Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja vph »

Pyöräilijät ovat meillä todennäköisesti eniten lakia rikkova tienkäyttäjäryhmä. Ajellaan..blaablaa....erittäin suurella nopeuserolla jalankulkijoihin verrattuna, Tervo paaluttaa.

No jaa, autothan ajaa vielä suuremmalla nopeuserolla jalankulkijoihin verrattuna. Ja pyöriin verrattuna myös.

Mutta eipä silti, kyllä toi meininki kevyen liikenteen väylillä on välillä ihan kreisiä. Jengi vetää työmatkatempoa munat vaahdossa ja aivoissa vain yksi ajatus, "en saatana jarruta". Pari viikkoa sitten Suomessa käydessäni kävelin iltapäivällä työmatka-aikaan Pasilan liepeillä kevyen liikenteen väylällä, jossa oli oma kaista meille kävelijöille ja oma kaista pyöräilijöille. Pyöräkaistalla sattui ajelemaan perheitä ja muita heikompia hissunkissun, niin eikä mitä, temporyhmät veti puikkelehtien todellakin "suurella nopeuserolla" jalankulkijoiden kaistalla kävelijöistä ohi, kahta puolta - olihan heillä tempo menossa ja voitto ilmeisesti häämötti jo nurkan takana. Harmitti ja hävetti olla itsekin pyöräilijä, mutta onneksi olin naamioitunut jalankulkijaksi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

vph kirjoitti:

Harmitti ja hävetti olla itsekin pyöräilijä,

Valitettavan usein nykyisin toistuva tunne minullakin. :(

Ehkä tuo kuitenkin viimein sataa järjen voiton laariin. Tulee riittävästi hälyä nostavia onnettomuuksia ja pyörätielle määrätään nopeusrajoitus, mikä myöhemmin johtaa siihen, että pyöräilijät saavat oikeuden käyttää oman valintansa mukaan myös ajorataa, milloin nopeus on kevytväylälle liian kova. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Tänne maalle ei ilmeisesti ole tuommonen "tempoilu" vielä saapunut ja voi olla ettei koskaan tulekaan. Porukkaa on sen verran vähemmän, ni ei oo takaa-ajettavia selkiäkään, joiden kanssa tempoilla :roll:
Mutta semmosia haahuilija- ja suikkaanpatuostapyöräilijöitä näkee usein - arvaamattomia. Mutta sanoisin ett kaikissa kulkija ryhmissä löytyy "lainrikkojia" sekä tahallaan että ajattelemattomuuttaan - tietämättömyyttään. Suuri osa vielä liikkuu monella eri välineellä tai tavalla - muuttuuko ihminen mieleltään kun siirtyy jalankulkijasta autoilijaksi tai pyöräilijäksi?
Itse tunnustan muuttaneeni autoilu tapojani, sen jälkeen kun aloin aktiivisesti liikkua pyörällä. Nyt tiedän "oikeuteni" pyöräilijänä ja huomaan että autoillessani otan kevyenliikenteen varmasti paremmin huomioon ku aikasemmin. Siksi olen "pakollistenpyöräilykuukausien" kannalla 8) - vaikka kahtena kuukautena vuodessa, pitäisi liikkua kaikki mahdollinen kulkeminen pyörällä tai kävellen :mrgreen: toinen aikaan. Joku virasto valvomaan asiaa ja käsittelemään poikkeuslupa-anomuksia :mrgreen: - asenteet saattas vähän muuttua :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Stapani »

"Pyöräilijät ovat meillä todennäköisesti eniten lakia rikkova tienkäyttäjäryhmä. Ajellaan..blaablaa....erittäin suurella nopeuserolla jalankulkijoihin verrattuna, Tervo paaluttaa."

Vakaasti olen sitä mieltä, että eniten lakia rikkoo autoilijat.
Vai eikö ylinopeutta enää lasketa rikkomukseksi?
Onhan jo esim. 30 alueella 31 ajaminen ylinopeutta.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Stapani kirjoitti:

"Pyöräilijät ovat meillä todennäköisesti eniten lakia rikkova tienkäyttäjäryhmä. Ajellaan..blaablaa....erittäin suurella nopeuserolla jalankulkijoihin verrattuna, Tervo paaluttaa."

Vakaasti olen sitä mieltä, että eniten lakia rikkoo autoilijat.
Vai eikö ylinopeutta enää lasketa rikkomukseksi?
Onhan jo esim. 30 alueella 31 ajaminen ylinopeutta.

Joo, just oli Varkaudesta juttu, peltipoliisi piti ottaa pois käytöstä kun poliisi ei kerennyt käsitellä kaikkia kuvia :mrgreen: Kamera oli ollut pidemmän aikaa poissa käytöstä ja sana oli levinny - kaikki ajo ylinopeutta :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Tempolijoita ja haahuilijoita on hirveä määrä täällä, paitsi en ole nähnyt vielä jalankulkijoiden väylällä tempoilua. Autot on jänniä. Sama risteys Ullanlinnassa vetää sekoja puoleensa, kun eri kerroilla suojatiellä autot tulevat samaan aikaan ja menevät ensin. Eilen neljä autoa molemmista suunnista kääntyen :evil:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Stapani kirjoitti:

"Pyöräilijät ovat meillä todennäköisesti eniten lakia rikkova tienkäyttäjäryhmä. Ajellaan..blaablaa....erittäin suurella nopeuserolla jalankulkijoihin verrattuna, Tervo paaluttaa."

Vakaasti olen sitä mieltä, että eniten lakia rikkoo autoilijat.
Vai eikö ylinopeutta enää lasketa rikkomukseksi?
Onhan jo esim. 30 alueella 31 ajaminen ylinopeutta.

Tuo on tietysti totta, mutta on pyöräilijälle tehty maailma sellaiseksi, ettei laillisesti kukaan pysty edes halutessaan ajamaan. Edes laillisuuden asiantuntija, eli poliisi, eikä liikennesääntöjen tuntija kaupungin liikennesuunnittelija, väylien asiantuntija, kumpikaan uskaltaneet edes yrittää demota laillisesti kaupungin läpi ajamista.

Jos liikenneväylät ja pyörällä niitä pitkin "suunnitellut" reitit ovat pätkinä eri puolilla tietä ja toria, on tietenkin aivan selvää, että pyöräilijät "suikkivat" milloin mistäkin päästäkseen taas kerran vaihtamaan ajoväylää vain jatkaakseen matkaa siihen suuntaan, minne ovat menossa. Pyöräilijän liikenne-ekologinen lokero on vain sellainen, ettei laillinen ajo onnistu. Näinhän tuo "liikennelääketieteen professorikin" sanoi tuossa jutussa. Samat henkilöt siirtyessään pyörän sarviin alkavat rikkoa sääntöjä. Vika ei siis ole henkilöissä vaan olosuhteteissa.

– Pyöräilijät ovat meillä todennäköisesti eniten lakia rikkova tienkäyttäjäryhmä. Ajellaan jalkakäytävillä, suojateillä, ajoväylillä vastavirtaan ja niin edelleen – usein yllättäen autoilijoiden eteen, jopa provokatorisesti. Päin punaisia ja erittäin suurella nopeuserolla jalankulkijoihin verrattuna, Tervo paaluttaa.

Hänen mukaansa sekä autoilijat että jalakulkijat pelkäävät pyöräilijöiden yllättäviä eteenajoja.

Autoilijatkin näyttävät pyörän selkään hypätessään unohtavan liikennesäännöt, joiden yhteinen noudattaminen on turvallisen ja sujuvan liikennöinnin perusedellytys. Muuntuminen pyöräilijöiden joukkueen jäseneksi ei oikeuta rikkomaan lakia, Tervo muistuttaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Kohtalaisen oleellista tuossa näyttäisi olevan sähköpyörien vaatimusten yhtenäistäminen. Kaikkien sähköavustusten pitää lakata 25 km/h nopeudessa, vaikka tehorajoista on joustettu. Muut kohdat ovat minusta tämän rinnalla kosmeettisia.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Hopea kirjoitti:

Kohtalaisen oleellista tuossa näyttäisi olevan sähköpyörien vaatimusten yhtenäistäminen. Kaikkien sähköavustusten pitää lakata 25 km/h nopeudessa, vaikka tehorajoista on joustettu. Muut kohdat ovat minusta tämän rinnalla kosmeettisia.

Miksi en löytänyt tuosta mitään sähköavustuksesta? Lukihäiriökö?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

PW kirjoitti:
Hopea kirjoitti:

Kohtalaisen oleellista tuossa näyttäisi olevan sähköpyörien vaatimusten yhtenäistäminen. Kaikkien sähköavustusten pitää lakata 25 km/h nopeudessa, vaikka tehorajoista on joustettu. Muut kohdat ovat minusta tämän rinnalla kosmeettisia.

Miksi en löytänyt tuosta mitään sähköavustuksesta? Lukihäiriökö?

Avasitko ja luitko ihan koko määräyksen? Se on aika pitkä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Wacky kirjoitti:
PW kirjoitti:
Hopea kirjoitti:

Kohtalaisen oleellista tuossa näyttäisi olevan sähköpyörien vaatimusten yhtenäistäminen. Kaikkien sähköavustusten pitää lakata 25 km/h nopeudessa, vaikka tehorajoista on joustettu. Muut kohdat ovat minusta tämän rinnalla kosmeettisia.

Miksi en löytänyt tuosta mitään sähköavustuksesta? Lukihäiriökö?

Avasitko ja luitko ihan koko määräyksen? Se on aika pitkä.

Varmaan jääny osa lukematta :oops: ehkä ymmärtämättäkin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Tätä liikennemerkkiä itsekin joskus ihmetellyt. Tänään poika 5v kysyi että miksi tuossa on nokkakolarin merkki ?

Kuva

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

PW kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
PW kirjoitti:
Hopea kirjoitti:

Kohtalaisen oleellista tuossa näyttäisi olevan sähköpyörien vaatimusten yhtenäistäminen. Kaikkien sähköavustusten pitää lakata 25 km/h nopeudessa, vaikka tehorajoista on joustettu. Muut kohdat ovat minusta tämän rinnalla kosmeettisia.

Miksi en löytänyt tuosta mitään sähköavustuksesta? Lukihäiriökö?

Avasitko ja luitko ihan koko määräyksen? Se on aika pitkä.

Varmaan jääny osa lukematta :oops: ehkä ymmärtämättäkin.

Linkissä sivulla löytyi pdf tiedosto, jossa on paljon tekstiä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Katsokaapas, miten paljon johdonmukaisempi ja selkeämpi tämä merkki on näin muutettuna. Merkin tarkoitushan on kertoa kaksisuuntaisesta pyörätiestä, eli siitä että väistettäviä pyöriä voi tulla molemmista suunnista.

Liitteet
merkkietu_1211JID_ae.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin