Mekaaniset vai hydrauliset jarrut???

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
kogam

Mekaaniset vai hydrauliset jarrut???

Viesti Kirjoittaja kogam »

Ois
tarkoitus ostaa trike nyt tulevaksi kevääksi nyt pitäis tehdä valinta jarrujen suhteen. Mielipiteitä ja kokemuksia ois kiva tietää. Mekaaniset vai hydrauliset jarrut trikeen. ????
Plussat ja miinukset yms.

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Mekaaniset vai hydrauliset jarrut???

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Hytdaaliset eivät jäädy talvella. 8) Mekaaniset jos haluu päästä halvalla alku kustannuksissa. :oops: Itse harkitsen hytdaalisia , niissä on vähemmän ongelmia .

jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mitä itse olen hydraulisia kokeillut niin ovat ylivoimaisia jarrutuntuman ja tehon puolesta.
Vaijerijarrut taas ovat halvempia ja "yksinkertaisempia", huolto ja kunnossapito onnistuu "kyläsepän" työkaluilla ja taidoilla. Ongelmia on enemmän, mutta niistä yleensä selviää puhdistamisella ja voitelulla, hydraulisissa taitaa kaikki ongelmat aiheuttaa osien vaihtoa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

kogam

Viesti Kirjoittaja kogam »

Jos hydrauliseen jarrujärjestelmään tulee esim. öljyvuoto matkalla niin taitaa paineet kadota putkesta ja siten myös jarru katoaa ? Olenko oikeassa ?

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

mhelander

Viesti Kirjoittaja mhelander »

kogam kirjoitti:

Jos hydrauliseen jarrujärjestelmään tulee esim. öljyvuoto matkalla niin taitaa paineet kadota putkesta ja siten myös jarru katoaa ? Olenko oikeassa ?

Olet oikeassa. Kuinka todennäköistä se on niin vaatii kyllä jo todella huonoa tuuria tai rymistelyä aika lailla. Mun maastonojakissa on ollu käytettynä ostettu Hayes HFX-9 etujarruna ja vasta hiljattain, noin 10-tonnin ajon jälkeen vaihdoin Hope-merkkisiin. Mitään vuotoja ei ole ollut ja pelanneet myös talvella, molemmat.

Suurin ero mekaanisten ja hydraulisten välillä, ja vaikuttaa myös tuntumaan (eli modulaatioon) on että mekaaniset ovat pääsääntöisesti 1-mäntäisiä eli sisempi jarrupala ei liiku ja levy painetaan toisen palan avulla sitä vasten. Poikkeuksena TRP:n 2-mäntäiset mekaaniset jarrusatulat.

Toinen ero on paino. Lähes poikkeuksetta nykyaikaiset hydrauliset on kokonaisuutena kevyemmät kuin mekaaniset, TRP:n satuloita käyttämällä pääsee lähelle. Ja verrokkina mun Hope-jarrut ei paina enempää kuin kohtuuhintaiset vannejarrut kun kaikki lasketaan kahvasta jarruun (painoero vannejarruihin tulee sitten levyjarrunavoista ja käytetyistä jarrulevyistä).

Jos talviajoa ei ole paljoa niin tuskin parempaa hinta-laatu suhdetta on kuin Shimano M615 levyjarrut. Mun mielestä miinuksena on öljy jarrunesteenä, minulle ei sellaisia tule vaan pitää toimia DOT-nesteillä eli samoilla kuin autot.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jooseha

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Vaijerijarrut taas ovat halvempia ja "yksinkertaisempia", huolto ja kunnossapito onnistuu "kyläsepän" työkaluilla ja taidoilla. Ongelmia on enemmän, mutta niistä yleensä selviää puhdistamisella ja voitelulla,

Paras keino saada ongelmia on jättää huoltamatta. Vian jo ilmettyä ei ole kyseessä enään huolto vaan korjaus :wink:

Laiskalle huoltajalle on hydraulinen varmaan mukavampi, koska sillä voinee ajaa useamman vuoden ilman muuta huoltoa kuin jarrupalojen vaihto. Vaihtaa suurempien ongelmien ilmetessä sitten koko järjestelmän uudeksi ja taas mennään vuosia. Nykyaikaista :roll:

mhelander

jooseha kirjoitti:

Paras keino saada ongelmia on jättää huoltamatta. Vian jo ilmettyä ei ole kyseessä enään huolto vaan korjaus :wink:

Laiskalle huoltajalle on hydraulinen varmaan mukavampi, koska sillä voinee ajaa useamman vuoden ilman muuta huoltoa kuin jarrupalojen vaihto. Vaihtaa suurempien ongelmien ilmetessä sitten koko järjestelmän uudeksi ja taas mennään vuosia. Nykyaikaista :roll:

Totta tämäkin, tavallaan. Ainakin mun BB7:t ei tarvinneet mitään muuta huoltoa kuin palojen kuluessa niiden säätöä lähemmäs levyä, ehkä kerran viikossa takajarrulle (varsinkin maasturi) ja paljon harvemmin etujarrulle (MetaPhysic). Eihän mekaanista käytännössä tarvi muuten huoltaa kun pitää vaan vaijerin kunnossa ja veden pois vaijerin sisältä.

Ja hydraulisia on ehkä parempi olla värkkäämättä vähän väliä. Mun vanhat heiskaset vaati huolellisen nesteiden vaihdon ja ilmauksen, sen jälkeen ei niihin tarvinnut mitään tehdä. Paitsi tänä keväänä piti männät herkistellä kun talven tiesuolassa ajot oli jumittaneet mäntiä.

Sanoisin noista oppineena että Hope-jarruja tulen jatkossa huoltamaan siten että kun keväämmällä loppuu teiden suolaus niin käytän kiekot irti, jarrupalat pois ja huuhtelen satuloiden sisältä mäntien ympärykset. Heiskasille käytin tähän Bräkleen:ä puhdistukseen ja sitten WD-40:stä mutta sen sanotaan kuulemma turvottavan joitakin männän tiivisteitä ja suojakumeja tms. Ehkä parempi Hopet notkistaa DOT-jarrunesteellä, sillä homma pitää tehdä taiten kun kuulemma syö maalit hyvin herkästi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jooseha

Viesti Kirjoittaja jooseha »

mhelander kirjoitti:

Sanoisin noista oppineena että Hope-jarruja tulen jatkossa huoltamaan siten että kun keväämmällä loppuu teiden suolaus niin käytän kiekot irti, jarrupalat pois ja huuhtelen satuloiden sisältä mäntien ympärykset.

Kai meinaat lisäksi vaihtaa nesteet muutaman vuoden välein?

mhelander

jooseha kirjoitti:

Kai meinaat lisäksi vaihtaa nesteet muutaman vuoden välein?

Toki. Uudet DOT-nesteet kannattaa painaa aina läpi jos/kun ilmaukseen tulee tarvetta. Ei noihin montaa lääkeruiskullista nestettä menekään... jos ei muuten niin samaan tahtiin kun autoa varten hankkii pullon jonka sinetin joutuu aukaisemaan.

-Mika

Syväri
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Syväri »

3500km takana mekaanisilla levyjarruilla, jotku shimanot noi on. Säädetty 200km, 1000km ja 2500km kohdalla. Säätöön tarvii 6 millin kuusiokoloavaimen ja 5 minuutin verran aikaa. Oon tykännyt.

Häiritsevää noissa on se kun painavat levyä vain yhdeltä puolelta. Eli siis vain yksi "jarrumäntä". Etujarru täristää ohjauslaakerin välyksen verran..

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

Kolme vuoden aikaa pärjäät mekaanisilla, talvea et ellet säilytä lämpimässä.

Syväri
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Baskeri kirjoitti:

Kolme vuoden aikaa pärjäät mekaanisilla, talvea et ellet säilytä lämpimässä.

Ei oo kyllä mulla kertaakaan jäätynyt tai jumiutunut talvella :shock:

Wacky

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mulla ei myöskään ole ollut juurikaan mekaanisten levareiden kanssa ongelmia talvella. Pidän pyörää "aina" kylmässä ja homma toimii erittäin hyvin. En tehnyt edellis syksynäkään mitään huoltotoimenpiteitä ja veijereiden kanssa ei ollut mitään ongelmia. Muistaakseen joskus on jarruihin on pakkautunut niin paljon jäätä ettei tahtonut liikkua, mutta äkkiäkös se suli kun vähän alkoi ajaa :mrgreen:

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

Riippuu miten roikkuu vaijerit veikkaan. Minä jaksa ihmetellä filo lämpimässä...ei sängyn vieressä kuitenkaan:)

mhelander

Baskeri kirjoitti:

Riippuu miten roikkuu vaijerit veikkaan. Minä jaksa ihmetellä filo lämpimässä...ei sängyn vieressä kuitenkaan:)

Niin...

Ei se talvi tuota mekaanisillekaan suuria ongelmia. Omat nojakit lähtee lenkille aina kylmästä ulkovarastosta, lämpimästä tallista vain plussakeleillä. Siksi ne ei pääse jäätymään itsekseen ja on aina jarrut ja vaihteet toimineet. Onkohan maasturin ja MP:n etuvaihtaja pari kertaa jäätynyt kun takana on jokunen lenkki vesisateissa...

Mekaanisen satulan voi toki jarruttamisen tuottama lämpö jäätää, tällaista voi tapahtua kun on muutama pakkasaste ja ajaessa lunta pölyttää satulan päälle. Sitten reippaampi jarrutus pidempään mäkeen jolloin osa lumesta sulaa ja sitten taas ajoa jarruttelematta jolloin sohjoksi muuttunut lumipöly jäätyy.

Tällaista tapahtui jokusen kerran mutta yleensä hetken jarruttelulla tulee lämpöä sen verran että jäät rapisee pois. Ja on mun maasturissa ja MP:ssä vain takajarrun ongelma, satulat kun on käytännössä vaakatasossa jolloin sitä lunta tai kesällä kuraa yms toisinaan siihen palojen päälle kertyy.

Muutenkin sekä mekaaniset että hydrauliset ei kauheesti tykkää jos märkää kuraa tai nuoskaa makaa odottamassa palojen päällä, jarruttaessa vinkuu kuin syötävä ja joskus jarrutuksen alussa tehot ei ole sitä mitä odottaa. Ei kuitenkaan mitään verrattuna samoissa olosuhteissa vannejarrujen ongelmiin.

-Mika

Vastaa Viestiin