Premnas ja muut talvitrikeistit.

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja

Premnas ja muut talvitrikeistit.

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

Mitä renkaita käytät talvella?

Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Premnas ja muut talvitrikeistit.

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Edessä on Marathon plus 35-406 ja takana Marathon winter 42-406. Mut ei kai mun nimee tuohon otsikkoon olis tarvinnut välttämättä laittaa :wink: ?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Baskeri

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

Premnas kirjoitti:

Edessä on Marathon plus 35-406 ja takana Marathon winter 42-406. Mut ei kai mun nimee tuohon otsikkoon olis tarvinnut välttämättä laittaa :wink: ?

Taidat olla kokenein talviajossa kevyesti :) Ja kiitos, mietin sitä että pitääkö olla eteen myös nastat
jarrutuksiin.

Premnas

Häh, eikö täällä ole paljon pidempäänkin ajaneita trikekuskeja :o ?

Alkuvuosina oli nastat edessä ja joo, kyllähän ne jäällä paremmin jarruttavat kuin kesärenkaat. Ainakin parit viime talvet olen ajellut pelkillä kesärenkailla edessä kun täälläpäin on harvemmin sellasta keliä että niitä nastoja nyt välttämättä tarttee. Lisäksi kun talvikelillä monesti nopeudetkin laskevat niin pelkkä ennakointi riittää. Ei ole pahemmin mitään läheltäpititilanteita tullut kesärenkaiden takia. Mutta ne vaativat kuitenkin sitä ennakointia ja jossain jäisessä kaarteessa ei ehkä kannata kokeilla onneaan, vaikka yllättävän hyvin lopulta ohjautuu myös lähes sliksirenkailla.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vilijami

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kojakit (50-559) laitoin vuodenvaihteessa lwb tadpoleen ja olen erittäin tyytyväinen. Pito riittää hyvin ja rullaa kevyesti, plussana vielä se ettei rapa lennä, eikä lumi paakkuunnu jarruihin.

jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Python trikessä oli sileähköt 37mm halpakumit.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Stapani

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Catrike 3x559 mulla on Schwalbe CX Pro,
cyclocrossrenkaat.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

mhelander

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Baskeri kirjoitti:

Mitä renkaita käytät talvella?

Huh, pakko vähän aiheen vierestä kommentoida mutta meinaatko tosiaan siirtyä ajamaan 3-pyöräisellä ja 3-urasella pyörällä Oulun talvessa ?

Oulussa on toki trikejä jonnin verran mutta yhtään sellaista en ole nähnyt liikenteessä talviaikaan, en ainakaan jos kelit ei ole aivan parhaat mahdolliset eli pyörätiet asfaltilla tai niin kovassa lumessa/jäässä ettei ajaminen ole pelkkää voimaharjoitusta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Wacky

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kokeneena talvinojapyöräilijänä olen Mikan kanssa aivan samaa mieltä ettei triken kaipuussa ole mitään järkeä. Toimiihan se jos lumi pohja on kova, mutta kun pinta menee pehmeämmäksi niin ajamisen vastus kasvaa aivan tolkuttomaksi ja moni trike vaan tyssää pieneenkin ylämäkeen kun vetävällä pyörällä ei saa pitoa tarpeeksi että sais pyörän puskettua eteenpäin eli joudut valikoimaan ajokelejä enemmän kuin kaksipyöräisellä jolla joutuu hieman välttelemään vain aivan liukkaimpia kelejä eikä niitäkään paljoa jos on oikea pyörä ja rengastus siinä

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

mhelander

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Kokeneena talvinojapyöräilijänä olen Mikan kanssa aivan samaa mieltä ettei triken kaipuussa ole mitään järkeä. Toimiihan se jos lumi pohja on kova, mutta kun pinta menee pehmeämmäksi niin ajamisen vastus kasvaa aivan tolkuttomaksi ja moni trike vaan tyssää pieneenkin ylämäkeen kun vetävällä pyörällä ei saa pitoa tarpeeksi että sais pyörän puskettua eteenpäin eli joudut valikoimaan ajokelejä enemmän kuin kaksipyöräisellä jolla joutuu hieman välttelemään vain aivan liukkaimpia kelejä eikä niitäkään paljoa jos on oikea pyörä ja rengastus siinä

Niin, trikellä talvella ajamisessa on yhtä vähän järkeä kuin vaikkapa mun etuvetosella. Pidon saaminen vetävälle pyörälle on tosi vaikeaa, toki trikellä pysyy vähän paremmin pystyssä :lol:. Laitoin tuossa etuvetosenkin "talvikuntoon" jotta voin sopivalla kelillä käydä vähän kokeilemassa miten pelittää. Sillä kun on haaveissa yrittää ajaa Hailuodon jäätielle MM-nopeus... viime talvena meni koko jäätie ohi parissa päivässä ja tälle talvelle sitä ei ole edes vielä saatu.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Hopea
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Mä olen pari talvea ajanut HP Gekkolla edessä Schwalben Marathon Plussat 47-406 ja takana 35-millinen Marathon Winter. Jarrutuksiin ei ole tarvinut sen enempää pitoa, koska vauhti ei oikeasti nouse hallitsemattomiin lukuihin. Vetoon kaipaisi joskus vähän enemmän pitoa.

Sitten kun veto loppuu, on pakko nousta ylös ja taluttaa. Gekko ei ole niitä mukavimpia siihen hommaan. Taluttaminen tapahtuu ottamalla tarakan takaraudasta kiinni ja vetäen koko laitetta eturenkaidensa varassa takaperin. Jos kyydissä on laukut, toinen niistä hinkkaa sääreen joka askelella. Jos ei ole, lahkeet osuvat pyörän rakenteisiin...

Voimaharjoittelua tässä tietysti tulee mennen-tullen. Mutta kuntoilun vuoksi mä talvella pyöräilenkin, enkä vauhdin hurman. Tänä talvena käytännön syistä pystypyörällä hinkanneena en kuitenkaan vapaaehtoisesti vaihtaisi siihen suuntaan.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Vilijami

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No kyllä mää oon ajanu lwb tadpolella keskimäärin joka toinen päivä läpi talven. Rakenteesta johtuen takarenkaalle tulee niin iso osa massasta, että pidon kanssa ei ole ongelmaa. Mika ei vaan oo sattunu tuleen vastaan (eikä kukaan Oulun nojailijoista?), mutta liikkuu täällä trike talvellakin :D

Premnas

Laskin juuri että tähän mennessä on vuoden alusta tullut 36 ajopäivää 55 päivästä ja siihen on jo mahtunut melkoisesti kelejä laidasta laitaan, ei toki mitään puolen metrin lumia tänä talvena vaan ennemmin sitä rasittavaa sohjoa :? . Sohjo on todella vauhdintappaja ja voimaharjoittaja trikellä. En kuitenkaan uskaltaisi luopua triken käytöstä kokonaan koska täällä on tänäkin talvena ollut usein täyttä peilijäätä ja siinä se on parhaimmillaan. Vaikka välillä on toki käynyt mielessä hiukankaan huonommin auratussa lumessa että kaksipyöräinenkin voisi olla jees, mutta sen tyypistä en sitten tiedä koska pystäriä en halua, korkeintaan joku CF mutta sitäkin olis kiva kokeilla ennen ku päätyy ostamaan/tekemään itse.

irakas

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kyllä loppuu triken mollaaminen talviajokkina, kun sen varustaa sähköavusteisesti niin, että moottoriveto on eri kiekossa kuin kauraveto, ja kiekot ovat vähintään 24". Nousee useimmat mäetkin yli 20 km/h nopeudella. Ei tarvi juuri milloinkaan nousta työntämään. Renkaidenkaan ei tarvi olla nastoitetut. Minulla on SH23:ssa Schwalbe Road Cruiser 47-507. Tänä talvena ovat kaikki samaan suuntaan menevät hyväkuntoisenkin näköiset pyöräilijät jääneet selän taakse. :mrgreen:

Korjasin tuon renkaan merkin!

Viimeksi muokannut irakas, 25 Helmi 2015, 11:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Kyllä loppuu triken mollaaminen talviajokkina, kun sen varustaa sähköavusteisesti niin, että moottoriveto on eri kiekossa kuin kauraveto, ja kiekot ovat vähintään 24". Nousee useimmat mäetkin yli 20 km/h nopeudella. Ei tarvi juuri milloinkaan nousta työntämään. Renkaidenkaan ei tarvi olla nastoitetut. Minulla on SH23:ssa Schwalbe City Touring 47-509. Tänä talvena ovat kaikki samaan suuntaan menevät hyväkuntoisenkin näköiset pyöräilijät jääneet selän taakse. :mrgreen:

Eikö tuo oo jo kilvetön mopoauto tms.? :twisted:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin