisen tyytyväinen olet tuohon ohjausgeometriaan, mutta kiinnostaisi miksi juuri tuollainen?


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 04 Tammi 2015, 22:55
Kirjoittaja Esko M

Miten Esko M olet päätynyt tuollaiseen ohjausakselin kulmaan, kuin 53,1 astetta ja 200mm jättöön?

Testaamalla ns. testimallia kaksi vuotta (1996...98) ja 4.450 km. Siinä oli runkovivel säädettävissä täysin vaakasuorasta täysin pystysuoraan: kokeilin muutaman kerran eri asetuksilla, mutta oikea asento löytyi jo oikeastaan Vuosaaren sataman hallissa, jossa kokosin pyörän Heikki Lavion buusteriverstaassa Heikin suosiollisella hitsausavulla. Kotisivullani taitaa olla pari huonoa valokuvaa tuosta vaiheesta.

Testiajon loppupuolella en enää säädellyt, kun oikea asento oli mielestäni löytynyt. Sopiva kulma on silloin, kun jalat seuraavat kääntyvää ja kallistuvaa etupäätä hinkkaamatta etuosan runkoputkia. Sattumalta juuri 53 astetta on ihan sopiva ainakin minun kintuilleni. Runkonivelen paikka ja kulma yhdessä tekevät sen; noilla mitoilla trail on -200 mm. Istuin on suunnilleen siinä asennossa, että lonkkanivelet ovat runkonivelen akselin jatkeella. Jos vähänkin osaa cha-cha-chaata ja muita latinalaisia tansseja, jalkaohjaus toimii kuin tanssi. Yli 50 testanneesta muistaakseni vain kolme ei ole osannut kääntää kunnolla tai lainkaan. Negaqtiivinen trail saa aikaan sen, että etupää on itsestään oikeneva (keskittyvä); riippuu ajajan ja muun kuorman painosta, kuinka hyvin keskittyvä.

Kulman tarkka arvo on 'koululaisen kolmiosta', suorakulmaisesta kolmiosta, jossa sivujen suhde on 3:4:5. Helpottaa suunnittelua ja jigin tekemistä. Sitä paitsi kääntöakseli on suorassa kulmassa etupään putkiin nähden, mikä myös helpottaa jigin tekoa ja hitsaamista. Hipparion Protohippus Kakkosen www-sivulla on sivukuva, jossa mitat ja kulmat näkyvät. Muitakin piirustuksia on, mutta ei vielä netissä, koska pitäisi siivota Saunalahden serveristä vanhaa aineistoa pois ja tehdä tilaa uudelle.

Esko
http://www.saunalahti.fi/dvinci/


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 05 Tammi 2015, 10:13
Kirjoittaja irakas

Kyllä olet ajanut kunnioitettavat määrät. Minulla, kun on ajeltavana useampia nojakkeja, en ole laskenut ajokilometrejä yhteen, eikä aina ole mittari toiminut tai ollut päällä.
Taidan olla yksi niistä, joilla ajaminen Hipsulla tuotti aluksi vaikeuksia. Minullahan SH6:ssa alias Komsassa https://www.youtube.com/watch?v=nktYZcxsHA4 on suurin piirtein sama struktuuri kuin Hipsussa. Niinkuin olen aiemmin sanonut, ei ajaminen pitemmän päälle Komsalla maistunut, kun en malttanut sillä niin tarpeeksi paljon ajella, että vartalon lihakset olisivat siihen tottuneet ja riittävästi vahvistuneet. Tarjolla on ollut aina vähemmällä vaivalla ajettavia.


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 05 Tammi 2015, 16:13
Kirjoittaja Vilijami

Kiitos Esko tyhjentävästä vastauksesta!
Kovasti polttelis rakentaa Hipsu ensi kesäksi...

Ihan off topiccina pyörämalleista, olen saanut vaikutelman, että suurin osa meistä nojailijoista ei ole varma hyvästä pyöräkonseptista itseni mukaan lukien.
Muutamalla henkilöllä tuntuu olevan edes joku mielipide:

kolmirenkaiset,

Esko M on poikkeuksellisen tyytyväinen Hipparioniin.

irakas on hiljalleen vakuuttumassa tadpolen ylivertaisuudesta.

ja kaksirenkaisista,

mhelander on poikkeuksellisen tyytyväinen off-road täpäriin.

jviirret on ilmeisen tyytyväinen Geopyörään, (koska ei intoile enää minkään muun mallin perään), mutta ei voi perus pessimistinä tätä suoraan sanoa :mrgreen:

Eikä herneitä nenään kellekkään :wink: