Meniköhän nyt oikein tuo, mut siis polkimien välissä oleva laakeri. Emännän pystypyörässä on kyseinen laakeri ehtoopuolella. Siinä on nexus-6 takanapa ja edessä on vain yksi lehti. Tarvitseekohan se jotain erikoisempaa ulosvetäjää? Meinaan se laakeri, kampien ulosvedin minulla jo on.
Toinen kyssäri olis et saako etunapaan laakerit ihan laakerikaupasta vai pitääkö olla fillareihin erikoistunut liike?
Pitäis huomenna tehdä "keväthuolto", kun hänellä alkoi työharjoittelu ja meillä on vain yksi auto. Muksut joutuu autolla kuskaan joten aiemmin lähtevä joutuu fillaroimaan. Olisihan tuo bussi vaihtoehto kun vain pääsisi noiden uusien aikataulujen alkemiaan sisälle..
Ja edittinä vielä et mul on vain 2h. Aikaa huomenna koko operaatioon. Osien hakuineen yms. Joten ajaisin suoraan oikeaan paikkaan ettei tuhraudu turhaa aikaa väärissä kaupoissa.. laakeriliikkeeseen pääsisin jo tänään, fillarikaupat on kiinni..
kampilaakerin irroitus?
kampilaakerin irroitus?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: kampilaakerin irroitus?
Kampilaakerin irrottamiseksi tarvitset tällaisen. Biltemasta sen saa kuudella eurolla. Huomaa, että kierteet voivat olla vasenkätisiä!
Etupyörän navan laakereita ei (tavallisesti) saa kuin pyöräliikkeestä. Jos laakeri naksuu, on kyseessä yleensä akselin puolen kartion pintaan tullut vaurio tai kuulanpitimen kuluminen. Kiekko pöydälle akselinsa varaan ja pura yläpuolelta laakerikartio (se akseliin kierteellä kiinnitetty) irti ja tarkasta sen kuulauran pinta. Jos löytyy vaurioita, on vaihtoehtoina, ostaa uusi laakerikartio -ne yleensä myydään akseleineen parina- tai vain kiertää akselia 180 astetta, jolloin laakerikartion vaurio siirtyy yläpuolelle, eikä juurikaan haittaa ajelua. Samalla kun temuat navan laakereiden kanssa, kannattaa katsoa kuulanpidin (se peltinen häkki, joka pitää kuulat laakerissa järjestyksessä), ettei se ole kovin kulunut. Jos on kulunut kuulanpaikat sevästi väljiksi, tarkoittaa se, että pellin reuna voi päätyä kuulan jyräämäksi kuulauraan, joka pahimmassa tapauksessa jumittaa koko etupyörän ja joka tapauksessa naksuu ja paukkuu ajettaessa. Poista siis kulunut kuulanpidin ja lisää yksi ylimääräinen kuula piiriin. Olematon pidin ei voi aiheuttaa ongelmia.
Aiheesta aiemmin
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: kampilaakerin irroitus?
Kiitoksia vinkistä. Pitääkin käydä se purkamassa ja tarkistaa. Ongelma on että emäntä kokee polkemisen raskaaksi, mummotki painaa kuulemma ohi. Ainoat kohdat mistä löysin sanomista oli etupyörä ja kampilaakeri. En voinut itse käydä kokeilemassa, pystärin penkki on aivan hirveä Istua. Johtuen fyysisistä vammoistani juurikin istuma alueella
Olisiko ideoita muista tekijöistä mitkä voisi jarruttaa menoa? Jarrut on katsottu, takanapa on tarkistettu/huollettu. Purin sen ja upotin öljyyn pariksi päiväksi. Ketjut on kyllä venynyt aika paljon mutta voisiko se aiheuttaa moista?
Emäntä on myös ihan hyväkuntoinen, kuitenkin joku olisi siittä lohkaissut
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: kampilaakerin irroitus?
Hyviä neuvoja Jorilta. Varaudu kuitenkin siihen, että vanhan kampikeskiön avaamiseen saattaa mennä paljon aikaa, ja joskus käy niin, että se ei avaudu ollenkaan. Hankalin on tilanne silloin, jos keskiössä on muoviosia, jotka rikkoutuvat helposti. Kierteissä on toisella puolella oikeakätinen kierre ja toisella vasenkätinen. Vaikka voisi kuvitella, että kierteet toimivat niin, että polkemissuuntaan nähden kierteet kiristyvät, niin ei aina läheskään ole. Avaamiskiertymissuunta on vain kokeiltava.
Hyvä tulos tulisi, jos saat keskiön auki ja onnistuisit asentamaan tällaisen keskiölaakerin
jota saa mm. Biltemasta 8 €:n hintaan. Kierteitten sopivuuden suhteen pitäisi olla tuuria.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: kampilaakerin irroitus?
Onko se tosiaan Nexus-6 navalla? Täysin outo laite Epäilen vahvasti tuota. Mun kokemuksen mukaan iso jäykistyminen johon ei ole selvää syytä johtuu aina rumpuvaihteesta tai tussuista kumeista
Rullaako pyörä kevyesti?
Re: kampilaakerin irroitus?
No saattoi mennä vaihdemäärä hieman sekaisin, vahva tunne oli et siinä oli 6vaihdetta. Ja nexus se ehkä oli pyörä rullaa kyllä kevyesti.. etupyörä hieman runksuttaa, tuli mieleen että jumiiko se sit painon alla.. kampiilaakeri taasen tuntuu jo kädellä että hieman jarruttaa.. ja se pahenee kun antaa hieman vastusta.. pitää biltemasta käydä se laakeri jos saan entisen auki..
pyörä on kyllä vuosimallia 94 ja alkuperäiset hilkkeet.. helkaman fillari.. sen takia en haluaisi vielä luovuttaa sen suhteen koska on palanen kotimaista historiaa
Toisin sanoen olen nuuka pennin venyttäjä!!
Re: kampilaakerin irroitus?
7vaihteinen nexus on se.. petti muisti.. ja merkinkin muistin väärin, nopsa on tuo.. mut vuosimalli meni oikein.. ei siinä kampilaakerissa ollut mitään, pedaalit on melko väljät ja jumittelee.. etupyörä ruksuttaa.. taidan ne laakerit vain vaihtaa.. takavanne on kiero.. muutaman sentin lieppaa.. mut pysyy haarukan sisällä..
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: kampilaakerin irroitus?
ärjy kirjoitti:takavanne on kiero.. muutaman sentin lieppaa.. mut pysyy haarukan sisällä..
muutaman sentin Varmasti vaikuttaa kulun raskauteen
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: kampilaakerin irroitus?
Ilman muuta kannattaa vaihtaa rikkinäiset laakerit mikäli pyörää aikoo käyttää. Ehjät pihi ajaa ensin loppuun
Käytitkö navan osina vai ainoastaan öljykylvyssä? Purkamatta ei näe onko sisukset ehjiä. Tuo napa rullaa kuulalaakerien varassa, mutta veto menee planeettavaihteistojen kautta, joten sökö napakin voi rullata hyvin
Re: kampilaakerin irroitus?
oho.. vanha kirvesmies ku meni millit ja sentit sekaisin.. siinä oli tönärillä katsottuna 8mm heittoa sivusuunnassa ja 7mm pystyheittoa.. pitäisi näköjään vähän oikoa.. ja se taito pitäisi vielä omaksua.. vai olisiko helpompi hommata suora kehä ensin ja se rihdata? tuo vanne kävi jo "korjattavana" se oli muksinut sitä vain kuminuijalla suoremmaksi.. pinnatki oli ihan löysällä...ihan mutuna kirrasin löysät pois.. virhe?
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: kampilaakerin irroitus?
irakas kirjoitti:Kierteissä on toisella puolella oikeakätinen kierre ja toisella vasemmanpuoleinen.
Usein näin. Mutta kun rakkineet on eri ikäisiä ja valmistettu eri paikoissa niin kaikkea voi sattua kohdalle. Vanhemmissa kilpureissa esim. on noita italialaisia ja ranskalaisia. Tässä taulukkoa.
Re: kampilaakerin irroitus?
jooseha kirjoitti:Ilman muuta kannattaa vaihtaa rikkinäiset laakerit mikäli pyörää aikoo käyttää. Ehjät pihi ajaa ensin loppuun
![]()
Käytitkö navan osina vai ainoastaan öljykylvyssä? Purkamatta ei näe onko sisukset ehjiä. Tuo napa rullaa kuulalaakerien varassa, mutta veto menee planeettavaihteistojen kautta, joten sökö napakin voi rullata hyvin
Sen navan otin vain pihalle ja pesin ensin kunnolla ja sit laitoin öljykylpyyn muutamaksi päiväksi. Pitää varmaa purkaa se vielä kunnolla osiksi, koulussa olisi ultraääni pesuri. Jos sinne laittaisi surisemaan osapesukoneen jälkeen.
Sinnekkö planeetan väliin pääsee myös muljua? Onko kuinka vaikea purkaa/kasata semmoinen? Tarvitseeko särkeä jotain? Jos ennakoisi uudet osat viereen valmiiksi?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: kampilaakerin irroitus?
Jos liotit sisuskalut öljykylvyssä kuoresta irrotettuna, en näe mitään syytä purkaa sitä osiksi, jos se toimii. Ehjää ei yleensä kannata korjata.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: kampilaakerin irroitus?
Pahimmassa tapauksessa se muju siellä sisällä on niitä planeettoja
Purkamiseen ja kokoamiseen menee ensikertalaiselta varmasti useampia tunteja. Mulla tais mennä ekalla kerralla koko päivä. Ei se vaikea ole purkaa, mutta osia siinä on paljon. Helpolla unohtaa miten se oli koottu ja kokoaa väärin. Räjäytyskuvasta saattaa kasatessa olla apua. Mitään ei tarvi rikkoa purkamista varten.
Jollei purkaa uskalla. Kannattaa varmaan tehdä useampi öljykylpy joiden välissä ajaa pyörällä käyttäen vaihteita. Öljyn mukana se moska ajautuu sieltä pikkuhiljaa pois. Tällöin ei kyllä näe onko pinnat ehjät ja sileät.
Samaa mieltä kuin Jori. Turhaa ei kannata purkaa, mutta eikös tämä ollut turhan jäykkä?
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: kampilaakerin irroitus?
ärjy kirjoitti:oho.. vanha kirvesmies ku meni millit ja sentit sekaisin.. siinä oli tönärillä katsottuna 8mm heittoa sivusuunnassa ja 7mm pystyheittoa.. pitäisi näköjään vähän oikoa..
Joo, ihan varmasti huomaa ajaessa lisääntyneenä voiman tarpeena ja epämukavuutena kun vertaa suoraan kiekkoon. 7mm ylösalas liike ja 8mm sivuttainen liike jokaista kahta metriä kohti ei tule tyhjästä ja se on kaikki pois eteenpäin vievästä voimasta.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...