"Skissi"
Tuossa olisivat suurin piirtein asemoidut "päämitat" .... jotenkin noi palikat tulis liittää toisiinsa !?
KPS
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Tuossa olisivat suurin piirtein asemoidut "päämitat" .... jotenkin noi palikat tulis liittää toisiinsa !?
KPS
Hyvän näköinen suunnitelma
Itse laittaisin eturenkaan taaemmas, jolloin kääntyvyys olisi parempi. Tosin eipä tuon mallisella pyörällä taida paljoa olla kääntyvyydellä väliä. Saattaisi jopa hidastaa pyörää hieman painon siirtyessä pienemmälle renkaalle
edit. Oletan polkimien ja emäputken sijainnin perusteella olevan mbb.
Onko tämä takavetoinen lowracer, trike vai mbb
Jukka
MBB oli eka ajatus, mutta eihän sitä koskaan tiedä .....
KPS
Kapineiden asettelu ohjauslaakeria lukuunottamatta on tadpole-trike...
Ydinkysymys: jos ei ole MBB, miten menevät ketjut?
kuparinen kirjoitti:Ydinkysymys: jos ei ole MBB, miten menevät ketjut?
Penkin ali takarenkaaseen tietysti. Yksittäinen eturengas ei mahdu kääntymään jollei ole mbb
Liitin palikat toisiinsa penkkiä mahtus ottamaan eteenpäin vähän ja ohjausakselin siirsin, omin lupineni
Vihree on naru ja sininen kuminauhaa, tietysti
Ketjuvaihteiseksi mbb:ksi on ketjulinja aika lyhyt. Pidempänä toimisi paremmin.
Kommentointi helpottaisi, jos tietäisi minkälaiseen käyttöön pyörä on aiottu. Mikäli edes vielä tiedossa.
Primääri tavoite olisi saada helpotusta ylämäkiin. Asfaltille "keskikorkea" etuvetoinen napavaihteinen.
Joo kyllä siitä pitäisi/piti tulla mpp. Sillä aamulla vielä luulin että mpp takaa hyvät nousuominaisuudet.
Muutaman tunnin katsaus internetin ihmeelliseen maailmaan tuotti seuraavia tuloksia:
Monissa paikoissa kirjoitellaan että nojapyörät eivät ole hyviä ylämäissä ja täälläkin olevat videot tukevat väitettä. Toisaalta esimerkiksi CruzBike Vendetta ja sitä edeltäneetkin versiot ovat monien mielestä hyviä myös ylämäissä, parempia kuin kilpurit. Miksi näin???
Jostain luin että Vendetassa koko vartalo on mukana polkemisessa ja se olisi syy miksi se on ylämäissäkin hyvä. Mutta johtuuko tämä mbb:stä vai jostain muusta???
Linkissä mennään takavetoisella kovaa ylämäessä ja kuski istuu melkein kuin nojatuolissa ja ajaa välillä yhdellä kädellä. Mitä ihmettä???
Eli internet seikkailun tuloksena oli sekaannus ja paluu lähtötelineisiin:
Miten tehdään nojapyörä jolla pysyy ”pääjoukossa” mukana myös ylämäissä???
KPS
Minä ainakin kokeilisin mbb:tä. Ei ketjuvärähtelyjä eikä ketjupyöriä tehoa syömässä.
Omaa kokemusta ei ole kuin pythonista, mutta muistikuva on että oli hyvä kiihtymään kun tekniikan oppi. Kun keulan antaa kallistella/kääntyillä kiihdytyksessä niin jalkojen liike on ovaali ja polkaisevat lähempänä pyörän keskilinjaa, kuten juoksijakin.
Vai onkohan kyse siitä että "aika kultaa muistot"
Jukka
KPS kirjoitti:Linkissä mennään takavetoisella kovaa ylämäessä ja kuski istuu melkein kuin nojatuolissa ja ajaa välillä yhdellä kädellä. Mitä ihmettä???
Jos on noin ylivoimainen niin miten on ohitettavia. Jos ajaa samaa kisaa niin luulisi että olisi jo lähdössä ampunut karkuun
Jukka
joo video on kieltämättä hieman arveluttavan näköinen ... nojakkimiehellä sähköapu ja ohitettavat ikäänkuin hidastetussa elokuvassa ...
kps
Tuohon tarkoitukseen valitsisin ehdottomasti mbb:n ja vielä sellaisella ohjaustangolla että voi käsillä auttaa polkemista. Omani on tällainen ja sillä nousee mäet paljon paremmin kuin takavetoisillani. Kun muutin ohjaustangon sellaiseksi että kädet saan melkein suoraan, rupesi pyörä kiihtymään ja nousemaan mäetkin paremmin, koska käsillä vetämisestä on selkeä hyöty. Vaihtamistarve on oleellisesti mbb:lläni pienempi kuin takavetoisillani. Vuorelle kiipeämistä en kylläkään ole pääsyt kokeilemaan.
Sanoisin että helpottaa vauhdin pitämistä mäissä, mutta ei loivenna mäkiä
Tuo L
KPS kirjoitti:Primääri tavoite olisi saada helpotusta ylämäkiin. Asfaltille "keskikorkea" etuvetoinen napavaihteinen.
Joo kyllä siitä pitäisi/piti tulla mpp. Sillä aamulla vielä luulin että mpp takaa hyvät nousuominaisuudet.
Muutaman tunnin katsaus internetin ihmeelliseen maailmaan tuotti seuraavia tuloksia:
Monissa paikoissa kirjoitellaan että nojapyörät eivät ole hyviä ylämäissä ja täälläkin olevat videot tukevat väitettä. Toisaalta esimerkiksi CruzBike Vendetta ja sitä edeltäneetkin versiot ovat monien mielestä hyviä myös ylämäissä, parempia kuin kilpurit. Miksi näin???
KPS
Tuossa on Cruzbiken valmistajan selitys: http://www.bentrideronline.com/messageb ... ostcount=2
Lainaus: I have never ridden one, but I would love to. Having ridden the MBB-FWD format for many years now, I have learned that "pedal steer" is a friend, not an enemy. "Pedal steer" is a term that refers to the linkage of the upper and lower body across the drivetrain as it rotates around the axis of the head tube. While it shocks beginners who think they are going to hop on a Cruzbike and ride off perfectly straight into the sunset, after the learning has progressed a few weeks, they now have an advantage that fixed-boom recumbent riders do not have. That advantage is the ability to boost power when climbing or sprinting by engaging the upper body in much the same way as DF riders do when they climb or sprint."
Pitää muistaa että valmistajat puhuu omasta puolestaan eivätkä ole varmin tietolähde, mutta kyllä tuo perustelu tuntuu järkeen käyvän. Yläkroppa tekee töitä, täytyyhän se jossakin näkyä.
KPS kirjoitti:Jostain luin että Vendetassa koko vartalo on mukana polkemisessa ja se olisi syy miksi se on ylämäissäkin hyvä. Mutta johtuuko tämä mbb:stä vai jostain muusta???
Linkissä mennään takavetoisella kovaa ylämäessä ja kuski istuu melkein kuin nojatuolissa ja ajaa välillä yhdellä kädellä. Mitä ihmettä???
Eli internet seikkailun tuloksena oli sekaannus ja paluu lähtötelineisiin:
Miten tehdään nojapyörä jolla pysyy ”pääjoukossa” mukana myös ylämäissä???KPS
Tässä sama kuin edellä, valmistajan/suunnittelijan oma video, saattaa olla vähän oman hännän nostoa. Lightningissa on tiivis ajoasento eli pieni lantiokulma. Se on omankin kokemuksen mukaan hyödyksi mäennousussa, mutta aerodynamiikka kärsii. Lisäksi saattaa pitemmän päälle tuntua epämukavalta.
Edit: Jos Mbb:hen päädyt, miksi laittaa pieni etupyörä, kun isokin mahtuu eikä kampia tarvitse nostaa taivaisiin?
jooseha kirjoitti:Tuohon tarkoitukseen valitsisin ehdottomasti mbb:n ja vielä sellaisella ohjaustangolla että voi käsillä auttaa polkemista. Omani on tällainen ja sillä nousee mäet paljon paremmin kuin takavetoisillani. Kun muutin ohjaustangon sellaiseksi että kädet saan melkein suoraan, rupesi pyörä kiihtymään ja nousemaan mäetkin paremmin, koska käsillä vetämisestä on selkeä hyöty. Vaihtamistarve on oleellisesti mbb:lläni pienempi kuin takavetoisillani.
Oletko takavetoisissa kokeillut samaa tekniikaa?
Jukka