Sivu 1/1

Amatson

Lähetetty: 18 Joulu 2014, 15:03
Kirjoittaja PW

Pojalla Volvo Amatsoni projekti menossa, pähkäilee jonkun kotelon kanssa - miten sen saa sisältä suojattua kun on sen hitsannu kasaan? Tartteeko suojata tai kuinka kauan kestää jos ei suojaa?
Ehotin jotain reikää josta ruiskuttaa suoja-aineet mutt pitkä kotelo, pitäs vissiin olla paljon reikiä. Jos ymmärsin oikeen tää kotelo jää helmakotelon ja pohjan väliin.
Onko kokemusta vastaavista?


Re: Amatson

Lähetetty: 18 Joulu 2014, 15:36
Kirjoittaja jviirret

Se on pakko suojata tai kukkii muutamassa vuodessa. Varsinkin saumat kun ovat sisäpuolelta melkoisia lian ja kosteuden kerääjiä.
Massaruisku jossa kaksi sisäkkäistä letkua(sisällä kulkee ilma päällä kotelonsuoja-aine) niin aine tulee kunnolla sumuna. Jos letku on 50cm niin reikiä metrin välein ja letkua ujutetaan joka reiästä molempiin suuntiin. Pari reikää kannattaa jättää auki, yksi kumpaankin päähän palkkia, mahdollisimman alas, pääsee vesi valumaan pois ja ilmankin vähän kiertämään. Autolla ei ajeta metriäkään ennen kuin aineet on koteloissa.

Jukka


Re: Amatson

Lähetetty: 18 Joulu 2014, 15:48
Kirjoittaja Nojanalle

Terva on yksi parhaita kotelo suoja aineita . Entisen auton suojasin 27 vuotta, eikä ruoste kukkinut . Kolmen vuoren välein ruiskutin kotelot ja alustan . Ainoo vika on helteellä sen "ihana" tuoksu, niinkuin naapurit sano .


Re: Amatson

Lähetetty: 18 Joulu 2014, 16:47
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Pojalla Volvo Amatsoni projekti menossa, pähkäilee jonkun kotelon kanssa - miten sen saa sisältä suojattua kun on sen hitsannu kasaan? Tartteeko suojata tai kuinka kauan kestää jos ei suojaa?

jviirret kirjoitti:

Se on pakko suojata tai kukkii muutamassa vuodessa.

Jos kotelo on oikeasti umpinainen siis todellakin täysin ilmatiivis, ei sitä tarvi suojata mitenkään sisäpuolelta, koska siellä ei ole happea riittävästi mainittavaan ruostumiseen. Pienikin reikä ja se ruostuu suojaamatta :(
Mä täyttäisin sen öljyllä ja tervalla :roll: Laskee pois sitten. Näin ainetta on kaikkialla varmasti.


Re: Amatson

Lähetetty: 18 Joulu 2014, 16:57
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Pojalla Volvo Amatsoni projekti menossa, pähkäilee jonkun kotelon kanssa - miten sen saa sisältä suojattua kun on sen hitsannu kasaan? Tartteeko suojata tai kuinka kauan kestää jos ei suojaa?

jviirret kirjoitti:

Se on pakko suojata tai kukkii muutamassa vuodessa.

Jos kotelo on oikeasti umpinainen siis todellakin täysin ilmatiivis, ei sitä tarvi suojata mitenkään sisäpuolelta, koska siellä ei ole happea riittävästi mainittavaan ruostumiseen. Pienikin reikä ja se ruostuu suojaamatta :(
Mä täyttäisin sen öljyllä ja tervalla :roll: Laskee pois sitten. Näin ainetta on kaikkialla varmasti.

Kiitos kaikille vastauksista, en oo ite nähny ite koteloo - voi olla ett sitä ei vielä oo tehtykään. Jotenkin ymmärsin ett olis aivan umpinainen, pitää suunnitella.


Re: Amatson

Lähetetty: 18 Joulu 2014, 19:33
Kirjoittaja mhelander

Mulla oli tämä sama akuutti ongelma kun jenkkiä korjasin. En varsinaisesti koteloita mutta ovien helmoja ja kylkiä.

Kyljet sain toki molemmin puolin suojattua, sisäpuolelta vähintään happopohjamaalilla mutta ovet taisi jäädä kiireessä sisäpuolelta suojaamatta. Tarkoitus oli tehdä muoviletkusta ja kilikali-pullon suuttimesta etiäinen jolla vetää happomaali ensin, sitten kuivuttuaan kotelosuoja-aine paineilmavehkeillä perään.

Ja tuo virhe tuli tehtyä että laite otettiin ajoon ennen suojauksia, 2 vuotta sitten :? tulokset on jo näkösällä osittain. Jospa tuo jotenkin kestäis niin kauan kuin E85-polttoainetta mittarista saa, sitten siirryttäneen hybridiin tai täyssähköautoon.


Re: Amatson

Lähetetty: 18 Joulu 2014, 20:37
Kirjoittaja jori
mhelander kirjoitti:

Jospa tuo jotenkin kestäis niin kauan kuin E85-polttoainetta mittarista saa, sitten siirryttäneen hybridiin tai täyssähköautoon.

Varmasti kestää. Et kummikaan laittanut puolen millin peltiä, koska se on liian vaikea hitsata ruostuneeseen peltiin kiinni. 0,8 -1,0 pelti kestää kyllä ilman suojaustakin varmasti parikymmentä vuotta. Kaikki muu hajoaa kyllä ennen sitä. Minulla on tuossa pihalla 87-mallinen Liteace, johon hitsailin helmat uusiksi viisitoista vuotta sitten. Paikatut paikat kyllä kestää, vierestä menee rikki. Pari kymmentä vuotta varmasti kestää millinen pelti ilmankin suojausta. Öljyä kyllä ruikkasin kai joskus niistä satunnaisista paikoista koteloihin, mihin sattui pääsemään. Millinen kestää kyllä ilmankin aivan riittävästi. Eikä mikään kestä ikuisesti, ja hyvä niin.


Re: Amatson

Lähetetty: 18 Joulu 2014, 21:52
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:

Minulla on tuossa pihalla 87-mallinen Liteace, johon hitsailin helmat uusiksi viisitoista vuotta sitten.

Ei oo ollenkaa kuulemani pilkkanimen "littleage" mukainen rakkine.


Re: Amatson

Lähetetty: 18 Joulu 2014, 22:17
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:
jori kirjoitti:

Minulla on tuossa pihalla 87-mallinen Liteace, johon hitsailin helmat uusiksi viisitoista vuotta sitten.

Ei oo ollenkaa kuulemani pilkkanimen "littleage" mukainen rakkine.

Alkperäiset pellit on tosiaan naurettavan ohuet ja huonosti suojatut ja ruostuu alahelmoista melko nopeasti läpi asti. Muu tekniikka sen sijaan on äärimmäisen kestävää, lähes ikuista. Noissa on erillinen runko, joten pellin reiät eivät haittaa, kunhan lasti kestää kyydissä. Ostelivat noita vielä muutama vuosi sitten vietäväksi afrikkaan busseiksi. :shock: Minulla toimii nykyisin pihavajana, ajokuntoinen, joskin katsastamaton peli. :oops:


Re: Amatson

Lähetetty: 18 Joulu 2014, 22:43
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Jospa tuo jotenkin kestäis niin kauan kuin E85-polttoainetta mittarista saa, sitten siirryttäneen hybridiin tai täyssähköautoon.

Varmasti kestää. Et kummikaan laittanut puolen millin peltiä, koska se on liian vaikea hitsata ruostuneeseen peltiin kiinni. 0,8 -1,0 pelti kestää kyllä ilman suojaustakin varmasti parikymmentä vuotta. Kaikki muu hajoaa kyllä ennen sitä.

No en tosiaan :D. Taisi olla 0.8mm peltiä naapurin peltisepän varastosta ja leikkasin kaiken ruostuneen alta pois. Eli lähtee ruostumaan todennäköisesti helpoiten juuri hitsaussaumoista...

Muuten tuo jenkki on melkein ikiliikkuja jos sitä edesä vähän viitsii huoltaa. Etenkin jos kolaroinnit pystyy välttämään, peltiosat on kalliita ja siksi kannattaa itse korjata jos omalle ajalleen ei arvoa laske.

jori kirjoitti:

Minulla on tuossa pihalla 87-mallinen Liteace, johon hitsailin helmat uusiksi viisitoista vuotta sitten. Paikatut paikat kyllä kestää, vierestä menee rikki. Pari kymmentä vuotta varmasti kestää millinen pelti ilmankin suojausta. Öljyä kyllä ruikkasin kai joskus niistä satunnaisista paikoista koteloihin, mihin sattui pääsemään. Millinen kestää kyllä ilmankin aivan riittävästi. Eikä mikään kestä ikuisesti, ja hyvä niin.

Juu, nämähän on oikeita ruostemagneetteja. Tuli Hiace:lla ja Mazdan vastaavalla ajeltua työkseen kesätöissä 80-luvulla niin eipä juuri moiset kiinnostaneet, aivan liikaa koritöitä luvassa jos meinaa pitkään pitää. Muutenhan niissä tekniikka kestää aika hyvin käsittääkseni. Harvassa vaan on kappaleet joissa on automaattivaihteisto, ilmastointi jne mitä aikanaan kaipasin autohankinnalta. Tuossa on naapurilla Hiace, taitaa olla tuoreempi kuin mun jenkki. Yhtenään saa tehdä helmojen paikkausta, tänä kesänä teetti ja laitatti paikalleen uudet helmapellit...