Sivu 1/1

Navaton

Lähetetty: 13 Helmi 2015, 18:22
Kirjoittaja PW

Re: Navaton

Lähetetty: 13 Helmi 2015, 20:56
Kirjoittaja jori

Jättö nolla. :shock: Nähtävästi näitä höpöideoita kokeilevat ihmiset, joita ei turhat toiminnallisuusehdot pidättele. :D
Kuva


Re: Navaton

Lähetetty: 13 Helmi 2015, 21:11
Kirjoittaja kuparinen

Ovat intomuotoilijat menneet vielä lisäämään navattomuus-efektiä, vanteen kehän kokoinen takaratas takapyörässä ja välitykset riittävätkin ihan 2.4 mailiin tunnissa... kävellen olisit jo perillä, mutta onhan se cool. :roll: Eikö navattomat etupyörät olisi riittäneet?

Tuo on ihan vastaavantasoinen idea kuin käyrät kammet ja muut kotkotukset, n. 20 vuoden välein pulpahtaa esiin uudelleen.

Menevät muuten vannejarrujen palat aika lähellä maanpintaa... :mrgreen:


Re: Navaton

Lähetetty: 13 Helmi 2015, 21:16
Kirjoittaja jviirret

Sivukuvasta näkee että aavistuksen voisi jättöä olla. Välitykset on järkyttävät, takahammasrattaan kokoa ei ilmoiteta hampaina vaan tuumina(20"?) :D
Mutta mukava että on tehty eikä vain suunniteltu.

Jukka


Re: Navaton

Lähetetty: 13 Helmi 2015, 21:37
Kirjoittaja PW

Niin no, miten siihen pienempää takaratasta laittaa jos ei oo napaa :roll:


Re: Navaton

Lähetetty: 13 Helmi 2015, 22:23
Kirjoittaja kuparinen

Tuohon on saatu kootuksi melkoiset tehohäviöt pieneen tilaan...

Useampiportainen ketjuvälitys, 2x ylöspäin- 2x ylöspäin (ja vielä puuttuukin joku 3x-ylöspäin porras) ja sitten viimeinen 5x alaspäin. Väliakseleita ja rattaita monta turhaan. Siinä viimeinen ketjujänne pitäisi saada kiihdytetyksi likimain ajonopeuteen, kun ulosottokehä on noin iso.

Kun ajattelee normaalin polkupyörän noin 26-tuumaisen vannekehän ja jonkun 22-hampaisen takarattaan kokoeroa, niin siinä on vielä aika iso välitysuhde ylöspäin takapyörässäkin.

Lisäksi nuo kuudella pienellä vierintärullalla kannatellut vanteet, varmaan vielä sivuohjausrulliakin. tuossakin on ainakin 15-kertaiset häviöt normaaleihin pyörän napoihin verraten. Vierintärullat alkavat kohta hiertää alumiinivanteista hienoa mustaa hitua... mukavan likaantuva paikkakin lähellä maanpintaa. Noin suurikehäinen tiiviste olisi jo levyjarrun veroinen tehohävitin.

Mutta onhan se cool... :mrgreen:


Re: Navaton

Lähetetty: 13 Helmi 2015, 23:02
Kirjoittaja jori
kuparinen kirjoitti:

Tuohon on saatu kootuksi melkoiset tehohäviöt pieneen tilaan...

Useampiportainen ketjuvälitys, 2x ylöspäin- 2x ylöspäin (ja vielä puuttuukin joku 3x-ylöspäin porras) ja sitten viimeinen 5x alaspäin. Väliakseleita ja rattaita monta turhaan. Siinä viimeinen ketjujänne pitäisi saada kiihdytetyksi likimain ajonopeuteen, kun ulosottokehä on noin iso.

Kun ajattelee normaalin polkupyörän noin 26-tuumaisen vannekehän ja jonkun 22-hampaisen takarattaan kokoeroa, niin siinä on vielä aika iso välitysuhde ylöspäin takapyörässäkin.

Lisäksi nuo kuudella pienellä vierintärullalla kannatellut vanteet, varmaan vielä sivuohjausrulliakin. tuossakin on ainakin 15-kertaiset häviöt normaaleihin pyörän napoihin verraten. Vierintärullat alkavat kohta hiertää alumiinivanteista hienoa mustaa hitua... mukavan likaantuva paikkakin lähellä maanpintaa. Noin suurikehäinen tiiviste olisi jo levyjarrun veroinen tehohävitin.

Mutta onhan se cool... :mrgreen:

Ai jaa, siellä oli takapäässä jotain tuollaista. Minulle etupään rakenne teki täydellisen psykoanalyysin suunnittelijan mielen rakenteesta. En tarvinnut (halunnut) tarkennusta. :?


Re: Navaton

Lähetetty: 14 Helmi 2015, 11:41
Kirjoittaja MM
PW kirjoitti:

Niin no, miten siihen pienempää takaratasta laittaa jos ei oo napaa :roll:

Etupään osalta rakenteessa on järkeäkin, kun ohjaus- ja jarruvoimat saadaan lähelle maanpintaa. Vanteeseen ei silloin kohdistu kovia vääntörasituksia. Takapäässä ovat ideat loppuneet. Vanteen kiinnitys pitäisi viedä kello kuuteen, kuten edessäkin, ja toispuoleisesti, kuten ilmeisesti nytkin on. Toiselle puolen sitten aukon peittävä, pyörivään vanteeseen kiinnitetty alumiinilevy, johon ketjurattaat keskelle. Silloinkaan rakenteen eduksi pinnavanteeseen nähden ei jäisi kuin tukivoimien vieminen alas. Nythän tuolla ei voi ajaa kuin linoleumilattialla.


Re: Navaton

Lähetetty: 14 Helmi 2015, 12:15
Kirjoittaja jooseha
MM kirjoitti:

Silloinkaan rakenteen eduksi pinnavanteeseen nähden ei jäisi kuin tukivoimien vieminen alas.

Vetävä takarengas ei ole kovin yksiselitteinen, koska ketjut tarvii tukivoiman myös.
Veto pitäisi siirtää myös alas tukipisteen viereen, jolloin voimat kohdistuisivat mahdollisimman lähekkäin. Tällöin riittäisi aika paljon hennompi vanne.

Tällaiseen konseptiin olisi oikeastaan kuulunut myös rungon uudelleen suunnittelu. Erikoisuuden tavoitteluahan tämä on tekstin mukaan, niin mahdollisimman kummalliset ratkaisut on toivottuja :mrgreen: Eturenkaiden tuentatapa olisi mahdollistanut rungon pudottamisen mahdollisimman alas, jolloin runkokin näyttäisi kummallisemmalta.


Re: Navaton

Lähetetty: 14 Helmi 2015, 12:27
Kirjoittaja MM
jooseha kirjoitti:

Vetävä takarengas ei ole kovin yksiselitteinen, koska ketjut tarvii tukivoiman myös.
Veto pitäisi siirtää myös alas tukipisteen viereen, jolloin voimat kohdistuisivat mahdollisimman lähekkäin. Tällöin riittäisi aika paljon hennompi vanne.

Totta pagiset. Jos pyörivää vannetta kontrolloivan kiinnityspalikan saisi riittävän jämäkäksi, ei kiinteää ja ohjaavaa vannetta tarvittaisi koko kierrokselle, koska eihän pyörää ylempänä mikään rasita.