Nazca Fuego

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
finland
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Joulu 2007, 16:47

Nazca Fuego

Viesti Kirjoittaja finland »

Moi, olisi tarkoitus ruveta ensi kesään mennessä nojapyörän omistajaksi ja yllä mainittu malli kiinnostaisi, joten kyseistä mallia omistavat/ajaneet ja miksei muutkin:
-millainen ajettava?(verrattuna esim: Fujin E, Optima Baron)
-onko kestävyyden/toimivuuden kanssa ollut ongelmia?
-haittaako paino niin että sen tosiaan huomaa ajossa?(Fuegohan ei ole niitä kaikkein keveimpiä)
-löytyykö Kokkolan lähialueelta kyseistä mallia?(mahdollisuus koeajoon :D )
-mistä hankit,millainen palvelu?
-jos olisit nyt hankkimassa: ostaisitko vielä saman pyörän?(jos et niin minkä?)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Fuego

Viesti Kirjoittaja jviirret »

finland kirjoitti:

-haittaako paino niin että sen tosiaan huomaa ajossa?(Fuegohan ei ole niitä kaikkein keveimpiä)

Ei varmaan pysty ihan suoraan vertailemaan, kun Nazcan pyörät sisältävät aika paljon varusteita jotka muihin pyöriin on lisävarusteena erikseen ostettava.
Painon vaikutuksen voit kokeilla tavallisella pyörällä: heitä lenkki, laita sen jälkeen esim. 5litran(5kg) vesikanisteri tarakalle ja tee sama lenkki uudelleen. Haittasiko liikaa? Oma kanta on se, että painon vaikutuksen kyllä huomaa, mutta kun siihen tottuu niin ei haittaa. (Ensimmäisillä koeajoilla ei pyörissä ole mitään "turhia" varusteita, mutta kun pyörä tulee työmatka käyttöön niin varusteet on paikoillaan ja lisäksi sadevaatteet ja eväät tarakalla)
Tokihan kevyet komponenetit ovat useasti laadukkaampia kuin raskaat osat. Ja esimerkiksi renkaissa ja vanteissa oleva paino vaikuttaa enempi kuin rungossa oleva.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Nazca Fuego

Viesti Kirjoittaja lowrides »

finland kirjoitti:

Moi, olisi tarkoitus ruveta ensi kesään mennessä nojapyörän omistajaksi ja yllä mainittu malli kiinnostaisi, joten kyseistä mallia omistavat/ajaneet ja miksei muutkin:
-millainen ajettava?(verrattuna esim: Fujin E, Optima Baron)
-onko kestävyyden/toimivuuden kanssa ollut ongelmia?
-haittaako paino niin että sen tosiaan huomaa ajossa?(Fuegohan ei ole niitä kaikkein keveimpiä)
-löytyykö Kokkolan lähialueelta kyseistä mallia?(mahdollisuus koeajoon :D )
-mistä hankit,millainen palvelu?
-jos olisit nyt hankkimassa: ostaisitko vielä saman pyörän?(jos et niin minkä?)

Minkälaiseen ajoon olet pyörää hankkimassa?

-Nazcat ovat yleisesti ottaen laadukkaasti rakennettuja pyöriä. En usko että kestävyyden tai toimivuuden kanssa tulee ongelmia.

-Paino haittaa mäkisellä seudulla, tosin Kokkolassa ei taida olla mäkiä kuin ne muutamat Kälviällä. Mutta jos joutuu päivittäin mäkiä ajamaan, keveys on aina etu.

-Jossain Kokkolan seudulla on yksi Fuego. Kannattaa ottaa yhteyttä Tapsa53:seen. Yhteystiedot saat minulta.

finland
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Joulu 2007, 16:47

Fuegosta edelleen

Viesti Kirjoittaja finland »

Moi taas!
-Pyörä tulee työmatka- ja kuntoilu käyttöön.
-onko Fujin E:n tai Optima Baron:n kestävyydessä ollut ongelmia? Joku moitti joissain tämän sivuston keskusteluissa Fujinin jousituksen kestävyyttä(näitä kahta olen ajatellut vaihtoehtoina joskin ovat hieman kalliimpia)
-Tapsa53:n yhteystiedot olisi tosiaan mukava saada niin voisi keskustella pyöristä tarkemmin(Tapsallahan on käsittääkseni ainakin ollut Optima Baron(Kälviä24 pyöräily))

Avatar
tapsa53
Viestit: 80
Liittynyt: 19 Heinä 2007, 14:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja tapsa53 »

Optima Baronin kestävyydestä sen verran voin kertoa että ei ollut viime kesän yli 4000km aikana minkäänlaisia ongelmia,mitä painoon tulee eihän laite mikään kevyt ole mutta kulkee kyllä kivasti!

penso
Viestit: 46
Liittynyt: 05 Kesä 2007, 12:20
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja penso »

Mullepas tulee Fuego kuukauden päästä.:) Ei malttais odottaa ku kelitkin alkaa olla jo niin hienoja.

fw7854
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 22:30
Paikkakunta: Kokkola

Fuego Kokkolassa

Viesti Kirjoittaja fw7854 »

Pitää paikkansa, mulla on Fuego...
Pyörä on itselleni aivan riittävän nopea (ainakin tänne lakeuksille) ylämäessä painon varmaan huomaa. Käyttökokemuksista sen verran, että säätövarat ovat tosi hyvät penkin ja puomin osalta. Kokoamiseen kannattaa ottaa yhteyttä asiantuntijoihin (etupään vaihtaja oli irti, kun tehtaalta paketti tuli, ettei tule yllätyksiä) Huoltovapaitahan nämä puolittain kilpapyörät eivät ole,
vaatii samanlaista huolenpitoa kuin harjoituskilpurit pystypyörä puolella. Erityisesti ketjunohjaimet ja sen sisällä oleva o-rengas kannattaa vaihtaa ajoissa. Itse olen vaihtanut nyt ketjunohjain putketkin kolmannen kesän aluksi. Nälkä kasvaa syödessä ja itse tulen vaihtamaan välityksi, kunhan rattaat kuluvat siihen pisteeseen että vaihto on ajankohtainen.

VOTE

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Käyttökokemusta

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Olen nyt ajellut muutaman lenkin Fuegolla kunnon ajokelejä odotellessani. Itsestäni voin kertoa sen verran, että olen 190 cm pitkä, painoa on 115 kg. Olen pyöräillyt viimeksi 15 vuotta sitten, sen jälkeen en ole pystypyörällä voinutkaan ajaa, koska "paikat" puutuvat jopa 5 minuutin ajon jälkeen. Nojapyörän hankintamahdollisuus oli minulle luojan lykky.

Ensimmäisen lenkin tein kauniissa auringopaisteessa, menomatka myötätuulessa ja paluu 6-10 m vastaisessa. Matkaa kertyi 45 km. Aikaa kului 2,5 h. Maasto oli kumpuilevaa, muutama iso mäki. Havaintoja pyörästä suomen oloissa:

  • Jousitus on pakollinen, sen verran paljon on yllättävissäkin paikoissa routaröykkyjä ja ensimmäisen 5 km matkalla pyöräteillä oli 3 tietyömaaosuutta. Ilman jousitusta ei hommasta olisi tullut mitään.
  • Pyörä kulkee erittäin mukavasti, menomatkalla hyvillä osuuksilla suurin vaihde jatkuvasti käytössä, miltei pienessä ylämäessäkin. Paluumatkalla sitten edessä suurin kiekko ja takan pienin vastatuulesta johtuen.
  • Kylmällä ilmalla sormenpäät jäätyvät, rystyset kyllä pysyvät tuulensuojassa, toisin kuin pystypyörällä.
  • Ensimmäistä kertaa elämässäni maltoin polkea ylämäet pienillä vaihteilla, enkä vain runnonut voimalla. Rentona kun selällään rötköttää, niin malttaa pyörittää kampia vaikka vauhti hidastuukin, pystypyörällä ei moista malttanut tehdä.
  • Jalankulkijat näyttävät yllättävän pelottavilta. Alaspäin katsova ihminen näyttä siltä kuin olisi vihainen, voi lapsiparkoja kun saavat katsella "vihaisia" aikuisia kaiken aikaa.
  • Autot eivät pelottaneet yhtään. Nojakilla kulkee samalla korkeudella ja näkee kuskin naaman hyvin, mikä luo turvallisuudentunnetta. Lisäksi tieltä suistuminen ei pelota, koska ei voi lentää paistikkaa tangon yli pöpelikköön. Lisäksi vain yksi auto ajoi läheltä, mutta väistivät reilusti, ilmeisesti meno oli välillä hieman epävarman oloista.

Toisen kierroksen tein tänään, kävin kahvilla 4 km päässä, eli 8 km.

  • Ajo sujui jo huomattavasti paremmin.
  • Pyörän säädot ovat paremmin kohdallaan, ja pyörä kulkee vakaammin. (Pidensin poljintangon pittuutta ja nostin ohjaustankoa edelleen hieman ylemmäs)
  • Todella mukavaa menoa.

Kolmas reissu kuraisilla hiekkaisilla jalkakäytävillä 15 km.

  • Yllättäin huomasin, että pyörä lennättää rapaa tarakalle, pään päälle ja myös hartioille. En keksi mitään muuta selitystä kuin, että takarengas vain nostaa kurapisarat ja heittää ne hieman eteenpäin. Lokasuoja on liian lyhyt. Tosin nykyinen lokasuojamalli mahdollistaa pyörän kuljettamisen/varastoinnin täysin pystyasennossa, joten kai siinä on jokin idea.
  • Tarkoituksena on rakentaa tarakalle vanerista peräkontti. Taidan tehdä siitä hieman pidemmän kuin ulkonäköseikat sallisivat, jotta se blokkaa kuran. Itselleni tämä on tärkeä seikka, sillä tarkoitus on nimenomaan ajella normaali vaatteet päällä, ei pelkissä vanhoissa verkkareissa.

Neljäs reissu. Jälleen tietyömaiden läpi matkaa yhteensä 12 km.

  • Jalankulkijat pelottavat entistä enemmän, eivät noteeraa lainkaan kelloa, pitänee hankkia kovaäänisempi.
  • Jousitus osoitti jälleen voimansa soraosuuksilla.
  • Ajoin myös vahingossa suoraan eräältä 15 cm korkuiselta kivetykseltä alas, ei mitään ongelmaa, ainakaan vielä ei vaimennus hajonnut.
  • Vaihteiden säätäminen oli helpompaa kuin muistelin, mutta etuvaihtajassa on vielä hieman virittelemistä.
  • Ensimmäinen liikkeellelähtö ylämäkeen ja vahingossa oli jäänyt vielä iso vaihde päälle.

Havaintoja Fuegosta:

  • Pyörää ei voi laittaa standardi pyörätelineeseen, levyjarru ottaa edessä kiinni, takana ketjunjännitin.
  • Aivan loistava insinööritaidon mestarinäyte. Tyhmempikin tajuaa pyörällä ajettueen, että jos saman laitteen tekis hiemankin eri tavalla ja huonompi laatuisena, se ei todennäköisesti toimisi.
  • Jousitus toimii hyvin.
  • Perustanko on erinomainen talutettaessa, sillä sen saa täysin pystypyörän tangon korkeudelle. Ja samaan aikaan kun polkimet ovat edessä, jolloin niihin ei kolhi sääriään, niin pyörän taluttaminen on mukavampaa kuin pystypyörän. Perustangon kapeus on myös hyvä ominaisuus pyörää käsitellessä, en oman kokemukseni valossa ottaisi alaohjausta, vaikka alunperin pidin sitä ykkösvaihtoehtona. Aero tangosta en osaa sanoa muuta kuin, että rumahan tuo on.
  • Pyörällä ajaessa pystyy katsomaan kohtuullisen pitkälle taakse, hieman kun nostaa harteita irti penkistä. Tosin penkki ja jousitus ovat pystyimmässä asennossa. Peili on tietysti ihan välttämätön kuitenkin.
  • Todennkäisesti siirrän polkimia vielä hieman kauemmas ja lyhennän ohjantangon putkea, jolloin luulisin, että ajo vakautuu entisestään ja syliin mahtunee reppu. Tulkitsen ohjauksen herkkyyden johtuvan ennenkaikkea siitä, että toisin kuin pystypyörällä kuski ei nojaa voimalla tankoon, jolloin pienikin oma liike välittyy heti tiehen.
  • Polkimien siirto pidemmälle ei onnistu, vaihteet lakkaavat toimimasta, jos laittaa isot lehdet päälle edessä ja takana samaan aikaan. Täytynee hankkia pidempi ketju, sitten kun se kulumisen vuoksi menee vaihtoon jossain vaiheessa. Mahtaakohan putkea riittää tulee mieleen.
  • Takalokasuoja on liian lyhyt, rapa lentää harteille asti. Tätäkään ei esitteitä selaamalla saa selville, kokemus kunniaan!
Viimeksi muokannut Puusilmä, 19 Huhti 2009, 19:05. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Käyttökemusta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Puusilmä kirjoitti:

Tulkitsen ohjauksen herkkyyden johtuvan ennekaikkea siitä, että toisin kuin pystypyörällä kuski ei nojaa voimalla tankoon, jolloin pienikin oma liike välittyy heti tiehen.

Tuo on varmasti yksi syy. Toinen on se että nojaat penkkiin, eli kaikki pyörän liikkeet tuntuu. Noja-asennosta johtuen myös tasapainon pito vaatii aktiivisempaa ohjausta kuin pystäri, jossa osa tasapainoilusta tehdään kropan liikkeillä. Lisäksi pystärissä ohjatessa paino pysyy pyörän keskilinjalla tai siirtyy sisäkaarteen puolelle, stemmistä riippuen. Fuego:ssa käsien paino siirtyy ulkokurvin puolelle. Kun tankoa siirtää eteenpäin tämä ilmiö pienenee, mutta kovin eteen sitä ei voi siirtää tai ottaa polviin ja ylöspäin nostettaessa tulee näkökenttään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Käyttökokemusta

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Puusilmä kirjoitti:

...

  • Todennkäisesti siirrän polkimia vielä hieman kauemmas ja lyhennän ohjantankon putkea, jolloin luulisin, että ajo vakautuu entisestään ja syliin mahtunee reppu. Tulkitsen ohjauksen herkkyyden johtuvan ennekaikkea siitä, että toisin kuin pystypyörällä kuski ei nojaa voimalla tankoon, jolloin pienikin oma liike välittyy heti tiehen.

Oman kokemuksen mukaan ns. aerobar (tai Nazcan kielellä "aerostuur) tarjoaa paljon vakaamman, pystypyörän tyyppisen ohjaustuntuman. Pyörämessuilla ihmeteltiin Nazcan omistajan kanssa miksei tälläistä ohjaustankoa juuri kukaan valitse Suomessa. Haittapuolia tietysti on, vaatii tarkemmat säädöt ettei ota polviin tai haittaa käännöksissä. Itse kuitenkin ottaisin ilman muuta aerotangolla, sitä varmemmin mitä matalampi pyörä on kyseessä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Käyttökokemusta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Oman kokemuksen mukaan ns. aerobar (tai Nazcan kielellä "aerostuur) tarjoaa paljon vakaamman, pystypyörän tyyppisen ohjaustuntuman. Pyörämessuilla ihmeteltiin Nazcan omistajan kanssa miksei tälläistä ohjaustankoa juuri kukaan valitse Suomessa.

Se on ruma, ok, maku asia. Väittäisin että pidemmillä matkoilla on rennompi pitää käsiä sylissä mutkalla, kuin teräsmiestyyliin vapaana ilmassa roikkumassa kuten aerobareilla. Mulla on lwb:ssä tangot sellaiset että kädet on lähes suorana eteenpäin, ilman kropan tarjoamaa tukea ja kyllä se yli puolen tunnin ajon jälkeen alkaa tuntua raskaammalta kuin esim. lowracerini ohjaustangolla jossa kädet tukeutui kroppaa vasten kyynärpäihin asti.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Käyttökokemusta

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Oman kokemuksen mukaan ns. aerobar (tai Nazcan kielellä "aerostuur) tarjoaa paljon vakaamman, pystypyörän tyyppisen ohjaustuntuman. Pyörämessuilla ihmeteltiin Nazcan omistajan kanssa miksei tälläistä ohjaustankoa juuri kukaan valitse Suomessa.

Se on ruma, ok, maku asia. Väittäisin että pidemmillä matkoilla on rennompi pitää käsiä sylissä mutkalla, kuin teräsmiestyyliin vapaana ilmassa roikkumassa kuten aerobareilla. Mulla on lwb:ssä tangot sellaiset että kädet on lähes suorana eteenpäin, ilman kropan tarjoamaa tukea ja kyllä se yli puolen tunnin ajon jälkeen alkaa tuntua raskaammalta kuin esim. lowracerini ohjaustangolla jossa kädet tukeutui kroppaa vasten kyynärpäihin asti.

Jukka

Oletko ajanut aerotangolla varustettua pyörää, vai perustuuko heittosi vain oletuksiin? Turhaa minusta vertailla niitä noihin lwb:n tankoihin, kun kädet ovat ihan eri paikassa. Melkein yhtä matalalla kuin USS tankoisissa. Pitkän matkan kokemusta ei mullakaan näistä vielä ole, mutta en ole negatiivisiin kommentteihinkaan törmännyt. Aerobarit on monissa malleissa vakiona, mm. Zox, Bacchetta ja monet muut highracerit.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Käyttökokemusta

Viesti Kirjoittaja jori »

Minun kokemukseni mukaan molemmissa tangoissa tulee käsien väsymisilmiöitä useamman tunnin ajon jälkeen. Enhän minä jaksa edes nukkua koko yötä samassa asennossa. Pakoputkipyörässäni ei ole varsinaista aerotankoa, kutta asento on käsivarsien osalta sama. Kyynäspäille alkaa kaivata lepuutuspaikkaa parin tunnin ajon jälkeen. Käsiä voi sitten lepuutella ajamalla yhdellä kädellä ja roikottamalla vapaata kättä alas tai pitämällä sitä sylissä tai jotain. Sylitangolla (M5 Shokproof) olen ajellut muutamia satoja kilometrejä ja siinä ilmaantuu samanlainen tarve lepuuttaa käsiä, tosin toisella tavalla. Sylissä makaavat kädet kaipaavat ojentelua, joka onnistuu ojentamalla kädet ohjainkannatinta pitkin eteen. Itse asiassa samanlaista käsijumppaa tarvitsin myös runko-ohjattavalla deltallani ajellessani. Siinä jumppamahdollisuudet olivat kuitenkin melko lailla monipuolisemmat.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Käyttökokemusta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Oletko ajanut aerotangolla varustettua pyörää, vai perustuuko heittosi vain oletuksiin? Turhaa minusta vertailla niitä noihin lwb:n tankoihin, kun kädet ovat ihan eri paikassa.

Riippuu LWB:stä. Mun LWB:ssä kädet on suunnilleen sillä tasalla jolla polvet käy polkiessa. Pakko olla näin, polkimet on ylempänä kuin sinun LWB:ssä, mutta tankoa ei voi ylemmäs nostaa tai tulee näkökenttään. Kapeaa tankoa taas ei voi käyttää kun se ottaisi polviin kiinni. Kyllä noissa netissä olevissa aerobar kuvissa kädet on suunnilleen hartioiden korkeudella ajaessa, eli asento ei eroa juurikaan lwb:stä jossa polkimet on penkkiä ylempänä.

http://mysite.verizon.net/vze76ols/site ... 00h242.jpg

http://3.bp.blogspot.com/_HhA-BmsVM9A/S ... 020494.JPG

Kummassakin pyörässä kädet on koko pituudeltaan irti kropasta.

Jarcco kirjoitti:

Aerobarit on monissa malleissa vakiona, mm. Zox, Bacchetta ja monet muut highracerit.

Highracereissa kai vähän "pakon sanelemaa". Ison renkaan vuoksi ohjausakseli kauempana kuljettajasta kuin lowracereissa. Syliin tuleva tanko olisi käsiteltävyyden kannalta ehkä liian pitkän varren nokassa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Käyttökokemusta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Minun kokemukseni mukaan molemmissa tangoissa tulee käsien väsymisilmiöitä useamman tunnin ajon jälkeen. Pakoputkipyörässäni ei ole varsinaista aerotankoa, kutta asento on käsivarsien osalta sama. Kyynäspäille alkaa kaivata lepuutuspaikkaa parin tunnin ajon jälkeen. Sylitangolla (M5 Shokproof) olen ajellut muutamia satoja kilometrejä ja siinä ilmaantuu samanlainen tarve lepuuttaa käsiä, tosin toisella tavalla. Sylissä makaavat kädet kaipaavat ojentelua, joka onnistuu ojentamalla kädet ohjainkannatinta pitkin eteen.

Ilmeisesti siis kyse yksilöllisistäkin eroista ja "makuasioista" :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin