Sivu 21/56

Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 19 Tammi 2017, 15:43
Kirjoittaja vaaka

Hesarissa tänään on juttu Mechelininkadun lehmusten kaatamisesta kahtena yönä alkaen nyt. Tien, viemäreiden ja johtojen peruskorjaus kestää kaksi vuotta ja jumittaa liikennettä Nordenskiöldinkatu-Leppäsuon puisto välillä. Molempiin suuntiin tielle tulee pyöräkaistat. Oletan kapeat talojen välisen tilan huomioiden yhdessä kovan autoliikenteen kanssa. Voi Helsingin ja Espoon välinen ajoaika kasvaa ainakin pohjoisesta Länsiväylälle ajaville.

Milloinka pyöräkaistat valmistuvat, projektin lopussa kahden vuoden päästä?


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 19 Tammi 2017, 20:07
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Miten lie vaikuttaa asenteihin jos autoilijat maksaa tienkäytöstä ja pyöräilijät ajaa siellä ilmaiseksi :shock:

Eikö se näin oo nytkin, autoilija maksaa veroja, maksuja, vakuutuksia ja pyöräilijä ei.

Jukka

Valtaosa Suomen tieverkosta on kunnan- tai yksityisen omistamia ja huoltamia. Kunta ei kuitenkaan kerää erikseen autoilun haitoista maksua verona tai muutenkaan, eikä yksityisteiden käyttömaksuakaan laskuteta käyttäjän ajopelin, vaan tien varren kiinteistöjen mukaan. Polttoainevero ja autovero palautuu siis valtionapuina kunnille eikä riitä edes tiestön kunnossapitoon, saati kehittämiseen. Siksi pyöräilijät, kuten muutkin maksavat kunnallisveroina tiestön ylläpidosta budjettiin piilotettuna. Autoilijoiden maksama polttoaine–, auto– ja ajoneuvovero eivät riitä kattamaan läheskään autoilusta aiheutuneita kustannuksia, kun huomioidaan kuntien kulut autoilusta.

Suomessa on
Valtion teitä vajaa 80 000 km
Kunnan teitä vajaa 27 000 km
Yksityisteitä 330 000 km, josta pysyvän asutuksen piirissä yli 100 000 km

Ihme vedätys tämä Bernerin tiestön yksityistämishanke. Luonnollisen monopolin bisnes kannattaa aina, eikä sitä ole mitään syytä myydä toiselle. Luulisi tämän jo selvinneen päättäjille. Jos ei ole, pitää päättäjät vaihtaa. :evil:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 19 Tammi 2017, 20:36
Kirjoittaja jviirret

Meillä on nyt niin oikeistohallitus kuin tämän maan puoluekartasta saa kasaan raavittua ja päätökset sen mukaisia....

Jukka


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 19 Tammi 2017, 20:37
Kirjoittaja Wacky
vaaka kirjoitti:

Hesarissa tänään on juttu Mechelininkadun lehmusten kaatamisesta kahtena yönä alkaen nyt. Tien, viemäreiden ja johtojen peruskorjaus kestää kaksi vuotta ja jumittaa liikennettä Nordenskiöldinkatu-Leppäsuon puisto välillä. Molempiin suuntiin tielle tulee pyöräkaistat. Oletan kapeat talojen välisen tilan huomioiden yhdessä kovan autoliikenteen kanssa. Voi Helsingin ja Espoon välinen ajoaika kasvaa ainakin pohjoisesta Länsiväylälle ajaville.

Milloinka pyöräkaistat valmistuvat, projektin lopussa kahden vuoden päästä?

Ne valmistuvat vaiheittain sitä mukaa kun katua saadaan rakennettua uuteen muotoonsa.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 19 Tammi 2017, 20:40
Kirjoittaja PW

Berner kaavailee yhtiön omistajiksi, valtion ja maakunnat. Onko tarkotus, ett kuntien tiestö siirtyy maakunnille?


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 19 Tammi 2017, 21:00
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Berner kaavailee yhtiön omistajiksi, valtion ja maakunnat. Onko tarkotus, ett kuntien tiestö siirtyy maakunnille?

Tuo on vedätys. Jos se saadaan yhtiömuotoiseksi, on se helppo myydä, kunhan ajetaan maakunta kerrallaan sopivilla päätöksillä vararikon partaalle. Yhtiöitä voidaan ohjata ulkopuolelta myös muilla tavoilla. Siksi on niin tärkeää, että siitä tulee yhtiö, eikä mikään osuuskunta tai valtionomistus käy. Mitä ihmettä nämä maakunnat tulevat olemaan muuta kuin valtion paikallistoimistoja.

Mielenkiintoinen bisnesmahdollisuus syntyy siitä, miten tullaan hoitamaan hankalat maanomistajat uusien liikenneväylien varrella. Rahalla, isolla rahalla. Yrityksellä kun ei voi olla pakkolunastusmahdollisuutta, kuten kunnilla ja valtiolla nykyisin. Pakkolunastusmahdollisuuden pois jääminen mahdollistaa kiinteistökeinotteluun uuden vilkkaan osa-alueen uusien liikenneväylien kulkuja blokkaavilla alueilla. Kellä on varaa ostella suuria maa-alueita, on mahdollisuus kupata yhteiskunnalta suuria pikavoittoja häiritsemällä teiden linjauksia ja kaavoitusta. Tällaista kustannusta ei nykysysteemissä ole, eikä teiden linjauksilla pysty nykyään tekemään merkittäviä pikavoittoja. Siksi tuo yhtiöitus on niin tärkeää. :evil:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 20 Tammi 2017, 03:12
Kirjoittaja vaaka

Kun suuret ikäluokat siirtyvät ajasta ikuisuuteen, maanomistajat muuttuvat ja gryndereillä on mahdollisuus iskeä niihin paikkoihin, perikunnan asustaessa muualla, mitä jäärät eivät ole tajunneet myydä grynderin lompsan täyttämiseksi.

Kun valtio ei vakuuta välttääkseen yksityisen vakuutusyhtiön voiton maksamiseksi, eli rahan hassaukseksi, logiikka sanoo, että samoin pitää tehdä kaikessa toiminnassa. Vai kun tuota kautta ei yksityinen saa verottaa kansaa, pitää keksiä toinen ristiriidassa verovarojen säästön kanssa oleva tapa, jos olet suurkapitalistinen oikeistohallituksen ministeri, joka hamuaa rahaa itselleen ja kavereille. Mulle sulle logiikka niin, että kolmas maksaa. Eikö sitä kutsutakaan laissa ryöstöksi, jos kauhukuvat toteutuvat ja toteuttajana laillistetulle ryöstölle on ministeri kuplansa kanssa? Loogista kaikki vaihtoehdot, joten tämä todistaa yhden papin sanoman logiikka on johdonmukainen tie johtaa itseään harhaan väitteen puoliksi oikeaksi. Ja puoliksi vääräksi kun myös muita johdetaan harhaan. Käy todisteeksi loogisuuden ja viisauden eroista myös koko tapaus.

Varkaalle ryöstösaalis voi olla 100 % voittoa ja kapealla lyhytnäköisellä katsannolla tampio voi pitää ryöstämistä loogisena toimintatapana. Kun viisaampi tietää paremmin. Ongelma maailmalle on nämä kuppikunnat, jotka uskovat ryöstön ja pahemman tolloilun hyödyllisyyteen suurten valtioiden johtajina. Monikko on toteutunut ja kaikki kärsivät.

Ihmiskunnan historia on täynnä läksyjä roistojen johtamista mafioista haittoineen, mutta ei oppimista, että presidentin titteli tekisi rikoksista viisaita tai hyödyllisiä. Kaikki kansanedustajat tässä maassa eivät ole oppineet, että moottoripyörä"kerhon" presidentin tittelikään ei tee ihmisestä hyvää seuraa tai kansalaista... Ihmiset ovat peeloja keskimäärin ja äänestystuloset ilman manipulointiakin todistavat sen.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 20 Tammi 2017, 08:04
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Miten lie vaikuttaa asenteihin jos autoilijat maksaa tienkäytöstä ja pyöräilijät ajaa siellä ilmaiseksi :shock:

Eikö se näin oo nytkin, autoilija maksaa veroja, maksuja, vakuutuksia ja pyöräilijä ei.

Jukka

Valtaosa Suomen tieverkosta on kunnan- tai yksityisen omistamia ja huoltamia. Kunta ei kuitenkaan kerää erikseen autoilun haitoista maksua verona tai muutenkaan, eikä yksityisteiden käyttömaksuakaan laskuteta käyttäjän ajopelin, vaan tien varren kiinteistöjen mukaan. Polttoainevero ja autovero palautuu siis valtionapuina kunnille eikä riitä edes tiestön kunnossapitoon, saati kehittämiseen. Siksi pyöräilijät, kuten muutkin maksavat kunnallisveroina tiestön ylläpidosta budjettiin piilotettuna. Autoilijoiden maksama polttoaine–, auto– ja ajoneuvovero eivät riitä kattamaan läheskään autoilusta aiheutuneita kustannuksia, kun huomioidaan kuntien kulut autoilusta.

Suomessa on
Valtion teitä vajaa 80 000 km
Kunnan teitä vajaa 27 000 km
Yksityisteitä 330 000 km, josta pysyvän asutuksen piirissä yli 100 000 km

Ihme vedätys tämä Bernerin tiestön yksityistämishanke. Luonnollisen monopolin bisnes kannattaa aina, eikä sitä ole mitään syytä myydä toiselle. Luulisi tämän jo selvinneen päättäjille. Jos ei ole, pitää päättäjät vaihtaa. :evil:

Kuullostaa uskomattomalta yksityisteiden määrä :shock: metsäautoteitäkö?
Joku kansanedustaja aamutelkussa sanoi useampaan kertaan, jotain jonka ymmärsin: "Autoilijat rahottaa paljon muutakin yhteiskuntaa" :?


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 20 Tammi 2017, 08:27
Kirjoittaja PW

Ainakin tästä seuraa keskustelua, toivottavasti se johtaa johonkin järkevään.
Nyt keskustelussa on painotettu mm.
Veropohjaa pitää laajentaa:
Polttoaine vero ei riitä liikenteen kuluihin kun tulevaisuudessa ostellaan sähköautoja ja vähän kuluttavia. Siksi pitää "keksiä" uusia maksuja, jotta tiet saadaan pidettyä kunnossa.
Mietin vaan kansanedustajan logiikkaa, joka väitti, yhteiskunnan pyörivän autoilijan veroilla ja toisaalta väitetään, ettei niillä pyöri ees autoilu :?

Liikenne muuttuu aivan toisenlaiseksi:
Puhutaan robottiautoista, yhteiskäyttöautoista ym. operaattorikin mainittu.
Operaattori hoitaa teitä ja kauppaa käyttöoikeuksia? Ehkä operaattori omistaa myös kulkuneuvoja :? ja myy matkalippuja :mrgreen: Jotain täysin uuttako :wink:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 20 Tammi 2017, 08:41
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Kuullostaa uskomattomalta yksityisteiden määrä :shock: metsäautoteitäkö?

Haja-asutusalueilla valtaosa teistä on yksityisteitä, meidän kylällä jopa 200 oppilaan koulu on sellaisen varrella.

PW kirjoitti:

"Autoilijat rahottaa paljon muutakin yhteiskuntaa" :?

Valtion osalta on varmasti näin. Valtio kerää kaikki kaikki autoilun verot, mutta käyttää niistä valtakunnalliseen liikenneverkkoon murto-osan, lopuilla pyöritetään pääkaupunkiseudun taloutta :evil:
Vaikka autoilun kustannuksia nostetaan ja nostetaan niin kunnat ja tieosuuskunnat ei tästä hyödy mitään vaan joutuvat rahoittamaan tiestön pidon muilla keinoin.

Jukka


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 20 Tammi 2017, 09:06
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:

Suomessa on
Valtion teitä vajaa 80 000 km
Kunnan teitä vajaa 27 000 km
Yksityisteitä 330 000 km, josta pysyvän asutuksen piirissä yli 100 000 km

Kuullostaa uskomattomalta yksityisteiden määrä :shock: metsäautoteitäkö?

Niitä, ja kulkuja peltotilkuille, mökeille ja ladoille. Osa jopa ajotieksi levinneitä entisiä polkuja ja kärryteitä. https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ti ... sityistiet

PW kirjoitti:

Joku kansanedustaja aamutelkussa sanoi useampaan kertaan, jotain jonka ymmärsin: "Autoilijat rahottaa paljon muutakin yhteiskuntaa" :?

Kuka meistä ei ole "autoilija", vaikka samalla myös pyöräilijä, jalankulkija kunnallisveronmaksaja ym. Tässä mielessä tuo kansanedustaja osaa nuoleskella isoa äänestäjäkuntaa.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 20 Tammi 2017, 09:50
Kirjoittaja jviirret

Oli miten oli, mutta tuntuu ihan hyvältä että myin autoni syksyllä pois enkä ole uutta saanut vieläkään ostettua. Saattaa ostopäätös lykkääntyä yllättävänkin kauas :D

Jukka


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 20 Tammi 2017, 09:54
Kirjoittaja samuel

Jos Wikipediaa ja Autoalan Tiedotuskeskusta on uskominen niin
melkein 8 miljardia kerätään rahaa ja pari miljardia palautuu takaisin.

Sitten Wikissä sanotaan että:
"Liikenneviraston vuonna 2012 julkaiseman Liikennejärjestelmän tuet-raportin mukaan kuitenkin[8]:

Kustannusvastaavuustarkasteluista nähdään, että tieliikenteen verotuksen yleisesti suureksi mielletty ylijäämä kutistuu merkittävästi kun tarkasteluun lisätään infrastruktuurikulujen ja ulkoisten kustannusten ohella tieliikenteeseen kohdentuvat tuet. Samoin myös muiden liikennemuotojen ja infrastruktuurien ylijäämä muuttuu alijäämäksi tai alijäämät kasvavat. "

Mitä ovat tieliikenteeseen kohdentuvat tuet?

On tää sekava soppa... :?


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 20 Tammi 2017, 10:05
Kirjoittaja Wacky

Polttoaina verotuksessa tuetaan tiettyjä toimijoita alemmalla verolla kuten polttoöljyn käyttö.

Arvaa vaan onko huono vuosi olla autokauppias. Koska kukaan ei osta uutta autoa loppuvuonna jos tää hanke ei kaadu aikasemmin.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 20 Tammi 2017, 10:37
Kirjoittaja jviirret
samuel kirjoitti:

Mitä ovat tieliikenteeseen kohdentuvat tuet?

Ainakin kaikki työmatkavähennykset...

Jukka