Ecotrip Viroon 23.7. - 26.7.2015

Suunnitteletteko oman kaupunkinne paikallista nojapyörä kokootumista, vaiko kenties suurta kansainvälistä tapahtumaa. Ilmoita ja keskustele "kokoontumisajoista" täällä!
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Ecotrip Viroon 23.7. - 26.7.2015

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ajarmala kirjoitti:

Ja pitääkö Vikingin terminaalilla Katajanokalla olla jo tuntia ennen laivan lähtöä niin kuin Tallinkilla? Vai kuinka?

Kas, tuollahan se sanotaankin:

https://www.vikingline.fi/valitse-matka ... oselvitys/

Keskiarvona noista laskien veikkaisin, että tuntia ennen lähtöä...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ecotrip Viroon 23.7. - 26.7.2015

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Sovittiin Ilpon kanssa, että mä tulen Tepon tilalle. Ei ihan kuivu olemattomiin kinneriedustus.
Mites tota, urputtaako ne kypärästä? (siis sen puutteesta) Ei kai?
Hän, joka yöpyy samassa huoneessa saa perusteellisen hands-on kurssin siihen, kuinka suureen akkuun ladataan lyhyessä ajassa paljon virtaa ja muutenkin. Äänenpaine noin 75db kahden tunnin ajan.
En ota täyttä akkukapasiteettia mukaan, sille ei ole noilla päivämatkoilla tarvetta. Ketju on aika lopussa mutta eiköhän tuo tämän reissun kestä.

Nähdään aamulla.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ecotrip Viroon 23.7. - 26.7.2015

Viesti Kirjoittaja Wacky »

E-Cruiser kirjoitti:

Sovittiin Ilpon kanssa, että mä tulen Tepon tilalle. Ei ihan kuivu olemattomiin kinneriedustus.
Mites tota, urputtaako ne kypärästä? (siis sen puutteesta) Ei kai?
Hän, joka yöpyy samassa huoneessa saa perusteellisen hands-on kurssin siihen, kuinka suureen akkuun ladataan lyhyessä ajassa paljon virtaa ja muutenkin. Äänenpaine noin 75db kahden tunnin ajan.
En ota täyttä akkukapasiteettia mukaan, sille ei ole noilla päivämatkoilla tarvetta. Ketju on aika lopussa mutta eiköhän tuo tämän reissun kestä.

Nähdään aamulla.

En oo kuullu että urputettais, ainakaan kinneri kuskeille.
Kannattaa laittaa sitten lataamaan siksi aikaa kun mennään syömään yms.
Nähdään siellä

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ecotrip Viroon 23.7. - 26.7.2015

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Laiva lähtee siis klo 11:30? Ilpon viestissä oli 11:30, tämän ketjun alussa 10:30. Sieltähän lähtee peräkkäin sekä 10:30 että 11:30 Viking huomenna.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ecotrip Viroon 23.7. - 26.7.2015

Viesti Kirjoittaja Wacky »

E-Cruiser kirjoitti:

Laiva lähtee siis klo 11:30? Ilpon viestissä oli 11:30, tämän ketjun alussa 10:30. Sieltähän lähtee peräkkäin sekä 10:30 että 11:30 Viking huomenna.

Laiva lähtee 11.30, mutta osa porukasta joutuukin lähtemään 10.30 aluksella. Ilpo on ottanut 10.30 lähtiöihin henk. koht. yhteyttä asian tiimoilta eli jos Ilpo ei ole soitellut muuta niin 11.30 lähtevään.
Satamassa pitää olla tuntia ennen lähtöä.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ecotrip Viroon 23.7. - 26.7.2015

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Sääennusteet sanoo että Torstai-iltana ja Sunnuntaina voi sataa, eli kannattaa vähän jotain vettä pitävää olla matkassa

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Ecotrip Viroon 23.7. - 26.7.2015

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Lähdenkin tästä pikapuoliin ajelemaan kohti Katajanokkaa. Toivottavasti löydän perille...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ecotrip Viroon 23.7. - 26.7.2015

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Reissu tehtyd.
Ensimmäisenä päivänä tasaisessa sateessa yöpaikkaan, joka oli jonkin tyyppinen metsämotelli, vai miksi sitä nyt kutsuisi. Suuri puutalo. Hyvä paikka, porukka pysyy tuollaisissa paikoissa koossa ja yhteisöliisyys säilyy toisin kuin hotelleissa joissa yksi asuu yhdellä käytävällä ja toinen toisessa kerroksessa. Siellä oli suuri puupalju, tyhjä tosin.
Toisena päivänä myrskyisässä vastatuulessa pitkin maita ja mantuja seuraavaan yöpaikkaan, joka oli se vanha postitalo. Tasokas yöpaikka. Sielläkin oli suuri palju, täynnä vettä tosin, jota seurakunta pyrki lämmittämään alkuyön. Saunan kokoluokka oli mallia kerrostalo, ja löylyyn jaettiin vuoroja sekä seisomapaikkoja.
Kolmantena päivänä lähes täydellisessä kelissä lähes täydellisiä maalaisteitä Paldiskin tuntumaan, jossa oli hotelli. Sielläkin oli palju, kylpylässä. Huoneet olivat snadit mutta aamupala ruhtinaallinen. Hotellin liikuntasaliin saimme pyörät yöksi, sekä väliaikaisen baarin, senkin yöksi. Pystärillä ajoin vaihtelunhalusta kymmenisen kilometriä. Kyllähän tuolla eteenpäin pääsi, vaikkei ollut lukkokenkiä.
Gatti toimi hyvin koko reissun, pari kertaa etulimppu vaihtoi itsekseen. Siinä ei ole vaihtajaa ollenkaan.
Viron teitä kutsuisin pääsääntöisesti hyväkuntoisiksi, ainakin näitä tällä kertaa ajettuja. Vertailukohtani on pääkaupunkiseudun kelviverkosto sekä Suomen maalaistiet. Samoin havainnoin ihastellen, kuinka Virossa tunnnutaan pärjäävään mainiosti ilman rotvalleja risteyksissä kelveillä. Eikun hurrutat menemään vaan, eikä maa suistu radaltaan.
Kovia ne ovat polkemaan nuo Riku ja Satu, kun sille päälle sattuvat. 32-35 km/h vaan nakuttaa matkaa menemään. Arihan lähinnä haukotteli tuossa vauhdissa, luulen.
Hyvin järjestetty reissu kaikin puolin.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Ecotrip Viroon 23.7. - 26.7.2015

Viesti Kirjoittaja ajou »

Kiitos hyvästä reissusta. Ensikertailaiselle olisin tosin toivonut vähän enemmän infoa hyvistä ruokapaikoista matkan varrella. Aina ei osuttu ihan oikeisiin paikkoihin ja Hesburgerkin tuli tutuksi ;-) Kaiken kaikkiaan reitit oli hyvin valittu ja sopivan mittaisia. Ensimmäisen päivän sateellehan järjestäjät eivät soki mitään voineet.
Tässä the official ryhmäkuva, jossa tuo Arcus edustakoot minua.
Kuva

Artsi

Viimeksi muokannut ajou, 27 Heinä 2015, 08:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Ecotrip Viroon 23.7. - 26.7.2015

Viesti Kirjoittaja ajou »

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ecotrip Viroon 23.7. - 26.7.2015

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Tuossa on vielä muutama kuvantapainen reissulta. Tällaiselle erakolle reissut tekevät hyvää. Kun ei ole älypuhelintakaan, niin voisi alkaa vaikka sota ja sitä vain onnellisena kruisailisi. Hienoa olla täysin irti maailman menosta, mutta silti porukassa. Niin rasvaista jäätelöä kuin Virosta saa joka kaupasta 60 centillä ei Suomesta saa mistään millään hinnalla. En ainakaan ole löytänyt. Ei ollut Puskan Pekka päässyt säätämään reseptiä. Tiet tosiaan olivat hyviä muualla paitsi Tallinnassa. Huonoin oli lopussa ns. rantareitin loppupää, joka oli hervotonta paukutusta kinnerillä. Tallinnassa täytyi jo huutaakin Rikulle, että hiljennä, ei pysty tässä perunapellossa tähän vauhtiin. Jännä sinänsä, että pääkaupungin tiestö on jätetty kunnostuslistan loppupäähän. Jorilla taisi olla jotain teknikaaleja, mutta mies kertokoon itse jos näkee tarvetta. Autoilijat suhtautuvat pääkaupungin ulkopuolella erittäin kohteliaasti pyöriin. Kinnereitä taivasteltiin vielä enemmän kuin Suomessa, harkitsimme lippujen myynnin aloittamista jo vakavasti.

Liitteet
Ecotrip 2 007.jpg
Ecotrip 2 013.jpg
Ecotrip 2 019.jpg
Ecotrip 2 021.jpg
Ecotrip 2 031.jpg

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Ecotrip Viroon 23.7. - 26.7.2015

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Mitä, eikö tällä kertaa tullutkaan näyttäviä hajoamisia tai harharetkiä, missä sotatarinat?:)

Markus Heikkilä

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Ecotrip Viroon 23.7. - 26.7.2015

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Boikotoin lärvejä ja se voi selittää, miksi tulee virheilmoitus, kun yritin katsoa näitä rekisteröimätömänä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ecotrip Viroon 23.7. - 26.7.2015

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahe kirjoitti:

Mitä, eikö tällä kertaa tullutkaan näyttäviä hajoamisia tai harharetkiä, missä sotatarinat?:)

Olen vielä matkalla, joten on vaikeampi kirjoitella, mutta nyt pääsin kaverin koneelle kunnon näppiksen ääreen.

Juu, kuten asiaan kuuluu, tulee Jorin pyörälle aina jokin dramaattinen vika, joka kuitenkin saadaan hyvällä tuurilla korjattua.
Tällä kertaa dramaattisuus jäi vähäisemmäksi, mutta hajoamisia tuli kaksi.

Kokeilin uudenlaista tavaratelinettä, jossa tavallinen jenkkikassityyppinen laukku ripustetaan varasisäkumilla istuimeen. Laukku siis riippui istuimen selkänojassa ja kiinnittyi siihen kierroksella selkänojan ympäri ja yläpää kierroksella niskatuen (rungon) ympäri. Laukun kantokahva jäi vapaaksi ja sen sisään työnsin juomapullon niskatueksi. Toimi todella hyvin. Ainoa asia, joka haittasi oli liian kylmä juoma, joka tuntui pahalta niskassa. Onneksi kesäiseen ajoasuuni kuuluu huppu, joka suojasi kylmyydeltä. :)
Kuva

Toinen haitta oli vajaan juomapullon veden läiskyntä, joka tahtoi toimia kadenssimetronomina ja aiheutti hassuja nopeusvaihteluita, kun vaihteista riippumatta rytmi tuli monimutkaisen epälineaarisen mekaanis-hydraulisen monikappalesysteemin ominaisvärähtelystä kadenssin herätteellä, joka vielä takaisinkytkeytyi korvan kautta polkimiin. Vähemmän rytmeistä kiinnostunutta tuskin olisi häirinnyt, mutta minulle aiheutti etenemisvauhtiin kummia spurtteja ja hidastuksia, kun välillä piti polkea tuplatempolla metronoomiin nähden, ja välillä tasan, kun vaihteen vaihtaminen muutti herätetaajuutta. :?

Niin ne dramaattiset hajoamiset. Ensin särkyi hiilarinen istuin. Puolan pojan tekele sai tarpeekseen huonosti suunnitellusta tuennasta ja molemmat takaharjanteet lommahtivat sisään ja istuin katkesi keskeltä. Ei aivan irti poikki, mutta jäykkyys katosi. Ilmeisesti harjanteiden vuosia kestänyt hankaaminen naruperän poikkiputkeen ja tällä kertaa istuimessa riippunut laukku ja viinilaatikko olivat liikaa. Onneksi romahdus ei ollut täydellinen, sillä istuimen harjanteiden romahdettua harjanteiden välissä oleva tasainen osa (se, johon istuin olisi pitänyt kiinnittää, mutta laiskuuttani jätin tekemättä) alkoi kantaa runkoputken kylkeen ja istuin pysyi koossa viimeiset kilometrit majapaikkaan asti.

Aamulla (hyvin nukutun yön jälkeen) istuimen taakse löytyi puukasasta soiro, joka sopi tukemaan istuinta täydellisesti. Varaosa löytyi siis puukasasta menetelmäll: "Kas, siinähän se onkin." Toimi hyvin ja istuin oli mukava ja hyvin ajettava loppuun asti. Toivottavasti korjaantuu ennen seuraavaa Ecotrippiä. :oops:

Toinen ongelma oli vasta seitsemän vuotta palvellut Bilteman 32-622 rengas, joka oli jo lähtiessä kulunut keskeltä hyvin ohueksi. Yritin -ihan totta- löytää sille perillisen, mutta Bilteman sortimentti oli muuttunut niin, että kyseisen renkaan paineen kesto oli laskenut enkä viitsinyt ottaa 32 mm rengasta, jonka paineenkesto oli enää 6 bar, kun se tässä hyvin palvelleessa oli 7,5. Ajattelin, että löydän paremman. :roll:

No tuo rengas sai sitten tarpeekseen Riisiperen kylään tullessa, kun renkaasta kuului "piffffff". Kulutuspinta oli niin ohut, että kivi oli mennyt läpi ja katkonut kudoksia. Eipä hätää, laitoin alle uuden sisäkumin ja vähän tuin päälirengasta sisäpuolelta jeesusteipin paloilla ja pumppasin paineet uuteen sisärenkaaseen. Hitto, joka kerta tarvitsen jeesusteippiä näillä retkillä, enkä silti muista sitä itse ottaa mukaan. Tälläkin kertaa jouduin turvautumaan lainajeesukseen. Kiitos herra! -eikun rouva (Kirsti). :oops: :mrgreen:

Pääsin kilometrin tai kaksi, kunnes rengas alkoi tuntua alla nuljulta. Se saatana vuoti heti uutena. Ilma suotautui läpi venttiilin kohdalta vastapuolelta, jolla kohtaa rengasmateriaali oli venttiilin kiinnipaistamisen takia vähän kovempaa, eikä seinämä venynyt tarpeeksi helposti. Pääsi muutama paha sana ja vähän säpsähdin, kun huomasin olevani Riisiperen kirkon kohdalla tätä epäonnea toteamassa. Panin renkaan takaisin alle ja talutin pyörän paremmin kiroilua kestävään paikkaan, kaupan edustalle ja soitin Ilpolle.

Uuden sisurin vuotaminen johtui liian kapeasta mitoituksesta, jolloin sisärenkaan piti venyä liikaa jo ennen kuin pingotti ulkorenkaan. Renkaan paketissa luku "32-622" ja sitten jotain tuumamittasähläystä. Merkinnästä oli jäänyt pois se, että kyseinen sisärengas piti sopiman 23-32 mm renkaisiin. Rengas oli siis venymättömänä vain kuorettoman nakin paksuinen ja venyäkseen 32 mm piti sen venyä melkoisesti. Olisihan se siitä tuumamittasotkusta selvinnyt, mutta en luo moista roskaa. Mitatkaa siis renkaan leveys, älkääkä uskoko pakkauksen merkintöihin. :evil:

No, Ilpo ja Risto toivat Rikulta yllätyslahjan, uuden taittuvan Schwalbe Supremen 28 mm leveänä. Ja Ilpolta löytyi vielä 32-622 sisärengas, vaikka ajoi itse 406-kokoisella trikellä. Upeita herrasmiehiä. Riku lupasi minulle tuon renkaan lainaksi loppumatkaksi ja palautin renkaan hänelle lauttarannassa Helsingissä, kun olin saanut kaverin hakemaan autolla minut. Mahtava rengas ajella, mutta minun käyttööni liian kallis ja kapeana painehuolellisuutta vaativa. Kiitos vielä kerran Rikulle. :D

Lisäilen tähän kuvia myöhemmin, kun niitä tulee jakoon. Omia yksityiskohtakuvia istuimen vauriosta ja rakenteesta saan vasta Nokian aikaan. Hauska retka taas kerran ja ihanan avuliaita pyöräilykavereita. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ecotrip Viroon 23.7. - 26.7.2015

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Toinen haitta oli vajaan juomapullon veden läiskyntä, joka tahtoi toimia kadenssimetronomina ja aiheutti hassuja nopeusvaihteluita, kun vaihteista riippumatta rytmi tuli monimutkaisen epälineaarisen mekaanis-hydraulisen monikappalesysteemin ominaisvärähtelystä kadenssin herätteellä, joka vielä takaisinkytkeytyi korvan kautta polkimiin. Vähemmän rytmeistä kiinnostunutta tuskin olisi häirinnyt, mutta minulle aiheutti etenemisvauhtiin kummia spurtteja ja hidastuksia, kun välillä piti polkea tuplatempolla metronoomiin nähden, ja välillä tasan, kun vaihteen vaihtaminen muutti herätetaajuutta. :?

Mahtavaa verbaaliakropatiaa tässä kappaleessa. Sopivasti höystetty teknisellä sanastolla, jolloin juuri kun on saamassa lukemisen normaali nopeuteen tulee vastaan ajattelua vaativa termi ja rytmi katoaa. Sait hyvin välitettyä siis kadenssin vaihtelun tekstin muotoon :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin