Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti: 23 Tammi 2021, 13:32

TLL 56 pykälästä: "Polkupyörällä, mopolla tai moottoripyörällä hinaaminen on kielletty, jos hinaaminen haittaa ajoa tai aiheuttaa vaaraa muille tienkäyttäjille."

Tuo TLL 56§:n kolmas momentti on kummallinen lapsus. Koska ajoa haittaava tai muille vaaraa aiheuttava hinaaminen on erikseen kielletty tietyiltä ajoneuvoilta, muilla ajoneuvoilla ei tälläistä rajoitetta ole. Autolla hinatessa saa siis aiheuttaa vaaraa muille :shock:
Käsittämätöntä ettei tuota ole kielletty kaikilta ajoneuvoilta tai oltu erikseen kieltämättä, jolloin sen voitaisiin katsoa olevan kielletty vaikkapa 3§: mukaan :? Vanhassa laissa tuollaista päätöntä pykälää ei ollut.

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Oulussa on joku trikekuski suunnitellut valaisinta, jolla saisi heijastettua liikennemerkit katuun. Onkohan foorumilaisia.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 23 Tammi 2021, 12:24
jori kirjoitti: 22 Tammi 2021, 13:44

En tiedä, mitä tästä on muualla sanottu, ja millaista keskustelua on käyty ja missä, mutta hieman ärsytti tämä kävelevän lakimiehen (aika vähän on muita) näkemys, että kaikki se, jota ei ole erikseen mainittu laissa sallituksi, olisi kiellettyä. Asiahan ei suinkaan ole oikeusvaltiossa noin, vaan ainoastaan poliisivaltioissa, jollaiseen olemme pikkuhiljaa ajautumassa. :evil: :evil: :evil:

Onkohan tämä YLEltä tilattu juttu, jossa yritetään markkinoida tuota poliisivaltion perusajatusta, jossa kaikki, mitä ei ole erityisesti sallittu, on kiellettyä.'

Mihin tämä hyväntoivon lähettiläs häipyi?

jori kirjoitti:

Koittakaa jaksaa vielä hetki. Kyllä päätöksistä saadaan vielä tolkullisia, eikä siihen mene enää kauan. Maailma on jo muuttumassa hyvään suuntaan. Vallanpitäjiämme maipuloivat pahantahtoiset tahot ovat jo kaatuneet. Vain näiden käskyläiset vielä yrittävät jatkaa aiemmin käskettyä työtään, vaikka käskijä on jo kadonnut.

Malttia Vilijami, malttia. Jos osaa katsoa, havaitsee helposti, että moni asia politiikassa on teatteria, eikä näyttelijätkään ole aina sitä, mitä elokuvaposterissa väitetään.

Näin on ollut jo pitkään ja viime aikoina näyttelijäsuoritukset ja lavasteet jatkuvasti huonontuneet. Tarkoitus on tällä tavoin varovaisesti herätellä nukkuvia ja kertoa, että maailma ei ole sellainen kuin useimmat luulevat. Hitaasti herättämällä ei nouse niin paha kiukku.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Etelä-Suomen katujen hoito on kyllä naurettavaa puuhaa. Turun kaupunki pyytää nyt työrauhaa, koska palautetta huonosta aurauksesta tulee tuhansittain. Talven lumet tulivat kolme viikkoa sitten :shock: Mahtaa olla kaikki seis sitten, kun tulee oikeasti luminen talvi :roll:

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja yaana »

jooseha kirjoitti: 29 Tammi 2021, 14:34

Etelä-Suomen katujen hoito on kyllä naurettavaa puuhaa. Turun kaupunki pyytää nyt työrauhaa, koska palautetta huonosta aurauksesta tulee tuhansittain. Talven lumet tulivat kolme viikkoa sitten :shock: Mahtaa olla kaikki seis sitten, kun tulee oikeasti luminen talvi :roll:

Täälläkin paikallislehden tekstiviestipalsta on ollut hupaisaa luettavaa koko tammikuun. Kuntavaaleissa "irtisanotaan" koko valtuusto :D
Toki on kurjaa, jos pienempi katujen varrella asuvat vanhukset eivät saa kotiapua ja ruokakuljetuksia.

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja janx »

jooseha kirjoitti: 29 Tammi 2021, 14:34

Etelä-Suomen katujen hoito on kyllä naurettavaa puuhaa. Turun kaupunki pyytää nyt työrauhaa, koska palautetta huonosta aurauksesta tulee tuhansittain. Talven lumet tulivat kolme viikkoa sitten :shock: Mahtaa olla kaikki seis sitten, kun tulee oikeasti luminen talvi :roll:

Kun kommentoin toisaalla, että miksi Helsingin keskustassa talvihuollon kannalta priorisoidulle pyörätielle on kasattu iso lumikasa, sain mm. vastauksen, että turha nillittäminen olisi syytä jättää pois, koska näinkin hyvin on hoidettu asiat. Ja että erilaiset maastot kuuluvat lajin luonteeseen. Niin kauan kun on tämän kaltaisia asenteita, niin voidaan vain todeta, että "Mennään bussilla!". Ellei sitten siirry yksityiseen autoon...

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Katselen tässä juuri päättymässä olevaa talvipyöräilyn kansainvälistä kongressia. Kaikenlaista siellä näkee. Ehdoton huippukohta oli Oulusta esitys, jossa kerrottiin kaupungin politiikasta priorisoitujen pyöräväylien hoidossa. Sieltähän nuo tiehen heijastettavat liikennemerkitkin ovat, osaavat tehdä innovatiivisia ja toimivia ratkaisuja.

Mikä sai minut nyt kirjoittamaan oli kuva talvihoitourakoitsijoista pyöräilemässä porukalla. Sopimuksessa on ehto, että jokaisen superväylein talvihoitotyöntekijän on pyöräiltävä väylillä ehtiessään töiltään ja on käytävä myös muiden kuin omalla alueellaan. Näitä väyliä on noin 125 km, niitä hoitaa viisi tai kuusi pysyvää, siihen varattua kalustoyksikköä. Vaatimukset ovat muutenkin kovat, koska siellä todella halutaan pyöräilyn olevan talvellakin vakavasti otettava vaihtoehto kaupunkiliikenteessä.

Kuvassa näkyvissä myös ensimmäiset uuden tieliikennelain mukaiset pyöräilyn opastusmerkit, asennettu Oulussa jo vuoden 2019 puolella "kokeiluluvalla". 8)

Liitteet
Oulu_style.JPG
Oulu_style.JPG (67.99 KiB) Katsottu 3515 kertaa

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja janx »

Helsingissä sopimusehtona on, että tuntee priorisoidut paikat lumikasoille. Se on se punainen viiva siinä kartassa. :lol:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Hopea kirjoitti: 12 Helmi 2021, 21:29

Sopimuksessa on ehto, että jokaisen superväylein talvihoitotyöntekijän on pyöräiltävä väylillä ehtiessään töiltään ja on käytävä myös muiden kuin omalla alueellaan.

Erittäin yksinkertainen keino pakottaa työntekijät ajattelemaan asiaa tienkäyttäjän näkökulmasta ja parantaa siten kunnossapidon laatua.

Turussa priorisoidun harjasuolatun pyörätien kunnostaja on toisinaan harjannut asvaltin sijasta sen vieressä olevan mukulakiven. Hieno idea on pilattu täysin ammattiylpeydettömällä työntekijällä :evil: Huomaa ettei koneenkuljettaja liiku koskaan pyörällä. Oulun mallissa tälläistä ei tapahtuisi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Tekniikka&Talous ja Eeva Törmänen kirjoittivat samoista aiheista kuin täällä pohdittiin muutama vuosi sitten.
Tässä ensin sähköpyörien liian suuresta nopeudesta kelveille
ja tuolla myöhemmin pyöräilyliikennesääntöjen turhaan monimutkaisuuteen.
viewtopic.php?p=136794#p136794
viewtopic.php?f=12&t=4003&start=150#p86675

Sähköpylröräily vaarallisempaa.jpg

Tässä Nojapyöräfoorumin ehdotukset 11 vuoden takaa Tähän Eeva Törmäsen toiseen juttuun.
viewtopic.php?f=6&t=1348&p=13030&#p13030

58% ei tunne liikennesääntöjä.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

https://www2.liikenneturva.fi/tieliiken ... ampanjassa
"Liikenneympyrään saapuvan ja sieltä poistuvan autoilijan on väistettävä tietä ylittäviä kävelijöitä, pyöräilijöitä ja mopoilijoita. Liikenneympyrään ajaessa tullaan väistämistä velvoittavan liikennemerkin suunnasta. Poistuttaessa liikenneympyrästä on tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa väistettävä. Muista näyttää vilkkua ympyrästä poistuessasi."
Liikenneturvan kampanjasta poimittu lause. Tuo kaipaisi mielestäni selityksen, miksi ympyrästä poistuvan pitää väistää. Itselle asia selvisi kerralla kun ymmärsin, että poistuva ajoneuvo on kääntyvä ajoneuvo.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti: 03 Touko 2021, 18:25

"Liikenneympyrään saapuvan ja sieltä poistuvan autoilijan on väistettävä tietä ylittäviä kävelijöitä, pyöräilijöitä ja mopoilijoita. Liikenneympyrään ajaessa tullaan väistämistä velvoittavan liikennemerkin suunnasta. Poistuttaessa liikenneympyrästä on tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa väistettävä. Muista näyttää vilkkua ympyrästä poistuessasi."
Liikenneturvan kampanjasta poimittu lause. Tuo kaipaisi mielestäni selityksen, miksi ympyrästä poistuvan pitää väistää. Itselle asia selvisi kerralla kun ymmärsin, että poistuva ajoneuvo on kääntyvä ajoneuvo.

Joo, mitä byrokraattisempi virkamies, sitä vaikeampi niiden on hahmottaa asioita ja tehdä ihmisille sopivia ohjeita. :(

Minä kirjoitin juuri äsken VR asiakaspalveluun kiukkuisen palautteen. Ensin niillä on nettisivulla harhaanjohtavat ohjeet. Kun kysyn puhelinpalvelusta, mihin tästä voi ilmoittaa. Puhelinpalvelu antoi väärän yhteystiedonhakuohjeen. :(

Valitin reklamaatiossani, että VR järjestelmään kirjautumisessa annetaan salasanalle ohjeet: "vähintään 8 merkkiä, isoja ja pieniä kirjaimia ja numeroita". Yritin useaan otteeseen ja aina vastaus "Salasana ei ole ohjeen mukainen", vaikka oli.
Sitten kokeilin jättää pois ääkkösen. Voillá, heti toimi. Ohjeesta puuttui siis tieto, mitä salasanassa ei saa olla. :(

Reklamoin tästä ja pyysin, että korjaavat ohjeen toimivaksi. Äsken tuli asiakaspalvelusta vastaus: "Harkitsemme ääkkösten mahdollisuutta salasanoissa". :evil: :evil: :evil:

Onhan tuo ihan kiva tuokin, mutta kun minä olisin vaan halunnut, että julkaistu ohje auttaisi, eikä haittaisi käyttöä. :cry:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

https://www.lansivayla.fi/paikalliset/4136718
Länsiväylä lehdessä poliisi kommentoi Espoon rantaraitin "hurjaa menoa". Yhteen kohtaan laitettu nopeusrajoitus 10km/h mutta poliisikaan ei ole varma onko se laillinen merkki. Pyörä liiton fasekeskustelussa kysytään samaa, onko lainmukaista laittaa pyörätielle nopeusrajoitus. Normaalisti nopeusrajoitus on sama kuin viereisellä ajoradalla jos sellainen on mutta jos kevari (anteeksi sanavalintani) on jossain metsässä kaukana kaikesta, mikä sen nopeusrajoitus sitten on?
Tämä lausuma hämmästytti myös jutussa :?
Komisario Kontola sanoo: "Järeitä keinoja puuttua tilanteeseen ei kuitenkaan ole, koska suurimpaan osaan raittia ei voida soveltaa tieliikennelakia, Kontola kertoo."

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

https://www.epressi.com/tiedotteet/logi ... ielle.html
Pyöräliitto ottaa kantaa, yli 25km/h kulkevat "sähköpyörät" eli mopot pois pyöräteiltä. Kommentoin fasekeskustelussa: "Eikö nopeusrajoitukset kannattas laittaa väyläkohtaisiksi?"

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja wwhv »

mun mielestä ainakin mopot pitäisi laittaa ajamaan
autojen sekaan. sen valvontakin olisi helpompaa kuin
nopeuksien valvonta. tätä puoltaa sekin seikka että
nuoret miehet oppisivat ehkä vähän "nöyremmiksi"
kun eivät olisikaan enää se "ylempiarvoinen" eli
nopeampi/isompi liikenteessä. ja viritetyt mopot
olisi helpompi/herkemmin havaittavissa (tai sitten
niillä olisi ajettava kiltimmin). sähköpyörien nopeus
lienee mahdotonta saada tarkkailuun.

Vastaa Viestiin