Melkoisen mukavasti sujahtaa tommoistakin puhuria vastaan (Ilmatieteen laitoksen applari väitti, että 3m/s hönki).
Puhuri Helmikuun alun jälkeen ei kertaakaan ole ollut noin tyventä työmatkalla.
Mut joo, vastatuuleen nojakulman lisäksi tuntuu vaikuttavan myös pyörän korkeus. Aurauspenkat, kasvillisuus yms. vaimentaa tuulen vaikutusta.
Kertonee jotain mun ajovakaudesta, että se tuntui lähinnä syysmyrskyltä.
Sitten kun on ajovarmuutta saanut parannettua niin kunnon myräkässä on tosi hauska ajaa, tai sitten olen masokisti Joskus on sellainen keli ollut, että on pitänyt odottaa puuskien väli, että pääsee liikkeelle ja väkisin siinä on naama vääntynyt virneeseen, pienelle vastatuulelle sitten tuppuroi helpommin, vaikkei se mitään auta, sää jatkuu...
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Kertonee jotain mun ajovakaudesta, että se tuntui lähinnä syysmyrskyltä.
Sitten kun on ajovarmuutta saanut parannettua niin kunnon myräkässä on tosi hauska ajaa, tai sitten olen masokisti Joskus on sellainen keli ollut, että on pitänyt odottaa puuskien väli, että pääsee liikkeelle ja väkisin siinä on naama vääntynyt virneeseen, pienelle vastatuulelle sitten tuppuroi helpommin, vaikkei se mitään auta, sää jatkuu...
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Sitten kun on ajovarmuutta saanut parannettua niin kunnon myräkässä on tosi hauska ajaa, tai sitten olen masokisti
Olen huomannut saman, pakko nauraa ettei ala itkettään
Sitte kun vastatuuli on jatkunut pari kuukautta tasaisen kovana niin että juuri ja juuri pääsee etenemään, ei tahdo tuo naureskelu enää onnistua. Noo, jospa ne kohta lakaisis nuo tiet niin vois vaihtaa CF:n nojakkiin.
Sitten kun on ajovarmuutta saanut parannettua niin kunnon myräkässä on tosi hauska ajaa, tai sitten olen masokisti
Olen huomannut saman, pakko nauraa ettei ala itkettään
Sitte kun vastatuuli on jatkunut pari kuukautta tasaisen kovana niin että juuri ja juuri pääsee etenemään, ei tahdo tuo naureskelu enää onnistua. Noo, jospa ne kohta lakaisis nuo tiet niin vois vaihtaa CF:n nojakkiin.
Pannaan Kreuzotter-laskelma vakuudeksi.
Poljetaan 8 m/s vastatuuleen teholla 160W: Pystypyörä kulkee 11,6 km/h, nojapyörä 21,1 km/h
Sitten samassa vastatuulessa erilaisilla polkematehoilla pystärillä ja perusnojakilla. Lowracerilla olisi ero ollut vielä suurempi.
58W-5,9km/h-11,7km/h
100W-8,8km/h-16,3km/h
200W-13,3km/h-23,8km/h
250W-15,1km/h-26,6km/h
300W-16,7km/h-29,2km/h
Nähdään selvästi, ettei pystypyörällä kannata vastatuuleen kiirehtiä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Äskeisen lenkin jälkeen Fujinilla treenikilometrejä takana 200km ja vaihtorahat päälle.
Tänään oli semmoista 5m/s tuulta, mutta siitä huolimatta ajolinjoissa alkoi olemaan jo jotain järkeä ja muutamassa paikassa homma varmaan jo näytti ihan ajamiselta. Vauhtimaksit käväisi 46.4km/h ja muutamassa pätkässä sai pidettyä mukavia yli 35km/h vauhteja. Olisi ollut hyvät mahdollisuudet saada uutta keskarienkkaa, mutta viimeisen 14km pätkän kohtuu suora vastatuuli romutti haaveet ja nöyryytti narujalkaa. Sen verran pakkasviima siinä kutitteli, että vauhdit laski sinne 22km/h korville, eikä kuskilla riittänyt tehot ja motivaatio alkaa pistämään kunnon taistelua luontoa vastaan, varsinkin kun pienet nousut vielä lisää ruoskivat nojahöntsääjää.
Mutta mukava lenkki!! Pyörä on mieletön!! Maantienvarressa ei enää pelottanut ja muutenkin oli sellainen olo, että kyllä se Matala Raaseri siitä vielä kesytetään.
Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi
On tuo juomaletkujen kanssa näprääminen semmoista höntsäämistä tuolla liikenteen seassa, että lähdin etsimään parempaa ratkaisua. Täältä löytyikin vanhemmasta keskustelusta hyvä vinkki, eli kävin ostamassa pari kelaavaa avaimenperää aka. Yo-yo periä - tuttuja esim. kulkukorttien käyttäjille. CamelBakin letkut tulee niillä kiinni vyölaukun vyöhön, josta letku on helppo tempaista suuhun ja jos sattuu lipeen kädestä/suusta, niin Yo-yo kelaa letkunpään takaisin vyötärölle. Kyllä nyt on niin Pro, että alkaa ihan naaman kohdalta naurattaan.
Oon ottanut muutamia teistä Stravassa "seurantaan", eli älkää ihmetelkö, että mikä random -jamppa siellä oikein seurailee. Ihan vaan motivaattoriksi ajattelin teitä stalkata.
Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi
Tulee pieni tauko treenailuun, kun otin alun sen verran sähäkästi, että sain ajettua oikean jalan lepokuntoon. Ilmiselvästi pieni tulehduksenpoikanen tossa polven kieppeillä. Nyyh. Varmaan noja-asento (ja uusi pyörä) pääsivät yllättämään, kun talven pystärikauden jälkeen luuli olevansa niin supermies, että täysiä vaan ja heti.
Nyt sitten huilitaan, että jalka saadaan kuntoon.
Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi
Tulee pieni tauko treenailuun, kun otin alun sen verran sähäkästi, että sain ajettua oikean jalan lepokuntoon. Ilmiselvästi pieni tulehduksenpoikanen tossa polven kieppeillä. Nyyh. Varmaan noja-asento (ja uusi pyörä) pääsivät yllättämään, kun talven pystärikauden jälkeen luuli olevansa niin supermies, että täysiä vaan ja heti.
Viimeksi muokannut jori, 25 Maalis 2015, 20:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kiitosh vph!! Tuskin tota koipea tarvii rälläkällä alkaa amputoimaan, eli eiköhän kohta taas mennä normaalia tahtia. Pitää vaan maltaa nyt makoilla soffalla ja juoda vaikka olutta muutama ehtoo... Kylmääkin pitää käyttää, siis muutakin kuin jäitä wiskiin.
Hähää!! Odotinkin, että koska kampikerhon ylipiispat löytää tään. Oon muuten ihan varma, että Jori on oikeesti jonkin kampifirman botti!!
Viimeksi muokannut J-Drums, 25 Maalis 2015, 21:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi
Saako kuntojuomaksi suosittaa tummaa vahvaa olutta, jotka maistuvat paremmalta lämpimämpänä kuin kullankeltaiset? Tällöin pullon voi lämmittää maun kannalta optimaaliseen pilssivettä korkeampaan lämpötilaan asettamalla pullo kipeää kohtaa jäähdyttämään
Tolla OC/tweener tangollahan on hyvinkin helppo ajaa verrattuna tilleriin, ainoa homma on se että muistaa laittaa jalan suoraksi jyrkissä käännöksissä muuten osuu polvi stemmiin. Ja kannattaa myös kokeilla eri pituus- ja kulmasäätöjä, mulla meni joku viikko oikean asennon löytämiseksi. Edellisessä pyörässäni oli tilleri ja mielestäni se oli liian herkkä ja enemmän rasitti hartioita(voi olla että en osannut ottaa tarpeeksi rennosti sen kanssa) kuin tuo OC tanko, eli en suosittele vaihtamaan ellei sitten ole tarkoituksena saada hyvin aerodynaamista asentoa(en kyllä usko että olet harkinnutkaan asiaa).
Itseäkin tekisi mieli lähteä fujinilla ajamaan mutta ei tuohon pariin asteeseen ja sateeseen(hki) tee mieli, ja saa nähdä kauanko se kunnon kevät vielä tekee tuloaan.
Mitä tulee polveen niin lepää mahdollisimman pitkään sillä itselläni meni kerran koko kesän ajot pilalle kun en levännyt tarpeeksi kun polvi oli kipeänä. Mikä myös auttoi(jopa eniten) oli vaahtomuovirulla sillä polvikipu yleensä tulee siitä että reiden lihakset ovat jossain kohdassa jäykkänä joka puolestaan vetää polvilumpiota sivuun. Ennen lihasten rentouttamista ei oikeastaan mulla lepokaan auttanut. Tärkein asia nyt olisi se että ennenkuin aloitat taas ajot, varmista vielä kerran että puomi on oikeassa kohdassa(pituus/kulma) ja että SPD klossit ovat oikein säädetyt jaloillesi sekä että polkimissa on tarpeeksi floattia(eli klossi voi liikkua pedaalin sisällä, nykyään lähes kaikissa on float kunnossa mutta jotkut pedaalit antavat vain yhden asennon).