Sivu 5/11

Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 30 Heinä 2019, 10:42
Kirjoittaja PW

Oletko aina liittänyt ketjun väärin? Katso video!

Minä ainakin olen ja luultavasti jatkossakin 8) Itselle monta uutta asiaa tuossa kuitenkin mm. ketjulla on pyörimissuunta.


Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 30 Heinä 2019, 11:14
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Oletko aina liittänyt ketjun väärin? Katso video!

Minä ainakin olen ja luultavasti jatkossakin 8) Itselle monta uutta asiaa tuossa kuitenkin mm. ketjulla on pyörimissuunta.

Näkyi tuo pyörimissuunta olevan merkityksellinen vain näissä uusimmissa 11+ lehtisissä takapakoissa kiertävissä, erittäin kapeaksi tehdyissä ketjuissa. Meille halpaketjuja käyttäville tuolla ei ole merkitystä vielä moneen vuoteen.

Oikeastaan saattaisi olla ketjun kulumiskestävyyden kannalta jopa kannattavaa kääntää symmetrisen ketjun pyörimissuunta säännöllisesti, jolloin soikeaksi kuluva ketjutappi / poskilevyn rei'än soikeuden suunta vaihtuisi ja kulutettavaa olisi enemmän. :)

Kovasti Velogi varoitteli tekemästä ketjuliitosta, kuten me vanhan polven ketjunkorjaajat teemme, eli käyttämästä ketjun omaa tappia uudelleen ketjua liitettäessä. Lähteehän siitä tavaraa irrotettaessa ja onhan se tappi uudelleen laitettuna vähemmän kiinni, mutta onko kenellekään koskaan sattunut ketjukatko tästä syystä. En ole kuullut.

Ketjun tappihan pysyy ajossa paikoillaan ulompien poskilevyjen rei'issä ja ketjun käyntiliikkeen pyörintä tapahtuu sisempien lenkkien kaulustettujen reikien kohdalla. Jos tappi paikoilleen laittaessa ei ole aivan väljä, en näe syytä, miksei se siinä pysyisi ajaessakin maailman tappiin. :mrgreen:

Jos jollain on tapahtunut ketjun katkeamisia tappien irtoamisen takia, haluaisin kuulla näistä.


Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 30 Heinä 2019, 11:32
Kirjoittaja PW

On miulta joskus irronnu tappi mutta luultavasti olen sen huolimattomasti laittanu, eli en tarpeeks pitkälle.


Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 30 Heinä 2019, 11:37
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:

Kovasti Velogi varoitteli tekemästä ketjuliitosta, kuten me vanhan polven ketjunkorjaajat teemme, eli käyttämästä ketjun omaa tappia uudelleen ketjua liitettäessä. Lähteehän siitä tavaraa irrotettaessa ja onhan se tappi uudelleen laitettuna vähemmän kiinni, mutta onko kenellekään koskaan sattunut ketjukatko tästä syystä. En ole kuullut.

Ketjun tappihan pysyy ajossa paikoillaan ulompien poskilevyjen rei'issä ja ketjun käyntiliikkeen pyörintä tapahtuu sisempien lenkkien kaulustettujen reikien kohdalla. Jos tappi paikoilleen laittaessa ei ole aivan väljä, en näe syytä, miksei se siinä pysyisi ajaessakin maailman tappiin. :mrgreen:

Jos jollain on tapahtunut ketjun katkeamisia tappien irtoamisen takia, haluaisin kuulla näistä.

Mulla on ollut ajossa nuo Campagnolo Record 9 ja 11 ketjut. Jälkimmäiset pitäisi liittää valmistajan omalla ketjun katkaisijalla / liittäjällä, ja jokaisen ketjun mukana tulee yksi kertakäyttöinen tappi.

Aluksi liitin 2.5 ketjua noilla tapeilla ja viimeiseksi laitoin yhden Wippermann:n pikalukon. Kaksi kertaa on tuollainen tappi pettänyt ajossa, toinen kisassa ja toinen työmatkalla. Nykyisin käytän KNC:n 11-vaihteisen pikalukkoja ja tappeja ei ole käytössä ollenkaan.

Campyn 9-ketju kuuluukin liittää perinteisesti, sen kanssa ei koskaan ollut mitään ongelmia. Eli jos 9-lehtinen pakka kelpaa niin parempaa ja kestävämpää ketjua sille saa hakea, ja nämä ei ole edes kalliita (kun viimeksi hintoja katsoin).


Re: Ketjukyssäriä...

Lähetetty: 30 Heinä 2019, 13:15
Kirjoittaja MikaH

Minä olen ollut huomaavinaan, että uusissa (KMC:n 9 speed) ketjuissa tappien päät on hieman levennetty. Tappia pois puristettaessa se naksahtaa oikein kunnolla työntyessään uloimman lenkin läpi. Takaisin puristaminen alkaa taas helposti levittämään ja vääntämään lenkkiä eikä tappi tunnu mahtuvan reikään millään. Väkisin työnnettäessä tuloksena on jäykkä nivel, johon ei auta jännitteen poistaminen vastasuunnasta tappia painamalla. Näitä ei ole ilmeisesti ole tarkoistus liitää kuin pikaliittimellä (näin varoittaa maulaalikin)


Omatekoinen ketjunvoiteluvaha

Lähetetty: 01 Marras 2019, 13:30
Kirjoittaja jori

Erittäin vakuuttavasti perusteltu syy tehdä itse ketjunvoiteluaineensa.
Tässä video, jossa tehdään ketjunvoiteluaine sulattamalla yhteen samassa suhteessa kynttilöitä parafiiniöljyä ja xyleeniä.
Paras voitelu ketjulle tulee pesemällä ketjut huolellisesti ja "keittämällä" puhdistetut ketjut 93-asteisessa parafiini-parafiiniöljyseoksessa. Tässä video, jolla vertaillaan itse tehtyä ja vastaavaa kaupallista vahavoiteluainetta. Itse tehty voitti.
Nämä tässä vertaillut olivat aiemmassa ketjunvoitelutestissa kaksi parasta. Melko vakuuttavaa ja erinomaisen sopivaa Nojapyöräfoorumilla suosittuun itsetekemisen eetokseen. :D

Parafiinivoiteluaine.jpg

Re: Omatekoinen ketjunvoiteluvaha

Lähetetty: 01 Marras 2019, 16:26
Kirjoittaja ajarmala

Kai tuo candle wax on parafiinia eikä steariinia?


Re: Omatekoinen ketjunvoiteluvaha

Lähetetty: 01 Marras 2019, 16:37
Kirjoittaja jori
ajarmala kirjoitti:

Kai tuo candle wax on parafiinia eikä steariinia?

Mietin itse samaa. Videolla se sulattaa tavallisen kruunukynttilän näköisiä pötköjä, eli voi olla steariiniakin. Liekö tuolla merkitystä suomalaisissa olosuhteissa, mutta kovin kuumassa > 40 °C se parafiini pehmenee ja alkaa kerätä roskia. :?

Kynttilät sulamaan.jpg
Kynttilät sulamaan.jpg (63.31 KiB) Katsottu 5145 kertaa

Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 02 Marras 2019, 23:05
Kirjoittaja Puusilmä

Nyt loppuivat muutama vuosia sitten ostamani Clean ride vahat. Tilasin kokeeksi tuota Rex Domestique tököttiä. Jännä nähdä miten se vertautuu aiempaan. Kuten todettu Clean Riden kaksi ainoaa huonoa puolta ovat seuraavat: pitää lisätä lämpimässä talvella ja pitää lisätä sateessa ajaessa n. 200 km välein. Rex pitää varmasti myös lisätä lämpimässä, mutta kestäisikö se hieman pidempään jää nähtäväksi. Heiltähän tuli juuri myös Black Diamond versio, jonka saatavuus on vielä vähän vajavaista. Hieman huolestuttaa tuo huonolta kuulostanut pakkastoimivuus, joka edellisellä sivulla mainittiin. Clean riden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia kylmissä keleissä.

Jos Rex toimii, on sen yksi etu tietty tuo pieni pullokoko. Jos joskus pääsisin sille 6 kk pyöräretkelle, niin eipä ketjuvaha veisi ylenmäärin tilaa matkatavaroilta.


Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 04 Marras 2019, 13:09
Kirjoittaja mhelander

Tee-itse nestemäisen ketjuvahan keittäminen alkoi kiinnostamaan...

Mutta inspiraatiota odotellessa vaihdoin SquirtLube kesälaadun talvilaaduksi viime viikolla. Kesälaatu kun ikään kuin kuivahtaa pois pakkasessa parissa päivässä, talvilaatu taas tuntuu pysyvän pidempään toimintakuntoisena, eli ketju hiljaisena ja hyvin pyörivänä.

Viime talvena kun oli enemmän pakkasta pidempään muistelen siirtyneeni ydintalveksi "wet"-ketjuöljyn käyttöön, kun tuo talvivaha jäykisti ketjun lähes pyörimättömäksi.


Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 04 Marras 2019, 14:20
Kirjoittaja Saukki
mhelander kirjoitti:

... SquirtLube kesälaadun talvilaaduksi viime viikolla....

Mitä!? Onko SquirtLubesta talvi- ja kesälaatua? :shock: Mistä sitä talvilaatua saa?


Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 04 Marras 2019, 14:38
Kirjoittaja mhelander
Saukki kirjoitti:

Mitä!? Onko SquirtLubesta talvi- ja kesälaatua? :shock: Mistä sitä talvilaatua saa?

Onhan sitä, mutta huonosti löytyy kaupoista... itse viimeksi tilasin http://www.best-bike-parts.de verkkokaupasta. Joskus on tuurilla löytynyt muualtakin.

Mulla riittää yksi tollanen 120ml purkki talven-kaksi...


Re: Omatekoinen ketjunvoiteluvaha

Lähetetty: 04 Marras 2019, 15:30
Kirjoittaja janx
jori kirjoitti:

Erittäin vakuuttavasti perusteltu syy tehdä itse ketjunvoiteluaineensa. ... Melko vakuuttavaa ja erinomaisen sopivaa Nojapyöräfoorumilla suosittuun itsetekemisen eetokseen.

Eikä ole kallistakaan:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/606871/Ksyleeni-1l - 6,90e/l
https://www.biltema.fi/rakentaminen/maa ... 2000019182 - 4,90e/l

Parafiini:
https://www.lahtisenvahavalimo.fi/paraf ... -1-kg.html - 5e/kg << tosin loppu tästä verkkokaupasta
https://www.sinelli.fi/tuotteet/massat- ... afiini-1kg << täällä vähän kalliimpi, mutta parempi saatavuus
https://www.hobbypoint.fi/kynttila << jos jaksaa pyörähtää keskustassa (Helsinki)

Hmm, löytyy kaasukeitin ja romukattila...


Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 04 Marras 2019, 16:00
Kirjoittaja PW

Hautuumaiden jäteastioista löytyy tällä viikolla paljon ketjuvahan raaka-ainetta halvalla ;)


Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 06 Marras 2019, 09:34
Kirjoittaja Esko M

" Kuten todettu Clean Riden kaksi ainoaa huonoa puolta ovat seuraavat: pitää lisätä lämpimässä talvella ja pitää lisätä sateessa ajaessa n. 200 km välein. "

Pitää paikkansa, tosin sade syö kokemukseni mukaan Clean Ridea pois nopeammin (ainakin Hipparionissa), lisätä pitää sadekelillä jopa 40 km jälkeen ja vesisuihkulla ei ketjua pidä pestä, ketju ruostuu nopeasti. Kun siirryin ketjuöljyistä ketjuvahaan (kauan sitten), totesin, että ketjun kestoikä nelinkertaistui. Alkuaikoina ketju venyi käyttökelvottomaksi kaksi kertaa vuodessa, nyt Clean Ridella vahattuna kestää kaksi vuotta, jopa hieman enemmän. Ajokilometrejä on runsas 5000 vuodessa.

Aluksi sain Suomesta amerikkalaista Pedros Ice Vax -vahaa, sittemmin vain Ice Vaxia, sekin piti ostaa Verkkokaupasta (hakivat varastosta). Nyt sekin on loppumassa. Mitä tilalle, saako jostain valmista ketjuvahaa? Jotain vahapitoista öljyä taitaa olla saatavissa, mutta mitään öljyä sisältävää en aio ketjuun panna, öljymäiset aineet keräävät likaa ja hiesua ketjunivelien sisään ja ketju kuluu/venyy nopeasti.

Esko