Sivu 1/1

Pläski Oulussa 11.2.

Lähetetty: 10 Helmi 2015, 10:12
Kirjoittaja Wacky

Mä poikkean Oulussa keskiviikkona. Mikan kanssa on tarkoitus koeajaa pyöriä ristiin, mutta eipä taida säästä huolimatta olla sohjoisia kelvejä paljoa tarjolla kun talvikunnossapito on Oulussa kunnossa toisin kuin Helsingissä jossa olisi n. 5 cm paksu kerros lunta/jäätä/loskaa tarjolla tällaisella kelillä.


Re: Pläski Oulussa 11.2.

Lähetetty: 10 Helmi 2015, 10:15
Kirjoittaja jviirret

Onhan siellä kelkkareittejä ja hiihtolatuja. Ei toki ladulle, mutta siihen luistelu "uralle".

Jukka


Re: Pläski Oulussa 11.2.

Lähetetty: 10 Helmi 2015, 15:43
Kirjoittaja NikoK

Hyvähyvä! Minä ainakin odotan innolla kommentteja koeajojen jälkeen !

Niko


Re: Pläski Oulussa 11.2.

Lähetetty: 12 Helmi 2015, 10:35
Kirjoittaja Wacky

Ajokeli ei ollu läskille suotuisin kun kelvit oli aika jäisiä, mutta ei se Mikaa pahemmin haitannut.
Mitä Mikan pyörään tulee niin se oli erittäin hyvä ajaa jäisellä paikotelleen jopa aavistuksen oputtavalla kelillä erittäin hyvä. Kyyti oli erittäin mukavaa ja jousitus hoiti töyssyt erittäin hyvin isommat paremmin kuin pienet jotka hoituis paremmin läskillä, mutta sen jousto loppuu sitten pahasti kesken isompien kanssa. Mikan käyttämä taikamatto kyyti oli erittäin osuva kuvaus hänen pyörästä kun se leijuu töyssyjen yli.
Tottumista vaatisi ohjaustangon sijoittelu, taipumattomuus ja aluksi ohjaustuntuma joka on hieman erillainen. Itselläni oli kengät myös niin lähellä etuhaarukkan olkapäitä että ne välillä ottivat niihin hieman kiinni, mutta tämä hoituisi kuntuun pienellä klossien säädöllä.
Selvästi nopeus mielessä Mikan pyörä on se nopeampi ajettava ja varmasti parempi maastossa johon täys jäykkä nojapyörä ei oikein taivu. Pidempi akseliväli ei haitannut vaan pikemmin tuntui rauhoittavan pyörää aikakivasti.
Arvio: Erittäin vakuuttava talvipyörä eikä näkisi että kovinkaan usein vastaan tulisi ns. mahdottomia kelejä, ihan kuten pläskilläkin


Re: Pläski Oulussa 11.2.

Lähetetty: 12 Helmi 2015, 10:52
Kirjoittaja mhelander

Joo olihan hauska kokeilla miten läskirenkaat pelittää tuollaisessa vähän haastavammaksi muuttuneessa kelissä.

Kävin aamulla ennen töitä ajamassa tuon saman lenkuran pääosin ja silloin oli kunto hyvä ja vain vähän kosteutta pinnassa. Nyt läskillä olikin sitten sohjoakin tarjolla, uria ja vettä jään päällä... silti ei montaa kertaa lipsunut etu- tai takaratas.

Silleen rauhallisemmin ajamalla läskikiekoilla Meta on ehkä mukavampi ajaa kuin normigummeilla tai maastorenkailla. Mutta kovempaa polkiessa ainakin mun motoriikalla alkoi melkoinen takapään pomppiminen renkaan jouston takia, samanhan huomasin kun ajoin omalla metalla maantielenkin Furious Fred -renkailla ja 15% painuman paineilla. Samoin reippaammalla vauhdilla auramiehen erikoisissa (=pump track) alkoi helposti melkoinen pomppu-oskillointi jolla kyydissä pysyminen oli vähän niin ja näin.

Ajelin sitten omalla kotiin ja olihan se meno vähän vauhdikkaampaa ja nastarenkaan pito hyvä joskin kovassa puuskatuulessa etukiekon sivuttaispito oli monesti lujilla. Ja kotimatkalla olikin sitten melkein koko matka märkää jäistä pintaa ja sohjoakin piisasi.

Mun analyysi on että jos yhdellä pyörällä ajaa niin MP ja läskirenkaat on kova juttu talviajoon, etenkin etelän uraisilla jäisillä teillä. Täällä härmässä voisi pärjätä paremmin ISP-nastarenkain tai jos ei joka kelillä tarvi ajaa niin maastonappularenkailla. Mutta jos on tarkoitus ajaa kovaa niin kyllä täysjousto on kova juttu tekemään ajamisesta rennompaa ja varmempaa.


Re: Pläski Oulussa 11.2.

Lähetetty: 12 Helmi 2015, 11:58
Kirjoittaja jooseha

Minkälaisen lenkin ajoitte "väärillä" pyörillä?


Re: Pläski Oulussa 11.2.

Lähetetty: 12 Helmi 2015, 12:33
Kirjoittaja mhelander
jooseha kirjoitti:

Minkälaisen lenkin ajoitte "väärillä" pyörillä?

Kympin lenkin paikallisia pyöräteitä teknologiakylästä lähtien. Sukarin ostoshelvetin ohi, motarin yli ja "rantatietä" takaisin. Kaikkea pintaa löytyi mitä Oulussa nyt tulee talvella vastaan...


Re: Pläski Oulussa 11.2.

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 09:59
Kirjoittaja NikoK

Olipa hyvä homma tämä teidän koeajo. Mukava lukea pyörien eroista! Pyörätyypin valintaa itselle se ei oikeastaan helpota, pitäis olla molemmat :)


Re: Pläski Oulussa 11.2.

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 10:06
Kirjoittaja PW
Wacky kirjoitti:

Ajokeli ei ollu läskille suotuisin kun kelvit oli aika jäisiä, mutta ei se Mikaa pahemmin haitannut.
Mitä Mikan pyörään tulee niin se oli erittäin hyvä ajaa jäisellä paikotelleen jopa aavistuksen oputtavalla kelillä erittäin hyvä. Kyyti oli erittäin mukavaa ja jousitus hoiti töyssyt erittäin hyvin isommat paremmin kuin pienet jotka hoituis paremmin läskillä, mutta sen jousto loppuu sitten pahasti kesken isompien kanssa. Mikan käyttämä taikamatto kyyti oli erittäin osuva kuvaus hänen pyörästä kun se leijuu töyssyjen yli.
Tottumista vaatisi ohjaustangon sijoittelu, taipumattomuus ja aluksi ohjaustuntuma joka on hieman erillainen. Itselläni oli kengät myös niin lähellä etuhaarukkan olkapäitä että ne välillä ottivat niihin hieman kiinni, mutta tämä hoituisi kuntuun pienellä klossien säädöllä.
Selvästi nopeus mielessä Mikan pyörä on se nopeampi ajettava ja varmasti parempi maastossa johon täys jäykkä nojapyörä ei oikein taivu. Pidempi akseliväli ei haitannut vaan pikemmin tuntui rauhoittavan pyörää aikakivasti.
Arvio: Erittäin vakuuttava talvipyörä eikä näkisi että kovinkaan usein vastaan tulisi ns. mahdottomia kelejä, ihan kuten pläskilläkin

Millä tavalla läski toimii paremmin pienissä töyssyissä? Tai miten Mikan pyörä huonommin?


Re: Pläski Oulussa 11.2.

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 10:23
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Ajokeli ei ollu läskille suotuisin kun kelvit oli aika jäisiä, mutta ei se Mikaa pahemmin haitannut.
Mitä Mikan pyörään tulee niin se oli erittäin hyvä ajaa jäisellä paikotelleen jopa aavistuksen oputtavalla kelillä erittäin hyvä. Kyyti oli erittäin mukavaa ja jousitus hoiti töyssyt erittäin hyvin isommat paremmin kuin pienet jotka hoituis paremmin läskillä, mutta sen jousto loppuu sitten pahasti kesken isompien kanssa. Mikan käyttämä taikamatto kyyti oli erittäin osuva kuvaus hänen pyörästä kun se leijuu töyssyjen yli.
Tottumista vaatisi ohjaustangon sijoittelu, taipumattomuus ja aluksi ohjaustuntuma joka on hieman erillainen. Itselläni oli kengät myös niin lähellä etuhaarukkan olkapäitä että ne välillä ottivat niihin hieman kiinni, mutta tämä hoituisi kuntuun pienellä klossien säädöllä.
Selvästi nopeus mielessä Mikan pyörä on se nopeampi ajettava ja varmasti parempi maastossa johon täys jäykkä nojapyörä ei oikein taivu. Pidempi akseliväli ei haitannut vaan pikemmin tuntui rauhoittavan pyörää aikakivasti.
Arvio: Erittäin vakuuttava talvipyörä eikä näkisi että kovinkaan usein vastaan tulisi ns. mahdottomia kelejä, ihan kuten pläskilläkin

Millä tavalla läski toimii paremmin pienissä töyssyissä? Tai miten Mikan pyörä huonommin?

Tässä tapauksessa kyse on rengaspaineista. Pienten töyssyjen suhteen puhutaan renkaiden ns. nielaisukyvystä, joka tarkoittaa, että renkaan ja tien kosketusalaa pienemmät kuhmut tiessä eivät vaikuta renkaalla yli ajettaessa (lähes) lainkaan rengasta nostavasti. Töyssyt nielaistaan rengasmateriaalin muodonmuutokseen sisään. Koska läskirenkaassa tuo kosketusalue on suuri = rengaspaine pieni, suuremmat töyssyt ja kuopat nieleytyvät renkaan muodonmuutoksin.


Re: Pläski Oulussa 11.2.

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 12:46
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:

Tässä tapauksessa kyse on rengaspaineista. Pienten töyssyjen suhteen puhutaan renkaiden ns. nielaisukyvystä, joka tarkoittaa, että renkaan ja tien kosketusalaa pienemmät kuhmut tiessä eivät vaikuta renkaalla yli ajettaessa (lähes) lainkaan rengasta nostavasti. Töyssyt nielaistaan rengasmateriaalin muodonmuutokseen sisään. Koska läskirenkaassa tuo kosketusalue on suuri = rengaspaine pieni, suuremmat töyssyt ja kuopat nieleytyvät renkaan muodonmuutoksin.

Näin se menee.

Sitten kun rengaspaineita pienennetään että mukavuus on kohdallaan, ainakin mun polkemistekniikalla ja/tai käytetyllä vauhdilla on vaikutusta miten jäykkä pyörä käyttäytyy. Sain Phat:n pomppimaan kuin rodeohärkä pelkästään polkemalla tehoilla, tai ajamalla vähän kovempaa auramiehen erikoisissa.

Tässä päästäänkin sitten omaan suosikkiaiheeseen eli maastorenkaan ja jousituksen yhteistoimintaan. Talviajossa tuo Fox Vanilla R -jousikeula toimii oikein hyvin, siinä kun ei ole vaimennusta käytännössä lainkaan jouston alkusenteillä ja näin vieteri painaa rengasta pintaan hyvinkin aktiivisesti josta on pidon kannalta hyötyä talviajossa. Kesällä taas koko keula tuntuu "löysältä" vähän joka suuntaan ja maastosliksin kanssa ajaminen oli sellasta rallikuskin heittelyä, ei hyvä.

Ilmakeula(ni) on sellainen että siinä on tiettyä tiukkuutta ennen kuin lähtee joustamaan, näin se jättää pikku epätasaisuudet renkaan huoleksi ja toimii sitten erittäin mainiosti röykkyisessä maastossa tai kovemmassa menossa. Muutenkin ajaminen tällä ja maastosliksillä on paljon tarkempaa, siis pääsee kovempaa kunhan opettelee ajamaan kovaa.

Takajousitus on yllättäen toiminut hyvin kesät talvet.

Mullahan on sitten kaikki renkaat tubeless-asennettuna eli ilman sisärengasta ja paikkalitkut sisällä. Painetta eturenkaassa on noin 1 bar ja takana noin 1.8 bar joilla tulee renkaisiin 15% painumat mun painolla. Enemmän ilmaa niin pito huononee ja kyyti muuttuu julmaksi. Vähemmän ja meno on velttoa mutta pehmeällä alustalla pääsee paremmin etenemään.