Sivu 1/1

Napadynamo kinneriin

Lähetetty: 29 Tammi 2015, 22:29
Kirjoittaja terppa

Nyt saa näemmä napadynamon rumpujarrulliseen kinneriin. Puoli kiloa taitaa tulla lisäpainoa.
Kuva

http://gingko-spezialradteile.de/gingko ... L-SDD.html


Re: Napadynamo kinneriin

Lähetetty: 29 Tammi 2015, 22:44
Kirjoittaja jviirret

Mounting: one-sided, right

Pitääkö tuo ymmärtää niin että käy vain toiselle puolelle? Saisi tuplasti enemmän sähköä kun laittaisi kaksi :roll:

Jukka


Re: Napadynamo kinneriin

Lähetetty: 30 Tammi 2015, 05:03
Kirjoittaja Wacky
jviirret kirjoitti:

Mounting: one-sided, right

Pitääkö tuo ymmärtää niin että käy vain toiselle puolelle? Saisi tuplasti enemmän sähköä kun laittaisi kaksi :roll:

Jukka

Jos joku valmistaa sellaisen joka on tarkoitettu vasemmalle puolelle niin eiköhän.


Re: Napadynamo kinneriin

Lähetetty: 30 Tammi 2015, 09:30
Kirjoittaja jori

Sähkökoneella on yleensä suunniteltu pyörimissuunta, mutta koska tässä lienee kyseessä pelkkä vaihtovirtalaturi ilman hiiliharjoja tai muutakaan kommutointia ja jonka jännite vain yksinkertaisesti tasasuunnataan, en näe mitään syytä, miksei toimisi täsmälleen yhtä hyvin vasemmalla päinvastaiseen suuntaan pyörien.


Re: Napadynamo kinneriin

Lähetetty: 30 Tammi 2015, 09:36
Kirjoittaja samuel

Kyselin viisaammalta (isältä) asiasta.

Jos dynamo on tehty kestomagneeteilla niin ei -pitäisi- olla väliä kumpaan suuntaan pyörittää.

Jarrutehossa saattaa olla eroa pyörimissuunnalla, esim. itsetehostus tai tehonpuute.
mm. hiacella voi peruutta käsijarru päällä eikä huomaa mitään, mutta eteenpäin ei liiku.

! Huom ! Tähän perustuen ei kannata tehdä lopullisia päätöksiä. Ehken kandee Sturmeylle pistää kyselyä.

  • Ja jori kerkis väliin - :D

Re: Napadynamo kinneriin

Lähetetty: 30 Tammi 2015, 10:20
Kirjoittaja terppa
samuel kirjoitti:

Jarrutehossa saattaa olla eroa pyörimissuunnalla, esim. itsetehostus tai tehonpuute.
mm. hiacella voi peruutta käsijarru päällä eikä huomaa mitään, mutta eteenpäin ei liiku.

Muistaakseni noissa rummuissa on merkitty kätisyys niin voi ollakin eroa jarrutehoissa? tai sitten se johtuu noista taustan vivuista ja kiinnikkeistä?. Toinen on sitten, että kait normikäytössä yksi dynamo työntää virtaa riittävästi niin harva hankkisi kahta.

Jänskä kyllä nähdä miten oma kätöstys joka ottaa voiman väliakselilta pelaa. Hyvänä puolena siinä on, että kisaa varten saa sen puolikiloa kevennettyä :)


Re: Napadynamo kinneriin

Lähetetty: 30 Tammi 2015, 10:28
Kirjoittaja jviirret
terppa kirjoitti:

Toinen on sitten, että kait normikäytössä yksi dynamo työntää virtaa riittävästi niin harva hankkisi kahta.

Jos vain valolle tarvii niin kyllä, mutta jos tarkoitus ladata valojen akkua ja vaikkapa puhelinta niin kesken loppuu :(

Jukka


Re: Napadynamo kinneriin

Lähetetty: 30 Tammi 2015, 11:21
Kirjoittaja PW

Tarttee tehdä semmonen kinneri ett käy molemmille puolille tai kahteen kiekkoon kumminkin 8)


Re: Napadynamo kinneriin

Lähetetty: 30 Tammi 2015, 11:40
Kirjoittaja Nojanalle

Kuva
Saa sen takanapaankin , voi sit laittaa kaikkiin kolmeen pyörään . :mrgreen:


Re: Napadynamo kinneriin

Lähetetty: 30 Tammi 2015, 11:45
Kirjoittaja jviirret

Jos haluaa harrastaa enemmän niin onnistuu se näinkin:

dynamo.jpg

7minuutin jälkeen...

Jukka


Re: Napadynamo kinneriin

Lähetetty: 27 Syys 2015, 19:19
Kirjoittaja Fastolfe

Questissani on Sturmey Archerin XL-SDD napadynamo (vasen pyörä). Se toimii hyvin. Mutta se ei ole helppo asentaa. Tuossa ovat yksityiskohdat ja valokuvat (englanniski).


Re: Napadynamo kinneriin

Lähetetty: 27 Syys 2015, 20:28
Kirjoittaja Wacky
Fastolfe kirjoitti:

Questissani on Sturmey Archerin XL-SDD napadynamo (vasen pyörä). Se toimii hyvin. Mutta se ei ole helppo asentaa. Tuossa ovat yksityiskohdat ja valokuvat (englanniski).

Paras olis kun valmistajat alkais tukemaan dynamo järjestelmiä joissa dynamo toimis laturina akulle.