kevein nojakki
En nyt tiedä menikö oikealle alueelle, mutta jos valinta perusteena on paino niin oletin tämän kuuluvan tänne. Elikkä mikähän mahtaa olla kevein omarakenteinen näillä foorumeilla tai muuten tiedossa oleva nojakki?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
En nyt tiedä menikö oikealle alueelle, mutta jos valinta perusteena on paino niin oletin tämän kuuluvan tänne. Elikkä mikähän mahtaa olla kevein omarakenteinen näillä foorumeilla tai muuten tiedossa oleva nojakki?
Kiitti linkistä
Noi tais olla Nokialla keveimmät.
Metabikes http://www.meta-bikes.com/
Velokraft http://www.velokraft.com/vkhi.html
EDIT:
Ja sitten toi M5 hiilikuitumalli on kepee n. alle 8 kiloo keveimmillää : http://m5ligfietsen.nl/site/EN/Models/Carbon_High_Racer
Tätä ei oo meillä täällä joten kantsis hankkii
opiskelijabudjetilla ja värkkäämisen ilosta pysytään ainaki vielä omavalmisteisissa
MÄ uskoisin että kohtuullisella duunilla voisi päästä tuonne 10 kilon hujakoille. Esim. toi P300 - kun siihen vaihaisi keveemmän etunavan sillä putoaa jo reilu kilo. Keveämpi penkki toinen kilo. Silloin ollaan jo 12 kilossa.
Pienet renkaat - lyhyt ja kevyestä matskusta oleva runko. Siinä perusratkaisut.
Monty painaa 11 kiloa. http://www.olafjohansson.com/monty/montypage.html
Usein miettii onnistusko rakentaa koti konstein alle 10kg nojakin . Voisi olla , mutta aika keveetä ratkaisuja tarvitsisi viritellä . Monesti olen piirelly sellaista ideaa, että koko rungon pää jäykyyden saisi aikaiseksi . Jollain narunjen avulla sellaiseksi että kaikki rakenteet kiristys kun istuu pyörän istuimen päälle . Vähän niinkuin riippusilta . Ei ole viellä ainakaan löytynyt sitä ratkasevaa akileen kantapäätä ,millä tän tekisi. No tää oli tähän tämmöstä vunsaamista , illan ratoksi.
Pastori kirjoitti:MÄ uskoisin että kohtuullisella duunilla voisi päästä tuonne 10 kilon hujakoille.
Kyllä, näillä keinoilla:
-Oman käyttöön liian pienillä renkailla
-Omalle kropalle liian pienellä penkillä
-Omaan makuun liian veltolla rungolla
-Omille jaloille liian lyhyillä kammilla
-Omille ajoreiteille liian hekoilla kumeilla
-Omalle lompakolle liian kalliilla osilla
Onko tuossa listassa jotakin tavoiteltavan arvoista
Jukka
Matala pyyttoni tai mbb houkuttelis, mutta ei meinaa jaloista löytyä pituutta tarpeeksi että sais ison kiekon eteen. Lyhyillä jaloilla siis periaatteessa saa painoa "pois" mutta ennemmin ottaisin isomman kiekon ja sen tuomat edut ku pienen kiekon tuoman painon alennuksen.
jviirret kirjoitti:Pastori kirjoitti:MÄ uskoisin että kohtuullisella duunilla voisi päästä tuonne 10 kilon hujakoille.
Kyllä, näillä keinoilla:
-Oman käyttöön liian pienillä renkailla
-Omalle kropalle liian pienellä penkillä
-Omaan makuun liian veltolla rungolla
-Omille jaloille liian lyhyillä kammilla
-Omille ajoreiteille liian hekoilla kumeilla
-Omalle lompakolle liian kalliilla osilla
Onko tuossa listassa jotakin tavoiteltavan arvoistaJukka
Heh. Jollekin varmaan on.
Reseptistä jäi:
Paksulla lompakolla:
Lyhyt runko, lyhyt ketjulinja, lyhyet kammet... tuo keveyden tavoittelu ajautuu optimoinnissa nurkkaan, josta on tuloksena yksipyöräinen nojapyörä jossa ei ole kampia ollenkaan, pyöritetään vain akselia jalkapohjilla!
niko kirjoitti:Elikkä mikähän mahtaa olla kevein omarakenteinen näillä foorumeilla tai muuten tiedossa oleva nojakki?
Lightning mainostaa että heidän R-84 olisi maailman kevein
http://www.lightningbikes.com/r84/
8.4Kg muuten varsin ajokuntoisen ja varustellun näköinen, polkimet vain puuttuu kuten polkupyörämaailmassa tapana painoja ilmoitettaessa on. Erikoisuutena tuossa on takajousitus
Komponenttien painoja ei ole ilmoitettu että lukija voisi tarkistaa kuinka todellinen tuo paino on...
Hintaa 7200$
Jukka
ps. Jos nyt alkaisin tekemään työmatka/geopyörää niin tutkisin tuon jousituksen käyttömahdollisuudet tarkemmin. Tulisi varmasti kiertojäykempi runko kun takana voisi käyttää kolmiorakennetta.
M5 carbon high racer olis valmistajan mukaan mahdollista rakentaa 7,9 kg painoiseksi vaikka standardi pyörä painaa 9,1 kg eli eipä pidä paikkaansa.
Wacky kirjoitti:M5 carbon high racer olis valmistajan mukaan mahdollista rakentaa 7,9 kg painoiseksi vaikka standardi pyörä painaa 9,1 kg eli eipä pidä paikkaansa.
Jostakin syystä eivät näin kuitenkaan tee?
Näkeehän tuosta Lightningistäkin että keventämisen varaa on jätetty. Etuvaihtaja, ketjun paluupuolen taittorulla, toinen jarru, näiden vivut ja vaijerit... Mutta missä kohti käytettävyys kärsii liikaa? Luulen että M5:n kohdalla kyse samasta?
Aika turhaa kilpailua. Kahdekasaan kiloon siis pääsee kun ei laske hintaa ja tekee pyörän hyvälle asfaltille.
Jukka