Hauskaa on, ja lapsella tai kahvakuulalla voipi säädellä pitoa ja luisu käyttäytymistä. Tosin vanhimman pojan kans mentiin nurin kun oli jää sulanu paikoin ja sivuluisussa pienen asfaltti kohtaan. Noh ei käynyt kuinkaan. Mutta muuten talvella vielä vaikeampi saada kaatumaan kuin kesällä. Ellei juurikin luisuttele jäältä asfaltille "kahva" edellä.
Muuten, ainakaan tuo mun nojapyörän ajoasento ei ole paras mahdollinen hengittämiseen. Varmaan moni muukin huomannut saman. Varsinkin jos astma tai selkäjumia joka muutenkin hankaloittaa hengitystä. Vois ihan sen takia tehdä ens keväänä korkeus säätö mahdollisuuden. Tai jonkin pala korotuksen. Muutenkin musta tuntuu että kaikkein vapautunein polkuasento on sellainen jossa jalat on vähän alaviistossa ettei oo "polvet suussa".
Re: Trike ja jääkelin hauskuus
Lähetetty: 01 Tammi 2015, 19:29
Kirjoittaja Premnas
Jep, tuota hauskuutta pääsi tänään harjoittamaan täälläkin . Ai että oli mukavaa vedellä uraisella peilijääpinnalla rennoin rantein pelkäämättä. Sääliksi kävi jalankulkijoita, mutta kerrankin oli hyvä pyöräilykeli !
Tuohon polvet suussa -ilmiöön saattaisi auttaa ajoasennon korjaamisen lisäksi lyhyemmät kammet , etteivät polvet tee niin laajaa liikettä. Saako sitä penkkiä makaavampaan asentoon vai onko jo ääriasennossa?
Re: Trike ja jääkelin hauskuus
Lähetetty: 01 Tammi 2015, 19:35
Kirjoittaja jori
Kaiken lisäksi vierintävastus on liukkaalla pinnalla, kuten märällä jäällä selvästi pienempi, kuin pitävämmällä pinnalla, sillä renkaan ja tien kosketuskohdan mikroliukuma vierintäkosketuksen aikana syö pienemmän hitaan liukunopeuden kitkakertoimen takia vähemmän tehoa.
Juu, sylikulmaa kannattaa suurentaa kallistamalla sekänojaa ainakin kymmenen astetta taakse. Lyhemmät kammet auttavat myös joulun jälkeisessä ahtauden tunnussa polvia koukistettaessa.
Sylikulma on kuvasta arvioiden 120 asteen luokkaa. Mukavana ja toimivana sylikulmana pidetään 140-150 asteen kulmia ja jotkut ajavat vieläkin suuremmilla sylikulmissa lähes selällään maaten.
Re: Trike ja jääkelin hauskuus
Lähetetty: 01 Tammi 2015, 20:53
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:
Sylikulma on kuvasta arvioiden 120 asteen luokkaa. Mukavana ja toimivana sylikulmana pidetään 140-150 asteen kulmia ja jotkut ajavat vieläkin suuremmilla sylikulmissa lähes selällään maaten.
Mittasin niistä maalattuna otetuista kuvista 124 astetta. Ulkomaisissa ohjeissa on ollut yleensä lukema 130 tai 135.
Omissana olen huomannut että muutos 125 --> 130 on minulle todella merkittävä, mutta 130 --> 145 taas pieni(sekin parempaan päin) eli 130 mulle minimi mukavaan asentoon.
Tuohon sais keskiön alemmas, jos kiepauttaa sen rungon alle. Voi kyllä tulla jo liian alas ellei käytä erikoislyhyitä kampia
Re: Trike ja jääkelin hauskuus
Lähetetty: 01 Tammi 2015, 23:43
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:
Sylikulma on kuvasta arvioiden 120 asteen luokkaa. Mukavana ja toimivana sylikulmana pidetään 140-150 asteen kulmia ja jotkut ajavat vieläkin suuremmilla sylikulmissa lähes selällään maaten.
Mittasin niistä maalattuna otetuista kuvista 124 astetta. Ulkomaisissa ohjeissa on ollut yleensä lukema 130 tai 135.
Omissana olen huomannut että muutos 125 --> 130 on minulle todella merkittävä, mutta 130 --> 145 taas pieni(sekin parempaan päin) eli 130 mulle minimi mukavaan asentoon.
Tuohon sais keskiön alemmas, jos kiepauttaa sen rungon alle. Voi kyllä tulla jo liian alas ellei käytä erikoislyhyitä kampia
Tästä syli-/lonkkakulmasta on oma ketjunsakin: Lonkkakulmanpohdintaketju. Ulkomaisista ohjeista kannattaa huomata että - kuten aiemminkin olemme todenneet- paras tietämys on omalla foorumillamme, vai onko joku löytänyt ulkoamaisista jotain merkittävää matkimisen aihetta. Miksi seruraisimme ohjeita, tai matkisimme asiaa huonommin ymmärtäviä vain siksi, että kirjoittavat asiasta ulkomaan foorumeilla. Kuten tuolla Lonkkakulmanpohdintaketjussa todettiin, kaikki aloittavat liian pienillä kulmilla ja kokemuksen (ja vatsan) kertyessä kulmaa avataan. Missään nimessä en suosittele alle 135 asteen lonkkakulmia, jos kammet eivät ole erityisen lyhyet. Omassani on 134°/115mm.
Re: Trike ja jääkelin hauskuus
Lähetetty: 02 Tammi 2015, 01:22
Kirjoittaja jooseha
Tuo oli Topsin pyörä huomioiden vain vihje että vähempi kuin 140 astettakin voi riittää. Pelkästään selkänojaa kallistamalla ei varmaankan tuohon 140-150 välille pääse vaan se vaatii isompia muutoksia. Pitää osata optimoida käytetty työpanos ja saatu hyöty vaikkei itse muutosta tekisikään
Re: Trike ja jääkelin hauskuus
Lähetetty: 02 Tammi 2015, 07:38
Kirjoittaja irakas
Joo, kyllä talvella on kiva ajella trikellä, jos ei ole liian kylmää. Ei tarvi juuri pelätä kaatumisia, ja kolmipyörä luistot onnistuu. Nyt, kun taas veti suojan puolelle ja lumipeitteiset väylät ovat upottavassa sohjossa ei ajelu ilman läskirenkaita tai sähköavustusta juuri huvittaisi.
Mistä muuten lasketta tuon syli/lonkkakulman? Onko se selkänojan ja keskiön vai polkimen yläasennon välinen kulma? Arvelisin, että silloin, kun puhutaan lyhyemmistä polkimista, se on tuo jälkimmäinen.
Re: Trike ja jääkelin hauskuus
Lähetetty: 02 Tammi 2015, 09:33
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:
Mistä muuten lasketta tuon syli/lonkkakulman? Onko se selkänojan ja keskiön vai polkimen yläasennon välinen kulma? Arvelisin, että silloin, kun puhutaan lyhyemmistä polkimista, se on tuo jälkimmäinen.
Minä oon mitannut sen keskiöstä. Tapa ajalta ennen "kampiuskontoa"...
Jukka
Re: Trike ja jääkelin hauskuus
Lähetetty: 02 Tammi 2015, 10:36
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:
Mistä muuten lasketta tuon syli/lonkkakulman? Onko se selkänojan ja keskiön vai polkimen yläasennon välinen kulma? Arvelisin, että silloin, kun puhutaan lyhyemmistä polkimista, se on tuo jälkimmäinen.
Minä oon mitannut sen keskiöstä. Tapa ajalta ennen "kampiuskontoa"...
Jukka
Erittäin hyvä huomio Sakarilta. Jos mittaisimme sen polkimen akselista, ei tarvitsisi huomioida kampien pituutta, kun niiden vaikutus olisi jo siinä samassa numerossa mukana. Meillähän on kuin tarjottimella myös kaksi termiä, joista toinen voidaan pyhittää kuvaamaan tuota Sakarin ehdottamaa kulmaa selkänojan ja poljinakselin välillä. Kansainvälisesti kai puhutaan "Lap Angle" tai "Hip Angle". Noista tuo hip angle vastaa paremmin meidän lonkkakulma käsitettä ja lap angle sylikulmaa. Voitaisiko alkaa puhua sylikulmasta, milloin mitataan polkimen akselin ja selkänojan välinen kulma ja lonkkakulmasta, milloin kyse on selkänojan ja poljinakselin välinen kulma. Tuon sylikulman ilmoitustavanhan voisi myös standardoida ilmoitettavaksi kahdella luvulla. selkänojan ja poljin ylhäällä ja selkänoja ja poljin alhaalla. Olisi johdonmukaista puhua monikossa "sylikulmat", milloin käytettäisiin molempia kammen asentoja. Toisaalta ihan yhtä johdonmukainen olisi kuvaus, jossa annettaisiin selkänojan ja kampikeskiön välinen kulma ja tarkennuksena kammen vaikutus esim. 135°+-7°, tai ilmaisu: "minimi-sylikulma 128°" (135°-7°). Yllättävän vähän aiheesta löytyy tarinaa, vaikka on erittäin merkittävä nojapyöräilyn nautittavuuden kannalta.
Re: Trike ja jääkelin hauskuus
Lähetetty: 02 Tammi 2015, 10:52
Kirjoittaja PW
Tartteeks miunkin laittaa kolmipyörä "tulille" - eiku jäille Sivuveto delta ei kyll käyttäydy noin
Re: Trike ja jääkelin hauskuus
Lähetetty: 02 Tammi 2015, 11:15
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:
Erittäin hyvä huomio Sakarilta. Jos mittaisimme sen polkimen akselista, ei tarvitsisi huomioida kampien pituutta, kun niiden vaikutus olisi jo siinä samassa numerossa mukana.
Paljon vertailukepoisempi noin. Mehän jätämme vielä jalan pituudenkin yleensä huomioimatta. Tuossa kulmassa sekin on huomioitu. Ainoastaan mittaaminen hankaloituu hieman
Re: Trike ja jääkelin hauskuus
Lähetetty: 02 Tammi 2015, 15:16
Kirjoittaja irakas
jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:
Erittäin hyvä huomio Sakarilta. Jos mittaisimme sen polkimen akselista, ei tarvitsisi huomioida kampien pituutta, kun niiden vaikutus olisi jo siinä samassa numerossa mukana.
Paljon vertailukepoisempi noin. Mehän jätämme vielä jalan pituudenkin yleensä huomioimatta. Tuossa kulmassa sekin on huomioitu. Ainoastaan mittaaminen hankaloituu hieman
Kyllä minustakin tuo on hyvä metodi.
Tulin juuri kaupunkireissulta ja SH23:n takakiekko näytti tältä. Ei kuitenkaan juuri vauhtia hidastanut.
Re: Trike ja jääkelin hauskuus
Lähetetty: 02 Tammi 2015, 15:25
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:
Mistä muuten lasketta tuon syli/lonkkakulman? Onko se selkänojan ja keskiön vai polkimen yläasennon välinen kulma? Arvelisin, että silloin, kun puhutaan lyhyemmistä polkimista, se on tuo jälkimmäinen.
Minä oon mitannut sen keskiöstä. Tapa ajalta ennen "kampiuskontoa"...
Jukka
Erittäin hyvä huomio Sakarilta. Jos mittaisimme sen polkimen akselista, ei tarvitsisi huomioida kampien pituutta, kun niiden vaikutus olisi jo siinä samassa numerossa mukana. Meillähän on kuin tarjottimella myös kaksi termiä, joista toinen voidaan pyhittää kuvaamaan tuota Sakarin ehdottamaa kulmaa selkänojan ja poljinakselin välillä. Kansainvälisesti kai puhutaan "Lap Angle" tai "Hip Angle". Noista tuo hip angle vastaa paremmin meidän lonkkakulma käsitettä ja lap angle sylikulmaa. Voitaisiko alkaa puhua sylikulmasta, milloin mitataan polkimen akselin ja selkänojan välinen kulma ja lonkkakulmasta, milloin kyse on selkänojan ja poljinakselin välinen kulma. Tuon sylikulman ilmoitustavanhan voisi myös standardoida ilmoitettavaksi kahdella luvulla. selkänojan ja poljin ylhäällä ja selkänoja ja poljin alhaalla. Olisi johdonmukaista puhua monikossa "sylikulmat", milloin käytettäisiin molempia kammen asentoja. Toisaalta ihan yhtä johdonmukainen olisi kuvaus, jossa annettaisiin selkänojan ja kampikeskiön välinen kulma ja tarkennuksena kammen vaikutus esim. 135°+-7°, tai ilmaisu: "minimi-sylikulma 128°" (135°-7°). Yllättävän vähän aiheesta löytyy tarinaa, vaikka on erittäin merkittävä nojapyöräilyn nautittavuuden kannalta.
Eipä taida mittaustapa ja absoluuttinen arvo kiinnostaa ketään
Luulen että normaalissa keskustelussa riittää että mitä tuolla lonkkakulmalla suunnilleen tarkoitetaan.
Koeajon jälkeen: "mun makuun vähän liian tiukka lonkkakulma"
Arvio kuvasta: "Lonkkakulma näyttää aika pieneltä"
jne. En muista montaakaan projektia jossa tuota olisi mitattu. Eikä mittaustapa vaikuta ajomukavuuteen, riittää että lonkkakulma on riittävän suuri.
Jukka
Re: Trike ja jääkelin hauskuus
Lähetetty: 02 Tammi 2015, 18:51
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
Eipä taida mittaustapa ja absoluuttinen arvo kiinnostaa ketään
Luulen että normaalissa keskustelussa riittää että mitä tuolla lonkkakulmalla suunnilleen tarkoitetaan.
Koeajon jälkeen: "mun makuun vähän liian tiukka lonkkakulma"
Arvio kuvasta: "Lonkkakulma näyttää aika pieneltä"
jne. En muista montaakaan projektia jossa tuota olisi mitattu. Eikä mittaustapa vaikuta ajomukavuuteen, riittää että lonkkakulma on riittävän suuri.
Nuo ovat asiaa tuntevien kommentteja. Ensimmäistä pyöräänsä ja yleensäkin pyörää itse tekevä tai säätävä kaipaa mitattavia arvoja, joita noudattamalla tulee pyörä, jota on mukava polkea. Minunkin pyöräni olisvat tulleet loivemmalla lonkkakulmalla, jos joku olisi osannut tuolloin kertoa paljonko on paljon ja mikä on liian vähän.
Re: Trike ja jääkelin hauskuus
Lähetetty: 02 Tammi 2015, 21:46
Kirjoittaja ajarmala
jori kirjoitti:
Toisaalta ihan yhtä johdonmukainen olisi kuvaus, jossa annettaisiin selkänojan ja kampikeskiön välinen kulma ja tarkennuksena kammen vaikutus esim. 135°+-7°, tai ilmaisu: "minimi-sylikulma 128°" (135°-7°).
Jos tämä menee äänestykseksi, niin minä kannatan tuota selvempää tapaa: 135 +- 7 astetta. Siitä näkee sekä keskiön kulman (135) , että kampikulman (7 => 142 astetta pahimmillaan). Yhteen ja vähennyslasku on niin helppoa, että jokainen osaa siitä laskea sen hankalimman tapauksen eli kun kampi on ylhäällä ja polvi pahimmin koukussa.