HPV:n takajousi DV-22
Pystyyköhän tuota takajousta-iskaria säätämään jäykemmäksi ? Kierre siinä näkyy olevan ja "mutteri" ? Kyllähän siinä käyttöohjekin on mukana , mutta kun ei ole kielitaitoa.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Pystyyköhän tuota takajousta-iskaria säätämään jäykemmäksi ? Kierre siinä näkyy olevan ja "mutteri" ? Kyllähän siinä käyttöohjekin on mukana , mutta kun ei ole kielitaitoa.
Kyllä, juuri siitä mutterista varovasti. Kuinka jäykkä sulla on se jousi siinä vai onko se normijousi joka oletusarvoisesti tulee mukana? Mulla on jo toinen samanmoinen menossa hiukan tiukemmalla jousella kun ensimmäinen iskari päästi öljyt pihalle. Seuraavaksi hyllyllä jo odottamassa Rock shoxin ilmaiskari asentamista pyörään, tuossa on enempi säätövaraa kun voi laittaa iskaripumpulla sopivasti.
Se on ihan se perusjousi joka tuli mukana. Itse painan vähän alle 90 kg. Siis minkähän verran sitä arvais ruuvata ja mihin suuntaan. Minun painolla siinä on nykyisellään aika lyhyt joustovara.. Millainenhan siihen kannattaa ostaa joskus uusi kun tarve tulee. Kuinkahan pitkäikäisiä nuo systeemit yleemsä on +
Voiko jousen kiinnityspisteitä vaihtaa, eli onko muuta kuin yhdet kiinnitysreiät?
Jos on niin jäykkyyttä saa lisää kun siirtää jousen kiinnitystä kauemmas takahaarukan nivelestä.
Jos sitä jousen mutteria kiristää enemmän kuin sormikireyteen niin kierre pitää voidella. Kuivana ja likaisena jos sitä pyörittelee niin kierre on sileä huonolla tuurilla muutaman säätökerran jälkeen.
Jukka
Vain yhdet kiinnitysreiät. HPV Scorpion FS 20 on kyseessä.
Foorumin ja googlen hakua kun kokeilin niin "ihan paska" on fiilis mikä tuosta jää Alle vuodessa ruikkii öljyt pihalle ja iskunvaimennus menee siinä samalla
Jäykkyyden säätöhän tuossa on helppoa. Kun katsot iskaria siitä päästä joka on kuvassa vasemmalla alhaalla, niin pyörität mutteria vastapäivään(samaan suuntaan kuin vesihana aukeaa) niin paljon kuin kierrettä riittää. Voitelet kierteen vaikka tippakannulla tms. ja alat kiertämään mutteria myötäpäivään(kellon viisarit pyörii tähän suuntaan). Jos tarkoitus saada jäykemmäksi niin kierrät pidemmälle kuin mitä oli.
Oikeampi tapa olisi vaihtaa jousi jäykemmäksi. Jousta kiristämällä jäykistyy mutta riitävän kireälle vedettynä joustovara lyhenee kun jousen kierteiden väli pienenee.
Jukka
juu kyllä jäykistyi ainakin noin näppituntumalla kokeiltuna, ei pohjaa niin herkästi, vielä kiristysvaraa jäi, pitää huomenna säätää tarkemmin kun lähden liikenteeseen.. Millainen kannattais laittaa sitten kun tuosta nykyisestä aika jättää... ???
Kannattaa öljytä kierteet, jos enemmän pyörittelee mutteria. Alumiini leikkaa helposti kiinni ja mutteri jumittuu ilman voitelua pyörittäen. MInusta sinä tarvitsisit jäykemmän jousen, varsinkin, jos premnasillakin on ja hän painaa vain puolet sinun painostasi. Ilmaiskaria ovata kehuneet. Siinä liikevara ei yhtään pienene, vaikka jousta säätää jäykemmäksi (pumppaamalla lisää ilmaa).
Jori, sun painoarviosi taisi mennä hiukan pieleen, ei meillä taida olla kuin n. 15kg painoeroa . Mutta suosittelen vähintään sitä seuraavaksi jäykempää jousta. Toi jousi joka mukana tulee, on tosiaan aika paska. Ihme että näin hienoon laitteeseen viitsitään edes laittaa moista iskaria. Tällaista kaupataan velotechnikin sivuilla mutta varmaan muualtakin saa: "rear shock Rock Shox Monarch RL light weight air shock, adj. rebound damping".
Isä opetti, ettei naisten ikää tai painoa kannata arvata oikein.
Varmaanhan tuo "paska" on ja optiona olisikin saanut ruksittua tuo ilmajousi-iskarin, kun teki tilauksen. Mutta. Kyseenalaistaisin silti maantie-trikessa tarpeen huippuiskarille, jossa on rebound ja compression säädöt niinkuin jossain katuratamotossa, jolla vedetään äänennopeudella polvi maassa. SRAM kuvaa tätä tuotettaan näin: "Monarch floats through bumps even better than before, turning rugged trails into tire-gripping velvet. The chassis is lean while maintaining the durability and adjustability needed to bite off huge chunks of burly trail action and epic cross country." Liian löysä jousi on liian löysä tarkoitukseensa, ei välttämättä "paska", ainoastaan väärin mitoitettu.
Itselleni ruksasin 100 kilon jousen Scorpion FX:n varusteluettelosta alunperin (en muista oliko se juurikin se "vakio" vaiko ei, keskimmäinen kuitenkin), siinä en ole muuta vikaa pertsalla huomannut, kuin sen hiis-haas niiaamisen tiukassa ylämäessä (joka ei ole paskan iskarin vika). Esijännitystä olen pitänyt kovin löysällä, siinä ehkä osasyy pedal-bobbiin, mutta toisaalta en ole havainnut, että iskari olisi pohjannut koskhan. Painoahan mulla on melkein vetyäkin vähemmän.
Iskarin kestävyydestä en tiä näillä metreillä, mutta kuluva osahan tuo on ja halvalla tehty, niin... Kivat lelut on aina kivoja, varsinkin jos ne kiiltäviä. Ittelleni tilaan varmaan sellaisen remote lock mallin tuosta Rock Shoxista, loppuu prkl pedal bobit. Kaikin puolin kyllä järkevämpää olisi pitää kiinni säännöstä #5, "harden the f:ck up", ja treenata. Mutta mmmmmm, shiny!
Veli vph puhuu asiaa. Mulla on halvin ilmaiskari maasturissa mitä aikanaan löysin ja huolimatta kovasta yrityksestä en ole sitä saanut rikki tai kaivannut enempää toimintoja. Seuraavaan versioon tulee vastaava mutta Fox-merkkinen kun halavalla sain. Mulle se on alle satkun hinta.
No tuli semmonen pieni ajatusvirhe kirjoittaessa että olisi tuosta iskarin kestosta voinut mainita kyseisen haukkumasanan. Eihän niissä jousissa sinällään mitään vikaa ole ja tuskinpa minäkään olisin tuota ilmaiskaria välttämättä alkanut harkita tai ostaa jos tuo ensimmäinen ei olisi hajonnut ja päästänyt öljyjä pihalle. Nyt en kyllä enää muista että kuinka paljon se alkuperäinen iskari kestikään ennen hajoamistaan, oliko se pari vuotta vai kolme vai alle, tarttisi tarkistaa omasta päiväkirjasta. Kai tuossa ilmaiskarin kaipuussa oli myös sen helppo säädettävyys kuorman mukaan. Sitten kun tuli talouteen vielä toinen pyörä jossa on myös ilmaiskari, niin ajattelin että hankitaan toinen kun kerta on pumppuvälineet jo hyllyllä kuitenkin.
Joo, yhdyn tuohon "paska"-näkemykseen kolmen DNM:n öljyiskarin jälkeen. Kestää tosiaan alle vuoden, öljyt alkaa pikkuhiljaa valua kunnes jäljellä on vain jousi jolloin ajaminen on ihan pelkkää pomppimista. Meininki muuttuu halpis-ilmaiskarilla ihan toiseen mukavuus/säädettävyysluokkaan. Ostin Manitoun Radium Expertin 155-millisenä ja hyvin pelittää jo kolmatta vuotta. Harmi, että lopettivat tuon pituuden valmistuksen Seuraava iskari on varmaankin joku muu...
edit: Just katoin bikecomponents.de:stä: Manitou Radium Expertiä saa 152-millisenä hintaan 159€, suosittelen!
BTW: Holkit kandee teettää esim. Fillariosassa. Työntömitalla sisä- ja ulkohalkaisijat ja pituudet ylös ja eiku tilaamaan!
Muistin juuri tänään että olihan tuossa iskarin tyypin vaihtamisessa sekin idea että sen uuden voi lukita tarvittaessa. Tuota perusmallia ei voi lukita.
Kissaniityllä on sitten tosi vähän aikaa kestäneet nuo, ei kuulosta hyvältä. Kyllä sitä itellekin tuli tunne ettei näitä nyt joka vuosi jaksaisi olla vaihtamassa vaikka suht halpoja ovatkin. Kai siinä on joku ekologisuuspointtikin että haluaa mahdollisimman vähän vaihdettavia osia. Kyllähän moni ostaa halpavaatteitakin mutta eivät ne usein kauaa kestä (joskus voi laatu yllättää hintaan nähden). No, nyt meni jo vähän ohi aiheen.