Sivu 2/56

Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 28 Tammi 2015, 08:21
Kirjoittaja Pastori
vph kirjoitti:

Täällähän on muuten edelleen tapana polttaa nuotiolla puutarhan perällä kaikki puutarhajätteet.

Mä olin pari vuotta sitten Intiassa - siellä jengi poltti pihalla kaikki jätteet, mitkä jotenkuten paloin. Aika raju lisä muutenkin riittävään saasteen määrään.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 28 Tammi 2015, 08:57
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Ei vaan voi ymmärtää ihmisten hinkua sinne

Siellon ooppera ja kivat museot :)

Entäs geokätköt :wink:

Jos yhtään luet tuota geokätköilijöiden foorumia niin kaikki ongelmat siinä harrastuksessa tuntuu keskittyvä helsinkiin ja muutamaan muuhun suureen taajamaan.

Jukka


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 28 Tammi 2015, 09:47
Kirjoittaja PW

https://www.facebook.com/Luottofillari
Katutason liikennepolitiikkaa Helsingissä.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 28 Tammi 2015, 11:32
Kirjoittaja vph
Wacky kirjoitti:

Yritetäänkö tässä päästökeskustelulla saada oikeutettua ettei yksityisautokeskeiselle kaupunkien suunnittelulle Suomessa tarvitse tehdä mitään?
Mikäköhän noiden päästöjen suhteelliset osuudet mahtaa olla kaupunkien keskustoissa?

Omasta kaivostani kun katson asiaa, niin en voi uskoa väitettä, että Suomen suurten kaupunkien suunnittelu olisi _yksityis_autoilukeskeskeistä. Yhteiskunta tarvitsee toimiakseen maanteitä. Toisaalta, olisi hyvä määritellä mitkä ovat nämä ongelmaksi koetut taajamat Suomessa ja niiden maantieteellinen ulottuvuus. Ja siis vaikkapa Helsingistä se ympyrä, jonka sisälle jäävältä alueelta voitaisiin kuvitella haluttavan estää autojen sisäänpääsy. Kehä I vai III? Itselleni kävisi kumpi vaan tai ei kumpikaan, mutta aikamoisen eriarvoiseen asemaan se kansalaiset asettaisi.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 03 Loka 2015, 09:41
Kirjoittaja jori

Kirjoitin uuteen Pikajalka lehteen pääkirjoituksen, joka ottaa kantaa liikennesuunnitteluun ja pyöräteiden ongelmiin. Panen sen tähän liitteeksi niille, jotka eivät vielä ole Vanhat Velot Ry:n jäseniä, jotka saavat neljä hienoa lehteä vuodessa 20€ vuosijäsenmaksua vastaan. Vanhojen Velojen jäseneksi pääsee laittamalla minulle yhteystiedot YV viestinä. Tarvitaan siis nimi, postiosoite, s-postiosoite ja puhelinnumero.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 03 Loka 2015, 09:58
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Kirjoitin uuteen Pikajalka lehteen pääkirjoituksen, joka ottaa kantaa liikennesuunnitteluun ja pyöräteiden ongelmiin. Panen sen tähän liitteeksi niille, jotka eivät vielä ole Vanhat Velot Ry:n jäseniä, jotka saavat neljä hienoa lehteä vuodessa 20€ vuosijäsenmaksua vastaan. Vanhojen Velojen jäseneksi pääsee laittamalla minulle yhteystiedot YV viestinä. Tarvitaan siis nimi, postiosoite, s-postiosoite ja puhelinnumero.

Aamen - teksti pitäs saada suurempaan levitykseen.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 03 Loka 2015, 09:59
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Kirjoitin uuteen Pikajalka lehteen pääkirjoituksen, joka ottaa kantaa liikennesuunnitteluun ja pyöräteiden ongelmiin. Panen sen tähän liitteeksi niille, jotka eivät vielä ole Vanhat Velot Ry:n jäseniä, jotka saavat neljä hienoa lehteä vuodessa 20€ vuosijäsenmaksua vastaan. Vanhojen Velojen jäseneksi pääsee laittamalla minulle yhteystiedot YV viestinä. Tarvitaan siis nimi, postiosoite, s-postiosoite ja puhelinnumero.

Aamen - teksti pitäs saada suurempaan levitykseen.

Tuohon viestiin voi viitata, tai vaikka twiitata, niin saamme lisää lukijoita foorumille. :wink:
Tässä valmiiksi luotu linkki viestiin:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 52&#p82252
Tässä vielä sama kuvana, niin linkkautuu mukavammin.

Pikajalan-3-2015_pääkirjoitus.png

Joo, ei kykene foorumisofta näyttämään näin suurta kuvaa kunnolla kannattaa lukea pdf-linkistä. :roll:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 03 Loka 2015, 22:04
Kirjoittaja jori

Meinasi lipsua toisaalla offtopikiksi, joten siirsin paasauksen tänne.
Puhe oli siitä, että kinnerit, kun niihin lisätään sähköapu alkavat muuttua käyttökelpoisiksi ajoneuvoiksi ja kaupunkialueella voivat korvat auton jo monessa paikassa. Uskon, että näi ei jatku kauan, vaan autoteollisuus pistaa lobbarit liikkeelle demonisoimaan sähkökinnerien vaarallisuutta.

Kyllä autoilun asemaa voi uhata, vaikkei veisi kuin hikisen prosentin autoteollisuuskompleksin liikevaihdosta. Tekeehän autojärjestöt massiivista markkinointitoimintaa polkupyöriäkin vastaan. Niin kauan, kuin kinnerit pysyvät "polkupyörä"–kategoriassa, on homma ok myös autoteollisuudelle, mutta jos niiden suosio sähkömoottorin takia kasvaa, saatte nähdä mitä kummalisimpia "kansanvallan" ilmentymiä, kuinka sähkömoottorilliset polkupyörät tarvitsevat turvallisuuden ja järjestyksen nimissä ripityksen ja rokotuksen ja vielä turvatyynyn ja kelvottoman alas rajoitetun rakenteellisen nopeusrajoituksen.

Tämä on juuri se syy, miksei pyöräilijäkään saa valita vapaasti ajorataa, jos vieressä on yhdistetty jalankulku ja pyörätie, pyörästä tulee autoliikenteen kilpailija niin liikennevälineen valinnan, kuin myös liikennetilan suhteen. Siksi se on niin vaikeaa muuttaa lakia ja antaa pyöräilijän itse valita. Autoteollisuuden lobbari kun on tämän näin muotoillut, niin onhan kansanedustajan (yhteen kirjoitettuna kansanvallan irvikuva) noudatettava ohjeita. Kansan edustaja (erikseen kirjoitettuna on juuri se, mitä sen pitäisi olla) ei lobbarin neuvoja kuuntelisi, vaan kysyisi kansalta, jolta on mandaattinsa saanut. Isokaan yritys ei äänestä vaaleissa yhdelläkään äänellä, vain kansalaiset. :evil:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 04 Loka 2015, 01:49
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Niin kauan, kuin kinnerit pysyvät "polkupyörä"–kategoriassa, on homma ok myös autoteollisuudelle, mutta jos niiden suosio sähkömoottorin takia kasvaa, saatte nähdä mitä kummalisimpia "kansanvallan" ilmentymiä, kuinka sähkömoottorilliset polkupyörät tarvitsevat turvallisuuden ja järjestyksen nimissä ripityksen ja rokotuksen ja vielä turvatyynyn ja kelvottoman alas rajoitetun rakenteellisen nopeusrajoituksen.

Suomessa tämä hoidetaan rekisteröinti-, liikennevakuutus-, ajokortti- ja katsastuspakolla ;)
Näen tässä sähköpyörien historiassa(joka siis on vasta alkamassa) paljon yhtymäkohtia mopojen historiaan: http://www.halavatunpapat.com/mopohistoria.html ja https://fi.wikipedia.org/wiki/Mopo#Mopo ... a_Suomessa
Nyt siis ollaan juuri astumassa aikakauteen kun sähköpyörissä(moottoripolkupyörä) ei tarvi enään olla polkimia.

Jukka


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 04 Loka 2015, 10:06
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Suomessa tämä hoidetaan rekisteröinti-, liikennevakuutus-, ajokortti- ja katsastuspakolla ;)
Näen tässä sähköpyörien historiassa(joka siis on vasta alkamassa) paljon yhtymäkohtia mopojen historiaan: http://www.halavatunpapat.com/mopohistoria.html ja https://fi.wikipedia.org/wiki/Mopo#Mopo ... a_Suomessa
Nyt siis ollaan juuri astumassa aikakauteen kun sähköpyörissä(moottoripolkupyörä) ei tarvi enään olla polkimia.

Tätä juuri tarkoitin ripitysrokotusturvatyynypakolla.Toivottavasti EU tuota vähän viivyttää, jottei mene hyvä tilaisuus aivan hukkaan. EU on siitä parempi kuin suomi, että siellä kansalaisjärjestöilläkin on jotain valtaa, vaikka lobbarit sielläkin jyräävät. Suomalaista lobbarivaltaa kansanvallan yli ei kuitenkaan ylitä mikään. :evil:

Muuten olen sitä mieltä, että salaiset lain valmistelut ja kansanedustajien lobbaaminen pitää lopettaa ja lailla kieltää. Ne ovat ilmentymiä nykyisestä pilalle korruptoituneesta hallitusvallankäytöstä. Vaikka perustuslain mukaan pitäisi olla kyse kansanvallasta, noudatetaan Suomessa takapiruvaltaa. :twisted: Kansan pitää anastaa valta takaisin, sillä vanhan sanonnan mukaan valtaa ei anneta, se pitää ottaa. Onneksi pahin politiikan aallonpohja on jo ohitettu ja kansa on alkanut kiinnostua politiikasta –vallasta, joka kuuluu sille. Demokratiaa –kansanvaltaa– on levitetty maailmalla jopa pommituksin. Tässä riittää se, että noudatetaan voimassa olevaa perustuslakia. :evil:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 04 Loka 2015, 10:08
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Niin kauan, kuin kinnerit pysyvät "polkupyörä"–kategoriassa, on homma ok myös autoteollisuudelle, mutta jos niiden suosio sähkömoottorin takia kasvaa, saatte nähdä mitä kummalisimpia "kansanvallan" ilmentymiä, kuinka sähkömoottorilliset polkupyörät tarvitsevat turvallisuuden ja järjestyksen nimissä ripityksen ja rokotuksen ja vielä turvatyynyn ja kelvottoman alas rajoitetun rakenteellisen nopeusrajoituksen.

Suomessa tämä hoidetaan rekisteröinti-, liikennevakuutus-, ajokortti- ja katsastuspakolla ;)
Näen tässä sähköpyörien historiassa(joka siis on vasta alkamassa) paljon yhtymäkohtia mopojen historiaan: http://www.halavatunpapat.com/mopohistoria.html ja https://fi.wikipedia.org/wiki/Mopo#Mopo ... a_Suomessa
Nyt siis ollaan juuri astumassa aikakauteen kun sähköpyörissä(moottoripolkupyörä) ei tarvi enään olla polkimia.

Jukka

Näin se varmaan tulee menemään. Sitten kun säännökset on tarpeeksi tiukat aletaan sähköpyöriä ratsaamaan kuten mopoja. Muistan kun sain mopolla sakot kun oli 12- piikkinen eturatas vakion 11 sijasta, 150 mk. Yritysten ja valtion yhteinen intressi on päästä rahastamaan näillä. Siinä ei paljon nämä jupinat foorumilla auta. Kun tee-se-itse porukka on saatu pois kuvioista tuo autoteollisuus markkinoille omat sähkövehkeensä: http://www.wired.com/2013/03/toyota-i-road/


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 04 Loka 2015, 12:04
Kirjoittaja jooseha
Jarcco kirjoitti:

Sitten kun säännökset on tarpeeksi tiukat aletaan sähköpyöriä ratsaamaan kuten mopoja. Muistan kun sain mopolla sakot kun oli 12- piikkinen eturatas vakion 11 sijasta, 150 mk. Yritysten ja valtion yhteinen intressi on päästä rahastamaan näillä.

Muistan omasta nuoruudesta että parhaiden sanottiin kulkevan toista sataa. Saattoi pitääkin paikkansa. Meni meinaan heittämällä linja-auton ohi :shock: Kyseinen vehje meni vielä paikallispoliisin ratsiastakin läpi :lol: Kuskilla oli järki päässä ajaessaan ja oman kylän miehet tiesivät sen.
Kaikilla ei valitettavasti ole ja sen takia näihin puututaankin. Osa ei osaa ajaa järki päässä edes laillisella vehkeellä :(


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 04 Loka 2015, 12:41
Kirjoittaja Wacky

Jaoin Jorin teksti Marjut Ollitervolle joka suositteli vuorostaan Jorille ja muille luettavaksi seuraavan: https://beyondthekerb.wordpress.com/


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 04 Loka 2015, 14:04
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Niin kauan, kuin kinnerit pysyvät "polkupyörä"–kategoriassa, on homma ok myös autoteollisuudelle, mutta jos niiden suosio sähkömoottorin takia kasvaa, saatte nähdä mitä kummalisimpia "kansanvallan" ilmentymiä, kuinka sähkömoottorilliset polkupyörät tarvitsevat turvallisuuden ja järjestyksen nimissä ripityksen ja rokotuksen ja vielä turvatyynyn ja kelvottoman alas rajoitetun rakenteellisen nopeusrajoituksen.

Suomessa tämä hoidetaan rekisteröinti-, liikennevakuutus-, ajokortti- ja katsastuspakolla ;)
Näen tässä sähköpyörien historiassa(joka siis on vasta alkamassa) paljon yhtymäkohtia mopojen historiaan: http://www.halavatunpapat.com/mopohistoria.html ja https://fi.wikipedia.org/wiki/Mopo#Mopo ... a_Suomessa
Nyt siis ollaan juuri astumassa aikakauteen kun sähköpyörissä(moottoripolkupyörä) ei tarvi enään olla polkimia.

Jukka

Näin se varmaan tulee menemään. Sitten kun säännökset on tarpeeksi tiukat aletaan sähköpyöriä ratsaamaan kuten mopoja.

Tätä puoltaa sekin seikka että näillä 1000w ajoneuvoilla on jo ajoneuvoluokka, L1e-A, ainain fillarifoorumin mukaan: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... %F6r%E4%29
Tuon perusteella on jo moottoriajoneuvo ja esim. poluilla ajaminen vaatii maanomistajan luvan, kun polkupyörällä saa ajaa jokamiehen oikeudella.
Jossakin kohti arveluja siitä, että ajoneuvon pitäisi olla sarjavalmisteinen...

Jukka


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 05 Loka 2015, 16:08
Kirjoittaja E-Cruiser

Pidin tuosta Jorin kirjoituksesta paljon. Sellaisia me ihmiset olemme.
Sähkökinnerit tuskin tulevat ainakaan Suomessa olemaan minkäänlainen uhka moneen, moneen vuoteen. Niitä lienee koko maassa korkeintaan viisi kappaletta tällä hetkellä.
En näe että lukumäärä voimakkaasti tulee kasvamaan lähitulevaisuudessa, koska kaupan kinnerit vielä sähköllä maustettuna ovat yksinkertaisesti liian kalliita yleistyäkseen.
Ne harvat ketkä seitsemän tonnin kinnereitä hankkivat, hankkivat ne itselleen puhdasoppiseksi urheiluvälineeksi, heille sähkö lienee pyhäinhäväistys.
Itse kinnerin voi toki valmistaa, mutta porukka joka siihen saattaa ruveta saaden valmista aikaan on hyvin pieni. Ajat saattavat toki muuttua.
Hyvin harva mies nyt ylipäätään kehtaa esiintyä itsetehdyllä kinnerillä ilman, että miehuus saa huomattavan vaurion. Naiset nauraa ja pennut räkättää.
Sähkökinneri on kyllä kiva peli kaupungissa jos kääntösäde on pieni, ja mikä ettei taipaleellakin kunhan akussa riittää kokoa. Kilometrin matkoilla pystäri voittaa, se on niin vaivaton.
Sähkökinnerillä ajoon lähtö on aina vähän kuin lentämään lähtö. Tarvitsee tsekata ja valmistella. Rullata tallista kiitoradan päähän ja vetää kuomu kiinni.
Jos kävisi niin epätodennäköisesti, että joskus vielä omistaisin huomattavan summan rahaa, niin Messerschmitt KR 200 noin 10-20hv napamoottorilla olisi mielenkiintoinen projekti.
Poljettavista eniten haluttaisi se isoin Milan ja sitten se metallinen Alleweder. Allewederiin saattaisi olla jonkinlaisia taloudellisiakin mahdollisuuksia joskus. Vähän korkea se on kyllä.
Oma on nyt talviteloilla pyörävarastossa pystyssä siksi että sanoin tallipaikan irti talveksi.